Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Medianlønn i USA er nå høyere enn i Norge. 

Norge er verdenskjent for være et svindyrt land. Men til gjengjeld har vi hatt høy lønn for å betjene de høye prisene. Men ikke nå lenger. Nå har vi bare høye priser og helt gjennomsnittelig lønn. Altså har vi blitt fattigere.

Medianlønnen i USA er 4350 dollar i måneden.

Medianlønn i Norge er 4290 dollar i måneden.

Og forskjellen er økende.

Anonymkode: 56075...581

• Liker 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og i USA må du betale egen helseforsikring? De har også studielån på millioner med høy rente som de aldri får betalt ned? De må også spare for at barna deres skal få en god utdannelse, mange må sende dem på privat skole fordi offentlige er elendig. Og college fond er noe vi ikke trenger å tenke på. Bor de i store byer er leien på 30 000kr for en knøtthull. So why are you crying?

Den vanlige nordmannen sitter igjen med LANGT mer etter regninger er betalt enn en bedre betalt amerikaner. 

Anonymkode: d1946...1e3

• Liker 19
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og i USA må du betale egen helseforsikring? De har også studielån på millioner med høy rente som de aldri får betalt ned? De må også spare for at barna deres skal få en god utdannelse, mange må sende dem på privat skole fordi offentlige er elendig. Og college fond er noe vi ikke trenger å tenke på. Bor de i store byer er leien på 30 000kr for en knøtthull. So why are you crying?

Den vanlige nordmannen sitter igjen med LANGT mer etter regninger er betalt enn en bedre betalt amerikaner. 

Du vet åpenbart ikke mer om USA enn det du leser om i VG.

I USA betaler arbeidsgiver helseforsikring.

I USA går de flest på lokale universitet som er gratis. Kun Ivy-league skolene koster flere hundre tusen. Men bare de aller færreste går der.

Husleien er høyere i de store byene. Men der er medianlønnen også tilsvarende høyere enn landsmedianen. 4350 dollar i måneden er median for hele landet.

Så det du sier er feil. De fleste amerikanere har mer å rutte med en de fleste nordmenn.

Anonymkode: 18b65...74d

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Du får flytte dit da TS, ettersom du synes alt er så fint der.

Anonymkode: e4161...f4d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Går nordmenn virkelig rundt og tror dette? Ha ha. Ingenting av det du skriver stemmer.

Anonymkode: faded...af4

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du får flytte dit da TS, ettersom du synes alt er så fint der.

Anonymkode: e4161...f4d

Så det var det eneste du klarte å komme opp med. Imponerende.

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Bare tull. Norske penger har bare en verdi før en begynner å røre på seg. Sitter du stille og teller penger så er det greit. Men straks du rører på deg så må du betale skatter og avgifter som er skyhøyt over alle andre land.

Anonymkode: 2c20c...fc1

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

I USA går de flest på lokale universitet som er gratis. Kun Ivy-league skolene koster flere hundre tusen. Men bare de aller færreste går der.

Husleien er høyere i de store byene. Men der er medianlønnen også tilsvarende høyere enn landsmedianen. 4350 dollar i måneden er median for hele landet.

Så det du sier er feil. De fleste amerikanere har mer å rutte med en de fleste nordmenn.

Og for å legge til en ting når det gjelder Ivy League- universitetene. De har omfattende stipend-ordninger. 55% får dekket deler av skolepengene, og 1 av 5 betaler ingenting.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet du hva familier betaler for barnehage? Opptil 4000 dollar i måneden (!). Da blir det til at den ene blir hjemmeværende og blir økonomisk avhengig av den andre forelderen. Du kan jo gjette hvem det er .

Anonymkode: 2ca3b...d61

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Går nordmenn virkelig rundt og tror dette? Ha ha. Ingenting av det du skriver stemmer.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nå har jeg faktisk bodd der.. og jeg kjenner folk som fortsatt bor der. De er lutfattige i forhold til oss. Levestandarden er MYE lavere. De fleste amerikanere har absolutt ikke mer å rutte med enn nordmenn. Til og med barnehage der borte koster en månedslønn.. vi får så mye gratis her, det er mye bedre her.

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

En stor del av årsaken til dette kan være at dollaren har styrket seg mye i forhold til krona.

Endret av ltfutt
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Vet du hva familier betaler for barnehage? Opptil 4000 dollar i måneden (!). Da blir det til at den ene blir hjemmeværende og blir økonomisk avhengig av den andre forelderen. Du kan jo gjette hvem det er .

Nå ser jeg at dette beløpet var noe høyt. Men man kan regne omtrent 100 000 kr per år for en plass i barnehage. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Min bror bor i familien og har helseforsikring slik du beskriver. En av de beste på markedet. Egenandelen han må betale før forsikringen kicker inn er 80.000 kroner. Den rosettes i tillegg hvert år. Ikke heeelt det samme som frikort eller?

Anonymkode: 3c9ce...185

• Liker 13
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Min bror bor i familien og har helseforsikring slik du beskriver. En av de beste på markedet. Egenandelen han må betale før forsikringen kicker inn er 80.000 kroner. Den rosettes i tillegg hvert år. Ikke heeelt det samme som frikort eller?

Bor i usa😅

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det virkelig gratis? Har du kilder? 

https://research.com/universities-colleges/average-cost-of-community-college

https://financialaid.utah.edu/tuition-and-fees/cost-of-attendance.php

De som har Ivy league i ryggen er ikke dem som klager over ubetalte studiegjeld fordi de er bedre stilt i jobbmarkedet. Antallet av folk som sliter med studiegjeld må være massiv når Biden prøver fisker etter stemmer ved å slette 10K. 

Er ukjent med private skoler i USA, men offentlig skoler i USA er jo kjent for å masseskyting øvelser og metaldektorer. 

Sant at de betaler mindre inntektskatt der avhengig av hvilken stat du tilhører. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå har jeg faktisk bodd der.. og jeg kjenner folk som fortsatt bor der. De er lutfattige i forhold til oss. Levestandarden er MYE lavere. De fleste amerikanere har absolutt ikke mer å rutte med enn nordmenn. Til og med barnehage der borte koster en månedslønn.. vi får så mye gratis her, det er mye bedre her.

Jeg har bodd der, studert der og jobbet der- og har mange venner der. Jeg vil si stikk motsatt av deg. De fleste jeg kjenner har pensjonert seg i 50-årene. Jeg selv har aldri hatt så god råd som da jeg bodde der. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bodde i USA rett før COVID, og for å oppsummere: 

- Boligprisene har eksplodert de 10 siste åra. Det er ikke bare storbyene som har dyre hus eller leie. En flust av mellomstore byer har leier som er godt over det du finner i Norges dyreste by (Oslo) 

- Helseforsikring varierer veldig. Kun de beste arbeidsgiverne tilbyr topp forsikringsordning - gjennomsnitts Amerikaner betaler mer i egenandel hvert år, enn hva vi Nordmenn betaler direkte over 5-10 år. Ettersom at de også er avhengige av forsikring, så er det heller ikke så lett å bytte jobb for mange. 

- Du er ofte helt avhengig av bil, og kjører mye lengre enn hva vi gjør i Norge. 

- Pendling er helt annerledes. I Norge syter vi over pendling som er lenger enn 30 min, i USA er f.eks 1 time helt normalt. Noen av dem jeg jobbet med (i Texas) kjørte 2 timer hver vei. 

- De får en brøkdel ferie av det vi her i Norge gjør.

- Skole, barnehage, osv. er svindyrt 

- Universitet og studielån er langt dyrere. Til og med de som skal studere i samme stat må betale høvelige priser. Eneste "gratis" alternativ er såkalte community colleges, samt stipend. 

osv.

Anonymkode: 1ec14...af6

• Liker 12
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har bodd der, studert der og jobbet der- og har mange venner der. Jeg vil si stikk motsatt av deg. De fleste jeg kjenner har pensjonert seg i 50-årene. Jeg selv har aldri hatt så god råd som da jeg bodde der. 

Hva jobber omgangkretsen din med? Det har jo alt å si. 

Endret av Btw
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Helseforsikring ja… Men egenandelen er sviiindyr! Et eksempel. Med beste forsikring måtte jeg ut med 1.500 dollar i egenandel for MR av beinet til barnet mitt etter en skade. Det er 15.000 kroner det. Hun må ha ny MR  om noen måneder og det sparer vi til nå. Uten forsikring ligger prisen på rundt 5-6000 dollar. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Frikort og alt «gratis»-pjattet i Norge er ikke verdt noenting når legene bruker to år på å gidde å undersøke nok til å finne ut av om man har kreft eller ikke. Får man en alvorlig sykdom i Norge, finnes det ikke behandling å få, og/eller man blir feilbehandlet eller dør fordi de «fant det ut for sent». Skal man ha ordentlig behandling må man gå privat. Og det koster… Finnes ikke kreftbehandling F eks, enkelte typer må man til Tyskland og andre land for å få, og da betale utav  egen lomme… Det norske helsevesenet er korrupt i tillegg. Mye dere ikke vet. Men jeg ville heller ha betalt mer og å få ordentlig behandling, enn å få ødelagt livet av leger som ikke gjør jobben riktig…. 

Anonymkode: a6ba3...e31

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...