Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 8 måneder gammel baby som har vært ganske krevende fra start og krevd mye. Han har sjelden godtatt å ligge for seg selv og det pågår enda. Det står ikke på at jeg ikke har prøvd (prøver flere ganger per dag og det har jeg gjort fra han var veldig liten). 

Når jeg snakker med andre om dette får jeg inntrykket av at noen mener det er min egen feil at babyen ikke vil ligge alene fordi jeg har skjemtham bort og at "man må tåle litt gråt", men jeg lurer på om de faktisk ikke skjønner hvordan det er for oss. Tror mange av dem har hatt en baby som bare kunne legges ned og at de dermed klapper seg på skulderen fordi de har vært så flinke til å gjøre baby selvstendig. Eller at babyen deres bare sutrer litt når de legges ned. For vår del går det fort over i hylgråt og etter en tøff start med kolikk er det siste jeg vil å høre på mer gråt for å gi ham "selvstendighetstrening". Har vært hos lege og det er ingenting som feiler ham.

Mitt spørsmål til dere som mener at barn som ikke vil ligge alene bare er bortskjemt og mener jeg må tåle at han protesterer:

Hvor lenge lar dere barnet deres gråte alene på gulvet? Hvor ofte gjør dere det? 

Anonymkode: 5ddae...32b

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk som gir slike råd skjønner ikke hvordan det er å ha en krevende baby. Lytt heller til magefølelsen din! 

• Liker 19
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Enten lå vi sammen på gulvet eller så satt baby i øyenhøyde med meg. Å ligge alene på gulvet var rett og slett uaktuelt. Å la baby gråte er en form for omsorgssvikt, tenker jeg. Det er deres måte å kommunisere på, og vi lever ikke på 50-tallet, der man trodde at barn ble tøffe av å bli ignorert. Gikk mye med barnet bundet til kroppen, for å få gjort det jeg skulle.

Enig med IDGAF

Endret av Andro
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjell på babyer og helt normalt at de gråter, om jeg skal forte meg og gjøre noe kjapt, f.eks hente meg noe mat eller kle på meg litt og babyen bare gråter for at den vil bli tatt opp så lar jeg den bare gråte til i de 2 min det tar. Du skal ikke la barnet ligge å gråte alene og kjenne på at det føles feil, de blir ikke bortskjemte på kos og nærhet. Min 3 åring som ble holdt nesten konstant som baby er nå ikke så intresssert i å sitte på fanget så er ikke sånn at de er klistret inntil deg resten av småbarnstiden 😅

Anonymkode: 15dfc...009

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med mindre jeg ikke kunne ta opp med en gang så har jeg aldri latt henne ligge og gråte. 

Og ikke kunne mener jeg da feks om jeg var på do gjorde jeg meg ferdig og slike ting. Da pratet jeg eller sang til baby mens jeg gjorde meg ferdig. 

Min gikk og kjapt i hylskrik, det var aldri sutring. Sutring tenker jeg er litt annerledes. 

Men, min kunne og ligge litt alene i blant. Så jeg fikk som regel hentet den brødskiven eller tisset uten at det ble krise. Så når hun først da sa ifra så var det greit for meg å respondere med en gang. 

Anonymkode: 1523f...ab9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har en 8 måneder gammel baby som har vært ganske krevende fra start og krevd mye. Han har sjelden godtatt å ligge for seg selv og det pågår enda. Det står ikke på at jeg ikke har prøvd (prøver flere ganger per dag og det har jeg gjort fra han var veldig liten). 

Mitt spørsmål til dere som mener at barn som ikke vil ligge alene bare er bortskjemt og mener jeg må tåle at han protesterer:

Hvor lenge lar dere barnet deres gråte alene på gulvet? Hvor ofte gjør dere det? 

Jeg er vel ikke en av de du spør, men svaret mitt er, ikke i det hele tatt. Jeg lar ikke hverken baby, barn eller en voksen ligge på gulvet og gråte uten å få trøst, og jeg blir helt uvel av foreldre som bedriver psykisk terror mot babyer ved å ignorere gråt.

Du har ikke skjemt bort babyen din, du dekker babyen emosjonelle behov, so. en god mor ❤️

Anonymkode: 430d5...3e4

• Liker 9
  • Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet

Lar ikke babyen ligge på gulvet å gråte nei, ikke med mindre jeg ikke kan ta henne opp der og da fordi jeg feks står å skjærer opp kjøtt eller noe (som uansett ikke tar lang tid). Min baby skal vite at jeg kommer når hun trenger meg, å den tillitten ødelegges ved at man ikke tar de opp fordi noen har fått det for seg at de blir bortskjemte av det. Gråt er språk, gråt betyr at de trenger noe/at noe er galt. 

Anonymkode: 03273...85a

• Liker 3
Skrevet

Folk tror alle babyer er lik sin egen. Min kan fint ligge alene på gulvet uten å gråte lenge, om han har noe å se på. Det er ikke min fortjeneste, det er bare sånn han er. Om man prøver å legge ham ned i seng eller vogn for å sove, uansett trøtthetsnivå derimot - da er det intense hyl etter få sekunder, for sånn er han. Funker ikke å legge en hånd på brystet og synge for å søvntrene liksom. Gjør så godt du kan med din baby og la det andre mener gå inn det ene øret og ut det andre, tenker jeg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Om det ikke kom tydelig fram i innlegget: jeg har ingen planer om å la babyen min ligge alene på gulvet og gråte.

Ønsket bare å høre fra bedreviterne her på KG (som alltid kommenterer på tråder at folk har gitt babyen sin dårlige vaner) om de ville latt babyen sin ligge å gråte, for jeg mistenker at de rett og slett har hatt enklere babyer og dermed kan komme med pekefingeren til slitne mødre med krevende babyer. 

Håper jo det skyldes ignoranse og ikke ondskap når de kommer med sånne kommentarer.

Takk til alle dere andre som har svart, det er godt å høre at vi ikke er alene om å ha en som trenger litt ekstra støtte ❤️ 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
fro skrev (3 minutter siden):

Folk tror alle babyer er lik sin egen. Min kan fint ligge alene på gulvet uten å gråte lenge, om han har noe å se på. Det er ikke min fortjeneste, det er bare sånn han er. Om man prøver å legge ham ned i seng eller vogn for å sove, uansett trøtthetsnivå derimot - da er det intense hyl etter få sekunder, for sånn er han. Funker ikke å legge en hånd på brystet og synge for å søvntrene liksom. Gjør så godt du kan med din baby og la det andre mener gå inn det ene øret og ut det andre, tenker jeg. 

Ja, det er jo det jeg også tror, men det overrasker meg at folk kan være så selvopptatte at de ikke skjønner at babyer er ulike.. Spesielt når de får høre hva som denne personens utfordring. Så er det selvsagt stor forskjell på å komme med råd av typen "dette funket for oss så hvis dere ikke allerede har prøvd det ville jeg gitt det er forsøk" og de som er av typen "det er jo bare å....(sett inn generisk råd som kun funker på de enkleste babyene)"

Det er jo det samme med de som "shamer" mødre for å bysse/trille/vugge/amme babyen sin i søvn fordi de gir dem dårlige vaner. Hvis babyen fint kunne sovne av seg selv så hadde man da for svarte lagt den ned og latt den sovne av seg selv. Det er jo ikke sånn at man ikke har prøvd og det er vel ingen som frivillig bysser seg i hjel hundre ganger om dagen fordi de synes det er så koselig.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tar opp babyen min med en gang hun gråter på gulvet, med mindre jeg fysisk ikke kan (er på do feks). Hun er veldig opptatt av nærhet og kontakt, så hun trives best på gulvet hvis jeg ligger eller sitter ved siden av. Hvis jeg skal ordne mat eller noe, må hun oftest være med i bæresele eller vippestol. 

Anonymkode: 5467f...aa8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi lot ikke baby ligge alene noe. Det ble bare hylskrik. 

Jeg hadde heldigvis noen å snakke med som hadde vært gjennom det samme, så det var litt støtte i at det bare er noen barn som er sånn. 

