Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Rik er man når man har økonomi til å leve som man vil. Man er ikke rik selv om man har 1 mill på konto eller 6 mill og ikke hjerte til å bruke noe fordi man er gjerrig. Man er rik hvis man kan gjøre hva man vil uten at penger er et problem. 

Anonymkode: 83916...bab

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Isambard skrev (4 timer siden):

Jeg synes man er genuint rik når man kan leve godt av avkastning på kapital.

Altså når man ikke primært lever av å være lønnsmottaker, men å eie.

Det krever nok minst 20 mill pluss bolig.

Trenger ikke så mye. 

Kommer ann på hvor fint man skal leve selvfølgelig, men har du 8M og gjeldsfri kan man leve gjennomsnitlig bra på bare renter

Anonymkode: fd175...d1c

AnonymBruker
Skrevet

Rik er en når penger ikke betyr noe. Fattig når penger betyr alt.

Anonymkode: 99b58...ac5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Når man har så mye penger at man kan leve på avkastninger som pengene gir, uten å måtte spare eller tenke på økonomi. 

Da trenger man sikkert rundt 15-20 mill i penger. 

Anonymkode: d01f9...113

Du må opp i sum, derfor det var så latterlig at William sitt fond til eldste datteren var på bare 5m når han skrøt at det var nok penger til at hun aldri ville trenge jobbe.

AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (27 minutter siden):

Du må opp i sum, derfor det var så latterlig at William sitt fond til eldste datteren var på bare 5m når han skrøt at det var nok penger til at hun aldri ville trenge jobbe.

Det er ikke latterlig i heletatt. Får du et slikt fond når du er 10 år, så er det 10 000 000kr når du er 20 år. Da har du 60 000kr i måneden som avkastning som 20 åring.

Mange klarer seg med 60 000kr i måneden

Anonymkode: fd175...d1c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hytte og hus til verdi av samlet 25 mill, samt 2 biler til samlet 2 mill. Pluss at du har en 20 mill stående på bankkonto. Og en lønn på over millionen. Har du alt dette er du rik😉

Anonymkode: 14c97...236

Det er ingen rikinger som har 20mill stående på en konto. Rikinger har blitt rike av jobb, flaks, arv, investeringer. Å ha penger på konto er bortkastet.

Anonymkode: 53b00...a76

AnonymBruker
Skrevet

10mill i årslønn

Anonymkode: 50774...7fa

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler meg som kongen på haugen hver gang jeg får lønn 🤣

Uansett. Jeg syns en vanlig person er rik om man har over 100 000 på brukskonto til enhver tid. At normale utgifter bare er «piece of cake» å betale og likevel har man flere hundre tusen til rådighet liksom. (Selv om man har boliglån osv.)

Men ordentlig rik.. da ville jeg sagt om pengene jobber for deg og du har råd til å leve av passiv inntekt/renter og også har råd til å tape fremtidige investeringer og satse på nytt.

Anonymkode: 6fab6...cb9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man er rik når man kan leve godt uten å måtte ha lønnsinntekt.

I statens øyne er jeg tydeligvis rik. Jeg er uføretrygdet på minstesats og arvet et hus i fjor som jeg ikke har fått solgt ennå. Så det teller som sekundærbolig og jeg har fått en smell på formueskatten. Det blir ikke mindre formueskatt når den er solgt og jeg har penger i banken men da har jeg i hvert fall likviditet å betale formueskattt.

Anonymkode: 73a2a...ac4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lever av leieinntekter på leiligheter jeg har investert i. Har noen millioner på sparekonto, kan kjøpe meg hva jeg vil, og trenger egentlig ikke å jobbe. Mannen min har enda mer og betaler alle regninger. Godt å aldri måtte bekymre seg om økonomi for det bare går av seg selv. 

Anonymkode: 12260...48a

Skrevet

Når man får barn🥹

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har det, over 50k utbetalt, ingen gjeld på hus eller bil, 10 mill i fond/bank. Føler meg ikke spesielt rik. Men tror kanskje det kommer av at jeg bruker lite penger. Rik er nok mer enn bare penger. 

Anonymkode: dbbb7...6cf

Da er du rik nok til å bo godt og å pusse opp der du bor til en standard du er fornøyd med og å ta 1-2 utenlandsreiser i året og samtidig ha nok til forbruk du ønsker deg. Det er for meg rikdom. Jeg ser ikke for meg "rik" kun de som lever som gutta i "Exit" eller mange-milliardærer.

Anonymkode: ac3f4...a65

AnonymBruker
Skrevet

Den største rikdomen ein har er å kunne "stå opp" hver morgen å føle seg frisk, rask og  opplagd.  Gå på ein jobb ein trivest med, og ha gode venner, familie  rundt seg. 

Har idag  noen millioner på sparekonto som pensjonist, og bor i eit "heilt vanleg husbankhus " fra 1970 talet som ber preg av en standard fra den tiden, og ikkje vert grepet av "renoveringsviruset" men langt vekt på at ting er i orden, funksjonelt.

Er blitt mye mobbet på grunn av penger i banken, og en nøktern livstil, men  i dag holder de samme folka  kjeft ettersom de har havnet i eit økonomisk uføre på grunn av forhøyt forbruk.  

Anonymkode: cce94...508

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Når man forstår økonomi er man allerede rik i min oppfatning.

Sett at to like personer arver 5 millioner. Ola kjøper drømmehuset for pengene og fortsetter å jobbe. Hans derimot ser muligheter og fortsetter å leie mens han investerer de 5 millionene. 10 år senere har Ola fortsatt huset, mens Hans nå sitter med 10 millioner. 

Ola sier «jammen huset mitt har gått opp i verdi», men han har ingen planer om å realisere denne gevinsten, det er jo drømmehuset tross alt! Hans kjøper seg endelig et lite hus, men venter med drømmehuset siden han ønsker å fortsette med investeringene.

Enda 10 år har gått og Hans går av med pensjon i tidlig alder. Ola elsket i utgangspunktet jobben sin, men begynner å bli sliten. Han vil ha mer fri, men må fortsette å jobbe til pensjonsalder. Han har ingen andre inntekter enn jobben sin.

Anonymkode: e41cd...78f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil være rik når jeg har 6 mill i fond.

Da skal jeg si opp jobben og bruke tiden min nøyaktig slik det måtte behage meg.

4% årlig uttak, tilsvarer 20.000 i mnd. BELØPET er ikke stort. Men jeg ser rikdom i mer enn penger. Min definisjon av rikdom er å ha økonomi til å disponere 100% av tiden sin slik man ønsker. 

Jeg skal stelle i hagen, kose meg på hytta, tilbringe mye mer tid med hunden min og endelig slippe følelsen av å løpe i hamsterhjulet.

Anonymkode: ba2e0...0bc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.3.2023 den 19.39):

Jeg lever som lavere middelklasse, tenker jeg. Har ca 34 000 utbetalt. 14000 i faste utgifter minus matutgifter.  Lite lån. Rik, da hadde jeg hatt minst 50 000kr utbetalt og nedbetalt bolig pluss en god del mill i banken/fond.

Jeg er ca på samme nivå og føler meg rik.  Jeg har penger slik at jeg kan kjøpe det jeg har lyst på eller reise på spontane ferier

AnonymBruker skrev (På 18.3.2023 den 12.12):

Da er du rik nok til å bo godt og å pusse opp der du bor til en standard du er fornøyd med og å ta 1-2 utenlandsreiser i året og samtidig ha nok til forbruk du ønsker deg. Det er for meg rikdom. Jeg ser ikke for meg "rik" kun de som lever som gutta i "Exit" eller mange-milliardærer.

Det fungerer fint med min lønn også. Forskjellen er nok at jeg bor i en leilighet som kostet 3 mill ny for 3 år siden. Og der har jeg planer om å bli fremover. 

Anonymkode: b7228...bbb

Skrevet

Min første tanke er å kunne gjøre det man ønsker uten at kostnaden har betydning.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 3/18/2023 at 8:20 AM, AnonymBruker said:

I statens øyne er jeg tydeligvis rik. Jeg er uføretrygdet på minstesats og arvet et hus i fjor som jeg ikke har fått solgt ennå. Så det teller som sekundærbolig og jeg har fått en smell på formueskatten. Det blir ikke mindre formueskatt når den er solgt og jeg har penger i banken men da har jeg i hvert fall likviditet å betale formueskattt.

Anonymkode: 73a2a...ac4

Da har du fått en liten smakebit av hvordan mange "rike" i Norge har det og hvorfor de flytter til utlandet.

Anonymkode: 6a03b...f4c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 65.000 utbetalt hver måned. Føler meg ikke spesielt rik. Jeg bruker ikke opp lønna mi, og overskuddet settes på sparekonto. Rikdom for meg er noe veldig varierende, men jeg har det godt og mine nærmeste er ivaretatt.

Anonymkode: f899a...523

AnonymBruker
Skrevet

Når man har nedbetalt bolig, penger til å betale regninger , spise det man vil , en stor og liten ferie, og har en mil på konto😀

Anonymkode: b6e6e...c52

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...