Gå til innhold

Til dere som jogger.... (hjelp meg)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

Kjenner at jeg blir litt flau så jeg poster det anonymt...Jeg er en kvinne på 28 år som har gjennomgått veldig mye vondt i livet og har aldri hatt noe særlig smak for trening grunner til depresjon, angst og rett og slett bare lei livet. (Det var før, jeg er på bedringens vei 🥰)

I det siste, har jeg fått beskjed om at jeg må gå ned, og nå som jeg har fått lyset tilbake i livet; er jeg motivert til å jobbe for bedre helse, og endelig gi meg selv litt kjærlighet også.. Og jeg trenger litt tips fra de som jogger.
Hvor starter jeg? Selvfølgelig har jeg joggesko og to ben. men har dere en plan for en som aldri jogget før? Skal jeg starte med jogging med en gang?  Jeg ønsker å bli komfortabel i egen kropp, og jeg blir så lei meg når folk som gir meg stygge blikk for hvordan jeg ser ut i dag.

Tusen takk til dere som svarer, håper på snille svar ❤️

Anonymkode: 05463...57d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei

Kjenner at jeg blir litt flau så jeg poster det anonymt...Jeg er en kvinne på 28 år som har gjennomgått veldig mye vondt i livet og har aldri hatt noe særlig smak for trening grunner til depresjon, angst og rett og slett bare lei livet. (Det var før, jeg er på bedringens vei 🥰)

I det siste, har jeg fått beskjed om at jeg må gå ned, og nå som jeg har fått lyset tilbake i livet; er jeg motivert til å jobbe for bedre helse, og endelig gi meg selv litt kjærlighet også.. Og jeg trenger litt tips fra de som jogger.
Hvor starter jeg? Selvfølgelig har jeg joggesko og to ben. men har dere en plan for en som aldri jogget før? Skal jeg starte med jogging med en gang?  Jeg ønsker å bli komfortabel i egen kropp, og jeg blir så lei meg når folk som gir meg stygge blikk for hvordan jeg ser ut i dag.

Ikke begynn med jogging klassikeren er at du pådrar deg skader og sviktende motivasjon. Finn heller bratte bakker du går fort i. 

Anonymkode: 42b1e...333

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange ultraløpere som har en kjip fortid. Mange som sverger til "runners high"😊 Ville nok startet veldig rolig, og særlig om man har noen kilo ekstra. To økter i uka i starten er et godt utgangspunkt. Jogg såpass rolig at du ikke blir sliten. Selv proffene kan finne på å jogge i gå-tempo. 

Når du har holdt på en måneds tid og merker at du blir mindre sliten av å jogge i samme tempo kan du begynne å leke med å jogge tre ganger i uka. Når du også har god erfaring med det kan du erstatte den ene med en intervalløkt. 

Noen Ville startet med intervaller fra starten av og det kan gå fint, men det er større risiko for skader så personlig ville jeg latt være. Masse lykke til!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

C25k kan være en fin start, gjerne på variert underlag. Du kan bruke lenger tid enn programmet tilsier, flere ganger på samme dag eller uke før du går videre f.eks. 

Anonymkode: 73f09...dce

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Start rolig! For eksempel 40 minutter rask gange hvor du kjenner pusten din, særlig de midterste 20 minuttene. I tillegg kan du legge inn noen små intervaller, det kan for eksempel være å jogge litt fort i 30 sekunder, hvile 30 sekunder og gjenta det 30 ganger. 

Anonymkode: c8cc3...5ac

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei

Så fint du vil starte å jogge. Jeg jogger selv.

Start rolig. Start med å veksle mellom å gå og å jogge. Fortsett slik til du er komfortabel med å øke joggingen. Uansett hvor lang tid det tar. Jogg/gå på variert terreng. Du kan for eksempel starte med 1 km? 

Lag deg en spilleliste på Spotify forbeholdt jogging, om du ønsker musikk til joggingen. Eller en podcast etc.

Husk gode sko, varm opp før du stikker ut på jogging, slapp av og ha det gøy! 

Anonymkode: 6d9b3...25b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

C25k kan være en fin start, gjerne på variert underlag. Du kan bruke lenger tid enn programmet tilsier, flere ganger på samme dag eller uke før du går videre f.eks. 

