AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #1 Skrevet 17. mars 2023 Jeg har blinkset litt; første gang jeg eier et eget hjem og brannslikningsapparatet har ikke blitt snudd på som det skal. Det har stivnet og ja det er da ubrukelig. Jeg har kjøpt nytt og jeg har det «brannsikkert hjemme». Men jeg må bli kvitt dette apparatet jeg har. Av ulike årsaker som jeg ikke trenger å gå inn på, vil jeg ha problem med å få levert fra meg det gamle apparatet til et innleveringsted med det første, men det tar opp plass jeg trenger (liten leilighet). Derfor er mitt spørsmål; kan jeg sette fra meg dette apparatet som nå er ødelagt grunnet det har stått stille for lenge, i en uisolert bod? Jeg klarer ikke å finne noen form for dokumentasjon som sier noe om temperaturoppbevaring, og da tyr jeg til å spørre folk her på KG 😅 Anonymkode: 8d9e2...894
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #3 Skrevet 17. mars 2023 Snublefot62 skrev (7 minutter siden): Det er jo allerede ødelagt…? Siktet mer til om det pga. temperatur kan plutselig eksplodere eller noe pga. trykket kan endre seg ol.😅 Anonymkode: 8d9e2...894
aksase Skrevet 17. mars 2023 #4 Skrevet 17. mars 2023 Det går helt fint. Ingen fare. Ikke noe i et slikt apparat som blir farlig om det kjøles/fryses. Snarere tvert i mot. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #5 Skrevet 17. mars 2023 aksase skrev (1 time siden): Det går helt fint. Ingen fare. Ikke noe i et slikt apparat som blir farlig om det kjøles/fryses. Snarere tvert i mot. Takk for svar 😄👍🏻 Anonymkode: 8d9e2...894
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #6 Skrevet 17. mars 2023 Pga trykkforskjellen i kjelleren kan brannslukkingsapparatet eksplodere når som helst. Anonymkode: 2213c...43e
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #7 Skrevet 17. mars 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Pga trykkforskjellen i kjelleren kan brannslukkingsapparatet eksplodere når som helst. Anonymkode: 2213c...43e Når man får slike kommentarer og man er redd, ja da googler man seg litt mer rundt. Ser ut som om apprat godkjent i Norge ikke skal kunne eksplodere: «Det aktuelle apparatet hadde et trykk på sju bar. Lea jr sier en eksplosjon som dette ikke skal kunne skje med pulverapparater som er godkjent i Norge. - Selv et godkjent apparat på 100 bar ville umulig sprekke. En sikkerhetsanordning vil hindre at beholderen eksploderer ved høyt trykk, sier Lea jr.» https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/RBqWJ/defekt-pulverapparat-er-sannsynligvis-ulovlig Nå sikter de til høy temperatur og ikke lav, men tenker at det må gjelde begge veier. Anonymkode: 8d9e2...894 1
aksase Skrevet 17. mars 2023 #8 Skrevet 17. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Når man får slike kommentarer og man er redd, ja da googler man seg litt mer rundt. Ser ut som om apprat godkjent i Norge ikke skal kunne eksplodere: «Det aktuelle apparatet hadde et trykk på sju bar. Lea jr sier en eksplosjon som dette ikke skal kunne skje med pulverapparater som er godkjent i Norge. - Selv et godkjent apparat på 100 bar ville umulig sprekke. En sikkerhetsanordning vil hindre at beholderen eksploderer ved høyt trykk, sier Lea jr.» https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/RBqWJ/defekt-pulverapparat-er-sannsynligvis-ulovlig Nå sikter de til høy temperatur og ikke lav, men tenker at det må gjelde begge veier. Anonymkode: 8d9e2...894 Faren gjelder bare ved høy temperatur. Det er ei gasspatron inni slukkeren med gass som skal dytte pulveret ut. Hvis det blir varmt, vil gasstrykket øke. Det motsatte skjer når det blir kaldt, da går gasstrykket ned. Her er det store sikkerhetsmarginer, så det skal veldig mye til at det blir farlig, men du bør ikke legge slukkeren, eller andre gassflasker på et bål. Det gjelder det samme med alle typer spraybokser. Står gjerne på sprayboksene at de ikke skal utsettes for høyere temperatur en +50 grader, og de bør ikke stå framme i sola om sommeren f.eks.. Hvis du legger en sprayboks på et bål, vil den trolig eksplodere etter en stund, og det kan være farlig. Men legger du den i fryseren, vil ingenting skje. Lave temperaturer er ikke farlig for gassbokser, eller brannslukkere. 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #9 Skrevet 18. mars 2023 Du kan returnere slike apparat i butikker som selger det, f.eks. Jernia. Anonymkode: 0e93c...a78
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå