Gå til innhold

Barnet vårt har fortalt helsesykepleier at det er mye krangling hjemme, noe som ikke stemmer. Men hva skjer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Barnet mitt fortalte meg i dag at det har fortalt helsesykepleier at det er mye krangling hjemme, men det stemmer ikke. De har for et par uker siden hatt fokus på krangling og sett film om temaet på skolen, og nå sier hun altså dette.

Vi har kranglet, vært sterkt uenig, det er sant. Men det hører til sjeldenheten, max 1 gang annenhver mnd om i det hele tatt. 

Men, jeg kjenner at dette var veldig ubehagelig. Jeg syns det er direkte flaut, det er jo ikke tilfellet og jeg har et barn som kan lyve om saker som kan ha større konsekvenser. Hva skjer nå?  Er dette noe som blir skrevet i en log og som følger barnet og oss? Noen som har opplevd det samme?

Anonymkode: 6b6cb...a54

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det blir registrert. Men husk at de hører mye rart.

Kanskje de ringer og anbefaler dere å oppsøke familievernkontoret.

Anonymkode: 2cbef...5a5

• Liker 3
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Kanskje helsesykepleieren ringer deg, ellers skjer det nok ikke noe spesielt fra den fronten. De ringer ikke barnevernet for så lite, hvis det er det du tenker på.

Men du bør jo snakke med barnet ditt og finne utav hvorfor hun sa det. Kanskje oppfatter hun ting som krangler selv om du oppfatter det som diskusjoner?

Skrevet

Istedet for å være paranoid om hva sykepleieren måtte tro, så skulle du konsentrere deg om å ta barnet ditt på alvor. For barnet er dette sant. Barnet opplever høye stemmer og dårlig stemning som veldig truende, selv om dere voksne tror at det er sivilisert. Snakk med barnet ditt du, og hør hvordan barnet opplever uenigheter hjemme.

Det verste som kan skje er at noen snakker med deg om hva barnet har sagt. Det har de neppe tid til.
Du derimot, du har tid, til barnet ditt. Til å skjønne hvor skummelt det er når de voksne er uenige.

• Liker 26
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Det blir selvfølgelig ikke registrert noe sted. Helsesykepleier vet like godt som alle andre at noen ganger krangler foreldre og at noen ganger overdriver barn når de forteller ting. Hvis barnet ditt ga uttrykk for at det ikke plages eller stresses av kranglingen skjer det neppe noe mer. Dere blir selvfølgelig ikke oppringt og anbefalt familievernkontoret ut fra én enkeltuttalelse fra barnet deres. Noen trenger å roe ned litt og slutte å skremme folk uten grunn. 

Når alt dette er sagt så synes jeg du skal ta barnet på alvor. Selv om du oppfatter at dere krangler sjelden kan det være at barnet ditt opplever det som ofte eller at kranglene oppleves som så alvorlige at de henger ved barnet i lang tid. Kanskje oppfører dere dere ikke hyggelig mot hverandre i tiden etter en krangel. Det er mye barnet oppfatter og tolker annerledes enn voksne gjør så snakk med barnet ditt og finn ut av hva dette er, ta barnet på alvor. 

Anonymkode: f4047...233

• Liker 3
Skrevet

Kan si at vi har 4 åring..og når jeg å mannen min snakker med hverandre og er uenig..sier hun .. ikke krangle.. og vi hever ikke stemmen eller noe sånt..vi bare "prater" kansje mer en vanlig for å finne en løsning.

Hvor gammel er barnet? Jeg ville satt meg ned å snakke med barnet om hvorfor den føler slikt...det kan jo være så enkelt at dere har diskutert noe.. og da har barnet trodd at dere krangler...

( Ok...strekker litt langt...men er dere høylytte under sex he he...hørt barn har sakt at rare ting etter hørt foreldre på soverom he he

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes høylytt krangling annenhver mnd er mye 🙈 Barnet ditt husker de kranglene tydeligvis. Dere bør ta lærdom og fra nå av aldri krangle høylytt forran barna. 

• Liker 16
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (13 minutter siden):

Istedet for å være paranoid om hva sykepleieren måtte tro, så skulle du konsentrere deg om å ta barnet ditt på alvor. For barnet er dette sant. Barnet opplever høye stemmer og dårlig stemning som veldig truende, selv om dere voksne tror at det er sivilisert. Snakk med barnet ditt du, og hør hvordan barnet opplever uenigheter hjemme.

Det verste som kan skje er at noen snakker med deg om hva barnet har sagt. Det har de neppe tid til.
Du derimot, du har tid, til barnet ditt. Til å skjønne hvor skummelt det er når de voksne er uenige.

Jeg er ikke paranoid. Jeg syns dette er ubehagelig.- 

Vi snakker fint sammen, men jeg er litt sjokkert av dette. 

ellers takk for svar dere andre :) Det hjelper 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
tulla23 skrev (1 minutt siden):

Jeg synes høylytt krangling annenhver mnd er mye 🙈 Barnet ditt husker de kranglene tydeligvis. Dere bør ta lærdom og fra nå av aldri krangle høylytt forran barna. 

Jeg har ikke sagt høylytt.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vi har kranglet, vært sterkt uenig, det er sant. Men det hører til sjeldenheten, max 1 gang annenhver mnd om i det hele tatt.