Anonymkode: 73f09...dce

Hei ts, se på denne her! Jeg prøvde å starte med jogging så mange ganger og det var bare kjipt, helt til jeg oppdaget c25k! Var noe helt annet. Jeg var også overvektig.

Et annet tips, vær kritisk til tips fra folk som har vært i god form hele livet. De vet ikke nødvendigvis hvordan det er å starte på 0, og kommer gjerne med krav til løpeteknikk osv som gjør at utrente, tjukke folk lett skader seg.

Mitt siste tips, finn en løpetakt. Tror man helst skal ligge på 180 skritt per minutt for skikkelig gode løpere, jeg greide ikke det, så ble 160-175. Men mener å ha lest at det er helt greit for mosjonister. Brukte songbpm.com og lagde en spilleliste hvor alle sangene har omtrent riktig takt og løp etter takten. Footlose feks. Om du er i dårlig form betyr nok dette ganske små skritt, det gjorde det for meg, men det er visst sånn man unngår skader. Lykke til!

Anonymkode: 2cd78...22b

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Start rolig, jogg og gå om hverandre. Ikke tenk så på teknikk, det kommer senere. Løp på grus eller sti helst men asfalt får og altså. Løp så sakte at det er flaut, det er nøkkelen for å kunne jogge over tid. Etter hvert vil farten automatisk bli bedre.

Anonymkode: 4bb9c...64c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Støtter tipset om C25K! 😊 På Reddit finner du et eget underforum fullt av folk som starter for første gang i livet og heier på hverandre. 

Fordelen med å følge et program er at progresjonen blir sakte nok. Kondisen vil gjerne bedre seg raskere enn det sener og ledd klarer å tilpasse seg belastningen. Lett å gå for fort frem om du skal jogge «så mye du klarer».

Ang teknikk, så er jeg uenig i at du bør overse det totalt, iallfall om du ikke har peiling. Ikke at du skal fokusere på småting som bare har noe å si for å prestere bedre, jeg tenker mest på hvordan man bør lande med foten feks. For lander du feks på hælen, så tar det ikke lang tid før du blir vond. Enda mer med ekstra kg. Snakker av erfaring.. 🙈 1 år med plager..

Så gode sko som passer ditt steg og din fot, med god demping pga vekt. Lande «riktig» og ha en god sports-BH med mye støtte (det finnes et utall, men forskjellig grad av støtte - til løping trenger man dem med «high support»).

Lykke til! Fant selv løpegleden for første gang i livet som 35-åring 😅 

Anonymkode: 1d974...9ab

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Støtter tipset om C25K! 😊 På Reddit finner du et eget underforum fullt av folk som starter for første gang i livet og heier på hverandre. 

Fordelen med å følge et program er at progresjonen blir sakte nok. Kondisen vil gjerne bedre seg raskere enn det sener og ledd klarer å tilpasse seg belastningen. Lett å gå for fort frem om du skal jogge «så mye du klarer».

Ang teknikk, så er jeg uenig i at du bør overse det totalt, iallfall om du ikke har peiling. Ikke at du skal fokusere på småting som bare har noe å si for å prestere bedre, jeg tenker mest på hvordan man bør lande med foten feks. For lander du feks på hælen, så tar det ikke lang tid før du blir vond. Enda mer med ekstra kg. Snakker av erfaring.. 🙈 1 år med plager..

Så gode sko som passer ditt steg og din fot, med god demping pga vekt. Lande «riktig» og ha en god sports-BH med mye støtte (det finnes et utall, men forskjellig grad av støtte - til løping trenger man dem med «high support»).

Lykke til! Fant selv løpegleden for første gang i livet som 35-åring 😅 

Anonymkode: 1d974...9ab

Om det er meg du siterer på teknikk så er vi ikke uenige tror jeg, jeg har nok forklart meg litt dårlig.

Da jeg startet fikk jeg en del "råd" som omhandlet hvor mye og lenge jeg burde løpe av gangen, hvis ikke var det ingen vits å trene i følge enkelte. Kom også noen dårlige råd om steglengde og tråkkfrekvens som var veldig vanskelig å få til med korte ben og dårlig form. Skulle ønske noen hadde tipset meg om å tenke litt på å få kontroll på pusten feks, men ble heller presset til å spurte mye i oppoverbakke. God trening, men treningsglede ble det jo ikke av det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville begynt med gogging, altså en kombinasjon av gåing og jogging til leddene dine blir vant til jogging over en lengre periode. Gjerne på mykt underlag (jeg er selv "Lett som en fjær", men knærne mine tåler likevel dårlig å løpe på asfalt).

