AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #1 Skrevet 17. mars 2023 Som overskriften sier, ungen er overvektig og spiser usunt og mye. Han er bare 11 år og har hengemage og er stooor. Han fråtser konstant. I går spiste han 7 pizzastykker fordi det var bursdag her, bælmer flere glass med brus og alt han kommer over. Han er konstant fysen. Er det brus i kjøleskapet etter helgen kan han ta det til frokost osv. Ungene og jeg har et sunt forhold til mat og mye kan stå utover uka uten problem. Nå kjenner jeg at jeg blir irritert over mengden han spiser når han ser ut som jeg gjør. Føler meg ordentlig stygg som skriver dette. Problemet er kanskje hjemme hos mor siden det er der han er mest og hun ikke styrer kostholdet mer. Han pirker bare i grønnsaker og frukt og livet er en fest hver dag. Han spiser oss snart ut av huset og tømmer det meste på kort tid. Veit ikke hvordan jeg skal forholde meg til dette. Anonymkode: 11e43...1e9 4
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #3 Skrevet 17. mars 2023 BlåSwix skrev (1 minutt siden): Hva sier far her da? Far har begynt å si ifra litt men ikke mye. Han er nok redd det skal bli for strengt siden ungen tydeligvis har hatt frie tøyler. Anonymkode: 11e43...1e9
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 Populært innlegg #4 Skrevet 17. mars 2023 Feil overskrift og innhold, det gir ingen mening. Jeg retter: Udugelig ubrukelig brukt ny mann som ikke er i stand til å ta vare på barna sine. Han har utsatt sønnen for omsorgssvikt hele livet, og viser ingen vilje eller evne til å ta tak i det. Selv er jeg for dum til å se sammenhengen eller gjøre noe annet enn å irritere meg over det stakkars barnet som utvikler helseproblemer, men det eneste som plager meg er at det er en stygg uoppdragne unge i huset mitt. Og jeg er usympatisk nok til p legge skylden på barnet selv og på moren hans, det er nok hennes skyld at vi har brus i huset og at jeg elsker faren. Anonymkode: b3208...5a1 50 2 18
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #5 Skrevet 17. mars 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Feil overskrift og innhold, det gir ingen mening. Jeg retter: Udugelig ubrukelig brukt ny mann som ikke er i stand til å ta vare på barna sine. Han har utsatt sønnen for omsorgssvikt hele livet, og viser ingen vilje eller evne til å ta tak i det. Selv er jeg for dum til å se sammenhengen eller gjøre noe annet enn å irritere meg over det stakkars barnet som utvikler helseproblemer, men det eneste som plager meg er at det er en stygg uoppdragne unge i huset mitt. Og jeg er usympatisk nok til p legge skylden på barnet selv og på moren hans, det er nok hennes skyld at vi har brus i huset og at jeg elsker faren. Anonymkode: b3208...5a1 Denne var litt spot on. Det er nok for mye å forvente at en stakkars far skal ta ansvar og begrense pizzainntaket og brus når barnet er hos han. Det er absolutt en 11-årings ansvar. Og hvis ikke hans, så er det moren som på egenhånd har ødelagt han. Har du vurdert å få barn med han? Jeg ser i krystallkulen min at det vil løse alle problemer! Anonymkode: aaa53...71a 19 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #6 Skrevet 17. mars 2023 Kansje ungen har en sykdom.Prader willi syndrom,kjenner ikke metthetsfølelse.Noe sjekke ut.Selv blir jeg mer fysen på søppelmat,av mer brus jeg drikker.Pepsi Max spesielt.Hva med snakke med mor og far,dere er familie,Så ta tak i det sammen. Anonymkode: 1b274...302 5
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #8 Skrevet 17. mars 2023 Just now, AnonymBruker said: Kansje ungen har en sykdom.Prader willi syndrom,kjenner ikke metthetsfølelse.Noe sjekke ut.Selv blir jeg mer fysen på søppelmat,av mer brus jeg drikker.Pepsi Max spesielt.Hva med snakke med mor og far,dere er familie,Så ta tak i det sammen. Anonymkode: 1b274...302 Dette ville de visst. Den innebærer en del mer enn bare manglende metthetsfølelse. Psykisk utviklingshemming etc følger nesten alltid. Lav vekst, spesielt utseende.. Så nei er ikke det. Anonymkode: aaa53...71a 6 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #9 Skrevet 17. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette ville de visst. Den innebærer en del mer enn bare manglende metthetsfølelse. Psykisk utviklingshemming etc følger nesten alltid. Lav vekst, spesielt utseende.. Så nei er ikke det. Anonymkode: aaa53...71a Åja,jeg har bare hørt om den.Viste ikke at det var mer rundt den sykdommen . Anonymkode: 1b274...302
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #10 Skrevet 17. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så dumme svar Anonymkode: 11e43...1e9 Herlig. Ja, svar er nok "dumme" når de ikke er det du ønsker å lese. Anonymkode: 51261...bac 6 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #11 Skrevet 17. mars 2023 Far kan ikke styre matinntak/ kosthold når sønnen er hos mor, og det er jo der han er mest og får spise uten stopp. Vi har sunne valg her, men tror magesekken er rimelig utvida. Og nei, dette er ikke et trollinnlegg. Vondt å se på hvordan er sunn gutt bare forfaller fra mnd til mnd Anonymkode: 11e43...1e9 1
Sofakona Skrevet 17. mars 2023 #12 Skrevet 17. mars 2023 Bor dette barnet hos deg? Har du brus etc i kjøleskapet? Goderi? Hva slags middag laget du til dere? Gir du han store porsjoner? 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #13 Skrevet 17. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kansje ungen har en sykdom.Prader willi syndrom,kjenner ikke metthetsfølelse.Noe sjekke ut.Selv blir jeg mer fysen på søppelmat,av mer brus jeg drikker.Pepsi Max spesielt.Hva med snakke med mor og far,dere er familie,Så ta tak i det sammen. Anonymkode: 1b274...302 Ift utseende tror jeg ikke det Anonymkode: 11e43...1e9
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #14 Skrevet 17. mars 2023 Sofakona skrev (Akkurat nå): Bor dette barnet hos deg? Har du brus etc i kjøleskapet? Goderi? Hva slags middag laget du til dere? Gir du han store porsjoner? Han er her også ja. Lager sunne gode middager, setter vann på bordet. Da går han og henter seg saft, melk ect. Middager tar han på selv i store mengder og dynker i ketchup. Så kikker han inn i skapet for å se om vi har noe 'godt'. Har fjernet det meste og lagt det vekk, da finner han godis han har lagt til side feks. Anonymkode: 11e43...1e9 1
Månestråla Skrevet 17. mars 2023 #15 Skrevet 17. mars 2023 Jeg syns dette er noe du kan ta opp med far. Det virker som om sønnen trenger hjelp med å lære hva som er normale og sunne porsjoner og trenger hjelp til å begrense mengden. Det er vanskelig eller umulig å styre hva han får hos mor men dere kan jo plante noen sunne frø hos dere og håpe at han tar det med seg. 2
Sofakona Skrevet 17. mars 2023 #16 Skrevet 17. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han er her også ja. Lager sunne gode middager, setter vann på bordet. Da går han og henter seg saft, melk ect. Middager tar han på selv i store mengder og dynker i ketchup. Så kikker han inn i skapet for å se om vi har noe 'godt'. Har fjernet det meste og lagt det vekk, da finner han godis han har lagt til side feks. Anonymkode: 11e43...1e9 Da må jo du hjelp til....du må gi han porsjoner..han må ikke få ta selv..du må sette ned foten og si at nå skal det drikkes vann, gi han litt ketchup ( uten sukker) du må snakke med faren og moren hans....han er bare 11 år og sliter..dere må ta,tak i dette. 8
