Gå til innhold

Tips til mat etter operasjon

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har operert kjeven, og kan med det ikke åpne munnen mer enn 1 cm i 1 mnd fremover.. Legen sa jeg skulle unngå supper, sauer og grøter, da det er vanskelig å rengjøre munnen nå. Jeg får inn en gaffel og må spise som en fugleunge 🤦🏼‍♀️

Noen som har tips? Eneste jeg har kommet på er pastaskruer 

Trenger noe som glir lett ned, så brød osv blir vanskelig :( 

Anonymkode: 224bd...791

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sauser*** (sauer🤣) ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Må maten være myk?

Anonymkode: 3c60c...724

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som om supper, sauser og grøter setter seg mer i tennene enn andre ting...? Dette skjønte jeg ikke fra tannlegen din altså. Kanskje du kan spørre han, siden andre ting blir jo litt vanskelig?

Anonymkode: 056cc...0bc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Må maten være myk?

Anonymkode: 3c60c...724

Nei, jeg får ikke tygget, bare smått nok til at jeg får det inn i munn og at jeg får svelget det helt 🤣 blir hel håpløst 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som om supper, sauser og grøter setter seg mer i tennene enn andre ting...? Dette skjønte jeg ikke fra tannlegen din altså. Kanskje du kan spørre han, siden andre ting blir jo litt vanskelig?

Anonymkode: 056cc...0bc

Det er et operasjonssår også i ganen, og jeg må få maten forbi dette. Derfor gaffel og få det så langt bak at jeg bare får svelget dette… alt flytende vil jo skylle seg gjennom såret, og det er ikke så heldig nå. Det er veldig utsatt for infeksjon allerede, pga tidligere pågående infeksjon. Av drikke kan jeg kun drikke vann

ts

AnonymBruker
Skrevet

Hva annet enn flytende og mykt går da?? Hadde måtte holdt meg til det tror jeg og heller skyllet munnen etter måltid med corsodyl.

Anonymkode: 451f4...201

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som du burde fått sonde? 

Hva med bønner? Ulike bønner er jo myke og kan svelges hele og er sunne.

Myk frukt, som appelsiner.

Myke bær som bringebær.

Stekte grønnsaksbiter som har blitt myke.

Ellers blir det vel å kappe halve peanøtter i to og svelge hvis du ikke klarer halve?

Regner med du helst vil ha sunn og næringsrik mat i denne helingsprosessen.

Legene burde kommet med tips til deg.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva annet enn flytende og mykt går da?? Hadde måtte holdt meg til det tror jeg og heller skyllet munnen etter måltid med corsodyl.

Anonymkode: 451f4...201

Ikke noe annet flytende enn vann. Må være fast mat. Pastaskruer, kokt gullerot biter. Så egentlig hva som helst som kan deles opp i smått. Men er litt fantasiløs på hva jeg kan sette sammen av ingredienser som utgjør et måltid. Ris blir for smått igjen, det kan sette seg fast i såret 😕 

ts

AnonymBruker
Skrevet
Blåttvann skrev (2 minutter siden):

Høres ut som du burde fått sonde? 

Hva med bønner? Ulike bønner er jo myke og kan svelges hele og er sunne.

Myk frukt, som appelsiner.

Myke bær som bringebær.

Stekte grønnsaksbiter som har blitt myke.

Ellers blir det vel å kappe halve peanøtter i to og svelge hvis du ikke klarer halve?

Regner med du helst vil ha sunn og næringsrik mat i denne helingsprosessen.

Legene burde kommet med tips til deg.

De sa at jeg kunne bli tilbudt sonde om det ble for vanskelig med mat, men jeg vil helst unngå dette 🙈 Har jo kniv og gaffel, så dette skal jeg klare! 😅 

Bønner var godt tips, det skal jeg skrive ned på lista! 😊 bær skal jeg også kjøpe inn!

Ønsker helst sunn mat ja, men det viktigste er jo at jeg får i meg noe

ts

AnonymBruker
Skrevet

Men kan du tygge? Jeg skjønner ikke helt dette. 

Anonymkode: cf0d3...3fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men kan du tygge? Jeg skjønner ikke helt dette. 

Anonymkode: cf0d3...3fc

Klarer ikke tygge 🙈 Har operert kjeve og gane, og må få mat biter bak i svelget

Det vil nok bli bedre etterhvert, men nå har kjeven stivnet pga hevelse. Sår gror saktere i munnhulen, så jeg må være forsiktig en stund. Pga at det er vanskelig å rengjøre munnen med tannkost, skal jeg unngå at mat kan sette seg fast og unngå at flytende mat kommer borti sårene som skal gro. Det gror kjappest om det får vært i fred. Det er allerede litt betent, så jeg burde ikke ha forskjellige sauser og grøter bortpå sårene, de må få være i fred

ts

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg trenger råd til er å sette sammen matretter, slik at det ikke blir dørgende kjedelig

Tenkte en slags kald pasta salat som er av pastaskruer, skinkebiter og ostebiter. Det kan være en rett

Noen som har noe tips til hva jeg kan sette sammen med bønner?

Kan også spise stekt eggehvite, og dele opp små kjøttkake biter?

Alt som kan deles til 1x1cm biter og holder seg i fast form, slik at jeg får det bak i svelget uten at det smuldrer opp noe på veien 😅

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvis du bare skal få bitene bak i halsen og svelge så skjønner jeg ikke hvorfor du skal lage en matrett, du vil jo ikke smake noe av maten.

Du får ikke laget noen matrett av ingredienser når det skal kappes opp i biter som du skal spise én og en uten saus, rømme, krydder etc.

Tror du burde revurdere den avgjørelsen om å ikke bruke sonde. Hvorfor vil du ikke?

Anonymkode: 89a3d...7c9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det jeg trenger råd til er å sette sammen matretter, slik at det ikke blir dørgende kjedelig

Tenkte en slags kald pasta salat som er av pastaskruer, skinkebiter og ostebiter. Det kan være en rett

Alt som kan deles til 1x1cm biter og holder seg i fast form, slik at jeg får det bak i svelget uten at det smuldrer opp noe på veien 😅

ts

Jeg ville da kjøp pasta som er lagd med bønner/erter/ kikerter for litt mere næring og da kan du lage pastasalat med eks bønnepasta,kikerter,mais,paprika,agurk,oliven og sølvløk :) 

Anonymkode: 7322e...d49

AnonymBruker
Skrevet

Potetstappe, kjøttpudding i små biter, blodpølse hvis du liker det

Anonymkode: d4242...e36

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har operert kjeven, og kan med det ikke åpne munnen mer enn 1 cm i 1 mnd fremover.. Legen sa jeg skulle unngå supper, sauer og grøter, da det er vanskelig å rengjøre munnen nå. Jeg får inn en gaffel og må spise som en fugleunge 🤦🏼‍♀️

Noen som har tips? Eneste jeg har kommet på er pastaskruer 

Trenger noe som glir lett ned, så brød osv blir vanskelig :( 

Jeg hadde spurt legen. Men hva jeg kan komme på selv er å putte mat i blender og halvmose det så det er lett å svelge, uten at det blir for bløtt.

Anonymkode: 05459...b18

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

ts

Har det noe å si at det er kjedelig, du får vel neppe noe matglede av å bare svelge hele biter? Høres veldig vanskelig ut. Hva med biter av avokado?

Anonymkode: 72be4...5d2

AnonymBruker
Skrevet

vil du ikke få problemer med fordøyelsen når du ikke kan tygge maten?

Anonymkode: 61fe5...aab

Skrevet

Erter, bønner, mais, bær, druer, oliven, ulike typer pasta (makaroni er jo i riktig størrelse, og finnes i fullkorn, men det finnes også linse/bønnepasta som du kan dele opp). Banan er jo ganske så mykt og lett svelgbart. 

Alt tenkt delt opp:
Egg og bacon, med paprika og agurkbiter til. 
Kokte poteter (tom myk pommes frites), og kjøttkaker/karbonader.

Middelhavssalat med ulike bønner/linser, oliven, tørre, men myke fetaostbiter, kanskje små tomater delt i to, evt ta ut innmaten? Agurk i. Italiensk krydder. 

Riktig god bedring og lykke til 💚💪🏻🤞🏻

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...