Gå til innhold

Forvert lar tispe med løpetid løpe løs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har 1 tispe ute på for, hvor  det er et godt samarbeid oss i mellom. Det er kun planlagt et kull på denne tispen. Jeg er ganske fersk men har fått vite at avtalen jeg har med denne jenta er helt ok.   Så til saken. Tispen er planlagt parret og jeg informerte forverten om at hun måte gi beskjed om når det var løpetid og det har fungert fint de 3 gangene hun har hatt løpetid. Tispen er 2,5 år.

I går var jeg på tur  i området og hadde hunden min løs, og vi treffer da på forverten min. Hundene løper sammen og koser seg. Så kommer det en hannhund i mot oss  i full fart og rett bort til denne tispen som da selvfølgelig legger halen til side, jepp hun hadde da løpetid og var i stå dagene . Vi får avverget katastrofen og jeg spør henne om hvorfor ikke jeg har fått beskjed om løpetiden og hvorfor hun lar en høyløpsk tispe gå løs. Og hun blir ikke annet enn rasende og jeg får en haug med kjeft og det var hennes rett til  å ha hunden løs akkurat når det passer henne, og at hun syntes det var feil at ikke hun kunne sette kull på denne hunden nå, da hun hadde en venninne som hadde en  kjempefin hannhund mix som ville ha en valp etter han. 

Jeg valgte derfor å putte denne tispa i min bil og si i fra at hun ville høre fra meg i løpet av få dager. Men hva nå? Jeg er som sagt ganske så fersk med dette og har aldri opplev maken. Vi har hatt kull selv men som sagt aldri hatt behov for forvert før nå.

Det jeg vil si er før noen kommenterer at forverter ikke har gode avtaler. Vår avtale er: Vi dekker alle , absolutt alle utgifter hos dyrlege og vi dekker også maten hunden skal ha så lenge hunden eiers av oss. Jeg dekker også alle tester og prøver, og alle utstillinger som vi melder på hunden, forverten kan også stille hunden men da på egen kostnad.  Vi dekker forsikringen hunden måtte ha. rett og slett fordi det er det som vi ønsker. Og når det ene kullet er ferdig får hun hunden gratis. Så med andre ord den eneste utgiften forverten har er godbiter og slike ting . Vi har til og med dekket bånd, tur, lenker, ja alt som kan være  bortsett fra godbiter.

Men hva i alle dager bør jeg gjøre nå med denne forverten? Noen tips?

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det første du bør gjøre er å ta tispa til dyrlegen og sjekke om hun har blitt drektig og ev gikk abortpille...  🙈 Huff så forferdelig uansvarlig av forvert og faktisk direkte frekt.

Hva du ellers kan gjøre? Aner ikke, men du kan beholde hunden hos deg da. 

Anonymkode: dc1e8...081

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Team retriever skrev (3 timer siden):

Og hun blir ikke annet enn rasende og jeg får en haug med kjeft og det var hennes rett til  å ha hunden løs akkurat når det passer henne, og at hun syntes det var feil at ikke hun kunne sette kull på denne hunden nå, da hun hadde en venninne som hadde en  kjempefin hannhund mix som ville ha en valp etter han. 

Å herregud... bra du tok med hunden, sjekk om hun ikke allerede er drektig!  

Anonymkode: fba7c...acd

• Liker 8
Skrevet

Hadde ikke sendt hunden tilbake, hun er jo truende til å bevisst sette blandingsvalper til verden når hunden er hennes

• Liker 8
Skrevet

Du kontakter advokat i Norsk Kennel Klub og så tar du det derfra. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Troyamin skrev (3 minutter siden):

Dette☝️

Hun har jo klart brutt avtalen her. 

Anonymkode: d72f8...f90

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Den hunden er garantert drektig! Hunder blir helt gærne ved løpetid. 

Anonymkode: 46206...bba

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det første du bør gjøre er å ta tispa til dyrlegen og sjekke om hun har blitt drektig og ev gikk abortpille...  🙈 Huff så forferdelig uansvarlig av forvert og faktisk direkte frekt.

Hva du ellers kan gjøre? Aner ikke, men du kan beholde hunden hos deg da. 

Anonymkode: dc1e8...081

Takk for svar. Ja det blir ikke å levere denne tilbake til henne og det blir helsesjekk hos dyrlegen på mandag.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Den hunden er garantert drektig! Hunder blir helt gærne ved løpetid. 

Anonymkode: 46206...bba

Det blir en sjekk hos dyrlegen på mandag.

Skrevet
Troyamin skrev (29 minutter siden):

Jeg valgte å sende henne en epost der jeg skriver at avtalen blir ikke videreført og at samarbeidet blir å se på som avbrutt og at videre kontakt ikke blir aktuelt.

