Gå til innhold

Jeg har lymfekreft, er andre her i 30-40 årsalderen som har det samme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lymfekreft, nærmere bestemt Non-Hodgkins. Prognosene er gode, men må mest sannsynlig dø med, ikke av sykdommen. 
Jeg har gjennomført fireukers kur med immunterapi, og skal snart i gang med kur #2. Jeg er delvis sykmeldt pga utmattelse og tap av energi. 
Er det andre her som har samme krefttype og hvordan takler/taklet dere påkjenningen?

Anonymkode: 2f339...fd7

• Hjerte 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg har lymfekreft, nærmere bestemt Non-Hodgkins. Prognosene er gode, men må mest sannsynlig dø med, ikke av sykdommen. 
Jeg har gjennomført fireukers kur med immunterapi, og skal snart i gang med kur #2. Jeg er delvis sykmeldt pga utmattelse og tap av energi. 
Er det andre her som har samme krefttype og hvordan takler/taklet dere påkjenningen?

Dette var vondt å lese ❤️ vil bare gi deg en styrke klem 

Anonymkode: 172aa...a73

Skrevet

Hadde Hodgkins i 20-årene så er ikke helt din gruppe, men har likevel lyst til å si at jeg føler veldig med deg. Det er en ekstremt vanskelig situasjon å være i. Det jeg lærte var:

• ikke være redd for å spørre om hjelp.
  • mas på leger om bedre smertelindring. De vil ofte gi deg rimeligere medisiner før de gir deg de dyre. Ikke lat som om du er friskere enn det du egentlig er.
  • vær ærlig med deg selv og venner/familie når du er sliten. Du har kreft. Andre kan ikke krangle med deg. Er du for trøtt til noe, så er du for trøtt. 
  • Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vil bare gi deg en klem ❤️ håper du har gode folk rundt deg.

Anonymkode: fca78...4b8

AnonymBruker
Skrevet

Stor klem ønsker deg alt godt❤❤❤❤❤

Anonymkode: 583a4...9c6

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med at prognosen er god men må mest sannsynlig død med? 

Anonymkode: c1c9c...fa9

AnonymBruker
Skrevet
veslemms skrev (15 timer siden):

Hadde Hodgkins i 20-årene så er ikke helt din gruppe, men har likevel lyst til å si at jeg føler veldig med deg. Det er en ekstremt vanskelig situasjon å være i. Det jeg lærte var:

• mas på leger om bedre smertelindring. De vil ofte gi deg rimeligere medisiner før de gir deg de dyre. Ikke lat som om du er friskere enn det du egentlig er.
  • vær ærlig med deg selv og venner/familie når du er sliten. Du har kreft. Andre kan ikke krangle med deg. Er du for trøtt til noe, så er du for trøtt. 

Er du helt frisk nå ?  Og hvor lenge er det siden du hadde kreft?

Anonymkode: 4bcf4...dfe

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sannsynligvis at hn ikke vil kunne bli helt frisk av sykdommen, så hn må leve med den, men blir ikke å dø direkte av den. 

Slik som det ofte er med prostatakreft. Der dør man som oftest med den oh ikke av den. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Er du helt frisk nå ?  Og hvor lenge er det siden du hadde kreft?

Anonymkode: 4bcf4...dfe

Ja, jeg er helt frisk. Jeg fikk kreft i 2013 og ble friskmeldt i 2014. På sykehuset sa de at om man først er så uheldig å få kreft, så er lymfekreft den "beste" å få pga. prognosene. Fatigue, mareritt og "chemo-brain" slet jeg med to år etter friskmelding, men det gikk til slutt over. Men jeg hadde Hodgkin's lymfom og ikke non-Hodgkin's. Jeg skjønner at de arter seg litt annerledes, og at man ikke blir friskmeldt fra non-Hodgkin's på samme måte.

• Liker 1
Skrevet

Du har vel da saktevoksende type?

Jeg er 39 år og nettopp ferdig med behandling for både hodgings og non-hodgins. Var heldig at de oppdaget nom-hodgings saktevoksende type tidlig så denne ble kurert. Sliter mye med utmattelse nå. Eneste tipset jeg har er å ta hensyn til deg selv, vær ærlig med legen din og ikke vær redd for å ta kontakt med sykepleiere og leger på sykehuset du får behandling på, det er kanskje Radiumhospitalet?

Jeg takler hverdagen med å bare ta en dag av gangen og ikke stille noen krav til meg selv. Det er frustrerende å ikke kunne gjøre alt man vil, men må bare håpe at det blir bedre!

Jeg er 100% sykemeldt og legger jobben i absolutt siste rekke så lenge jeg kan.

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Ønsker deg det beste, håper du klarer å leve godt med sykdommen! ❤️
Kan jeg spørre deg TS, og alle dere her, hvordan dere merket at dere hadde lymfekreft? 
Er det noe som kommer snikende på?

Anonymkode: a5de7...d57

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan jeg spørre deg TS, og alle dere her, hvordan dere merket at dere hadde lymfekreft? 

