Gå til innhold

Hvilket navn på konto med penger jeg arver?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre selger ved i stor skala, og pengene deler de ut til oss to barna én gang i kvartalet.

Det kommer ca 30 000 én gang i kvartalet, og dette blir arv.

Jeg opprettet en konto som pengene kommer inn på og ga den navnet "Vedpenger", slik at jeg kan skille den fra min brukskonto og høyrentekonto.

Nå sier pappa at jeg må navngi kontoen "arv", slik at han / jeg ikke får problemer med skatteetaten.

Er det riktig?

Anonymkode: 6d28c...187

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Forskudd på arv er skattefritt under et visst beløp så det er lurt å ha navnet arv på kontoen så ikke skatteetaten regner det som skattepliktig ekstrainntekt 

Anonymkode: 2d087...20c

• Nyttig 2
Skrevet

Det er ditt valg hva du kaller kontoen din, og det er ingen skatteproblemer knyttet til å kalle den "Vedpenger". Din far tar feil. 💰💸

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Forskudd på arv er skattefritt under et visst beløp så det er lurt å ha navnet arv på kontoen så ikke skatteetaten regner det som skattepliktig ekstrainntekt 

Beklager, riktig navn på kontoen skulle være "Gavekonto" ifølge min far.

Ts 

AnonymBruker
Skrevet

Kontoen kan du kalle hva du vil. Skatteetaten bryr seg ikke om navnet på kontoen. 

Anonymkode: 7891a...48d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du mottar forskudd på arv som overstiger 100 000 kroner, skal denne opplysningen legges inn i skattemeldingen. Dette betyr ikke at pengene er skattepliktige på noe vis. Grunnen til at du skal legge inn opplysningen, er at det vil forklare en eventuell vekst i formuen din.

Anonymkode: 1fba3...1a0

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Arv er skattefritt uansett beløp.

Anonymkode: 5fe3e...cdb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Skatteetaten får ikke opp navnet på dine kontoer. Det gjør heller ikke banken. Så navnet du har, spiller ingen rolle.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Hva kontoen heter spiller ingen rolle, det som er viktig er hva du skriver på skattemeldingen. Om de tar ut så mye ved pr år så har de helt sikkert en regnskapsfører som kan hjelpe deg med hvor (tallkoden) på skatteseddelen beløpet skal stå så du kan sjekke at det blir riktig.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Beklager, riktig navn på kontoen skulle være "Gavekonto" ifølge min far.

Ts 

Hva er problemet med å etterkomme din fars ønske, selv om det er feil?

• Liker 1
Skrevet
Apis skrev (8 minutter siden):

Hva er problemet med å etterkomme din fars ønske, selv om det er feil?

Har vi ikke gått bort fra det samfunnet der en kvinne må adlyde sin fars ønske til en hver pris?

• Liker 1
Gjest Adobyen
Skrevet
Mt3 skrev (57 minutter siden):

Hva kontoen heter spiller ingen rolle, det som er viktig er hva du skriver på skattemeldingen. Om de tar ut så mye ved pr år så har de helt sikkert en regnskapsfører som kan hjelpe deg med hvor (tallkoden) på skatteseddelen beløpet skal stå så du kan sjekke at det blir riktig.

Det spiller ingen rolle. Alle bankkonti skal stå på samme sted i skattemeldingen, uansett hvor pengene kommer fra.  Bankene innrapporterer dette til skatteetaten og det er allerede påført skattemeldingen når den kommer.

Skrevet
Adobyen skrev (2 minutter siden):

Det spiller ingen rolle. Alle bankkonti skal stå på samme sted i skattemeldingen, uansett hvor pengene kommer fra.  Bankene innrapporterer dette til skatteetaten og det er allerede påført skattemeldingen når den kommer.

Pengene som står på kontoen står såklart sammen med resterende sparebeløp, men arv/gave beløp mottatt gjennom året skal også føres opp i egen kolonne i skattemeldingen der det fremgår at beløpet er mottatt som arv/gave, akkurat som beløp mottatt som lønn står i kolonnen for lønn/honorar. 

Om regnskapsfører/den som gir gaven/arv har sendt inn skjema om dette så da skal det bare kontrolleres at det står der.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mine foreldre selger ved i stor skala, og pengene deler de ut til oss to barna én gang i kvartalet.

Det kommer ca 30 000 én gang i kvartalet, og dette blir arv.

Jeg opprettet en konto som pengene kommer inn på og ga den navnet "Vedpenger", slik at jeg kan skille den fra min brukskonto og høyrentekonto.

Nå sier pappa at jeg må navngi kontoen "arv", slik at han / jeg ikke får problemer med skatteetaten.

Er det riktig?

Det er hva du oppgir på skattemeldingen som betyr noe. Du legger inn forskudd på arv/arv og beløpet motatt i året. Dette er for at Skatteetaten skal skjønne hvor pengene kommer fra. 

Anonymkode: 0233d...599

• Liker 1
Skrevet
Rebecca30 skrev (15 minutter siden):

Har vi ikke gått bort fra det samfunnet der en kvinne må adlyde sin fars ønske til en hver pris?

Tenker det har med å velge sine kamper, og navn på en gave konto, hallo. Vis det derimot er for å drive skattetilpasning, tommel opp. 

Gjest Adobyen
Skrevet (endret)
Mt3 skrev (42 minutter siden):

Pengene som står på kontoen står såklart sammen med resterende sparebeløp, men arv/gave beløp mottatt gjennom året skal også føres opp i egen kolonne i skattemeldingen der det fremgår at beløpet er mottatt som arv/gave, akkurat som beløp mottatt som lønn står i kolonnen for lønn/honorar. 

Om regnskapsfører/den som gir gaven/arv har sendt inn skjema om dette så da skal det bare kontrolleres at det står der.

Nei. Det er den som mottar pengene som skal opplyse om dette i sin skattemelding når beløpet er større enn 100.000. Det skal føres under Andre forhold. Først trykker man på plusstegnet der jeg har satt kryss, så velger man gave og arv, og så fyller man ut. Det er altså ingenting som foreldrenes regnskapsfører kan gjøre til eller fra med dette. Det er ingen skjema som skal sendes inn fra giverens side.

2EEE8F03-D57E-4EDE-999C-AF24E7F6F318.jpeg

Endret av Adobyen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...