Hvis du ikke er sikker på om dere krangler annenhver måned eller ikke i det hele tatt, høres det ut som om dere krangler oftere enn du tror - og et barn kan ha helt andre begrep både om hva som er ofte og hva som er krangling. Som en som alltid har vært veldig var for og hatt problemer med å takle sinte stemmer, oppfatter jeg fort uenighet som krangling, selv om de involverte neppe vil være enige i at det er det de driver med. At dette har vært tema på skolen kan sikkert ha bidratt til at barnet  er mer opptatt av det nå, men det  er jo tydeligvis noe som har gjort inntrykk. Ta barnets følelser på alvor heller enn  å gå i forsvar og hevde at barnet lyver.

• Liker 11
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Familievernkontoret er ikke for å skremme foreldre, det er for å hjelpe foreldre 😉

Anonymkode: 2cbef...5a5

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke sagt høylytt.

Det er sant. Gikk ut fra det ettersom barnet hadde hørt dere 🤭

AnonymBruker
Skrevet

Så ta barnet ditt på alvor. En gang annenhver måned så brutalt at det tydeligvis setter spor hos barnet skal du ta alvorlig. 

Anonymkode: 50524...34b

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (3 minutter siden):

Kan si at vi har 4 åring..og når jeg å mannen min snakker med hverandre og er uenig..sier hun .. ikke krangle.. og vi hever ikke stemmen eller noe sånt..vi bare "prater" kansje mer en vanlig for å finne en løsning.

Hvor gammel er barnet? Jeg ville satt meg ned å snakke med barnet om hvorfor den føler slikt...det kan jo være så enkelt at dere har diskutert noe.. og da har barnet trodd at dere krangler...

( Ok...strekker litt langt...men er dere høylytte under sex he he...hørt barn har sakt at rare ting etter hørt foreldre på soverom he he

Hun er 6. De har akkurat hatt fokus på krangling i hjemmet på skolen. Hun kan også, som din 4 åring si prat er krangel. 

AnonymBruker
Skrevet
tulla23 skrev (4 minutter siden):

Veldig enig. Vi har vel kranglet en gang tror jeg og det er fem år siden. Et forhold med månedlig krangling hadde jeg aldri orket... Og uavhengig av hva foreldrene selv måtte mene, så opplever sannsynligvis barna dette som høylytt og skummelt, så jeg vil heller si ta lærdom og verken krangle høylytt eller lavmælt foran barna.

Anonymkode: ae36a...b97

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (2 minutter siden):

Hvis du ikke er sikker på om dere krangler annenhver måned eller ikke i det hele tatt, høres det ut som om dere krangler oftere enn du tror - og et barn kan ha helt andre begrep både om hva som er ofte og hva som er krangling. Som en som alltid har vært veldig var for og hatt problemer med å takle sinte stemmer, oppfatter jeg fort uenighet som krangling, selv om de involverte neppe vil være enige i at det er det de driver med. At dette har vært tema på skolen kan sikkert ha bidratt til at barnet  er mer opptatt av det nå, men det  er jo tydeligvis noe som har gjort inntrykk. Ta barnets følelser på alvor heller enn  å gå i forsvar og hevde at barnet lyver.

Jeg er vel ikke usikker på det. Barnet og jeg snakker sammen. Og, vel jeg oppfatter det som løgn,  men det er nok heller virkelighets forvridning. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Veldig enig. Vi har vel kranglet en gang tror jeg og det er fem år siden. Et forhold med månedlig krangling hadde jeg aldri orket... Og uavhengig av hva foreldrene selv måtte mene, så opplever sannsynligvis barna dette som høylytt og skummelt, så jeg vil heller si ta lærdom og verken krangle høylytt eller lavmælt foran barna.

Anonymkode: ae36a...b97

Vel, vi jobber sammen og snakker mye politikk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det rart folk er redd for å oppdra barna sine eller gjøre feil? Foll kranglet før , ingenting skjedde men no krangler folk 1 gang eller to og det er mye krangling hjemme da for det er det de lærer på skolen.... Ikke lov å røre,ikke snakke frekt eller kjefte til, ikke si nei til. Puter under armene. Kjøres og passer til de er 20år + for at ikke bv skal komme eller noen skal peke med fingeren på deg!

På skolen skriker og kjefter lærere , helsesykepleier bryr seg kun om folk blir slått hjemme og ikke at folk har selvmordstanker eller andre ting de trenger å snakke om!

Blir du slått hjemme? Blir du slått hjemme? Gjentas og gjentas.. Om de kommer med sår på foten for de falt på skolen. .

Alt folk sier og gjør er gale no. Alle har noe de skulle ha sagt om alt!

Selvfølgelig de som blir slått de sier sjeldent sånt. Det er de som ofte er sterke eller stille om sånt.. Ikke barna og ungdommen som hyler ikke slå(når du snakker rolig og er 20meter unna).. Du er så sur ( nei jeg snakker tålmodig og fint til deg men du river av meg hodet og klikker for hormonene river løs i kroppen). Ikke alltid den som roper høyest om ting som har det gale. Ofte oppmerksomhet da!

Anonymkode: 17012...ca6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
tulla23 skrev (7 minutter siden):

Det er sant. Gikk ut fra det ettersom barnet hadde hørt dere 🤭

vi snakker jo med lyd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (25 minutter siden):

For barnet er dette sant.

Ja, for barn forteller jo bare rene realiteter. Fantaserer aldri, dikter aldri, svarer aldri det de tror er forventet av dem, selv om det ikke stemmer. De mest pålitelig vitnene som finnes…

Anonymkode: 658b4...b02

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...