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #17 Skrevet 17. mars 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Som overskriften sier, ungen er overvektig og spiser usunt og mye. Han er bare 11 år og har hengemage og er stooor. Han fråtser konstant. I går spiste han 7 pizzastykker fordi det var bursdag her, bælmer flere glass med brus og alt han kommer over. Han er konstant fysen. Er det brus i kjøleskapet etter helgen kan han ta det til frokost osv. Ungene og jeg har et sunt forhold til mat og mye kan stå utover uka uten problem. Nå kjenner jeg at jeg blir irritert over mengden han spiser når han ser ut som jeg gjør. Føler meg ordentlig stygg som skriver dette. Problemet er kanskje hjemme hos mor siden det er der han er mest og hun ikke styrer kostholdet mer. Han pirker bare i grønnsaker og frukt og livet er en fest hver dag. Han spiser oss snart ut av huset og tømmer det meste på kort tid. Veit ikke hvordan jeg skal forholde meg til dette. Anonymkode: 11e43...1e9 Det skjer jo ikke bare hjemme hos mor hvis DU teller 7 pizzastykker Anonymkode: 5918a...0f1 12
Marimma Skrevet 17. mars 2023 #18 Skrevet 17. mars 2023 Be om henvisning til nærmeste fedmepoliklinikk. De vet mer enn godt nok at man må behandle hele familiesystemet for å hjelpe barnet ut av et liv med fedmesykdommer og kan også henvise til andre etater som BUP, familievern, barnevern, etc. 3
skruf Skrevet 17. mars 2023 #19 Skrevet 17. mars 2023 Såklart ligger problemet hos mor…….ifg stemor🙄 -Hvordan kan han spise dere ut av huset hvis han nesten bare er hos mor? Uansett så er det to foreldre og to hjem. Far kan ikke bare melde seg ut og overlate alt til mor selv om sønnen bor mest hos henne. Ungens overvekt er garantert tatt tak i av skolens helsesøster. Men begge hjem må følge opp Når dere vet om guttens problemer med kosthold så får dere la være å ha mengder usunnheter i hus, innfor lørdagsgodt. Ikke kjøp mye, og det som ikke blir spist opp kastes. Ikke ha brus i hus utover uka (var ikke gutten mest hos moren da? Litt rart ar han drikker brus på ukedager). Har dere fellesbarn eller du har særkullsbarn så lider de ingen nød av sunnere mat og mindre godteri og brus de gangene broren er på samvær, Dessuten er gutten 11 og nærmer seg tenårene. Mange barn legger på seg i den alderen der, og de vokser i rykk og napp. Flere av brødrene mine var runde i den alderen der, men de ble alle lange og slanke Tenåringsgutter generelt spiser MYE! Jeg har døtre selv, men har 4 brødre og husker at mamma klagde over at de spiste henne ut av hus, det var skikkelig ulvehunger. Men hun nektet de aldri vanlig mat. Brus, godteri og søtsaker på lørdager, i selskap og høytider, ellers vanlig norsk kosthold/husmannskost, Pizza, taco o.l var forbeholdt fredag og lørdag. Barn skal ikke slankes, men vokse inn i vekten, dvs vekten bør holdes stabil mens de blir lengre. Og som sagt; det er ikke uvanlig med valpefett i den alderen der. Regelmessig kosthold og ikke for lang tid mellom måltidene. Gjør smarte valg som gjør at maten metter mere, Lager du feks pizza med grovere bunn og masse grønnsaker i sausen (bruk stavmixer så kamuflerer du grønnsakene) og gode proteinkilder så er det ikke sikkert ungen klarer å spise 7 pizzastykke. Men uansett så må alle voksne på banen og dropp å legge skylda for barnets vekt. Han er tydelig endel til dere også siden han ifg deg «spiser dere ut av hus». Ingen 11-åringer spiser noen ute av hus ei helg i ny og ne 12
Sofakona Skrevet 17. mars 2023 #20 Skrevet 17. mars 2023 Marimma skrev (Akkurat nå): Be om henvisning til nærmeste fedmepoliklinikk. De vet mer enn godt nok at man må behandle hele familiesystemet for å hjelpe barnet ut av et liv med fedmesykdommer og kan også henvise til andre etater som BUP, familievern, barnevern, etc. Enig...det finnes en overveks klinikk for barn i Tønsberg. Dere må be om henvisning ditt...og det kjapt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå