Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt usikker på om jeg legger denne tråden riktig, men bare å flytte den om det skulle være noe feil.

Jeg er en helt vanlig mann på 45 år. Jeg har ingen barn. Jeg er stort sett fysisk frisk, trener relativt mye og prøver å spise sunt.

Etter at en venninne skulle ta en operasjon for en stund  siden måtte hun vente lenge. Og har fortsatt ikke fått tatt operasjonen hun venter på. Pga dette har hun mye plager, er sykmeldt fra jobb osv. Hun har funnet ut at dersom hun hadde hatt privat helseforsikring ville alt gått mye fortere.

Pga dette har jeg begynt å vurdere dette selv. Jeg er som sagt helt frisk nå, men jeg vil jo sannsynligvis bli alvorlig syk en eller flere ganger i løpet av livet. Og da tenker jeg at det kan være lurt å være litt i forkant. 

Jeg har ikke helseforsikring gjennom jobb i dag.

Er det noen her som tenker at det kan være lurt med helseforsikring? Eller er det offentlige helsevesenet godt nok sånn at det er en unødvendig utgift.

Er det noen som vet ca hvor mye det koster pr mnd?

Anonymkode: aa59f...fb8

AnonymBruker
Skrevet

Tja, jeg har fått nødvendige operasjoner fort tre av tre ganger jeg har trengt det, så jeg er ikke så sikker på om det er så veldig nødvendig. Har dog uføreforsikring som også dekker kritisk sykdom og ulykke. Så hvis du ikke har de forsikringene ville jeg heller valgt det først.

Anonymkode: 9be1d...9b8

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Tusen takk for tilbakemelding 😊

Anonymkode: aa59f...fb8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tja, jeg har fått nødvendige operasjoner fort tre av tre ganger jeg har trengt det, så jeg er ikke så sikker på om det er så veldig nødvendig. Har dog uføreforsikring som også dekker kritisk sykdom og ulykke. Så hvis du ikke har de forsikringene ville jeg heller valgt det først.

Helseforsikring dekker undersøkelser og evt. behandling og er noe helt annet enn uføreforsikring etc. 

Selv er jeg svært glad for og fornøyd med min helseforsikring. Jeg har hatt den i mange år og har bl.a. flere ganger fått time hos spesialist i løpet av et par dager i stedet for å måtte vente flere måneder i det offentlige. Jeg har også fått behandling som det er gjerne er opp mot ett års ventetid på i det offentlige i den grad man får det i det hele tatt. 

AnonymBruker
Skrevet
Leo skrev (2 timer siden):

Helseforsikring dekker undersøkelser og evt. behandling og er noe helt annet enn uføreforsikring etc. 

Selv er jeg svært glad for og fornøyd med min helseforsikring. Jeg har hatt den i mange år og har bl.a. flere ganger fått time hos spesialist i løpet av et par dager i stedet for å måtte vente flere måneder i det offentlige. Jeg har også fått behandling som det er gjerne er opp mot ett års ventetid på i det offentlige i den grad man får det i det hele tatt. 

Du må ha misforstått innlegget mitt, for jeg vet at det ikke er det samme. TS spurte om det var nødvendig og min erfaring er som skrevet at jeg har fått nødvendige operasjoner når jeg har trengt det og at det derfor for meg ikke oppleves som nødvendig å ha helseforsikring, men at jeg har uføreforsikring. Det er ganske dyrt å forsikre seg i huet og ræva, slik at mange må velge hvilke forsikringer de helst vil ha slik at man ikke bruker halve lønna si på forsikringene som man kanskje aldri trenger å bruke engang.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde privat helseforsikring og betalte rundt 250 i mnd da jeg sa den opp. Oppdaget jeg var forsikret gjennom jobben også. 

Brukte den en gang-da skulder nr to var utslitt var jeg i full vigør igjen etter et par mnd-da den første røk gikk det FIRE år!! 

Anonymkode: e6073...64e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har valgt å tegne privat helseforsikring som heter kritisk sykdom, dvs at man får et engangsbeløp (ofte mellom 500 000-1million+) dersom man skulle bli alvorlig syk med f.eks kreft, MS, hjerteinfarkt osv). Anså ikke denne for nødvendig helt til begge mine friske foreldre ble alvorlig syke og jeg så hvor dårlig økonomi de fikk ved å være sykemeldt i over 12 måneder. Begge to har jobbet hele livet og vært i mot privatisering og private forsikringer, men de fikk det virkelig tøft økonomisk uten forsikring. Betaler 218kr i måneden, samboeren min som er eldre enn meg betaler 416 :) Uføreforsikring er noe du også kan vurdere, men denne er ganske dyr. Det å vite at jeg får 900 000 utbetalt ved alvorlig sykdom er en stor trygghet for meg ihvertfall.

Anonymkode: eeee2...459

AnonymBruker
Skrevet

Husk at private sykehus er veldig ivrige på å operere, det er tross alt det som er forretningskonseptet deres, mens offentlig er litt mer tilbakeholdne, særlig på kne og rygg. Det er jo ikke alltid operasjon er det eneste saliggjørende og operasjon er alltid forbundet med risiko. 

Jeg har hatt behandlingsforsikring gjennom jobben i mange år. Sist trengte jeg time hos øre/nese/hals og fikk time på samme dag offentlig og Aleris. Røntgen var det bare to dagers ventetid på i det offentlige, så brukte ikke forsikring. 

Jeg brukte imidlertid 10 timer hos psykolog på forsikring, der hadde jeg nok måttet vente et halvt år på offentlig.

Jeg hadde ikke tegnet en slik forsikring selv. Vi får stort sett hjelp når vi trenger det, ikke hiv deg på medieskapt hysteri og fornærmede KG-brukeres klagesang.

Anonymkode: 6692a...c06

AnonymBruker
Skrevet

Helseforsikring er kjekt å ha, hvertfall når du er frisk før du tegner den, men det blir et pengespørsmål da hver enkelt koster noe; kritisk sykdom (med en unntaksliste så lang at det er latterlig), behandlingsforsikring ( kjekt med rask behandling) , dødsfall (så din partner kan feks beholde bolig/betjene gjelden om du dør. Selv får du ikke bruk for pengene), ufør (svært nødvendig). 

Selv har/hadde jeg ufør og livsforsikring. Ufør ble jeg og fikk ingenting på forsikringen. Problemer man har fra før man tegner forsikringen faller inn under unntak selv om man har jobbet 100% i årevis etter den ble tegnet. Penger ut vinduet der altså. 

Anonymkode: 6d0dc...2cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...