Du kan også bare gå, det er mer overkommelig og lettere å psyke seg opp til. Det brenner kalorier det og :) 

Anonymkode: eb99d...90d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Heisann alle sammen! Det er meg som lagde denne tråden som skriver igjen, og jeg ville bare takke dere alle for de supre-herlige svarene deres! Jeg har alltid sett opp til dere som jogger og trener, og dere er alle en inspirasjon. Så om noen folk ser på dere, så kan jeg banne på at dere inspirerer folk 😃

Jeg som alltid har vært i dårlig form har alltid lurt på hvordan det er å være så frisk og rask, og det ser utrolig deilig ut å være så fri 😇

Et lite følges spørsmål, trener dere også på treningssenter? eller er jogging og hjemmetrening nokk? 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Heisann alle sammen! Det er meg som lagde denne tråden som skriver igjen, og jeg ville bare takke dere alle for de supre-herlige svarene deres! Jeg har alltid sett opp til dere som jogger og trener, og dere er alle en inspirasjon. Så om noen folk ser på dere, så kan jeg banne på at dere inspirerer folk 😃

Jeg som alltid har vært i dårlig form har alltid lurt på hvordan det er å være så frisk og rask, og det ser utrolig deilig ut å være så fri 😇

Et lite følges spørsmål, trener dere også på treningssenter? eller er jogging og hjemmetrening nokk? 🥰

Hvis du ikke er vant til å trene, bør første mål være å komme i gang med noe trening. Ikke gå all in med jogging og treningssenter, da blir det fort overveldende. Ha som mål å bevege deg 2 ganger i uken først, når du er god rytme med det, kan du legge inn mer. Nå går det mot vår og lysere tider, så vent med treningssenter til høsten og mørket ❤️

Anonymkode: c8cc3...5ac

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg kom på en ting til. Husk at jogging ikke bør være jævlig i 30 min i strekk nødvendigvis. Jeg har blant annet blitt rådet til å jogge lett i 4 min og så løpe i 4 min, altså typisk 4x4. Men det å jogge lett i fire minutter var jo alt for krevende for meg, og løpinga var jo krise.

Så, mitt neste tips er å kjøpe en pulsklokke og sette deg litt inn i pulssonene, hvis du kjenner at du har overskudd til det. Om det dreper treningsgleden dropper du det. Men for meg var det veldig nyttig å holde pulsen litt i sjakk. Dessuten var det motiverende å se framgangen i form av grafer.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke for å ødelegge jogge-entusiasmen til noen, men på generelt basis, spesielt om man har noen kilo for mye, så vil jeg alltid anbefale å begynne med gåturer i terreng. Det er supereffektiv trening. I oppoverbakker får man pulsen godt opp, og blir svett og god. Det er også skadeforebyggende.

Jogging er kraftig kost! I praksis så er det hopp hvor man belaster bena mange ganger kroppsvekten. Veier du feks 80 kilo så belaster du leddene dine opptil 400 kg for hvert joggesteg. 

Det er mye bedre å gå en time eller to i terreng noen ganger i uken. 

Da styrker du bena, herder leddene, øker kondisjonen, går ned i vekt, og får en kropp som er sterk og klar for å begynne med jogging. 

Å begynne rett på jogging med overvekt og inaktivitet er ikke lurt. 

Anonymkode: f22f7...b7b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så god du er! 
Du har fått mange gode tips her, men ville hive meg på og støtte forslaget om å begynne å gå tur. Man kan få god puls og bli ganske svett hvis man går litt for opp noen gode bakker. Terreng er aller best, men grusveier osv er også supert, og det er mye snillere mot leddene enn jogging. Dersom du finner en fin plass å gå tur så får du bonusen med litt natur og alt det gode som følger med det også. Jeg har noen ganger pushet for mye på jogging og det angrer du fort på. Du får like god effekt av en fjelltur/bakketur i godt tempo, og der får du i tillegg fordelen av litt styrketrening på lår og rumpe. 

Ikke overdriv og tenk at du har det travelt med fremgang. Prøv å kose deg underveis, for det å (stort sett) trives med treningen er hele nøkkelen til å klare å få inn gode vaner.

2 og økende til 3 ganger i uken som foreslått over her er en fin start, du trenger ikke tyne deg for å få fremgang. Om du er mer sliten en dag, så ta det litt roligere, så kan du gi på mer de dagene du kjenner du har ork.  

Vi er forskjellige på hva som motiverer oss, men om du feks har en Apple Watch, så måler den antatt VO2 Max (dvs oksygenopptak, hvor sterke hjerte og lungene dine er) både når du går og løper. Dersom du tar i såpass at du blir litt andpusten og svett opp noen bakker et par ganger i uka vil du nok se at det tallet ganske raskt begynner å bevege seg i riktig retning. 

Heier på deg, dette fikser du 😊

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg støtter også å begynne å gå hvis du er veldig dårlig form, ts :)

Jeg har måttet begynne på 0 noen ganger i livet pga. sykdom, ulykke, mer sykdom og enda mer sykdom.

Sist jeg måtte starte på nytt begynte jeg å gå, hver dag. Det var veldig korte og langsomme turer til å begynne med, så utvidet jeg gradvis, at jeg en eller to ganger i uken begynte å gå litt lenger eller litt raskere (men da ikke så langt). Så begynte jeg å gå ruter hvor jeg visste jeg ville få en, to eller tre oppoverbakker, og gikk disse en gang. Så økte jeg det igjen med å gå enda lenger og noe høyere gjennomsnittsfart. Gikk også intervaller, f.eks. gå noen lyktestolper eller resten av en gate eller frem til neste kryss så fort at jeg fikk opp pusten.

Etter det fant jeg meg lette ruter på mykere underlag, men litt mer kupert, og gikk bakkene der. Fant en veldig bratt bakke med god lengde, som jeg så gikk opp, og senere gikk den raskt. Jeg har brukt både korte og lange bakker som intervallbakker. Alle monner drar. Lengste tar 4 minutter å gå raskt opp slik at jeg er godt anpusten, den er veldig bratt! Men har brukt kortere bakker som er bare 10-20 meter og ikke så bratte også.

Jeg la også opp gårutene mine slik at jeg minst en dag i uka kunne gå litt trapper. Korte trapper kan gås en eller flere ganger. Start forsiktig og øk veldig forsiktig belastning av trappegåing, i hvert fall om du begynner å løpe i trappene, for det kan være veldig tøft for leggene! Bytt gjerne på å gå opp trappene med hele foten på trappetrinnet, og å gå opp "på tå" - det belaster leggene, beina og setet litt ulikt, og så gir det litt variasjon.

Etter 4-5 måneder kunne jeg såvidt begynne å jogge. Brukte samme opplegg da, men valgte å jogge kun på mykere underlag. Gikk og jogget om hverandre, og økte sakte. Jeg kunne ikke jogge mer enn en gang i uken lenge, men da gikk jeg turer de andre dagene, eller syklet meg en tur. Etterhvert jogget jeg 7-8 km. Bratte bakken jeg nevnte brukte jeg som intervallbakke.

Jeg følte jeg var i bedre form enn på veldig mange år, men så ble jeg brått dårlig igjen, og nå må jeg starte fra nesten 0 igjen etter halvannet år med minimal trening. Det eneste jeg har gjort er at jeg har kommet meg ut på gåtur hver eneste dag, men har ikke gått fort og ikke jogget, ikke gått langt. Så jeg tror at hvis den fysiske helsen holder så vil fremgangen trolig bli raskere nå enn sist jeg startet fra 0. Jeg kommer til å bruke akkurat samme opplegg nå som tidligere.

I tillegg til å gå og/eller jogge har jeg gjort få enkle øvelser for styrke hjemme når jeg har trent. Jeg har en romaskin som jeg har brukt veldig forsiktig i perioder. Det er en flott måte å trene hele kroppen på, også mage og rygg.

Siden min kropp reagerer på samme måte som de som har ME på overbelastning, så må jeg gå ekstremt sakte frem når jeg skal trene meg opp igjen. Det kan virke demotiverende for mange, men jeg tenker at uansett hvor lite det jeg gjør er, så er det mer enn ingenting, og da går det i det minste fremover.

Veldig bra at du nå skal komme i gang, ts :)  Om du føler noen ser negativt på deg, så bare hev deg over det, slike personer er ikke verdt å kaste bort energi på. Du vet at du gjør noe som er bra for deg og din helse, og det er nok :)

Anonymkode: de867...bc7

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter de andre gåtur-entusiastene i tråden. Gå mer, gå lengre og gå hardere. Hvis man alltid har vært usunn, stillesittende og overvektig bør man begynne med å bevege seg de 8000 skrittene som anbefales som absolutt minimum for den voksne befolkningen. Bare dette er jo en ekstrem overgang for de som aldri har gjort noe de ikke må fysisk. Deretter kan man med fordel øke til 10 000 +++ daglige skritt. Neste steg er å introdusere motbakker i turene dine. Her kan man velge rolig økning eller raskere økning i stigningen. Fokuser på å holde samme tempo oppover som du gjør bortover. Bare det er vanskelig i starten ettersom pulsen kommer til å stige i takt med stigningen i terrenget. Etter et par måneder med dette regimet vil du kunne gå fort både bortover og oppover og oppleve kontrollert forhøyning av pulsen i motbakkene. 

Bare for å understreke et viktig faktum; Gjør du dette regelmessig så kan du oppnå alle de samme helsefordelene som jogging noensinne kan tilby. Lavere kroppsvekt, sunnere livsstil og et sterkere hjerte. 
Jogging og monotone aktiviteter som løping er mye mer skadeutsatte aktiviteter enn gange/ kappgang. 
Dersom drømmen av en eller annen grunn er å bli en av de «kule» som løper så bør du likevel følge det samme programmet som beskrevet ovenfor. Forskjellen er da at du innfører intervaller i gåturene dine. Her kan man bestemme seg for først å gå 4 minutter i raskt tempo, deretter løpe oppmot melkesyreterskel i 4 minutter. Denne prosedyren gjentas i 4 omganger, altså 4*4.

Løpsintervallene økes deretter med tiden. Man løper da eksempelvis i 4 minutter og gå i 2 minutter. Tilslutt vil man kunne sløyfe hele pausen mellom intervallene og løpe hele turer. Gjort på denne måten slipper man unna hele «joggefasen» og hopper rett over fra intervalltrening til løping.  

Av hensyn til sannsynligheten for langvarig suksess og opprettholdelse av sunn livsstil over tid er jeg ikke i tvil. Jeg anbefaler heller å forbli på hardt gåturnivå permanent. Å gå er naturlig for kroppen, det er ikke monoton løping på samme måte. Man hører ofte om slitasjeskader hos løpere, men dette forekommer nær sagt aldri hos de som går harde turer regelmessig. Det eneste minuset jeg kan komme på når det gjelder gåturer som treningsform er tidsaspektet. Det hender absolutt at jeg misunner de som løper seg en god tur på 1 time, mens jeg må gå i 2 t 30 m for å oppnå samme helsebringende effekt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har fått mange gode tips, så jeg skal ikke gjenta det de andre her skrevet.

Men anbefaler egentlig å prioritere å trene utendørs fremfor treningssenter da det gir en veldig fordel for psyken. Det er lettere å holde motivasjonen da😊

Anonymkode: f3cba...bfd

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei. Begynte selv meg jogging for 3 år siden. Dette er det jeg selv skulle ønske jeg gjorde. (Det jeg gjorde var å begynne å løpe fra dag 1, pusha meg maks, og hadde flere lengre pauser pga skader pga overbelastning og for lite hvile)

Begynn å gå! Gull vært med app eller klokke som tracker så du ser km og tid. "Myworkout GO" er gratis på android. Gå 30-45 min 3 ganger i uka. Gå i et ok tempo. Når dette begynner å bli lettere, gå i et kjapt tempo. Når det er ok, øk til 60 min. Så når kroppen klarer å gå fort 60 min 3 ganger i uka først da ville jeg tenk på å snuse på jogging. Da kan du feks gå 20 min, jogge 5 min, gå 5 min, jogge 5 min og gå 10 min. Så er det en økt. Så sakte men sikkert og rolig øke jogge tiden. Og jogg sakte,  ikke begyn med noe løping. 

Anonymkode: bb359...647

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...