Hadde en kul på halsen på størrelse med en golfball, relativt enkelt å merke. Denne kulen var hodgkins. Hadde også en liten kul i lysken som var non-hodgkins, denne var nær umulig å oppdage.

Noen har andre symptomer som nattesvette, uforklarlig vekttap, mens andre har kun hovne lymfeknuter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
BlaBlaBlaBlaBla1 skrev (8 minutter siden):

Jeg er 39 år og nettopp ferdig med behandling for både hodgings og non-hodgins. Var heldig at de oppdaget nom-hodgings saktevoksende type tidlig så denne ble kurert. Sliter mye med utmattelse nå. Eneste tipset jeg har er å ta hensyn til deg selv, vær ærlig med legen din og ikke vær redd for å ta kontakt med sykepleiere og leger på sykehuset du får behandling på, det er kanskje Radiumhospitalet?

Jeg takler hverdagen med å bare ta en dag av gangen og ikke stille noen krav til meg selv. Det er frustrerende å ikke kunne gjøre alt man vil, men må bare håpe at det blir bedre!

Fikk du to typer lymfekreft samtidig? Hvordan er det mulig! 😓 Ønsker deg god bedring! ❤️
Var symptomene annerledes med den saktevoksende? Mulig jeg er hypokonder, men har noen merkelige symptomer som jeg ikke finner ut av. Legen sier det ikke er noe galt på noe av blodprøver osv. Men er mye sliten og har leddsmerter.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Dette var vondt å lese ❤️ vil bare gi deg en styrke klem 

Anonymkode: 172aa...a73

Takk for klem. Heldigvis er det mentale i vater igjen, nå gjenstår å få energinivå opp igjen. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
veslemms skrev (18 timer siden):

Takk for tips. Jeg har heldigvis ingen smerter, kun tretthet og tap av energi. Jeg har non-Hodgkins. Behandling er immunterapi som etter første fireukers kur fungerer. Hvordan står det til med deg nå? Hvor mange år siden er du ble erklært frisk?

TS 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vil bare gi deg en klem ❤️ håper du har gode folk rundt deg.

Anonymkode: fca78...4b8

Takk, det har jeg. Fantastiske venner, familie og ikke minst fantastisk helsepersonell som følger meg opp. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Stor klem ønsker deg alt godt❤❤❤❤❤

Anonymkode: 583a4...9c6

Takk for omtanken! 
TS

AnonymBruker
Skrevet

Typen lymfekreft jeg har heter non-Hodgkins og under der igjen er det en del underkategorier. Min type er langsomtvoksende og kan holdes i sjakk ved hjelp av immunterapi. Hematologen sa allerede før behandling at det ikke kunne helbredes og at jeg må leve med sykdommen som en kronisk sykdom. Jeg skal kunne leve normalt og kunne jobbe 100% igjen etter hvert. Jeg vil ikke dø av lymfekreft, men med sykdommen. Jeg kan bli 80 år for den saks skyld. 

AnonymBruker
Skrevet
BlaBlaBlaBlaBla1 skrev (2 timer siden):

Jeg har non-Hodgkins som er langsomtvoksende ja. Nærmere bestemt follikulært lymfom. Visste ikke at det var mulig med begge typer lymfekreft, hadde du det samtidig? Jeg er heldig som får behandling med immunterapi på sykehuset 7 minutter unna der jeg bor. 

Hvor lenge har du vært sykmeldt? Jeg har jobbet 50% i 2 uker nå og det er litt overkant, men fastlegen er klar på at jeg kan øke sykemeldingsgraden dersom jeg føler behov for det. Heldigvis har jeg en fantastisk arbeidsgiver som lar meg styre arbeidstid og mengde selv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg oppdaget tilfeldigvis en kul på halsen. Tenkte ikke noe mer på det før jeg nevnte det for kona som beordret meg til å fastlegen. Fastlegen mente at det trolig var en hoven lymfeknute som kunne komme av betennelse, infeksjon eller lignende. Han henviste meg videre til ultralyd som på direkte spørsmål ikke kunne utelukke kreft. Deretter ble jeg henvist videre til øre/nese/hals-spesialist som tok ny sjekk av nese og hals, samt prøver fra halsen. Prøvene ga ingen gode svar, det ble dermed biopsi hvor de opererte ut en lymfeknute for sjekke den. Noen dager fikk jeg dommen, lymfekreft. Etter ca 7 dager fikk jeg vite at det var non-Hodgkins, Beinmargsbiopsi og CT samme dag. Svar på CT viste ingen spredning til øvrige organer, men ble henvist videre til PET CT hvor det etter hvert viste utbredelse av lymfekreften flere steder i kroppen. 

Så oppsummert er det en snikende krefttype. Men lytt til kroppen. Er man unormalt sliten/trøtt? Kropp i ubalanse? Nattesvette og ufrvillig vekttap? Ta deg en kontroll hos lege. Still krav til lege om videre utredning. Det måtte ikke jeg. 
Husk at de fleste overlever kreft, 9 av 10 overlever kreft generelt hvis jeg ikke husker feil. 

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...