De eneste gangene baby "lå på gulvet alene" var hvis jeg skulle løpe og hente noe i et annet rom. 

Etter hvert fikk vi en bæresele. Da ble alt så mye enklere. Da kunne jeg gå med baby festet på meg, og ha armene fri. Det var tungt, men det hjalp mye på psyken! 

Å gå på do ble gjort med baby liggende på badegulvet, mens jeg sang og snakket. 
Hos oss opphørte alt privatliv da vi fikk barn, og det kom ikke tilbake før yngste barnet var 4-5år. Du var aldri alene, ikke noe sted. 

Anonymkode: 19f4d...736

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri latt babyen ligge og gråte på gulvet 🥺 Alltid tatt han opp med en gang ved gråt. Og vi gjør det heller ikke nå når han straks er et år, men nå er han jo mye mer mobil enn før, så han kommer til oss om det er noe.

Litt småsutring er noe annet, da har vi pleid å se det an litt. Gråt er babyens måte å signalisere at han eller hun trenger noe fra deg, skjønner ikke hvordan folk har hjerte til å bare ignorere babyen sin sånn. Det er en baby, det er alt for tidlig å øve på å bli selvstendig.

Anonymkode: 4e404...74d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke lenge, kanskje 20 sekunder. Lytt til instinktet ditt☺️

Anonymkode: 5f923...0df

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Har aldri latt babyen ligge og gråte på gulvet 🥺 Alltid tatt han opp med en gang ved gråt. Og vi gjør det heller ikke nå når han straks er et år, men nå er han jo mye mer mobil enn før, så han kommer til oss om det er noe.

Litt småsutring er noe annet, da har vi pleid å se det an litt. Gråt er babyens måte å signalisere at han eller hun trenger noe fra deg, skjønner ikke hvordan folk har hjerte til å bare ignorere babyen sin sånn. Det er en baby, det er alt for tidlig å øve på å bli selvstendig.

Anonymkode: 4e404...74d

Tror egentlig ikke det er så mange som ignorerer babyens gråt (håper i hvert fall ikke det), så poenget mitt var bare å påpeke at de som retter pekefingeren mot de som har barn som krever konstant oppmerksomhet på gulvet sannsynligvis har hatt enkle babyer som ikke trengte dem hele tiden. 

Til nå har ingen var trollene svart i hvert fall, så det sier meg at jeg sannsynligvis hadde rett :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier aldri la den ligge å gråte bevisst. Det er tilfellet hvor den må ligge og vente, men da bruke stemmen til å vise at jeg er i nærheten og sier at jeg er snart der. Kanskje det innimellom går 1 minutt til 3 minutter til jeg får fullført. 

Anonymkode: 4ffd3...c90

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Til den gir seg.

Anonymkode: c63fe...90f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Til den gir seg.

Og hvor lenge snakker vi?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Til den gir seg.

Nå ble jeg litt uvel. Du vet at det du gjør der skader babyen? Min mor gjorde det mot meg og det har satt dype spor som bl.a førte til både svangerskapsdepresjon og fødselsdepresjon. Det har nok også bidratt til de andre diagnosene mine; angst, ocd, depresjon og suicidalitet.

Jeg tar opp min lille når han gråter, eller legger meg ned med han ❤️

Anonymkode: 12af5...92f

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når jeg snakker med andre om dette får jeg inntrykket av at noen mener det er min egen feil at babyen ikke vil ligge alene fordi jeg har skjemtham bort og at "man må tåle litt gråt", men jeg lurer på om de faktisk ikke skjønner hvordan det er for oss. Tror mange av dem har hatt en baby som bare kunne legges ned og at de dermed klapper seg på skulderen fordi de har vært så flinke til å gjøre baby selvstendig. Eller at babyen deres bare sutrer litt når de legges ned. For vår del går det fort over i hylgråt og etter en tøff start med kolikk er det siste jeg vil å høre på mer gråt for å gi ham "selvstendighetstrening". Har vært hos lege og det er ingenting som feiler ham.

Lar jo ikke en baby ligge alene å gråte

Anonymkode: b2b5a...d4c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...