AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #1 Skrevet 17. mars 2023 Hei alle sammen! Jeg har et spørsmål til dere som har klart å opprettholde varig vektnedgang. Jeg er en kvinne på 27 år, 170 cm og 67-68 kg. Ettersom jeg er en del større enn hva jeg foretrekker har jeg behov for råd fra noen som har erfaring med varig vektnedgang. Jeg har lett for å gå ned i vekt (ønsker en stabil vekt på 53-56 kg), men legger svært raskt på meg etter vektnedgangen. Er stort sett oppe på 65 kg kun få måneder etter nådd ønskevekt. Mitt største problem er overspising av snacks og godteri. Om det er mangel på viljestyrke eller dårlig impulskontroll vet jeg ikke, men det er nok en kombinasjon av begge. Jeg er forøvrig klar over at jeg ikke er overvektig, så jeg trenger ikke kommentarer på dette. Dere som har fått til å opprettholde vekten etter slanking, har dere noen råd? Anonymkode: 90a9b...145
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #2 Skrevet 17. mars 2023 har gjort en livsstilsendring. Trener 6 dager i uka, spiser ikke godteri/snacks mer en en dag i uka, har det ikke i hus utenom lørdagen. Begrenser innkjøp. Om jeg er veldig sulten en dag, som ofte skjer rundt tante rød besøket, så spiser jeg mye grønnsaker på middagstallerkenen, istedenfor saus. Anonymkode: 3121b...7ba
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #3 Skrevet 17. mars 2023 Har gått fra 125 kilo til 80 kilo, er 180 cm så er normalvektig. Har vært det i flere år nå. Veier meg hver dag og om jeg ser jeg har sluppet opp litt så teller jeg kalorier og er ekstremt forsiktig en liten stund. Anonymkode: 816d4...285 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #4 Skrevet 17. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har gått fra 125 kilo til 80 kilo, er 180 cm så er normalvektig. Har vært det i flere år nå. Veier meg hver dag og om jeg ser jeg har sluppet opp litt så teller jeg kalorier og er ekstremt forsiktig en liten stund. Anonymkode: 816d4...285 Takk for svar! Så flott at dette funker for deg. For min del ønsker jeg å ha en del lavere bmi, da den nå ligger på 23. Jeg opplever at det er svært enkelt å opprettholde en bmi på 22-24, men har store problemer med å holde den under 20. Som er der jeg ønsker å være. Ideelt ønsker jeg en bmi mellom 18-19. Anonymkode: 90a9b...145
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #5 Skrevet 17. mars 2023 Du har bmi som tilsvarer normalvekt. Anbefalingene fra helsemyndighetene blir da at du ikke prøver å slanke deg, men beholder den vekten du har nå. Hvorfor ønsker du å være på grensen til undervektig? Anonymkode: 52f46...ba2 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #6 Skrevet 17. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): har gjort en livsstilsendring. Trener 6 dager i uka, spiser ikke godteri/snacks mer en en dag i uka, har det ikke i hus utenom lørdagen. Begrenser innkjøp. Om jeg er veldig sulten en dag, som ofte skjer rundt tante rød besøket, så spiser jeg mye grønnsaker på middagstallerkenen, istedenfor saus. Anonymkode: 3121b...7ba Tusen takk for svar! Kan jeg spørre hvordan du klarer å overkomme "snacksbehovet"? Jeg har ikke noe problem med vanlig mat, men er en iherdig kjedesnackser. Tror også jeg er ekstra "lat" ettersom jeg aldri har opplevd overvekt, og av den grunn ikke trenger (utover estetiske årsaker) vektnedgang. Anonymkode: 90a9b...145
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #7 Skrevet 17. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du har bmi som tilsvarer normalvekt. Anbefalingene fra helsemyndighetene blir da at du ikke prøver å slanke deg, men beholder den vekten du har nå. Hvorfor ønsker du å være på grensen til undervektig? Anonymkode: 52f46...ba2 Ønsker ikke å være undervektig, men å ha en lavere vekt. Årsaken er at jeg føler meg mye bedre og mer attraktiv når jeg veier 55 kg framfor 65 kg Anonymkode: 90a9b...145
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #8 Skrevet 17. mars 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Ønsker ikke å være undervektig, men å ha en lavere vekt. Årsaken er at jeg føler meg mye bedre og mer attraktiv når jeg veier 55 kg framfor 65 kg Anonymkode: 90a9b...145 Men dette sitter i hodet ditt. Og spesielt når kroppen din trives på din helt flotte, normale og sunne vekt kan slankeprosjektet ditt gjøre deg konstant misfornøyd og også gjøre at du lettere får diverse infeksjoner. Anonymkode: 52f46...ba2 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #9 Skrevet 17. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for svar! Så flott at dette funker for deg. For min del ønsker jeg å ha en del lavere bmi, da den nå ligger på 23. Jeg opplever at det er svært enkelt å opprettholde en bmi på 22-24, men har store problemer med å holde den under 20. Som er der jeg ønsker å være. Ideelt ønsker jeg en bmi mellom 18-19. Anonymkode: 90a9b...145 Men uansett så funker det jo å følge med på vekta vil jeg tro? Eller veier du deg og bare ser på at den øker uten å reagere før du har gått opp til kilo? Anonymkode: 816d4...285
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #10 Skrevet 18. mars 2023 Jeg er også 170cm. Ideelt ville jeg også veid 53-55kg fordi det ser best ut på meg også. Har hatt spiseforstyrrelse før og veid laaangt under det også, så jeg vet hva som kreves for å si det sånn. Og det er ikke verdt det. Nå er jeg frisk og veide plutselig 63kg. Det føltes for mye. Jeg har inngått et kompromiss med meg selv om at rundt 58/59/60kg er ok. Det krever ikke altfor mye, og jeg bikker ikke over i tilbakefall/forstyrra vaner. Samtidig er det en kropp jeg kan godta. Min kropp hadde lettere for å veie mindre tidligere, men når man nærmer seg 30 så er det som at kroppen innstiller seg på et par kilo til. For å komme ned hit har jeg telt kalorier i Lifesum. Veier meg ofte for å kontrollere at det ikke øker. Anonymkode: 980f1...e4d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå