Gå til innhold

Hvorfor er det stas er mødre at døtrene er mest mulig feminin?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser her inne om mødre som mener det er tipp topp at døtrene begynner med sminke, og har  engasjement for utseendet sitt fra de går i barneskolen.

Fordi om Internett og tiktok er fullt av tenåringsjenter og voksne som promoterer sminke og at det å ha et flott utseende er det eneste viktige i verden, så trenger ikke det bety at din lille 9-åring eller 13 -14 åring må være sparklet for å gå ut døren.

Hvorfor er det så viktig at din datter bruke sminke og skal være opp dollet til alle tider?

Anonymkode: 7dd12...b0b

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du vanker i litt spesielle kretser. 
La jentene være akkurat som de vil, 

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke sett mye til det du sier. Heller at mødre bekymrer seg over hvordan barna påvirkes og vil starte tidlig med sminke osv

Anonymkode: 01b6a...4c2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes lite er kun i svart og hvitt som det tilsynelatende tegnes med i debatt om sminke for jenter (og gaming for gutta)

Datteren var 3 år da jeg oppdaget hennes interesse for sko og klær. Hun elsket å gå i skobutikker og prøve høye hæler. Jeg har ikke så mange så det var gøyere i butikken. Hun elsket også å kle seg ut og bestemme hva slags klær hun ville ha på seg. Det var masse rollespill og prøvde ut en hel masse roller- favoritten var heksesjørøverprinsesse- for da kunne hun ha sine høye plastsko, men sjøroverhatt/eye patch og heksekjole…  Sminke og hår blir her bare en utvikling av den type rollespill som har vært en viktig del av leken og klær. Min ville tidlig heller ha klær og sko enn leker, men hun lekte jo med klærne og forsøkte å lære seg ulike roller- bare ikke med kostymer.   

Vi har derfor tillatt timesvis foran speil for å lære seg å bruke sminke og hårprodukter, men vi har satt litt krav. Ikke for lang tid på morgenen og ikke for lang tid på kvelden og ikke bruke badet hele tiden. Har fått rutiner for sminkefjerning (har litt i ansiktet hver dag for å skjule noen kviser) og rens av huden. Trener mye (4-6 dager i uka) så det blir mye dusj og hårtørking etter fotball og treningstudio (trenger det siste for å få bedre kondis til fotballen) 

Det er ikke viktig for meg at datteren min bruker sminke, men om litt sminke gjør henne i bedre humør og er fornøyd med mye ferdigheter- ja da støtter jeg det, men svart eyeliner, mørk øyenskygge og masse mascara på skolen, nei det får hun ikke - ei heller ute resten av døgnet. Hva hun gjør hjemme er noe annet. 

Kan jo sies at datteren ikke har en vennekrets med «uniform», dvs kler seg likt, de har i stedet veldig ulik stil og har dermed lite press på spesielle klesplagg noe som har gjort ting litt enklere.  Hun har dermed ingen juicy klær for eksempel. 

Anonymkode: 664e3...7c0

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke mitt inntrykk etter å ha vært på foreldremøte, der lærer har vært misfornøyd med alt dilldall med jenter etter gym og svømmetimer i 7. Klasse.

Lærer sier at jentene aldri blir ferdige i garderoben og at det er overnaturlig fokus på hår og utseende. Jeg er enig med læreren men mange av mødrene i klassen var uenige og ble litt sure.

Det merkelige er at de mødrene som var helt uenig med læreren, er de mødrene som er mest sminket og stylet selv.

Ts 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har aldri skrevet noe sted at det er stas at datteren min er feminin. Ikke har jeg lest at noen andre har skrevet det heller. Jeg tror du har satt i gang helgefeiringa for tidlig, TS.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er motvekten. Jeg er praktisk, sporty og ujålete, og oppfordrer aldri noen til å sminke seg. Særlig ikke barn.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke mitt inntrykk etter å ha vært på foreldremøte, der lærer har vært misfornøyd med alt dilldall med jenter etter gym og svømmetimer i 7. Klasse.

Lærer sier at jentene aldri blir ferdige i garderoben og at det er overnaturlig fokus på hår og utseende. Jeg er enig med læreren men mange av mødrene i klassen var uenige og ble litt sure.

Det merkelige er at de mødrene som var helt uenig med læreren, er de mødrene som er mest sminket og stylet selv.

