Gå til innhold

Noen som vet hvor jeg kan få hjelp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mi mor og eneste foreldre døde for noen måneder siden. Nå renner det inn regninger fra henne.

Dette er strøm, husleie, noe annet jeg ikke har orket å åpne. Det siste er på over 10.000 kroner. Jeg kan fysisk ikke betale det. Jeg får 5 600kroner i sosial stønad. Det er ikke penger igjen fra mamma. Ingen arv. Jeg er helt fortvilt! Hvor skal jeg finne de pengene?

Anonymkode: 66d3d...cbb

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får du ikke solgt huset deres? Eller er det din strøm etc du ikke får betalt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mi mor og eneste foreldre døde for noen måneder siden. Nå renner det inn regninger fra henne.

Dette er strøm, husleie, noe annet jeg ikke har orket å åpne. Det siste er på over 10.000 kroner. Jeg kan fysisk ikke betale det. Jeg får 5 600kroner i sosial stønad. Det er ikke penger igjen fra mamma. Ingen arv. Jeg er helt fortvilt! Hvor skal jeg finne de pengene?

https://www.kirken.no/nb-NO/fellesrad/trysil-kirkelige-fellesrad/gravferd/arv skifte og stønader fra nav/

AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (Akkurat nå):

Går du ut i fra at alle eier et hus? Hvis du leste HI, så står det at det renner inn regninger som husleie osv...

Anonymkode: f5608...b53

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan velge og ikke arve noe

Anonymkode: 60edf...16b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan velge og ikke arve noe

Anonymkode: 60edf...16b

Det er nok kanskje for sent for TS. Hun skriver at moren døde for flere måneder siden. 

TS: Ta kontakt med NAV. 

Anonymkode: 044e6...56a

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Sofakona said:

Mamma bodde i kommunal leilighet. Så jeg sliter med å betale husleie på grunn av oppsigelsestiden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Regner med at du har hatt offentlig skifte siden din mor ikke hadde eiendeler?

Regningene står ikke på deg, er ikke dine. Hva skal de gjøre liksom, sende inkassokrav til en død person?

Anonymkode: a45eb...9ff

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mamma bodde i kommunal leilighet. Så jeg sliter med å betale husleie på grunn av oppsigelsestiden.

Blir ikke de slettet når noen dør?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Sofakona said:

Blir ikke de slettet når noen dør?

Dessverre ikke. Og de har lang oppsigelsestid.

AnonymBruker
Skrevet

Los har nå kommet med sluttmelding. 3.798. Kroner...

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg ser som mulighet her er å kjøre meg personlig bankrupt.

Skrevet

Du skal ikke betale moren din sine regninger, det er i så fall dødsboet etter henne som skal dekke dette. Det kan høres ut som om det ikke finnes midler i dødsboet, dermed kan du "si fra deg arv" og skal ikke ha noe ansvar for hennes utgifter. 

Ta kontakt med tingretten, de som har utstedt dødsattesten. De hjelper deg med hva du måte gjøre. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts, har du åpnet boet?

Anonymkode: 1a7ef...309

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts. Hvis du har åpnet boet er du desverre ansvarlig for alle utgifter. Har du åpent det eller ikke? Hvis ikke så kan du la regningene ligge. Du kan be om en rådgivningstime hos advokat, jeg mener du får en time gratis til å drøfte hva dine muligheter er og hva som er best for din situasjon.

Anonymkode: 1a7ef...309

• Liker 1
Skrevet

TS: Hva er egentlig gjort av papirarbeid og andre ting etter at moren din døde?  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts, har du noen som kan hjelpe deg, venner/ familie? Tenker på å åpne post etter mor og få en oversikt over gjeld.

Anonymkode: f5608...b53

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan be om å få snakke med en gjeldsrådgiver på NAV. Nå er det helg og alt er stengt. Du slapper av med god samvittighet i helgen, så ringer du NAV på 55 55 33 33 på mandag.

Anonymkode: 181f1...eb3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke ansvarlig for personlig gjeld til din mor. Bare å ringe selskapene og gi de dødsattest. De vil fa slette regningene. 

Anonymkode: d9cdc...a7f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...