Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Har enda ikke kjøpt et eneste klesplagg til mitt første barn som jeg har termin med i april. Er så usikker på hvilken str jeg skal satse på eller kjøpe mest av 😅 Venter en jente. Jeg og barnefar er ganske høye (har det noe å si?) så skal jeg på en vekstmåling i uke 36, vil denne vekstmålingen kunne hjelpe meg å avgjøre ang. Str eller skal jeg bare begynne å kjøpe inn noe nå? 😅 Og hva anbefaler dere å kjøpe av str og hvor mye? Føler meg helt grønn haha

Anonymkode: 3bf4a...960

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei! Har enda ikke kjøpt et eneste klesplagg til mitt første barn som jeg har termin med i april. Er så usikker på hvilken str jeg skal satse på eller kjøpe mest av 😅 Venter en jente. Jeg og barnefar er ganske høye (har det noe å si?) så skal jeg på en vekstmåling i uke 36, vil denne vekstmålingen kunne hjelpe meg å avgjøre ang. Str eller skal jeg bare begynne å kjøpe inn noe nå? 😅 Og hva anbefaler dere å kjøpe av str og hvor mye? Føler meg helt grønn haha

Vekstmålene vil kunne gi deg et estimat ja 🙂 Men det er jo en pluss/minus feilmargin der. Min første ble estimert til å være 4400 da jeg var på overtidskontroll, og han kom ut på 3920. Så et mål/estimat gjort i uke 36 vil jo kanskje ha litt større feilmarginer. Vår gutt på 3920 brukte str.56 fra dag 1, så fikk aldri brukt str.50. De vokser jo også fort, så ville eventuelt bare hatt bittelitt i str.50 og litt mer i str.56. Så har du en start 😊 Butikkene er åpne og man kan handle etter fødsel også, så kan man kjøpe mer av det man faktisk har behov for.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Målene de tar kan gi svar som er helt på vidda 🙈 vår jente ble estimert til å være rundt 3500 gram og helt innenfor på både hode og lengde. Ut kom ei bittelita frøken på 2700 og 48 cm. Vi hadde tatt med 50 og 56 på sykehuset. På 50 måtte vi brette opp. Brukte utelukkende 50 i 2 mnd, er ikke før nå når hun er 3 mnd at hun ikke svømmer i 56 😅 så kjøp inn så dere klarer dere i en ukes tid med 50, så kjøper dere evt inn mer om behovet er der. 

Anonymkode: 8dc60...b96

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville kjøpt inn litt i hver størrelse (44, 50 og 56) og fylt på med "riktig" størrelse etter hvert. Vi fikk høre fra "alle andre" at det bare var å droppe størrelse 50 fordi det passet så kort at det var like greit å bare brette opp ermer og ben på 56, men endte opp med å bruke 44 i noen uker før vi brukte 50 til han var 3 måneder, haha.

Han ble estimert til 4 kg og veide 2,8 kg da han kom dagen før termin.

Anonymkode: 8a579...fbc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg ville kjøpt inn litt i hver størrelse (44, 50 og 56) og fylt på med "riktig" størrelse etter hvert. Vi fikk høre fra "alle andre" at det bare var å droppe størrelse 50 fordi det passet så kort at det var like greit å bare brette opp ermer og ben på 56, men endte opp med å bruke 44 i noen uker før vi brukte 50 til han var 3 måneder, haha.

Han ble estimert til 4 kg og veide 2,8 kg da han kom dagen før termin.

Anonymkode: 8a579...fbc

Samme her, bare at vi ikke brukte 44 først. Men "alle" sa man ikke trengte mye i 50. Jenta vår (3,9 kg ved fødsel, så ikke spesielt liten!) brukte strl 50 i 8-10 uker. 

Anonymkode: 977bf...89e

AnonymBruker
Skrevet

Har 3 barn, første på 3840g og 50 cm født 40+3, nr 2 på 4405g og 51 cm født 39+0 og siste på 3490g og 48 cm født 38+0.

Alle har gått rett på 56 fra start. Såklart var klærne litt større på siste kontra nr 2 som veide 1 kilo mer, men det har uansett ikke vært noe problem. Siste gikk ned til 3225g etter fødsel og det gikk likevel fint å bruke str 56.

Bare kjøp 56 du så berger du helt fint.

Anonymkode: 8cd06...097

AnonymBruker
Skrevet

Vi har tre barn. 

Nr.1 Veide 4.1kg ved fødsel, brukte 56 første 4 ukene. 

Nr.2 veide 3.5kg. Vokste lynkjapt, følte vi byttet størrelse omtrent ukentlig, og ved 12 uker brukte han str 80(!). 

Nr 3 veide 2.5kg. Brukte str 50 leenge. 

Det er helt umulig å spå noe som helst. En ting er fødselsvekt, men man vet ikke noe om hvor fort det går etterpå. 

Anonymkode: 4a090...dd6

AnonymBruker
Skrevet

Du aner ikke når du føder eller hvor stort barnet faktisk er. Jeg hadde kjøpt mye i 50 og 56, men endte opp med å bruke 44 de første ukene også 50 i lang tid… når vi nådde str 56 så var klærne jeg hadde feil ift årstiden🙈 Jeg ville ha kjøpt litt av de forskjellige størrelsene, også heller bestilt/kjøpt mer etter barnet er født. Men sånn i utgangspunktet så er jo ulltøy veldig kjekt å bruke i både april og mai! Tynnull kan brukes på sommeren også. 

Anonymkode: 00185...49e

AnonymBruker
Skrevet

En del i str 56, kanskje en body eller to i str 50. Men er jo bare beholde lappene på, og bytte når babyen kommer, så ser du hva som passer da. 

Anonymkode: 5eba5...3de

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde masse i 56, han brukte 50 i over en måned (49 cm, 3100g).

Anonymkode: 8600c...56d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke satset på bankers med de vekt-estimatene jeg heller, slik som de her over sier! Det er baby-metrologi på høyt nivå hehe - jeg fikk beskjed om at lillemann skulle være GODT over 4,5 kg og jeg måtte snakke med jordmor en ekstra gang fordi jeg var oppriktig bekymret for hvordan dette skulle gå. Han veide 3,3 kg. Og dette er helt normen, de tipper mer feil enn rett:) Men ja, det er ikke så stress om klærne er bittelitt store, eller du må kjøpe inn mer etter fødsel. Det går jo veldig enkelt å bestille på nett og få ting hjem i våre dager, hvis du ikke har ork eller lyst til å dra ut for å handle etter fødsel:) 

Anonymkode: cc2f8...56f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns størrelsene går litt over i hverandre. Og selv om det også kan bli helt bom, ville jeg sagt kjøpt litt i 50 og litt mer i 56 og fyll på det som mangler når en ser hva en trenger. 

Den eldste var 3,2 kg. og 48 cm, og brukte 50 en god stund. Vi hadde kjøpt inn og fått litt i 50, men arvet masse tøy fra noen som hadde gått rett på 56. Det i 50 passet definitivt best de første ukene, og det var det vi brukte når det var rent. Men det 56 holdt henne varm det også, og var ikke så stort at armer og bein forsvant inn i klærne eller at det virket som det ble så klumpete at de plaget babyen. Til neste baby på 3.6 kg og 53 cm, passet 56. Men hun brukte også det hun arvet etter søsteren i str. 50 de første ukene, siden vi nå uansett hadde det. 

Anonymkode: 6ae84...c63

AnonymBruker
Skrevet

Estimert til 4kg. Var 4,7kg og 53cm lang. Kunne bruke 50 den aller første tiden..

Anonymkode: b3dc7...3e2

• 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.3.2023 den 11.04):

Kjøp fra 50 og opp, og ha noen plagg i str 44 

Jeg kjøpte mellom 7-10 av alt, i alle størrelser opp til str 68.. unntatt 44 da. Ble hastekjøp når jeg fikk prematur 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...