AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #1 Skrevet 17. mars 2023 Det siste 6-12 mnd har jeg fått innmari ru hud i ansiktet, svære porer og stygg struktur, særlig i panne og kinn. Jeg er riktig nok snart 35 men hadde glatt og fin hud for bare et år siden. Av hudpleie er eneste endring jeg har gjort å legge til mild Azelaic Acid i kveldsrutinen min, og The Ordinary AHA+BHA serum 1-2 ganger i uka. Jeg lurer på om noe av dette kan føre til overeksfoliert hud og ødelegge strukturen? Jeg er ikke tørr eller rød ellers av syrene. Annen endring i hudpleie er at jeg prøvde tretinoin i noen måneder i fjor sommer men ga opp etter 4 mnd pga flassing. Kan det være det som ødela huden min? Jeg røyker ikke men kan det være senvirkning av røyking i ungdommen? For om jeg skal beskrive det ser det ut som huden storrøykere i 40-50 åra har.. Hva kan jeg gjøre? Funker laser? Vitamin c? PRP? Noen hudprodukter? Jeg håper det er konsekvens av dårlig/feil hudpleie og ikke en hudendring som er så permanent. Kan man eldres så drastisk i huden på kun et års tid og ekstra mye bare siste 6mnd etter jeg begynte med AHA/BHA serumet fra The Ordinary? Trodde det skulle bygge Collagen.. Anonymkode: 1e17c...e19
svartkatt Skrevet 17. mars 2023 #2 Skrevet 17. mars 2023 Altså.. nå bruker ikke jeg noen ting. Men hvorfor bruke acid/syre i ansiktet hver kveld? Det kan da umulig være bra.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #3 Skrevet 17. mars 2023 Har du brukt/bruker solfaktor? Og når sommeren nærmer seg kan C - vitamin serum være noe å prøve. Anonymkode: 4148c...18d
AprilLudgate Skrevet 17. mars 2023 #4 Skrevet 17. mars 2023 svartkatt skrev (13 minutter siden): Altså.. nå bruker ikke jeg noen ting. Men hvorfor bruke acid/syre i ansiktet hver kveld? Det kan da umulig være bra. Azealic er noe annet enn aha/bha/retinol ——— Men til deg TS: vanskelig å si hva som forårsaker dette. Syren til TO er kanonsterk for endel, men 1 gang i uka er ikke overdrevent. Dog kan det ha vært for sterkt for deg. Hva bruker du ellers av fukt/fett/spf? Tretinoin kan føkke til barrieren ganske heftig. Hvordan brukte du den, og hvilken konsentrasjon? Og var du supernøye med solkrem? Jeg prøver ut tretinoin selv nå om dagen, og forsøker følge med som en hauk for å ikke ødelegge barrieren.
Gjest CSe0gvmY2b Skrevet 17. mars 2023 #5 Skrevet 17. mars 2023 Jeg hadde kuttet de tingen, kun brukt en bra fuktighets krem. Eks la roche balme, som roer ned irritert hud. Så kan du prøve å legge til andre aktive ingredienser, sakte og en om gangen, når huden er på normalen igjen.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #6 Skrevet 17. mars 2023 svartkatt skrev (25 minutter siden): Altså.. nå bruker ikke jeg noen ting. Men hvorfor bruke acid/syre i ansiktet hver kveld? Det kan da umulig være bra. Ble anbefalt Azelaic Acid av hudlege mot rød rosacea hud. Det er ikke en sterk syre og produktet er laget for daglig bruk. De andre syrene AHA og tretinoin er sterke, jeg stoppet med tretinoin og kommer til å stoppe med The Ordinary sitt AHA serum også. Begge disse skal egentlig peele huden og gjøre den glatt og ren og øke produksjon av collagen så derfor jeg brukte det.. Kan ikke si jeg har sett noen positive effekter utenom mindre blackheads Anonymkode: 1e17c...e19
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #7 Skrevet 18. mars 2023 AprilLudgate skrev (På 17.3.2023 den 19.27): Azealic er noe annet enn aha/bha/retinol ——— Men til deg TS: vanskelig å si hva som forårsaker dette. Syren til TO er kanonsterk for endel, men 1 gang i uka er ikke overdrevent. Dog kan det ha vært for sterkt for deg. Hva bruker du ellers av fukt/fett/spf? Tretinoin kan føkke til barrieren ganske heftig. Hvordan brukte du den, og hvilken konsentrasjon? Og var du supernøye med solkrem? Jeg prøver ut tretinoin selv nå om dagen, og forsøker følge med som en hauk for å ikke ødelegge barrieren. Jeg brukte spf 50 og caps når jeg brukte tret og var generelt veldig lite ute i sola. Men så skjedde det også at jeg ikke fikk tatt på ny spf hver andre time de dagene jeg var ute i sola.. Shit tror du man kan få SÅ mye solskade så fort med tret? Anonymkode: 1e17c...e19
AprilLudgate Skrevet 18. mars 2023 #8 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg brukte spf 50 og caps når jeg brukte tret og var generelt veldig lite ute i sola. Men så skjedde det også at jeg ikke fikk tatt på ny spf hver andre time de dagene jeg var ute i sola.. Shit tror du man kan få SÅ mye solskade så fort med tret? Anonymkode: 1e17c...e19 Mja, jeg går jo utfra du ville merket det der og da med solbrenthet/pigmentflekker osv? Men jeg hadde uansett bare tatt en solid pause fra alle aktive ingredienser i noen måneder og satset på barrierebygging før en avgjør veien videre. Mild rens (La Roche Posay toleriane), fuktighetskrem uten aktive ingredienser/parfyme, LRP cicaplast og spf. Gjør det i et par måneder, og ta en «oppsummering» av hvorvidt noe har roet seg og hva som er nøyaktig som før. 1
Roci Skrevet 20. mars 2023 #10 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 17.3.2023 den 19.05): Det siste 6-12 mnd har jeg fått innmari ru hud i ansiktet, svære porer og stygg struktur, særlig i panne og kinn. Jeg er riktig nok snart 35 men hadde glatt og fin hud for bare et år siden. Av hudpleie er eneste endring jeg har gjort å legge til mild Azelaic Acid i kveldsrutinen min, og The Ordinary AHA+BHA serum 1-2 ganger i uka. Jeg lurer på om noe av dette kan føre til overeksfoliert hud og ødelegge strukturen? Jeg er ikke tørr eller rød ellers av syrene. Annen endring i hudpleie er at jeg prøvde tretinoin i noen måneder i fjor sommer men ga opp etter 4 mnd pga flassing. Kan det være det som ødela huden min? Jeg røyker ikke men kan det være senvirkning av røyking i ungdommen? For om jeg skal beskrive det ser det ut som huden storrøykere i 40-50 åra har.. Hva kan jeg gjøre? Funker laser? Vitamin c? PRP? Noen hudprodukter? Jeg håper det er konsekvens av dårlig/feil hudpleie og ikke en hudendring som er så permanent. Kan man eldres så drastisk i huden på kun et års tid og ekstra mye bare siste 6mnd etter jeg begynte med AHA/BHA serumet fra The Ordinary? Trodde det skulle bygge Collagen.. Anonymkode: 1e17c...e19 AnonymBruker skrev (På 17.3.2023 den 19.37): Ble anbefalt Azelaic Acid av hudlege mot rød rosacea hud. Det er ikke en sterk syre og produktet er laget for daglig bruk. De andre syrene AHA og tretinoin er sterke, jeg stoppet med tretinoin og kommer til å stoppe med The Ordinary sitt AHA serum også. Begge disse skal egentlig peele huden og gjøre den glatt og ren og øke produksjon av collagen så derfor jeg brukte det.. Kan ikke si jeg har sett noen positive effekter utenom mindre blackheads Anonymkode: 1e17c...e19 Jeg er enig med @AprilLudgate - jeg tror du har skadet hudbarrieren din og må bygge den opp igjen. Det som er viktig å tenke på når man begynner med kraftige, aktive virkestoffer som tretinoin og syrer, er at man begynner forsiktig og øker hyppighet og konsentrasjon gradvis, slik at huden får tilvenne seg. Det er korrekt at riktig bruk av aktive virkestoffer stimulerer hudens kollagenproduksjon og hjelper huden å kvitte seg med overskudd av døde hudceller. Samtidig kan feil bruk gi hudirritasjoner og skade hudens naturlige beskyttelse. Dersom du begynte med /brukte tretinoin og syreeksfolieringen samtidig, så kan dette godt ha blitt for sterk kost for huden. Det er også viktig å være klar over at huden trenger ekstra mye fukt når man bruker tretinoin og syrer.