Gå til innhold

Jobbe deltid når man har små barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker du må ta det litt som det kommer. Barn er ulike foreldre er ulike og du vet jo ikke når du får baby. Det er helt ok å planlegge og det er mange som jobber redusert med små barn. I min barselgruppe var det en god del som begynte å studere igjen da permisjonen gikk ut. Noen tok utdannelse for første gang, og noen en master. Og jeg kjnnner mnage som har brukt småbarnstiden til å ta noe mer utdanning både fordi de ønsker det men og for å endre kurs eller ha en mer fleksibel hverdag.

Det å få barn gjør at en del ser litt anderledes på ting og ønsker å prioritere deretter. samtidig så opplever og mange at jobben og identiteten der blir enda viktigere. Og det er vanskelig å si hvordan dette blir på forhånd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Helt umulig å både planlegge og svare på synes jeg. Kanskje du lengter tilbake til jobb og synes det er ok å jobbe fulltid. Kanskje svangerskapet var tungt,med et krevende barn og du ikke orker tanken på å jobb. Jeg har selv 3 barn og jobber 60% i mange år. Jobber 80% nå med tenåringer i hus. Har aldri angret på at jeg jobbet redusert. 80% stilling passer meg veldig bra 👍

Anonymkode: 4eb55...157

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, Sofakona said:

Har du en jobb der du selv kan gå opp og ned i stilling? 

De aller fleste i fulltidsjobb har en jobb der de kan gå midlertidig ned i stilling i småbarnsperioden. Sier arbeidsgiver nei, og man tar dette til klagenemnda, så er det veldig sjelden at arbeidsgiver får medhold.

Anonymkode: cb38b...9f5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har jobbet 50 % i etterkant av alle permisjonene med mine 3 barn. Har valgt å utsette barnehagestart. Jobbet 50 % mens far tok ut pappaperm. Syns det var helt topp. Mye tid med barna når de var små + mer overskudd. Har deretter gått opp i 100 % for å få full opptjening til ny permisjon.

Nå, etter å ha fått mitt siste barn, har jeg jobbet fullt 6 måneder og syns det er veldig hektisk med 3 barn under 7 år. Skal gå ned til 80 % stilling, men ideelt sett hadde jeg ønsket å jobbe 70 %. Har økonomi til det, men føler ikke arbeidsgiver er så positiv. Tester derfor ut 80 % først. 

Anonymkode: a9273...d24

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Når mannen forlater deg og du blir alene er det ikke så stas med deltidsstilling (dere skal sikkert aaaaldri skille dere, men halvparten av alle forhold ryker), ei heller om du blir syk og helt/delvis ufør, for ikke å snakke om tapet i pensjon. 

Først må du se om du i det hele tatt kan bli gravid. 

Anonymkode: ccd69...9ca

For det er helt umulig for TS å gå over til full stilling hvis dette skulle skje? Gi deg! Det finnes faktisk kvinner som har gode utdannelser og godt betalte jobber (med forsikring som dekker blant annet uføre) og som kunne klart seg helt fint uten en mann. Vi lever tross alt ikke på 50 tallet lenger og ikke alle som er på KG er Navere.

Anonymkode: b9e30...b30

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

For det er helt umulig for TS å gå over til full stilling hvis dette skulle skje? Gi deg! Det finnes faktisk kvinner som har gode utdannelser og godt betalte jobber (med forsikring som dekker blant annet uføre) og som kunne klart seg helt fint uten en mann. Vi lever tross alt ikke på 50 tallet lenger og ikke alle som er på KG er Navere.

Anonymkode: b9e30...b30

Det var ikke jeg som skrev kommentaren over men følte for å svare. Jeg selv gjorde det samme (gikk ned i stilling) og ble akutt og langvarig syk. Det er da for sent å øke i stilling igjen etter man har blitt syk. Dette medførte at jeg har fått 66 prosent av 75 prosent stilling på aap. Jeg har forsikring gjennom sykepleierforbundet men den trer ikke i kraft før jeg evt blir ufør.  

Anonymkode: cc071...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Sofakona skrev (5 timer siden):

Det betyr forsatt ikke at ts kan få det...før du ts tenker dette ville jeg iallefall hørt om din jobb kan gjøre dette?