Når det gjelder advokat så bruker jeg min egen advokat rett og slett

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke mye å bidra med, men som tidligere forvert vil jeg bare si at det er fint dere har en tydelig avtale, og at dere tar så mye ansvar for hundene dere har ute på for. 

OT: Jeg opplevde at det i kontrakten stod at eier hadde forsikringen, men da hunden ble syk måtte jeg (som var med hunden til dyrlege) legge ut for betaling hos dyrlege, og jeg fikk aldri igjen pengene. Forsikringen betalte ut til forsikringstaker, uavhengig av hvem som hadde betalt hos dyrlege. Kan være et lurt punkt å klargjøre siden det virker som dere ønsker å ha hundeholdet og foravtalene så oversiktlige som dere gjør ❤️ 

Anonymkode: 2796a...8ac

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har ikke mye å bidra med, men som tidligere forvert vil jeg bare si at det er fint dere har en tydelig avtale, og at dere tar så mye ansvar for hundene dere har ute på for. 

OT: Jeg opplevde at det i kontrakten stod at eier hadde forsikringen, men da hunden ble syk måtte jeg (som var med hunden til dyrlege) legge ut for betaling hos dyrlege, og jeg fikk aldri igjen pengene. Forsikringen betalte ut til forsikringstaker, uavhengig av hvem som hadde betalt hos dyrlege. Kan være et lurt punkt å klargjøre siden det virker som dere ønsker å ha hundeholdet og foravtalene så oversiktlige som dere gjør ❤️ 

Anonymkode: 2796a...8ac

Takk. Hos oss var det rett og viktig at vi står for forsikringen. Mye fordi siden vi er den som skal ha livsforsikringen utbetalt og det blir feil hvis forvert skal betale i mnd og så ikke få hvis det skjer noe. Vi har også 3 dyrleger i nærheten som vi har avtale med slik at den er dekket. 
men takk for tipset.

Her blir det ikke videreføring av forvert avtalen med denne personen i hvertfall. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hm? Veldig uansvarlig av noen å holde på sånn. Men hva er forvert? Hvorfor er hun hos noen andre enn deg? 

Anonymkode: 4cc37...45c

AnonymBruker
Skrevet

Veldig useriøs forvert, hun hadde jo en kjempe god avtale. Så skjønner at du reagerte som du gjorde.

Men må bare spørre da jeg får litt vondt på hundens vegne. Har dere hatt løpende kontakt med hunden så den kjenner dere? For ellers kan det være ganske traumatisk for henne å plutselig bli "kidnappet" på den måten.

Anonymkode: 0ecfc...d41

Skrevet

Jeg er/var selv forvert, og jeg hadde aldri oppført meg på den måneden. Jeg har tispa løs ute i hagen under løpetid (inngjerdet), men under dagene hun står, så liker jeg ikke engang det. Følger da med fra vinduet, og hun får ikke være lenge ute. 

Jeg synes du betaler i overkant mye (her dekker oppdretter utstillinger og ting relatert til kull), men i den situasjon hvor dette hendte, så var det sånn sett greit at du har dekket alt, tenker det letter det å ikke levere tilbake hunden.

Ville heller ALDRI ha falt meg inn å sette et mix kull på tispa mi. Hadde jeg ønsket et eget kull etter at hun ble overført meg så hadde oppdretter støttet meg i prosessen, men hadde hun hørt jeg ville ha mix kull så tror jeg hun hadde fått hjerteinfarkt. Er man forvert så er jo gjerne oppdretter opptatt av avl, linjer og bevare rasen. Så å snakke om blandingskull da er jo direkte respektløst.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hm? Veldig uansvarlig av noen å holde på sånn. Men hva er forvert? Hvorfor er hun hos noen andre enn deg? 

Anonymkode: 4cc37...45c

Forvert er kanskje lettere å sammenligne med hundepass bortsett fra at de ikke får betalt annet enn enn hund når avtalen om antall kull/ valper er oppfylt. Da skrives hunden over til forverten uten vederlag.

Fordi jeg fikk 2 tisper som ikke går overens allerede da hun var 10 mnd gammel og derfor valgte jeg å sette den ene ut.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Veldig useriøs forvert, hun hadde jo en kjempe god avtale. Så skjønner at du reagerte som du gjorde.

Men må bare spørre da jeg får litt vondt på hundens vegne. Har dere hatt løpende kontakt med hunden så den kjenner dere? For ellers kan det være ganske traumatisk for henne å plutselig bli "kidnappet" på den måten.

Tispa har vært her i ferier, helger og å turer med oss og hun var jo 10 mnd når hun dr fra oss.

AnonymBruker
Skrevet
Team retriever skrev (1 time siden):

Tispa har vært her i ferier, helger og å turer med oss og hun var jo 10 mnd når hun dr fra oss.

Så godt å høre 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...