Gå til innhold

TG2 på bad fra 2017 utført av fagfolk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Bor i ett borettslag og kjøpte leilighet i 2018. Badet ble pusset opp september 2017 i regi av borettslaget og var tg0 etter standard. Det var viktig for meg da jeg kjøpte at alt var på plass og i god stand.

Hadde takstmann på besøk fordi vi vurderer å selge. Han sa at gulvet mangler 5mm fall i dusjen (skal være 25 mm). 

Som nevnt ble leiligheten pusset opp i regi av borettslaget av fagfolk og det foreligger dokumentasjon på arbekdet. Men det er 5.5 år siden, og reklamasjonsfristen går ut etter 5 år. I andre leiligheter i samme borettslag får leilighetene tg0 eller tg1. 

På det andre badet sa takstmann at han kunne høre at det manglet flis-lim, og at det ga tg2 der også. 

Føles veldig urettferdig. Har noen vært borti dette før eller har noen råd å gi? Kan jeg klage på arbeidet? 

Anonymkode: 8fe27...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du kan klage til den du kjøpte av. Hvis de har solgt et tg2 bad som et tg0 bad, så er det en mangel. Og det har vel ikke gått 5 år enda?

Anonymkode: 2eb44...a95

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Bor i ett borettslag og kjøpte leilighet i 2018. Badet ble pusset opp september 2017 i regi av borettslaget og var tg0 etter standard. Det var viktig for meg da jeg kjøpte at alt var på plass og i god stand.

Hadde takstmann på besøk fordi vi vurderer å selge. Han sa at gulvet mangler 5mm fall i dusjen (skal være 25 mm). 

Som nevnt ble leiligheten pusset opp i regi av borettslaget av fagfolk og det foreligger dokumentasjon på arbekdet. Men det er 5.5 år siden, og reklamasjonsfristen går ut etter 5 år. I andre leiligheter i samme borettslag får leilighetene tg0 eller tg1. 

På det andre badet sa takstmann at han kunne høre at det manglet flis-lim, og at det ga tg2 der også. 

Føles veldig urettferdig. Har noen vært borti dette før eller har noen råd å gi? Kan jeg klage på arbeidet? 

Tg2 er riktig i dette tilfellet. Men du må klage til selger

Anonymkode: dc8f4...e03

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kravene til boligtakst har blitt strengere siden du kjøpte.

Tg0 får man kun om noe er så og si nytt. Etter de gamle reglene ville du fått tg1. Men, siden de nye reglene er strengere betyr det tg2. Dessverre settes det da på hele badet.

Men det er fortsatt det samme badet. Mange bad har bom i flis. Du kan fikse det ved å plukke opp flisene og legge nye. Men bom i seg selv er ikke så farlig, det er veldig liten sjanse for at membranen løsner.

Så lenge du har en megler som klarer å få folk til å forstå dette, at du har brukt badet uten et eneste problem, så gjør det ikke noe at det er tg2. Badet må jo ikke rives. 

Anonymkode: 00438...253

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tg0 får man kun om noe er så og si nytt. Etter de gamle reglene ville du fått tg1. Men, siden de nye reglene er strengere betyr det tg2. Dessverre settes det da på hele badet.

Men det er fortsatt det samme badet. Mange bad har bom i flis. Du kan fikse det ved å plukke opp flisene og legge nye. Men bom i seg selv er ikke så farlig, det er veldig liten sjanse for at membranen løsner.

Så lenge du har en megler som klarer å få folk til å forstå dette, at du har brukt badet uten et eneste problem, så gjør det ikke noe at det er tg2. Badet må jo ikke rives. 

Selvfølgelig er det et problem, et bad med tg2 forringer boligens verdi. Tg2 er grunn til prisavslag, og det prisavslaget fikk ikke ts når hn kjøpte. 

TS: Har du boligkjøperforsikring?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Selvfølgelig er det et problem, et bad med tg2 forringer boligens verdi. Tg2 er grunn til prisavslag, og det prisavslaget fikk ikke ts når hn kjøpte. 

Har ikke boligkjøperforsikring, var ung og veldig dum da jeg kjøpte 🙁

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det skjønner jeg. Sjekk med forsikringen din om du har krav på rettshjelp. Uansett kan du fint sende et slikt krav selv også. Det som er viktig er at du gjør det raskt, for det skal meldes med en gang du oppdager det. 

Litt avhengig av badets størrelse og boligens verdi, så kan jo dette være snakk om flere hundre tusen kroner, så jeg ville nok hørt med en advokat. Mange advokater gir gratis råd også. Det finnes også en side på Facebook som heter noe med boligsdindel, der har jeg sett at det er advokater som svarer noen ganger. Litt bedre å få tips der enn av helt anonyme profiler på Kvinneguiden, kanskje. Lykke til!

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tg2 er helt vanlig.det betyr brukt, ikke nytt, men fungerer som det skal. 

Tg1 er på nytt uten noe bruksslitasje 

Tg0 skjer så å si aldri med mindre hele bygget er funka nytt, ikke bare badet 

Anonymkode: 36c8c...837

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tg2 er helt vanlig.det betyr brukt, ikke nytt, men fungerer som det skal. 

Tg1 er på nytt uten noe bruksslitasje 

Tg0 skjer så å si aldri med mindre hele bygget er funka nytt, ikke bare badet 

Anonymkode: 36c8c...837

Signerer dette.

Anonymkode: 58b24...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det skjønner jeg. Sjekk med forsikringen din om du har krav på rettshjelp. Uansett kan du fint sende et slikt krav selv også. Det som er viktig er at du gjør det raskt, for det skal meldes med en gang du oppdager det. 

Litt avhengig av badets størrelse og boligens verdi, så kan jo dette være snakk om flere hundre tusen kroner, så jeg ville nok hørt med en advokat. Mange advokater gir gratis råd også. Det finnes også en side på Facebook som heter noe med boligsdindel, der har jeg sett at det er advokater som svarer noen ganger. Litt bedre å få tips der enn av helt anonyme profiler på Kvinneguiden, kanskje. Lykke til!

Dette var i overkant krisemaksimering i og med det er allment kjent at kriteriene for boligtaksering har blitt strengere de siste årene og TG2 er helt vanlig tilstandsgrad på et 6 år gammelt bad.

Anonymkode: 09ac9...bb4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dersom fall til sluk var lavere enn forskriften skulle badet streng tatt uansett hatt TG2, men de gamle reglene åpnet i større grad for skjønnsmessige vurdering fra takstmann. 

TG2 i seg selv gir ikke automatisk avslag i pris. Boligen er verdt det markedet er villig til å betale og et bad med TG2 har isolert sett svært lite å si for verdifastsettelse. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Neida, det var du ikke. Boligkjøperforsikring er nesten alltid bortkastet. I beste fall dekker det en andel av advokotutgiftene du kanskje ville fått. Personlig tror jeg ikke du kommer noen vei med å reklamere her, selv om takstmannen kan ha gjort feil, fordi avvikene ikke er alvorlige og ikke har noen særlig betydning. 

Anonymkode: 941f6...15f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Boligkjøperforsikring spiller da ingen rolle. Folk vet ikke hva det er. Boligkjøperforsikring gir deg rett til advokathjelp, at noen tar saken din, og at du dekkes økonomisk av dette. De aller aller fleste har dette fra før inkludert i innbo-forsikringen sin, eller husforsikringen sin. Jeg har feks. 20 timer gratis, og så en egenandel etter dette. Boligkjøperforsikring er en vits, det som er viktig er at selger har boligselgerforsikring. 

Anonymkode: e7b7c...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

TG2 i seg selv gir ikke automatisk avslag i pris. Boligen er verdt det markedet er villig til å betale og et bad med TG2 har isolert sett svært lite å si for verdifastsettelse. 

Anonymkode: 941f6...15f

Jeg tror både kjøpere og rettsvesenet er uenig med deg. Vi kjøpte nylig eiendom som i følge selger skulle ha tg0 på bad. Det viser seg at det er tg2. Vi skal ikke selge nå, så sånn sett har det ikke noe å si, men vi kommer jo ikke til å gi oss på dette! Har foreløpig blitt tilbudt 70 000 pr bad av selger, før advokat er involvert. Det indikerer at selger vet at han har driti seg ut. Kommer ikke til å gi oss før vi kan bygge nye bad. Badene er bygget i 2021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg tror både kjøpere og rettsvesenet er uenig med deg. Vi kjøpte nylig eiendom som i følge selger skulle ha tg0 på bad. Det viser seg at det er tg2. Vi skal ikke selge nå, så sånn sett har det ikke noe å si, men vi kommer jo ikke til å gi oss på dette! Har foreløpig blitt tilbudt 70 000 pr bad av selger, før advokat er involvert. Det indikerer at selger vet at han har driti seg ut. Kommer ikke til å gi oss før vi kan bygge nye bad. Badene er bygget i 2021

Gjelder dette nybygg? Vi er nemlig i den situasjonen. 

Anonymkode: 98117...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Gjelder dette nybygg? Vi er nemlig i den situasjonen. 

Anonymkode: 98117...e43

Ja, bygget i 2021

Hva er problemet hos dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...