AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #61 Skrevet 17. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Samme i min bransje. Har 1.1 M her, men tilbud og jobb i statene til 3-5M i året. i statene kan man som høyt utdannet leve av en inntekt. Det går ikke i Norge. Anonymkode: fad66...98b Hvis du ikke klarer å leve av en lønn i Norge med en inntekt på 900.000 gjør du noe feil altså.. Anonymkode: 3f17e...503 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #62 Skrevet 17. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Medianlønn i USA er nå høyere enn i Norge. Norge er verdenskjent for være et svindyrt land. Men til gjengjeld har vi hatt høy lønn for å betjene de høye prisene. Men ikke nå lenger. Nå har vi bare høye priser og helt gjennomsnittelig lønn. Altså har vi blitt fattigere. Medianlønnen i USA er 4350 dollar i måneden. Medianlønn i Norge er 4290 dollar i måneden. Og forskjellen er økende. Anonymkode: 56075...581 Fint om du kan legge ved kilde til disse tallene. Dette fant jeg: Anonymkode: 31dc7...3de 1 1
Magika_fra_Fyll Skrevet 17. mars 2023 #63 Skrevet 17. mars 2023 Min mor er ufør og har bodd på en bolig for personer med demens en tid. Jeg henger litt på forum for pårørende av demensrammede og er sjeleglad jeg ikke bor i USA når jeg leser skrekkhistoriene om hva de må betale der borte. Jeg og min mor hadde vært konkurs etter noen måneder om vi måtte betalt det de gjør over dammen, jeg aner faktisk ikke hvordan vanlige arbeiderklasseamerikanere løser den situasjonen. https://www.aarp.org/caregiving/basics/info-2019/memory-care-alzheimers-dementia.html#:~:text=The average memory care monthly,the level of care provided. The average memory care monthly rent is $6,935 in the U.S., according to 2021 NIC statistics. That’s significantly more than assisted living, which averages $5,380 a month, but a lot less than the $10,562 average monthly cost of a nursing home. Costs vary state to state and are affected by the level of care provided. 5
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #64 Skrevet 17. mars 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Samme i min bransje. Har 1.1 M her, men tilbud og jobb i statene til 3-5M i året. i statene kan man som høyt utdannet leve av en inntekt. Det går ikke i Norge. Anonymkode: fad66...98b Jo, det går fint det om man har er lavt forbruk. Anonymkode: 47fcf...15d
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #65 Skrevet 17. mars 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Samme i min bransje. Har 1.1 M her, men tilbud og jobb i statene til 3-5M i året. i statene kan man som høyt utdannet leve av en inntekt. Det går ikke i Norge. Anonymkode: fad66...98b Hvordan i alle dager overlever på 1.1 millioner? Regner med at du må pante flasker for å få det gå rundt Anonymkode: c6cea...176 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #66 Skrevet 17. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvordan i alle dager overlever på 1.1 millioner? Regner med at du må pante flasker for å få det gå rundt Anonymkode: c6cea...176 Høres ut som et troll, det går fint an å leve på 300.000 i Norge. Anonymkode: d8dff...6ee 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #67 Skrevet 17. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man dobler ikke lønnen om man er sykepleier i USA... Anonymkode: 3f17e...503 Avhengig av spesialisering. Anestesisykepleiere tjener over 2 mill. Anonymkode: faded...af4 2
Btw Skrevet 17. mars 2023 #68 Skrevet 17. mars 2023 (endret) 2 hours ago, AnonymBruker said: Fint om du kan legge ved kilde til disse tallene. Dette fant jeg: Anonymkode: 31dc7...3de Nå tuller du. De eneste som jeg vet om som tjener det tallet som er oppgitt på tabellen som er da ca. 220K nok er de som lever på trygd. https://finanssans.no/gjennomsnittslønn-i-norge basert på SSB: Endret 17. mars 2023 av Btw 1
Snok1 Skrevet 17. mars 2023 #69 Skrevet 17. mars 2023 Her var det mange skråsikre påstander fra selvutnevnte eksperter og påfallende lite dokumentasjon. 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #70 Skrevet 17. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor er tallene feil? TS skriver at medianlønnen er 4350 dollar i måneden. Linken du viser til sier at medianlønnen 4500 dollar i måneden. Det er i praksis det samme som TS har skrevet i hovedinnlegget. Så hvor er feilen? Anonymkode: ae173...158 Det er ikke median som står der.... Anonymkode: 2fec2...dcd 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #71 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 17.3.2023 den 15.03): Avhengig av spesialisering. Anestesisykepleiere tjener over 2 mill. Anonymkode: faded...af4 Har ei venninne som jobber på akuttmottaket i LA og hun tjener helt rått. Gruser norsk legelønn. Anonymkode: 6da53...b80
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #72 Skrevet 18. mars 2023 Ja, vi har blitt fattigere. Mye fattigere. På grunn av krona som har gått i dass har vi mistet nesten 50% av kjøpekraften på ca ti år. Anonymkode: de39a...b0c 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #73 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 17.3.2023 den 10.27): Du vet åpenbart ikke mer om USA enn det du leser om i VG. I USA betaler arbeidsgiver helseforsikring. I USA går de flest på lokale universitet som er gratis. Kun Ivy-league skolene koster flere hundre tusen. Men bare de aller færreste går der. Husleien er høyere i de store byene. Men der er medianlønnen også tilsvarende høyere enn landsmedianen. 4350 dollar i måneden er median for hele landet. Så det du sier er feil. De fleste amerikanere har mer å rutte med en de fleste nordmenn. Anonymkode: 18b65...74d Hah, nei. «Det lokale universitetet» er ikke gratis. Det er heller ikke community college i mange tilfeller, det er bare billigere enn et fireårig universitet. Å gå på et helt vanlig universitet (på ingen måte Ivy) koster lett 300-400k årlig inkludert room and board, reising, bøker og lommepenger. På Ivy (og mange andre universiteter også) koster 700k-1 million per år. Så kan man få diverse stipend og merit, men med mindre foreldrene tjener veldig lite, blir regningen for de fleste høy. Selv om man har god forsikring via arbeidsgiver er det som regel en høy egenandel man må betale før forsikringen slår inn. Egenandelen regnes gjerne per år, og kan fort være 100 000kr. Barnepass koster lett 20 000kr per måned per barn. Jeg er med i en stor FB-gruppe med personer som har samme utdanning som meg. De tjener lett 2-3 ganger mer enn meg - mange tjener 200 000 USD+, noen er oppe i 300 000 USD+ - men de har også ekstremt høye utgifter, spesielt til studielån (veldig dyrt studium, mange har studielån på 250-350 000 USD, og renta er høy), barnepass, evt privatskole til barna og delvis også helsekostnader (selv om de har god forsikring). De som IKKE må betale tilbake ekstremt høye studielån, ikke må betale for barnepass og ikke bor i de aller dyreste byene hvor det er ekstremt dyrt å bo, de sitter igjen med mye mer enn vi gjør for tilsvarende jobb i Norge. Men hvis man må betale titusenvis for barnepass, studielån, kanskje kan ikke partner jobbe fordi hen må ta seg av barna (pga arbeidstidene til partner som tjener 200 000 USD+ i året) - da kan regnestykket fort bli et annet. Anonymkode: de39a...b0c 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #74 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 17.3.2023 den 12.52): Jeg og mannen er høyt utdannet og jobber i selskaper med tilhørighet i USA. Det er faktisk ganske frustrerende å se at kollegaene dine som sitter i et annet land og som gjør samme jobben som deg tjener 3 ganger det du selv tjener. Det er ikke tull engang. Mine kollegaer i USA som jeg sitter i møter med hver dag tjener det tredobbelte. De har mye høyere levestandard enn det jeg har med samme jobb. Men, det store antallet fattige i USA trekker medianen ned og mange har det ikke greit i USA. Likevel så føler jeg at vi i middelklassen i Norge har blitt mye fattigere de siste 10 årene. Anonymkode: f0373...79b Det har vi blitt. Med lavere og midtre middelklasse har også blitt fattigere i USA. Anonymkode: de39a...b0c
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #75 Skrevet 18. mars 2023 I USA er det, med få unntak, vanskelig å leve uten bil. I Norge går det buss til den mest grisgrendte plassen. Det er verd mer enn noen skarve ekstra kroner mer i lønn. Men fint for dem at medianlønnen er høy. Bare dumt at levesettet er helt på tryne. Anonymkode: 9e135...03b
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #76 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 17.3.2023 den 10.18): Og i USA må du betale egen helseforsikring? De har også studielån på millioner med høy rente som de aldri får betalt ned? De må også spare for at barna deres skal få en god utdannelse, mange må sende dem på privat skole fordi offentlige er elendig. Og college fond er noe vi ikke trenger å tenke på. Bor de i store byer er leien på 30 000kr for en knøtthull. So why are you crying? Den vanlige nordmannen sitter igjen med LANGT mer etter regninger er betalt enn en bedre betalt amerikaner. Anonymkode: d1946...1e3 Alt her er jo feil.... Anonymkode: 12e3d...4f0 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #77 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): I USA er det, med få unntak, vanskelig å leve uten bil. I Norge går det buss til den mest grisgrendte plassen. Det er verd mer enn noen skarve ekstra kroner mer i lønn. Men fint for dem at medianlønnen er høy. Bare dumt at levesettet er helt på tryne. Anonymkode: 9e135...03b Har du reist mye rundt i Norge eller? Anonymkode: 89b18...d40 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #78 Skrevet 24. mars 2023 Enmanelskeråhate skrev (På 17.3.2023 den 13.34): Forøvrig skal jeg garantere at middelklassen her i Norge lever som grever i forhold til der borte. Der må de virkelig jobbe for penga, 1-2 jobber er ikke uvanlig, husstandarden er på høyde med norske sosialboliger og glem å være hjemme 1 år med full sykelønn fordi du er lei deg eller har sosial angst som her😂 Nei, det er ikke vanlig med flere jobber. Husstandaren er langt høyere enn i Norge og husene er større, de fleste har minst 2 etasjer, garasje og hage. Amerikanerne har høyere levestandard enn nordmenn. Anonymkode: d3325...0b3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #79 Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 18.3.2023 den 19.32): Hah, nei. «Det lokale universitetet» er ikke gratis. Det er heller ikke community college i mange tilfeller, det er bare billigere enn et fireårig universitet. Å gå på et helt vanlig universitet (på ingen måte Ivy) koster lett 300-400k årlig inkludert room and board, reising, bøker og lommepenger. På Ivy (og mange andre universiteter også) koster 700k-1 million per år. Så kan man få diverse stipend og merit, men med mindre foreldrene tjener veldig lite, blir regningen for de fleste høy. Jo, dette får man dekt av det offentlige akkurat som i Norge. Anonymkode: d3325...0b3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #80 Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 17.3.2023 den 10.52): Helseforsikring varierer veldig. Kun de beste arbeidsgiverne tilbyr topp forsikringsordning - gjennomsnitts Amerikaner betaler mer i egenandel hvert år, enn hva vi Nordmenn betaler direkte over 5-10 år. Ettersom at de også er avhengige av forsikring, så er det heller ikke så lett å bytte jobb for mange. Nordmenn betaler 90.000 i året i helse og omsorg per skattebetaler. Man får bedre private forsikringer som dekker mer og gir bedre kvalitet i USA Anonymkode: d3325...0b3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå