Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har slitt med svangerskapskvalme i fire md nå og føler at jeg bare blir værre. Har fått utskrevet to typer kvalmemedisin av legen - postafen og xonvea, men tør ikke ta dem siden jeg føler jeg blir utrolig rusa og slapp av begge to. 

Legen min insisterer på at de er trygge, men jeg klarer ikke finne dokumentasjon på noe annet enn misdannelser. Det er jo så mange andre ting som kan gå galt utover det! Er det noen som har funnet dokumentasjon som kanskje kan roe meg ned?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Xonvea er antihistamin (allergimedisin) og vitamin B6. Hvordan kan disse to komponentene gi misdannelser hos et foster? Og har du link til det du har lest?

Anonymkode: 36e90...1c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk afipran. Funka kjempefint😊 ingen missdannelser annet enn at barnet ble ett mattegeni😅

Anonymkode: 39e60...f91

AnonymBruker
Skrevet
shakini skrev (10 minutter siden):

Jeg har slitt med svangerskapskvalme i fire md nå og føler at jeg bare blir værre. Har fått utskrevet to typer kvalmemedisin av legen - postafen og xonvea, men tør ikke ta dem siden jeg føler jeg blir utrolig rusa og slapp av begge to. 

Legen min insisterer på at de er trygge, men jeg klarer ikke finne dokumentasjon på noe annet enn misdannelser. Det er jo så mange andre ting som kan gå galt utover det! Er det noen som har funnet dokumentasjon som kanskje kan roe meg ned?

Felleskatalogen om Xonvea:

"Graviditet Indisert til gravide. En stor mengde data fra gravide indikerer ingen misdannelser eller føto-/neonatal toksisitet." 

Felleskatalogen om Postafen:

"GraviditetEpidemiologiske studier indikerer ingen økt risiko for misdannelser ved bruk under graviditet. Skal kun brukes under graviditet hvis det er strengt nødvendig. Behandlingen bør da vare kortest mulig, med maks. daglig dose 50 mg." 

Hvorfor er du skeptisk sier du? 

Anonymkode: 5902e...047

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Xonvea er antihistamin (allergimedisin) og vitamin B6. Hvordan kan disse to komponentene gi misdannelser hos et foster? Og har du link til det du har lest?

Det stemmer at medisinen ikke gir misdannelser, men om det gir andre uheldige virkninger tror jeg ikke er så godt dokumentert. Om jeg blir sløv og slapp, blir vel babyen det også. Den skal lære å bevege seg inni magen, hjernen skal utvikles osv  

https://www.nice.org.uk/advice/es20/chapter/key-messages

https://www.medicinesinpregnancy.org/Medicine--pregnancy/Xonvea/

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg fikk afipran. Funka kjempefint😊 ingen missdannelser annet enn at barnet ble ett mattegeni😅

Anonymkode: 39e60...f91

Det var jo faktisk litt beroligende

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Felleskatalogen om Xonvea:

"Graviditet Indisert til gravide. En stor mengde data fra gravide indikerer ingen misdannelser eller føto-/neonatal toksisitet." 

Felleskatalogen om Postafen:

"GraviditetEpidemiologiske studier indikerer ingen økt risiko for misdannelser ved bruk under graviditet. Skal kun brukes under graviditet hvis det er strengt nødvendig. Behandlingen bør da vare kortest mulig, med maks. daglig dose 50 mg." 

Hvorfor er du skeptisk sier du? 

Jeg er skeptisk fordi det eneste som nevnes er misdannelser. Bare fordi barna blir født med to armer og to bein, betyr det jo ikke at ikke noe annet kan gå galt. 

AnonymBruker
Skrevet
shakini skrev (45 minutter siden):

Jeg er skeptisk fordi det eneste som nevnes er misdannelser. Bare fordi barna blir født med to armer og to bein, betyr det jo ikke at ikke noe annet kan gå galt. 

eller føto-/neonatal toksisitet

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

eller føto-/neonatal toksisitet

Ja, hva nå enn det betyr

AnonymBruker
Skrevet
shakini skrev (1 time siden):

Det stemmer at medisinen ikke gir misdannelser, men om det gir andre uheldige virkninger tror jeg ikke er så godt dokumentert. Om jeg blir sløv og slapp, blir vel babyen det også. Den skal lære å bevege seg inni magen, hjernen skal utvikles osv  

https://www.nice.org.uk/advice/es20/chapter/key-messages

https://www.medicinesinpregnancy.org/Medicine--pregnancy/Xonvea/

Det du selv linker til her, står det: 

Extensive data suggest that doxylamine/pyridoxine is safe for pregnant women to use, 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, shakini said:

Ja, hva nå enn det betyr

Føto/neonatal toksisitet betyr direkte oversatt "giftig for foster og fosterutvikling"

Så hvis det står at det ikke er sett neonatal toksisitet så betyr det at det ikke er sett skadelig påvirkning av foster.

Uten at jeg skal uttale meg direkte om midlene du nevner så er det ingen automatikk i at noe du opplever går rett over til fosteret. Det er ikke alle legemidler som krysser over morkaken og inn i barnet. Så det er ikke sikkert at barnet blir påvirket selvom du føler deg sløv.

Anonymkode: 1a209...797

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på postafen, ble veldig trøtt av den. Fikk en veldig intelligent gutt. 

Anonymkode: 64fac...37e

AnonymBruker
Skrevet

Du får bare være kvalm da om du tenker du vet bedre enn legen din og dokumentasjonen som konkluderer med at det ikke er farlig 🤷🏼‍♀️🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 5d4b3...b1a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Føto/neonatal toksisitet betyr direkte oversatt "giftig for foster og fosterutvikling"

Og neonatal betyr barnet i nyfødtfasen, trygt der også 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var også skeptisk til medisiner, men angrer ikke på at jeg tok kvalmestillende. Det er viktig å få i seg nok drikke og næringsstoffer når man skal bygge et menneske.

Jeg ble ekstremt trøtt av prostafen, men jeg klarte å både spise og drikke. Selv om jeg fremdeles måtte være sykmeldt ble livskvaliteten mye bedre.

Babyen hadde det bra hele veien. Jeg merket ingen endring i aktivitet med eller uten medisin.

Anonymkode: eb7ad...3f3

AnonymBruker
Skrevet

Her skal du stole på helsepersonell. Det kan være langt farligere for både deg å foster hvis du ikke tar medisiner og ender opp dehydrert og underernært. Jeg gikk på postafen, afipran og zofran gjennom min graviditet (ikke samtidig da), samt at jeg var flere ganger på legevakten og fikk zofran rett i blodet. Ungen min er helt frisk.

Anonymkode: f36c0...328

AnonymBruker
Skrevet

Ja, stol på legen!

Det går nok helt fint.

Anonymkode: d42ae...f92

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Her skal du stole på helsepersonell. Det kan være langt farligere for både deg å foster hvis du ikke tar medisiner og ender opp dehydrert og underernært. Jeg gikk på postafen, afipran og zofran gjennom min graviditet (ikke samtidig da), samt at jeg var flere ganger på legevakten og fikk zofran rett i blodet. Ungen min er helt frisk.

Samme her, har gått på postafen, afipran, phenergan og zofran vekselsvis igjennom svangerskapene med alle 3. Både i tablettform og intravenøst.

Anonymkode: 5d4b3...b1a

• Liker 1
Skrevet

On 3/18/2023 at 9:09 PM, AnonymBruker said:

Hvis jeg ikke hadde klart å spise og drikke hadde jeg vurdert det anderledes. Men det klarer jeg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...