AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #1 Del Skrevet 17. mars 2023 Vi planlegger å starte prøvingen om ikke altfor lenge, og jeg er veldig klar på at jeg ønsker å jobbe redusert mens barna er små. Det jeg er usikker på er hvor mye (lite) jeg bør jobbe for å ikke havne i hamsterhjulet som jeg ser mange gjør. Har tenkt følgende: få barn 1, permisjon 7-8 mnd, for så å jobbe i 80 % stilling i ett år, før jeg går over i 100 % stilling før vi begynner prøvingen på barn 2. Etter permisjonen med barn 2, har jeg tenkt å jobbe 60-70 % fram til barn 1 har begynt på skolen, og 70-80 % fram til barn 2 er i gang med 1. klasse. Vi er heldige og har relativt godt betalte jobber begge to, så vi kan få det til å gå rundt, men det vil begrense hvor stor bolig vi kan kjøpe. Bor i leilighet nå, planen er å flytte til noe større om 1-2 år. Jeg vil ikke makse boliglånet fordi jeg vil jobbe redusert i årene framover, men er altså usikker på hvilken stillingsprosent jeg bør ha for å kunne nye småbarnstiden uten for mye stress. Setter pris på om dere vil dele deres erfaringer, og komme med innspill til planen over. Høres det overkommelig ut? Jeg er fullstendig klar over at barn ikke kommer på bestilling altså, men liker å ha en tentativ plan. Anonymkode: b140d...2f0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 17. mars 2023 #2 Del Skrevet 17. mars 2023 Har du en jobb der du selv kan gå opp og ned i stilling? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #3 Del Skrevet 17. mars 2023 Høres veldig lurt ut. Jeg har gjort cirka det samme, jobber som sykepleier. Anonymkode: a29be...6be 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #4 Del Skrevet 17. mars 2023 Dette handler jo mye om deg selv og din egen kapasitet, det er ingen fasit på hva som er riktig. Jeg jobber 100 % med barn og synes ikke det er noe belastende. Jeg opplever ikke livet som et hamsterhjul. Spørsmålet er hva du synes er belastende, eller hva du tenker vil bli utfordrende, og hva du tenker bruke den ekstra tiden på? Anonymkode: a75ba...4b9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #5 Del Skrevet 17. mars 2023 Sofakona skrev (6 minutter siden): Har du en jobb der du selv kan gå opp og ned i stilling? Ja. «Ifølge loven vil en arbeidstaker ha rett til redusert arbeidstid dersom arbeidstakeren har fylt 62 år, eller dersom hun eller han har behov for det av helsemessige, sosiale eller andre vektige velferdsgrunner: Med helsemessige grunner menes sykdom hos arbeidstaker selv, som må dokumenteres med legeattest. Sosiale grunner refererer til forhold rundt arbeidstakerens familie eller nærmeste omgivelser. Andre vektige velferdsgrunner handler først og fremst om foreldres behov for mer tid til samvær med små barn. Foreldre med barn under 10 år anses å ha behov for å få redusert sin arbeidstid, dersom de ber om dette.» Anonymkode: b140d...2f0 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 17. mars 2023 #6 Del Skrevet 17. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja. «Ifølge loven vil en arbeidstaker ha rett til redusert arbeidstid dersom arbeidstakeren har fylt 62 år, eller dersom hun eller han har behov for det av helsemessige, sosiale eller andre vektige velferdsgrunner: Med helsemessige grunner menes sykdom hos arbeidstaker selv, som må dokumenteres med legeattest. Sosiale grunner refererer til forhold rundt arbeidstakerens familie eller nærmeste omgivelser. Andre vektige velferdsgrunner handler først og fremst om foreldres behov for mer tid til samvær med små barn. Foreldre med barn under 10 år anses å ha behov for å få redusert sin arbeidstid, dersom de ber om dette.» Anonymkode: b140d...2f0 Det betyr forsatt ikke at ts kan få det...før du ts tenker dette ville jeg iallefall hørt om din jobb kan gjøre dette? Dumt å planlegge noe slikt om din jobb sier nei 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #7 Del Skrevet 17. mars 2023 Drømmearbeidstaker og -kollega 😉 Anonymkode: 32c1d...315 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #8 Del Skrevet 17. mars 2023 Sofakona skrev (7 minutter siden): Det betyr forsatt ikke at ts kan få det...før du ts tenker dette ville jeg iallefall hørt om din jobb kan gjøre dette? Dumt å planlegge noe slikt om din jobb sier nei Jeg er helt sikker på at det er mulig i min jobb. TS Anonymkode: b140d...2f0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 17. mars 2023 #9 Del Skrevet 17. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er helt sikker på at det er mulig i min jobb. TS Anonymkode: b140d...2f0 Du må være 100 prosent sikker. For det kan ta tid å bli gravid, la oss si 2-5 år, vil din arbeidsgiver forsatt synes det er greit at du tar 80 en stund...så 100. Setter bare ting litt i perspektiv. Pluss dere må jo også se om dere har råd...når den tid kommer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #10 Del Skrevet 17. mars 2023 Hos oss kan folk, innenfor rimelighetens grenser, få justere opp og ned stillingen sin. Dvs folk som trives med å jobbe redusert med småbarn får lov til det. Hos oss jobber vel ca halvparten av de med småbarn ca 60-80% og virker fornøyd med det. Anonymkode: 716a7...b80 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #11 Del Skrevet 17. mars 2023 Når mannen forlater deg og du blir alene er det ikke så stas med deltidsstilling (dere skal sikkert aaaaldri skille dere, men halvparten av alle forhold ryker), ei heller om du blir syk og helt/delvis ufør, for ikke å snakke om tapet i pensjon. Først må du se om du i det hele tatt kan bli gravid. Anonymkode: ccd69...9ca 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #12 Del Skrevet 17. mars 2023 Sofakona skrev (3 minutter siden): Du må være 100 prosent sikker. For det kan ta tid å bli gravid, la oss si 2-5 år, vil din arbeidsgiver forsatt synes det er greit at du tar 80 en stund...så 100. Setter bare ting litt i perspektiv. Pluss dere må jo også se om dere har råd...når den tid kommer Hva er det du fabler om egentlig? Det skal mye til å kunne nekte dette, så man skal sjeldent måtte dobbeltsjekke noe sånt. Det er en lovfestet rettighet man har. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/redusert-arbeidstid/#Vesentligulempeforvirksomheten "En arbeidstaker som kan dokumentere behov for redusert arbeidstid i tråd med kriteriene over, har rett til redusert arbeidstid. Unntaket er hvis dette medfører «vesentlig ulempe» for virksomheten. Ulempene må være forholdsvis betydelige for at arbeidstaker skal kunne nektes rett til redusert arbeidstid, og må bero på en konkret vurdering i hvert enkelt tilfelle." Anonymkode: 58dd8...57b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #13 Del Skrevet 17. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hos oss kan folk, innenfor rimelighetens grenser, få justere opp og ned stillingen sin. Dvs folk som trives med å jobbe redusert med småbarn får lov til det. Hos oss jobber vel ca halvparten av de med småbarn ca 60-80% og virker fornøyd med det. Anonymkode: 716a7...b80 Det handler ikke om å få lov, men å bruke rettigheten man har. Det hadde vært ulovlig om bedriften IKKE lot de få lov med mindre det var en "vesentlig ulempe" for bedriften. Slutt å snakk om dette som at dette er en gode noen bedrifter gir. Anonymkode: 58dd8...57b 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #14 Del Skrevet 17. mars 2023 Sofakona skrev (23 minutter siden): Det betyr forsatt ikke at ts kan få det...før du ts tenker dette ville jeg iallefall hørt om din jobb kan gjøre dette? Dumt å planlegge noe slikt om din jobb sier nei Det er jo et lovkrav. Så jo det betyr jo det Anonymkode: 8bb30...d7b 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
shakini Skrevet 17. mars 2023 #15 Del Skrevet 17. mars 2023 Jeg planlegger det samme som TS, å jobbe redusert mens jeg har små barn. De familiene jeg kjenner hvor en eller begge foreldrene har jobba redusert fremstår som mye mer harmoniske enn familier hvor begge foreldrene jobber fulltid. Dessuten får jeg jo barn for å være sammen med dem, ellers ser jeg egentlig ikke helt poenget. Selv ser jeg for meg mellom 60-80% mens barna er små. De ideelle er 60-% tror jeg, fire dagers arbeidsuke med sekstimersdager 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #16 Del Skrevet 17. mars 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Dette handler jo mye om deg selv og din egen kapasitet, det er ingen fasit på hva som er riktig. Jeg jobber 100 % med barn og synes ikke det er noe belastende. Jeg opplever ikke livet som et hamsterhjul. Spørsmålet er hva du synes er belastende, eller hva du tenker vil bli utfordrende, og hva du tenker bruke den ekstra tiden på? Anonymkode: a75ba...4b9 Jeg må si meg enig i dette. Men det kommer helt an på. Gode rutiner og forventninger har mye å si. Og litt med arbeidstidene deres. Er meningen at du skal ha en dag i uken fri? Eller kutte ned på alle dagene for å korte ned barnehagedagen? Jeg tror jeg ville prøvd å jobbe 100% først også heller se hvordan det funker for dere. Barn nummer to er ofte ikke så mye stress heller mtp hamsterhjulet for da har dere allerede rutinene i orden. På min arbeidsplass er det 50% på de som jobber redusert så jeg vet ikke helt hva som er best. Anonymkode: 4f656...3d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #17 Del Skrevet 17. mars 2023 Aldri i verden ut i jobb etter 7 mnd. Tidligst etter 1,5 år. Anonymkode: c8ec4...a71 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #18 Del Skrevet 17. mars 2023 15 minutter siden, AnonymBruker said: Det handler ikke om å få lov, men å bruke rettigheten man har. Det hadde vært ulovlig om bedriften IKKE lot de få lov med mindre det var en "vesentlig ulempe" for bedriften. Slutt å snakk om dette som at dette er en gode noen bedrifter gir. Anonymkode: 58dd8...57b 😂 Det var da veldig, jeg forsøkte bare svare på trådstarter sitt spørsmål. Jeg kan gjerne omformulere: alle i absolutt hele bedriften får lov til å jobbe redusert om det er det de ønsker. Det er hos oss stort sett de med småbarn som velger å gjøre dette, de har naturligvis også rett på det uansett. Anonymkode: 716a7...b80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #19 Del Skrevet 17. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Aldri i verden ut i jobb etter 7 mnd. Tidligst etter 1,5 år. Anonymkode: c8ec4...a71 Barnet har kanskje en far som også vil ha permisjon? 🙄 Anonymkode: 4f656...3d2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #20 Del Skrevet 17. mars 2023 Sofakona skrev (31 minutter siden): Du må være 100 prosent sikker. For det kan ta tid å bli gravid, la oss si 2-5 år, vil din arbeidsgiver forsatt synes det er greit at du tar 80 en stund...så 100. Setter bare ting litt i perspektiv. Pluss dere må jo også se om dere har råd...når den tid kommer Slutt og svar på ting du tydeligvis ikke har greie på. Anonymkode: 191b2...94a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå