Gå til innhold

Hvorfor kalles førerkort for lappen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har da mange lapper i samfunnet. Hvordan ble lappen synonymt med førerkort?

Anonymkode: b2751...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Man får en lapp på trafikkstasjonen når man består. 

Anonymkode: 36c3b...f30

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lurer på hvordan samene har det når folk hele tiden refererer til "lappen" hele tiden. 

Anonymkode: effa6...352

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Samer hadde ikke førerrett for endel år siden.

Anonymkode: f13cc...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før var førerkortet et lite ark med passfoto limt på stemplet og så ble det laminert😅 kanskje det startet på den tiden- det var en papirlapp man fikk? 

F6BC8D51-2181-44DB-8342-5152A6D634E9.png

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Lurer på hvordan samene har det når folk hele tiden refererer til "lappen" hele tiden. 

Anonymkode: effa6...352

Det går helt fint. Det handler jo ikke om oss, når det helt tydelig er snakk om førerkortet 

Anonymkode: 3f926...23b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
lillejeg skrev (5 minutter siden):

Før var førerkortet et lite ark med passfoto limt på stemplet og så ble det laminert😅 kanskje det startet på den tiden- det var en papirlapp man fikk? 

F6BC8D51-2181-44DB-8342-5152A6D634E9.png

Man får vel fortsatt en papirlapp? Nå er det riktignok 20 år siden jeg tok lappen, men de får jo ikke laget de små rosa plastførerkortene på trafikkstasjonen. Man får et midlertidig førerkort, som er en papirlapp, frem til det ordentlige kommer i posten. (Mulig dette er endret nå, at man ikke får lapp, men man får i hvert fall ikke det ferdige førerkortet før man drar hjem)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man får vel fortsatt en papirlapp? Nå er det riktignok 20 år siden jeg tok lappen, men de får jo ikke laget de små rosa plastførerkortene på trafikkstasjonen. Man får et midlertidig førerkort, som er en papirlapp, frem til det ordentlige kommer i posten. (Mulig dette er endret nå, at man ikke får lapp, men man får i hvert fall ikke det ferdige førerkortet før man drar hjem)

Godt poeng- kanskje derfor det henger igjen fortsatt? Selv om selve førerkortet nå er et plastkort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Samer hadde ikke førerrett for endel år siden.

Anonymkode: f13cc...7b2

Kilde?

Anonymkode: 2ad14...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kilde?

Anonymkode: 2ad14...6ec

Det er bare tull. 

Anonymkode: 3f926...23b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tok lappen i november. Fikk ingen lapp, men måtte laste ned en app. Der fikk jeg mitt midlertidige førerkort.

Kanskje vi bare skal si "har du appen?" 🤪

Anonymkode: 962b9...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 3/17/2023 at 11:22 AM, AnonymBruker said:

Du kan tenke deg hvor skuffa jeg var i desember da jeg bestod oppkjøring, men ordningen med midlertidig førerbevis på ark var avviklet og gått over til app. Jeg er 27 år og har prøvd å ta lappen i ''alle'' år, og så fikk jeg ikke tatt det obligatoriske bildet av meg med arket! Luksusproblem ja.

Anonymkode: d7094...70e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette utrykket er såpass gammelt at man sikkert tilbake 50+år for å se på opprinnelsen.

Normalt i gamle dager kjørte man opp , fikk et midlertidig førerbevis, som var en A4 ark, på at man hadde stått å oppkjøring man kunne vise frem med annen identifikasjon (ID) til førerkortet kom i posten etter 14 dager.

Og for 50 år siden hadde man den grå boka på flere sider.

Alle lange navn har en tendens til å bli forkortet. Trikken het egentlig elektrikken. På 50 tallet het det sigarett. røyk var slang som i dag er normalen osv.

Anonymkode: 9252b...326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette utrykket er såpass gammelt at man sikkert tilbake 50+år for å se på opprinnelsen.

Normalt i gamle dager kjørte man opp , fikk et midlertidig førerbevis, som var en A4 ark, på at man hadde stått å oppkjøring man kunne vise frem med annen identifikasjon (ID) til førerkortet kom i posten etter 14 dager.

Alle lange navn har en tendens til å bli forkortet. Trikken het egentlig elektrikken. På 50 tallet het det sigarett. røyk var slang som i dag er normalen osv.

Anonymkode: 9252b...326

Vi sier også "legge på" etter at vi har snakket i telefonen med noen. Fra "å legge på røret". Men ingen har sånn "hustelefon" lenger (Hva heter sånne telefoner egentlig?). Vi trykker jo på en knapp. Språk er artig!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi sier også "legge på" etter at vi har snakket i telefonen med noen. Fra "å legge på røret". Men ingen har sånn "hustelefon" lenger (Hva heter sånne telefoner egentlig?). Vi trykker jo på en knapp. Språk er artig!

Eller å «dra i snora» på toalettet 😅

Anonymkode: 86eee...ffb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi at når man startet med førerkort så var det rett og slett en lapp. Språk forandrer seg, men enkelte ord og utrykk har en tendens til å overleve tidens tann. I motsetning til for eksempel vannklosett, som ikke brukes i veldig stor grad lenger i norsk dagligtale.

Jeg hører også innimellom eldre mennesker omtale det å koke kaffe som i å "sette over kaffen", eller "henge over kaffen", fordi at når de vokste opp så kokte de kaffe ved å sette den eller henge den over bålet eller vedkomfyren.

Endret av Gibralfaro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Boken var grønn og gyldig frem til 2019.
gront-forerkort.jpg?width=648&height=430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...