Dumt å planlegge noe slikt om din jobb sier nei

Men jobben kan vel ikke si nei når loven sier de må si ja? 

Anonymkode: 3c162...690

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet 80% til jr begynte på skolen, arbeidstid fra 0800-1410 hver dag, vi hadde fine dager uten stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes din plan høres veldig bra ut! Men som du sier er det en tentativ plan. 

Kanskje du får første og får enda mer lyst å være hjemme mer. 🥰 Og kanskje du med første synes du har så mye overskudd at du vil rett ut i 100% etter permisjon. 😅

Min plan er sånn: Forlenget permisjon uten lønn til barn 1 begynner i barnehage. Så har både jeg og far noe permisjon sammen. Begynne i 80% når barnet begynner i barnehage. 80% frem til barn 2. Forlenget permisjon igjen. Så 60% fram til minste begynner på skolen, så 80% til begge er 10 år. Da 100%. 

Altså jeg lever som minimalist. Jeg vil heller kjøpe alt brukt, streve for å få pengene til å gå rundt enn å miste tid med barna. Jeg elsker jobben min, men jeg gleder meg som en hund til å få barn. ❤️ Så ikke søren om jeg skal jobbe 100% og plutselig er de ute av redet. 

Vi jobber oss i hel i dette landet. 

Hva tenker du? 

Liker å se at andre også tar stegene for å gå ut av hamsterhjulet. 

Anonymkode: 3c162...690

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det var ikke jeg som skrev kommentaren over men følte for å svare. Jeg selv gjorde det samme (gikk ned i stilling) og ble akutt og langvarig syk. Det er da for sent å øke i stilling igjen etter man har blitt syk. Dette medførte at jeg har fått 66 prosent av 75 prosent stilling på aap. Jeg har forsikring gjennom sykepleierforbundet men den trer ikke i kraft før jeg evt blir ufør.  

Anonymkode: cc071...6cf

Litt på siden, men vet du hva du vil få utbetalt i mnd fra du blir ufør med den forsikringen? Får du samme lønn som ved 75% stilling eller 100%? Hilsen annen sykepleier som jobber redusert.

Anonymkode: 01a73...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi planlegger å starte prøvingen om ikke altfor lenge, og jeg er veldig klar på at jeg ønsker å jobbe redusert mens barna er små. Det jeg er usikker på er hvor mye (lite) jeg bør jobbe for å ikke havne i hamsterhjulet som jeg ser mange gjør.

Har tenkt følgende: få barn 1, permisjon 7-8 mnd, for så å jobbe i 80 % stilling i ett år, før jeg går over i 100 % stilling før vi begynner prøvingen på barn 2. Etter permisjonen med barn 2, har jeg tenkt å jobbe 60-70 % fram til barn 1 har begynt på skolen, og 70-80 % fram til barn 2 er i gang med 1. klasse.

Vi er heldige og har relativt godt betalte jobber begge to, så vi kan få det til å gå rundt, men det vil begrense hvor stor bolig vi kan kjøpe. Bor i leilighet nå, planen er å flytte til noe større om 1-2 år. Jeg vil ikke makse boliglånet fordi jeg vil jobbe redusert i årene framover, men er altså usikker på hvilken stillingsprosent jeg bør ha for å kunne nye småbarnstiden uten for mye stress. Setter pris på om dere vil dele deres erfaringer, og komme med innspill til planen over. Høres det overkommelig ut? Jeg er fullstendig klar over at barn ikke kommer på bestilling altså, men liker å ha en tentativ plan.

Anonymkode: b140d...2f0

Dersom dere har rå til det så er det supert å jobbe mindre, jeg hadde vurdert det enda lengre enn 1 klasse med tanken på prisen på sfo😊 tenker du å jobbe kortere dager eller færre dager? I 80% stilling så jobber enten 4 dager i uken eller 5 dager a 6,5 timer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Drømmearbeidstaker og -kollega 😉 

