AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #1 Skrevet 17. mars 2023 Ser i flere tråder at jentemødre sier at selve jobben starter rundt 11/12 år med jentene. Og jeg husker selv at den alderen var, vel,ganske krevende. Er det nå oppdragelsen virkelig starter? Jenter i 2023 har andre utfordringer enn jeg selv hadde. Jeg har brukt masse tid med min jente som nå går i 5 trinn og synes på mange måter hun har vært grei. Litt temperament og ikke like blid og enkel som før men en veldig fornuftig jente. Merker ikke så mye til drama og hierarki i klassen heller, men det kan jo komme. Min jente er på vei i puberteten, ingen tvil, og det er mye som rører seg nå. Dere som har eldre jenter ferdig med puberteten, hva skal jeg være obs på? Hva var vanskelig? Hadde håpet at den naturlige selvtilliten hun har hatt ville fortsette i tenårene og at hun ikke blir så opptatt av alle andre og hva de mener. Det er mitt høyeste ønske at hun skal være seg selv og fornøyd med det. Anonymkode: 0dcfb...747 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #2 Skrevet 17. mars 2023 Min jente er 13. Rolig og sjenert ute blant folk. Utrolig snill. Men hjemme tar hun seg ut for å si det sånn .. særlig mot meg (mor). Hun kan skrike og gråte og rope stygge ting .. jeg så det aldri komme for et par år siden .. men det går vel over. Synes livet er forferdelig noen ganger .. gutten min var ikke sånn. Anonymkode: 1ea66...634 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #3 Skrevet 17. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Min jente er 13. Rolig og sjenert ute blant folk. Utrolig snill. Men hjemme tar hun seg ut for å si det sånn .. særlig mot meg (mor). Hun kan skrike og gråte og rope stygge ting .. jeg så det aldri komme for et par år siden .. men det går vel over. Synes livet er forferdelig noen ganger .. gutten min var ikke sånn. Anonymkode: 1ea66...634 Hva sier hun selv om den ulike oppførselen sin ute og hjemme? Anonymkode: 8dc86...92a
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #4 Skrevet 17. mars 2023 Jeg har også jente 11 år, synes det er en fin tid. Fornuftig og blid jente. Anonymkode: 80503...a8a
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #5 Skrevet 17. mars 2023 Jeg har hatt 3 jenter der siste nå er 18, og alt har roet seg 🥳😄 Vi har overlevd! ( bank i bordet) Oppdragelsen er ferdig. Du skal ikke oppdra mer. Veilede gjerne i et urolig farvann. Du skal være et stødig fyrtårn. De vet rett og galt, og glemmer de det, så snakk rolig. Nå handler det om å lytte, være støttende, sørge for at de føler mestring, at de føler seg ok med seg selv mens hormonene raser og de stadig sammenligner seg med andre. Råd? Vær raus, overse bagateller, raner de skapet før mensen er det ikke så nøye- ikke lag styr over ting som går seg til. Følg med på dette med venner, pass på hva som skjer på data...snakk, sett grenser som ikke er urimelig, vær tøyelig og snakk sammen...gjør slik at de alltid kan komme til deg. Hold kontakt med andre foreldre. Hold fast og hold ut. Haha...neida, de er så ulike. Noen kommer seg gjennom enklere enn andre. Kommunikasjon og ikke glem at de trenger mye kjærlighet. Det er ikke alltid de er så snille med seg selv. Noen må minne dem på at de er verd alt for oss- akkurat slik de er. Ja, og de skal jo løsrive seg. Men det betyr ikke at du slipper for tidlig. De skal være trygg. Stort sett må du beskytte dem mot seg selv...men det kommer ikke før noen år. Kommunikasjon, Kommunikasjon og ja ...lytt og vær der. Tål å bli avvist. Anonymkode: 14065...e43 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #6 Skrevet 17. mars 2023 Jente 11 her også. Ikke de helt største sprellene ennå, men merker at hun blir mer og mer lite "mammajente". Jeg får ikke lenger lov til å flette håret hennes, alt skal gjøres selv (for hun er jo ikke noe baby må vite), ikke være på tilstelninger der hvor hun er osv. Har generelt blitt mer egenrådig og uavhengig på en måte. Har jente som er eldre også som er ferdig med puberteten. Vet sannelig ikke om jeg har noen tips på hva man skal være obs på, men kanskje sosiale medier? Det var kanskje litt vanskelig at man må være over alt til enhver tid for å følge med, både for meg som mor og for henne. Anonymkode: a136a...06e 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #7 Skrevet 17. mars 2023 Merker min 12-åring har kortere lunte og blir fortere flau over meg. Hun får ikke sosiale medier enda, men er usikker på hvor lenge jeg kan holde igjen på de forskjellige plattformene. Hun maser ikke etter det, og får se sammen med meg. Hun søker opp tiktok-vidoer på youtube, men innholdet er helt greit. Hun bryr seg ikke om merkeklær, men synes sminke er litt spennende. Guttene på skolen er bare teite og dumme og plagsomme, men Jungkook i BTS er drømmemannen Mye kpop her i huset Anonymkode: 0f4a8...8b7
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #8 Skrevet 17. mars 2023 Her har vi en sur padde på 11. Vi merker godt at hormonene er i gang.. svarer gjerne surt: «slapp av daaaaa». Glemmer alt mulig hele tiden og alt virker slitsomt som feks å ta sin egen tallerken etter mat. Kverulerer over en lav sko. Anonymkode: 0a3fd...536 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå