Gå til innhold

Penger til gode på skatten for første gang, hva har jeg gjort feil?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det kan virke som en positiv nyhet å få 10000 kroner tilbake på skatten, men det er faktisk ikke så gunstig som det kan virke ved første øyekast. Årsaken til dette er at det betyr at jeg har betalt for mye skatt i løpet av (fjor)året, og at jeg dermed ikke har hatt tilgang til disse pengene før nå.

Dette betyr også at jeg har gått glipp av renteinntekter på de pengene du har betalt i for mye skatt. Hvis jeg i stedet hadde hatt restskatt, ville du ha hatt tilgang til disse pengene gjennom året og dermed kunne ha investert dem eller tjent renter på dem. I tillegg kunne jeg ha innbetalt restskatten minus 99 kroner innen 31. mai, og dermed tjent en hundrelapp gratis, siden staten ikke krever inn restskatt under 100 kroner.

Selv om det kan være fristende å føle seg fornøyd med å få penger tilbake på skatten, bør alle i samme situasjon se nærmere på hvorfor vi fikk tilbakebetalingen og om det er noe vi kan gjøre for å unngå dette i fremtiden. Hvis vi justerer skattekortet slik at vi betaler riktig mengde skatt gjennom året, vil vi kunne få utbetalt mer penger hvert år og unngå overbetaling. Og kanskje kan vi undervurdere inntektene våre, slik at vi heller får utbetalt for mye, og får restskatt, med de klare fordelene det innebærer.

I det lange løp er det mer økonomisk å unngå å betale for mye skatt og heller betale restskatt hvis det er nødvendig. På denne måten kan man sikre at man har tilgang til pengene dine hele året og kan investere dem på en måte som gir deg maksimal avkastning.

Så selv om det kan føles bra å få tilbake penger på skatten, bør man vurdere om dette er den mest økonomisk fornuftige måten å håndtere situasjonen på. Ved å planlegge bedre kan man unngå å betale for mye skatt og sikre at man har pengene sine tilgjengelig når du trenger dem mest, fremfor å måtte skrike ut  "når kommer skattepengene mine?" og risikere at de ikke kommer tidsnok til å betale for viktige ting.

For min egen del mistenker jeg at årsaken til penger til gode delvis er at renta gikk opp, og at jeg har fått mer fradrag  pga. gjeldsrenter, men synes liksom ikke det forklarer alt. Men mulig jeg ikke gjorde god nok jobb da jeg endret skattekortet mitt.

Anonymkode: d2dbf...cfa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det kan virke som en positiv nyhet å få 10000 kroner tilbake på skatten, men det er faktisk ikke så gunstig som det kan virke ved første øyekast. Årsaken til dette er at det betyr at jeg har betalt for mye skatt i løpet av (fjor)året, og at jeg dermed ikke har hatt tilgang til disse pengene før nå.

Dette betyr også at jeg har gått glipp av renteinntekter på de pengene du har betalt i for mye skatt. Hvis jeg i stedet hadde hatt restskatt, ville du ha hatt tilgang til disse pengene gjennom året og dermed kunne ha investert dem eller tjent renter på dem. I tillegg kunne jeg ha innbetalt restskatten minus 99 kroner innen 31. mai, og dermed tjent en hundrelapp gratis, siden staten ikke krever inn restskatt under 100 kroner.

Selv om det kan være fristende å føle seg fornøyd med å få penger tilbake på skatten, bør alle i samme situasjon se nærmere på hvorfor vi fikk tilbakebetalingen og om det er noe vi kan gjøre for å unngå dette i fremtiden. Hvis vi justerer skattekortet slik at vi betaler riktig mengde skatt gjennom året, vil vi kunne få utbetalt mer penger hvert år og unngå overbetaling. Og kanskje kan vi undervurdere inntektene våre, slik at vi heller får utbetalt for mye, og får restskatt, med de klare fordelene det innebærer.

I det lange løp er det mer økonomisk å unngå å betale for mye skatt og heller betale restskatt hvis det er nødvendig. På denne måten kan man sikre at man har tilgang til pengene dine hele året og kan investere dem på en måte som gir deg maksimal avkastning.

Så selv om det kan føles bra å få tilbake penger på skatten, bør man vurdere om dette er den mest økonomisk fornuftige måten å håndtere situasjonen på. Ved å planlegge bedre kan man unngå å betale for mye skatt og sikre at man har pengene sine tilgjengelig når du trenger dem mest, fremfor å måtte skrike ut  "når kommer skattepengene mine?" og risikere at de ikke kommer tidsnok til å betale for viktige ting.

For min egen del mistenker jeg at årsaken til penger til gode delvis er at renta gikk opp, og at jeg har fått mer fradrag  pga. gjeldsrenter, men synes liksom ikke det forklarer alt. Men mulig jeg ikke gjorde god nok jobb da jeg endret skattekortet mitt.

Anonymkode: d2dbf...cfa

Siden du ikke gir oss noen tall så er det vanskelig å vite akkurat hva du har gjort feil. Jeg er som deg, at jeg ønsker restskatt (men ikke altfor mye) Jeg ender vel på mellom 500 og 1000 i minus i år.

Gjeldsrentene forklarer nok mye. Men ja, du har sikkert ikke vært nøye nok.

Anonymkode: 99b1d...e4b

AnonymBruker
Skrevet

Takk for mansplainingen 🥳

Anonymkode: 0c22f...7a2

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hva var spørsmålet?

Anonymkode: 12f4c...7e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke fått skattemeldingen enda. Hvorfor tar det så lang tid? 

Anonymkode: 6ce2f...016

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du vet at man kan måtte vente helt til 31.mars.

Jeg har heller enda ikke fått. Mannen fikk den første dagen. Skikkelig irriterende for meg som er veldig opptatt av dette...

Anonymkode: 99b1d...e4b

AnonymBruker
Skrevet

Ville du egentlig bare komme alle som jubler over penger igjen i forkjøpet, ved å fortelle hvor økonomisk ulurt det er? Tar du virkelig så på vei over et par tapte hundrelapper? 

Anonymkode: 2df17...4cb

• Nyttig 1
Gjest Adobyen
Skrevet

jeg kan ikke svare på hvorfor du trakk for mye skatt uten å se opplysningene både i skattekortet og skattemeldingen.  Det du kan gjøre er å sammenligne disse selv, post for post.

Det er jo noen som har de samme ønsker som deg, med å investere og få bedre avkastning osv, men jeg tror over halvparten av skattebetalerne håndterer det litt annerledes. De ønsker heller å ha litt tilgode, for noen hundrelapper mer utbetalt hver måned vil fort smuldre bort i den vanlige husholdning. Da er det ikke greit å få restskatt.

Jeg tror at det er større andel som får litt tilgode nå pga renteøkningene i fjor. Ellers må man jo stadig korrigere skattekortet. Det kan man selvfølgelig gjøre, men det er ofte bare smuler å tjene på det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er du også samme som pleier å mase hver måned om når man tror trygda kommer?

Anonymkode: 2029a...6ef

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Den må sendes ut gradvis, sånn er det bare. Om nei, det har ikke tatt lang tid om du ikke har fått den ennå, den sendes ut i perioden 14. til 31. mars.

Anonymkode: 0c22f...7a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...