Gå til innhold

Hvilke kommando må hunden kunne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fokusert mest på miljøtrening rotrening i ulike miljø og aktivisering for å få en harmonisk og trygg hund som kan være med på det meste. Og alenetrening selvfølgelig.  Hun har lært å ligge på plassen sin og bli, sitt, ligg og innkalling. Er det fler kommandoer hun bør kunne?

Anonymkode: d2ca3...eed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å ha en god slipp- og "la være"-kommando synes jeg er viktig. Foruten at det er praktisk så kan det være livreddende hvis du ser at hunden er i ferd med å tygge på eller få i seg noe som er potensielt farlig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Leo skrev (21 minutter siden):

Å ha en god slipp- og "la være"-kommando synes jeg er viktig. Foruten at det er praktisk så kan det være livreddende hvis du ser at hunden er i ferd med å tygge på eller få i seg noe som er potensielt farlig. 

Ja det glemte jeg, hun kan bytte! (slippe og få godbit😊)

Skrevet

Syns du har vært flink! 🏆 Dere kan det mest grunnleggende.
Dere kan jo fortsette med litt triks og tull for å ha litt å jobbe med? Bare for gøy.
Hunden kan innkalling, fri og på plass sikkert?

Mine hunder har hatt stor glede av diverse hoppøvelser, men det er ikke alle som er bygd for det.

Skrevet (endret)

"Slipp" for å få hunden til å spytte ut det hunden har i munnen, og "værsegod" der hunden venter med å innta noe du mister/slipper på gulvet til du har gitt kommandoen. Og kanskje "nok" eller "ferdig" som en slags overgangskommando der hunden skjønner at dere er ferdige med det dere holder på med, f.eks ved lek. 

Endret av Bombasi
AnonymBruker
Skrevet

På plass og gå fot? Søk. 

Anonymkode: 35460...710

AnonymBruker
Skrevet
Bombasi skrev (2 timer siden):

"Slipp" for å få hunden til å spytte ut det hunden har i munnen, og "værsegod" der hunden venter med å innta noe du mister/slipper på gulvet til du har gitt kommandoen. Og kanskje "nok" eller "ferdig" som en slags overgangskommando der hunden skjønner at dere er ferdige med det dere holder på med, f.eks ved lek. 

Ja jeg bruker nok når vi er ferdig å leke/hilse på. 

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg fokuserer mest på er selvfølgelig innkalling, sitt, ligg og bli, men også stå og stopp (greit om hunden er på vei inn i en farlig situasjon), rolig (greit å ha en kommando for når hunden skal roe ned, men ikke nødvendigvis måtte gå på plass eller lignende). Slipp er en selvfølge i tilfelle den spiser på noe som ikke er bra

I tillegg så trener jeg mye på kontakt. Hunden skal se på meg før den får gå ut, før den får mat, fokusere på meg når vi trener og ikke på hendene/godbitene osv

Anonymkode: a93c8...37d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

På plass og gå fot? Søk. 

Anonymkode: 35460...710

Takk for tips men det gidder jeg ikke bry meg om ettersom hun er liten og går stort sett pent. Hun er av den selvstendige typen så jeg tror jeg må jobbe med det nødvendigste for at hun ikke skal bli lei.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det jeg fokuserer mest på er selvfølgelig innkalling, sitt, ligg og bli, men også stå og stopp (greit om hunden er på vei inn i en farlig situasjon), rolig (greit å ha en kommando for når hunden skal roe ned, men ikke nødvendigvis måtte gå på plass eller lignende). Slipp er en selvfølge i tilfelle den spiser på noe som ikke er bra

I tillegg så trener jeg mye på kontakt. Hunden skal se på meg før den får gå ut, før den får mat, fokusere på meg når vi trener og ikke på hendene/godbitene osv

Anonymkode: a93c8...37d

Ja kontakt har jeg trent. Det morsomme er at hun har funnet ut at det lønner seg. Når jeg legger ut godbitsøk til henne så ser hun på øynene mine og finner godbiten med en gang hvis jeg ser på den!😄

Jeg kan kanskje trene mer strukturert på det i flere situasjoner slik du gjør. Jeg har forsøkt å gjøre meg selv veldig morsom og gøy å være med, men hun er veldig selvstendig så det er ikke så enkelt😅

AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (2 timer siden):

Syns du har vært flink! 🏆 Dere kan det mest grunnleggende.
Dere kan jo fortsette med litt triks og tull for å ha litt å jobbe med? Bare for gøy.
Hunden kan innkalling, fri og på plass sikkert?

Mine hunder har hatt stor glede av diverse hoppøvelser, men det er ikke alle som er bygd for det.

Takk! Jeg får bare øve mer på det hun kan, hun er smart men selvstendig så utfordringen er å få henne til å gjøre det jeg vil. Hun kan det men gidder ikke alltid😅 Hvis jeg maser for mye ser hun bare på meg sånn « særlig at jeg gidder» 😂 «Hva får jeg får det?» 😂

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes "pass deg" er gull, brukes daglig her. Feks når hunden har tatt den beste plassen i sofaen, ligger oppå noe man trenger, står i veien når man skal gå i døra eller man vasker gulvet og den ligger der. 

"Gå" er også flott, det kan utvides til "gå på stua", "gå på gangen","gå ut/inn", "gå unna", "gå videre" osv. Rett og slett til når hunden må røre seg. 

Anonymkode: f86f4...e05

• Liker 2
Skrevet

Jeg har lært inn og benytter meg overraskende mye av "gå bak". At hunden skal stille seg eller gå bak meg. Veldig fint når vi skal gå gjennom døråpninger, trange passeringer, smale stier. For min del har det funket som en fin kompensasjon for gå fot, da jeg ikke har og nok aldri vil komme helt i mål med det.

"Ned" er en fin kommando viss man lar hunden være i møblene i ny og ned f.eks. "Gå bort/vekk" synes jeg er praktisk. Da kan man gi hunden beskjed om å lage avstand/gå ut av rommet uten at den må gå på plassen sin. Høyre/venstre er praktisk for blant annet trekk eller tur i flexi/langline. Håndtarget er gøy å lære hunden og et god start for å trene diverse triks og lineføring. Dette synes jeg lenge virket unødvenig, men nå et år etter introkurs i rallylydighet og jevnlig praktisering ser jeg at det er veldig fint å ha i verktøykassa. 

• Liker 1
Skrevet

Ser du har innkalling. Og "KOM" i enhver setting er for meg den aller viktigste kommandoen en hund kan. 

En annen kommando, er "BAK". Den brukes på steder hvor det er vanskelig fremkommelighet. Gjerne nedover smale, steinete stier. Da er det kjekt å ha hunden bak seg i linen i stedet for foran seg. Er den foran, skal det ikke store nappet i linen før en mister balansen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

"Vent" er en kommando jeg bruker mye, veldig praktisk i alle mulig settinger som vente på å få på sele og bånd, vente på grønn mann, vente på at jeg plukker bæsj, vente på meg som skravler, vente i alle mulige sammenhenger egentlig. 

Anonymkode: 30af8...992

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Innkalling kan aldri trenes nok på. Det er den absolutte viktigste kommandoen en hund skal kunne. 

Gjem deg bak et tre, bak en stein, bak en kolle, klatr opp i et tre og kall inn. Gi hunden godbit.. 

Anonymkode: d177f...aa9

• Liker 2
Skrevet

Slenger meg på "gå bak". Genial både når hunden er i bånd og løs. Bruker det selv når hunden er løs og vi nærmer oss en bakketopp og jeg ikke ser hva som er lengre frem. Og veldig lett å lære inn. 

Bruker også mye "være her" når hunden er løs. Brukes når avstanden blir for stor for at den skal holde seg i nærheten, men uten at det er en innkalling. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mine tre viktigste er:

Kom hit - innkalling 

Stopp - når hunden er løs, det f.eks. kommer en bil og jeg ikke vil kalle inn

Slipp - når den plukker opp et eller annet den ikke skal

Anonymkode: ecfea...9ea

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.3.2023 den 8.48):

"Vent" er en kommando jeg bruker mye, veldig praktisk i alle mulig settinger som vente på å få på sele og bånd, vente på grønn mann, vente på at jeg plukker bæsj, vente på meg som skravler, vente i alle mulige sammenhenger egentlig. 

Anonymkode: 30af8...992

Min viktigste kommando også. Trafikkregel("vente"), hvis hunden er løs og en bil dukker opp.

AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (På 17.3.2023 den 13.19):

Etter at ene hunden min rev på seg en stygg flenge da hun hoppet over et gjerde, lærte jeg henne å grave seg under ting 😊

Ellers la jeg mye tid i starten med hundene mine på å trene på å la mat ligge til den fikk beskjed om at den kunne spise.

Trente også mye på å ligge i ro da det ringte på døren og gjester kom inn i huset.

Anonymkode: e368f...5bd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...