Gå til innhold

Til dere som har barn som har hatt vannkopper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ei på 4 år som er full i røde prikker. Hun hadde feber i 2 dager før prikkene dukket opp først ved hårfestet, i ansiktet, magen og ryggen. Hun sier at det klør. Hun er på dag 2 med feber etter at utslettet dukket opp. Så tilsammen feber i nå 4 dager. Kontaktet dere legen for å få en diagnose eller gikk dere bare utifra at det var vannkopper? Hva brukte dere for å lindre kløe? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Trenger ikke kontakte lege nei, dere får uansett ikke møte opp der med vannkopper. Bare følg med på feber :) finnes en lindrende krem for kløe på apoteket, husker ikke hva den heter, men det er bare å forhøre seg der. 

Anonymkode: 05aaf...99f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Cyrtec reddet oss

Anonymkode: 06906...304

AnonymBruker
Skrevet

Var ikke hos lege nei. Vi kjøpte gode gamle hvitvask, som lindret litt. Dette er noen år siden, så kanskje det har kommet noe bedre nå.

Anonymkode: 2269e...f8c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare husk å ikke bruke ibux mot evt ubehag. 

Anonymkode: 17f43...212

• Nyttig 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Man trenger ikke dra til lege med mindre allmenntilstanden blir veldig dårlig. Man ser det på utslettet at det er vannkopper, man trenger ikke lege for å få diagnose. Google det for å se bilder dersom du er usikker.

AnonymBruker
Skrevet

Vi brukte Poxyclin (eller noe lignende het det. Det er en lindrende skum)

Obs obs at du ikke må bruke Ibux, det kan være veldig farlig ved vannkopper! 

Anonymkode: 50c09...629

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være slitsomt med vannkopper. Var så «heldig» at min 2 og 4 åring fikk det samtidig- midt på sommeren med kjempevarme netter. Dagene gikk greit de kunne gå ute i hagen i bare undertøyet, men nettene var grusomme så det var hvitvask for å lindre litt.  De hadde nok også litt feber.  Men ikke mer enn når de er annen syke. Jeg drar ikke til lege om barna har 40 i feber om det kun er feber som er problemet. Det er når feber henger sammen med mer og spesielt dehydrering og manglende matlyst som det er greit å søke helsehjelp. Men dra ALDRI noen steder med barn med vannkopper.

Anonymkode: b99b6...a93

AnonymBruker
Skrevet

Gikk ikke til lege, kjøpte det vi kune få tak i på apoteket (hvitvask og noe annet mer moderne, husker ikke helt). Kløinga var ille i et par dager, så gikk det heldigvis kjapt over.

Anonymkode: c7af6...d50

Skrevet (endret)

Var ikke hos lege, men hadde aktivt prøvd å smitte barnet hos venner fordi det begynte å bli ganske stort. Så da det kom sjaber form etter en stund og prikker et døgn etter det igjen, så var vi ikke i tvil. Hun var også ordentlig dårlig, høy feber og dårlig almenntilstand. Så ikke alle får det lett.

Brukte hvitvask, en type skum og en spray fra Aderma eller noe sånt for å lindre. Brukte Zyrtec også. Sier som de andre, ikke bruk Ibux.

Endret av Ulrikke
AnonymBruker
Skrevet

Vi smittet med vilje pga alder. Lindret med hvitvask, det har funket på alle våre. Fikk Paracet ved behov. 

Anonymkode: c3529...04b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi smittet med vilje pga alder. Lindret med hvitvask, det har funket på alle våre. Fikk Paracet ved behov. 

Anonymkode: c3529...04b

Jo yngre de er jo bedre. Jeg lot datteren bli smittet i barnehagealder. Hun fikk hvitvask, zyrtec hjelper. Hun hadde et mildt forløp. Var ikke hos legen. Resten av disse sykdommene blir jo barna vaksinert mot i dag. 

AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (3 minutter siden):

Jo yngre de er jo bedre. Jeg lot datteren bli smittet i barnehagealder. Hun fikk hvitvask, zyrtec hjelper. Hun hadde et mildt forløp. Var ikke hos legen. Resten av disse sykdommene blir jo barna vaksinert mot i dag. 

Bare hvis noen ikke vet.. De skal ikke ha vannkopper før de er fylt ett år ❤️

Anonymkode: 3c441...e63

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er sant. Men som jeg skrev, barnehagealder. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det ett år nå?

Da jeg leste forskning for 5 år siden var det snakk om mindre enn 6 mnd. (Og da ble det sammenlignet med alvorlighetsgraden ved å være over 15).

Anonymkode: 17f43...212

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt yngste barn fikk vannkopper som 5 måneder gammal. Mens storebror fikk et mildt forløp, ble hun svært plaget og hadde kopper nesten overalt. Tror jeg telte 50 bare over halsen. 

Som fireåring fikk hun helvetesild, det er en sammenheng.

Spør på apoteket om de har noe som lindrer. Det er bra barna får vannkopper når de er små. Jeg var 25.

Anonymkode: f0ae5...472

Skrevet

Jeg synes vannkopper er lett gjenkjennelig så vi snakket ikke med lege. De fikk paracet ved feber og ubehag også brukte vi xcylocain mot kløe. Eldste var ikke veldig plaget og synes dusj i lunket vann var veldig lindrende. Mine var 4&6 når de hadde vannkopper 

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Trenger ikke kontakte lege nei, dere får uansett ikke møte opp der med vannkopper. Bare følg med på feber :) finnes en lindrende krem for kløe på apoteket, husker ikke hva den heter, men det er bare å forhøre seg der. 

Vi fikk møte både på legekontor og legevakt med vannkopper. De må f. Eks fortsatt behandle kuttskader selv om man har vannkopper. 

Anonymkode: 20c42...13b

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Helst ikke. Men det trenger ikke være farlig selv om de får det før året, det er bare at de ikke nødvendigvis er immune. Min på 4 mnd har hatt vannkopper og selv barnelegen sa at det gikk fint. (var på barneavdelingen for noe annet med et storesøsken) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Vi fikk møte både på legekontor og legevakt med vannkopper. De må f. Eks fortsatt behandle kuttskader selv om man har vannkopper. 

Ja, selvfølgelig. Poenget er at man ikke skal møte opp med mindre det er behov for legehjelp, da de helst ikke vil ha smitte på slike steder hvor det kan være andre sårbare pasienter..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...