Anonymkode: 32c1d...315

Ingen drømmearbeidstaker i mine øyne.  Om jeg, som leder, hadde blitt forelagt ts sin plan under et jobbintervju, ville hun ikke blitt ansatt.  I min bransje, kompetansebedrift,  er deltidsansatte krevende å følge opp.  De sakker fort akterut fordi de ikke er tilstede når ting skjer.  I tillegg ville jeg ha senset at ts har en fot i hjemmet, og ikke begge på jobb (selv når hun er på jobb).  Når barna blir syke, gjetter jeg at ts stiller opp før mannen hennes gjør.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts, jeg jobber 50% natt. Det er supert. Kun 2-3 vakter i uka og en uke fri i mellom. Begge barna er barmehagebarn. MEN når det er sagt, så er det jobben hjemme og sammen med barna som er den virkelig store og utfordrende jobben. Jobben er svært enkel i forhold. For der vet man som regel hva man skal gjøre til enhver tid, uavhengig av små,utfordringer innimellom. Med barna derimot, der er stort sett alt uforutsigbart. Hver dag lærer man noe nytt om barnet sitt og ingen dager er like. Du kan også være litt uheldig som meg, og få barn som sliter med nattesøvnen til de er 5 år. Da får man ofte følesen av å jobbe 150% ikke 50%😅 Samtidig takk gud for at jeg ikke jobbet 100% for da ville jeg nok blitt utbrent.

Og hadde jeg blitt utbrent…og sykemeldt…ville jeg hatt full lønn og vært 100%  hjemme🙈🙃

Kjenner omtrent ikke en eneste sykepleier som jobber 100% med små barn og som ikke har blitt langtidssykemeldt på et tidspunkt..

Anonymkode: 01a73...367

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Når mannen forlater deg og du blir alene er det ikke så stas med deltidsstilling (dere skal sikkert aaaaldri skille dere, men halvparten av alle forhold ryker), ei heller om du blir syk og helt/delvis ufør, for ikke å snakke om tapet i pensjon. 

Ja, eller så skjer ingenting , man blir 80 og angrer at man ikke jobbet mindre med små. Andre halvparten av forhold ryker ikke...

Anonymkode: bac49...90d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Amossa skrev (7 timer siden):

Ingen drømmearbeidstaker i mine øyne.  Om jeg, som leder, hadde blitt forelagt ts sin plan under et jobbintervju, ville hun ikke blitt ansatt.  I min bransje, kompetansebedrift,  er deltidsansatte krevende å følge opp.  De sakker fort akterut fordi de ikke er tilstede når ting skjer.  I tillegg ville jeg ha senset at ts har en fot i hjemmet, og ikke begge på jobb (selv når hun er på jobb).  Når barna blir syke, gjetter jeg at ts stiller opp før mannen hennes gjør.  

Jeg er ikke ts og jeg faktisk vurderer å søke jobb og være veldig ærlig ang ønske om å jobbe deltid i en periode. Og jeg må si med en gang at sykt barn dager hadde vært delt på følgende måte på 60% stilling. De dagene jeg har fri, tar jeg syke barn og den siste dagen deler vi. Så i mitt tilfelle hadde det ikke stemt. 

Anonymkode: bac49...90d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Amossa skrev (7 timer siden):

Du verden, ja, du er nok en flott leder..

Anonymkode: c8ec4...a71

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chicchi
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men herregud da man kan virkelig ikke vinne på Kvinneguiden! Man er en dårlig mor om man har en karriere og sender ungen i bhg når det er 1 år, men man må for all del ikke finne løsninger heller.

Hva med å heie TS litt frem og ønske henne lykke til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har to barn på 3 og 4 år og jeg (mor) jobber 30%. Barna har 3 korte dager i bhg i uka, pga det sosiale, siden vi ikke har så mange venner/familie nært oss.  

Men så kan jeg vel også nevne at mannen min jobber nærmest 200%.  Men han er hjemme meste av tiden, er på kontoret for møter osv.  Så barna ser han jo når de vil selv om han jobber så mye ☺️

Men å jobbe mindre med små barn føler jeg er veldig lurt, men selvfølgelig ikke mulig for alle.

Anonymkode: 03890...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobbet 80% etter første barnet før jeg gikk opp til 100% for å tjene opp nok til ny permisjon. Denne gangen skal jeg gå hjemme til barnet er litt over ett år før mannen tar permisjon. Skal jobbe 80% denne gangen også til jeg finner meg en annen jobb som har.mer gunstige arbeidstider for det er ikke overkommelig med to barn sånn som arbeidstidene er nå. Skulle gjerne jobbet enda mer redusert, men pga økonomien så er 80% mest fornuftig for oss..

Anonymkode: c7b20...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...