Ts 

Hvor bor du? Høres helt merkelig ut.

Anonymkode: 7b8ab...786

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor bor du? Høres helt merkelig ut.

Anonymkode: 7b8ab...786

Bergen/ Laksevåg

AnonymBruker
Skrevet

Man kan da være feminin uten å bruke sminke. Ser ikke på sminkede jenter som mer feminine enn andre. 

Anonymkode: bd8b7...433

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Nymerïa skrev (10 minutter siden):

Jeg har aldri skrevet noe sted at det er stas at datteren min er feminin. Ikke har jeg lest at noen andre har skrevet det heller. Jeg tror du har satt i gang helgefeiringa for tidlig, TS.

Det er ingen som skriver at det er stas at ungene deres er opptatt av utseende og sminke, men det lyser jo igjennom når de skriver at det er helt naturlig at barn på 10 -11 -12 år begynner med sminke, og at det må de bare få lov til.

Ts 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bryr meg ikke om datteren min er feminin og bruker sminke/kjole eller ikke, har ikke fått inntrykk av at så mange jentemammaer bryr seg om det heller 😜 for meg er det viktigste at hun er fornøyd med seg selv :) 

Anonymkode: df461...c07

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg bryr meg ikke om datteren min er feminin og bruker sminke/kjole eller ikke, har ikke fått inntrykk av at så mange jentemammaer bryr seg om det heller 😜 for meg er det viktigste at hun er fornøyd med seg selv :) 

Anonymkode: df461...c07

Samme her. Bryr meg da ikke om hvor feminin eller maskulin datteren min blir i stilen, det finnes ikke viktig for meg. 

Anonymkode: 96db7...9cc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du leser innleggene på KG som fanden leser bibelen. Jeg har ikke det samme inntrykket som deg verken fra KG eller fra virkeligheten. 

Anonymkode: 0a9d9...8e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var ihverfall aldri feminin nok for min mor.

Anonymkode: 98123...935

• Hjerte 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Hvilke planet lever du på? For her, på jorden, synes jeg det stadig er bekymringer for at barna sekualuserer seg fra ung alder med sminke, push up bh etc. 

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri hørt (ikke på foreldremøter heller) eller lest at mødre synes det er noe stas og viktig. Det sukkes og klages litt oss tenåringsforeldre imellom, det gjelder noen gutter også, for tidsbruk på bad osv. jeg har hørt folk skryte for at døtrene ikke er opptatt av slikt. 
At man ikke syns det er katastrofalt at jenter bestemmer selv om de bruker sminke når de er 13 betyr ikke at det er viktig og tipp topp. 
Flere mødre som er avslappa på det enn fedre fordi vi selv har vært 13 og sminka oss uten negative konsekvenser.

Anonymkode: 17c01...4e5

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg fikk jenta mi, kledde jeg henne i alle farger, og hun hadde ikke veldig kjønnstereotypiske leker hjemme. 

Til tross for dette, har hun stor interesse for kjoler og vesker, hun elsker sminke og dilldall. Det var begynte å ta form i ettårs alderen da hun plukket ut kjoler inne på hm. Hun hadde sterke meninger om hva å ha på seg siden hun var to år. 😅 

Nå er hun seks år og er veldig jentete. 

Anonymkode: 2da0f...1b3

Gjest Keikolina
Skrevet

Uff ja. Mange som oppdrar barn til å bli ubrukelige influencere 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg leser her inne om mødre som mener det er tipp topp at døtrene begynner med sminke, og har  engasjement for utseendet sitt fra de går i barneskolen.

Fordi om Internett og tiktok er fullt av tenåringsjenter og voksne som promoterer sminke og at det å ha et flott utseende er det eneste viktige i verden, så trenger ikke det bety at din lille 9-åring eller 13 -14 åring må være sparklet for å gå ut døren.

Hvorfor er det så viktig at din datter bruke sminke og skal være opp dollet til alle tider?

Finnes ikke viktig, men lar de dille med det om de ønsker det. 
Det som er viktig for meg er at mine barn blir sterke mennesker som ikke er avhengig av andre når de vokser opp. 
Mao at de får en sterk psyke, god moral og at de velger yrke utifra hjerte og ikke nødvendigvis hva de tjener mest på.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...