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #11 Skrevet 20. mars 2023 Roci skrev (10 timer siden): Jeg er enig med @AprilLudgate - jeg tror du har skadet hudbarrieren din og må bygge den opp igjen. Det som er viktig å tenke på når man begynner med kraftige, aktive virkestoffer som tretinoin og syrer, er at man begynner forsiktig og øker hyppighet og konsentrasjon gradvis, slik at huden får tilvenne seg. Det er korrekt at riktig bruk av aktive virkestoffer stimulerer hudens kollagenproduksjon og hjelper huden å kvitte seg med overskudd av døde hudceller. Samtidig kan feil bruk gi hudirritasjoner og skade hudens naturlige beskyttelse. Dersom du begynte med /brukte tretinoin og syreeksfolieringen samtidig, så kan dette godt ha blitt for sterk kost for huden. Det er også viktig å være klar over at huden trenger ekstra mye fukt når man bruker tretinoin og syrer. Nei det var ikke samtidig jeg begynte meg tretinoin og de andre produktene. Hadde sluttet med tretinoin i 3-4 mnd før jeg begynte med de andre. Men har stoppet med de syrene nå og håper det hjelper på hudstrukturen, men allerede etter bare en uke uten så har jeg mye mer whiteheads og blackheads Anonymkode: 1e17c...e19
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #12 Skrevet 21. mars 2023 Denne gjør underverker med tørr (og normal) hud. Fås kjøpt på apoteket. Anonymkode: 12acd...0d0
Roci Skrevet 23. mars 2023 #13 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 20.3.2023 den 19.55): Nei det var ikke samtidig jeg begynte meg tretinoin og de andre produktene. Hadde sluttet med tretinoin i 3-4 mnd før jeg begynte med de andre. Men har stoppet med de syrene nå og håper det hjelper på hudstrukturen, men allerede etter bare en uke uten så har jeg mye mer whiteheads og blackheads Anonymkode: 1e17c...e19 Jeg skjønner. Det at du får hudormer og whiteheads handler om talgproduksjon, en hud som mangler fett og fukt, vil ofte respondere med å øke talgproduksjonen. Jeg tror fortsatt det beste vil være å kutte ut alle aktive ingredienser over en periode, men jeg skjønner at det er plagsomt med tilstoppede porer. Det du kan forsøke, er et produkt med kun BHA (salicylsyre) på områdene med black/whiteheads 1-2 ganger i uka. BHA er den eneste syren som har dokumentert effekt på å løse opp talg i porene og forebygger at porene tilstoppes. BHA gjør ikke huden solsensitiv i motsetning til andre syrer, men fordi den løser opp talg, kan den også ha en uttørkende effekt, slik at den bør brukes med varsomhet og ikke for ofte. Gode BHA-produkter for tørr/sensitiv hud er bl.a. Beplain BHA Peeling Ampoule eller The Ordinary Salicylic Acid 2% Anhydrous Solution. Eventuelt kan du bruke en rens med BHA som du lar sitte på de aktuelle områdene litt lenger enn vanlig før du skyller av, f.eks. COSRX Salicylic Acid Daily Gentle Cleanser eller By Wishtrend Acid-Duo 2% Mild Gel Cleanser, som ikke inneholder BHA, men LHA (Lipo Hydroxy Acid/Capryloyl salicylic acid, et ester av salicylic acid kombinert med en fettsyre, som gjør dette til en mildere utgave av salicylic acid). Om du ikke allerede har gjort det, bør du investere i en barriereoppbyggende fuktighetskrem, som inneholder fuktighetsgivende, barrierestyrkende og beroligende ingredienser, f.eks. PLantheque The Stay Calm Face Cream, Kiehl's Ultra Facial Advanced Repair Barrier Cream, Biotherm Cera Repair Barrier Cream eller First Aid Beauty Ultra Repair Cream.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #14 Skrevet 24. mars 2023 Jeg fikk også tørr, ru og stygg hud da jeg brukte syrer. Måtte ta en pause i et par måneder og da ble huden normal igjen. Men huden ble styggere før den ble bedre. Flere kviser og whiteheads. Jeg brukte kun fuktighetskrem og en mild ansiktsrens mens jeg ventet på at huden skulle bli bedre. Nå har jeg lært fra mine feil og bruker syrekrem maks 1 gang hver 14 dag. Anonymkode: c65c0...583
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #15 Skrevet 24. mars 2023 Mitt råd er kosthold. Drikk vann og spis mest plantebasert. Ikke smør ansiktet me all slags rare kremer om sminkeprodukter. Bruk heller naturlige oljer. Selv har jeg fått veldig mye finere hud med disse grepene. Nærmer meg 40. Anonymkode: deced...dd3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå