Drizzt Skrevet 17. mars 2023 #1 Skrevet 17. mars 2023 https://www.aftenposten.no/meninger/leder/i/9zrJLr/farvel-flytoget-du-vil-bli-savnet Det er en skandale som merkelig nok nesten ingen snakker om. Her er det regjeringen (les Ap og LO) som har bestemt at Flytoget skal legges ned. Norges desidert mest populære og beste togtilbudet skal legges ned i fordel til ... Vel, vi som har brukt NSB/Vy vet smertelig godt hvor ille det er. Konkurranse er usunt for da taper Vy. Samme mønster som vi ser med regjeringens iver å slakte ned de private for å fjerne konkurransen mot det offentlige. Resultatet? Dårligere og dyrere tilbud for alle. Det er merkelig at Konkurransetilsynet og påtalemyndigheten ikke er på saken allerede. Jeg har brukt Flytoget hver gang jeg måtte reise til Gardermoen. Jeg kommer absolutt il å savne tilbudet. Fremover blir det bil. 2 5
Fru Uperfekt Skrevet 17. mars 2023 #2 Skrevet 17. mars 2023 Tja, om ikke det er det så er det i gråsonen 2
tøydokka Skrevet 17. mars 2023 #3 Skrevet 17. mars 2023 Flytoget er jo mye dyrere, pleier alltid å velge Vy til/fra gardermoen 1 1
Drizzt Skrevet 17. mars 2023 Forfatter #4 Skrevet 17. mars 2023 tøydokka skrev (2 minutter siden): Flytoget er jo mye dyrere, pleier alltid å velge Vy til/fra gardermoen Kvalitet koster. Nå får alle billigere togreiser hvor togene uteblir på vinteren og er stadig forsinket hvis man er heldig at de kommer i det hele tatt. Gratulerer. 4 3
Apis Skrevet 17. mars 2023 #5 Skrevet 17. mars 2023 Drizzt skrev (15 timer siden): https://www.aftenposten.no/meninger/leder/i/9zrJLr/farvel-flytoget-du-vil-bli-savnet Det er en skandale som merkelig nok nesten ingen snakker om. Her er det regjeringen (les Ap og LO) som har bestemt at Flytoget skal legges ned. Norges desidert mest populære og beste togtilbudet skal legges ned i fordel til ... Vel, vi som har brukt NSB/Vy vet smertelig godt hvor ille det er. Konkurranse er usunt for da taper Vy. Samme mønster som vi ser med regjeringens iver å slakte ned de private for å fjerne konkurransen mot det offentlige. Resultatet? Dårligere og dyrere tilbud for alle. Det er merkelig at Konkurransetilsynet og påtalemyndigheten ikke er på saken allerede. Jeg har brukt Flytoget hver gang jeg måtte reise til Gardermoen. Jeg kommer absolutt il å savne tilbudet. Fremover blir det bil. Nei, samferdsel og infrastruktur bør være et offentlig anliggende, få tilbake gode gamle NSB før Blårussen ødela det 3 1
Caniggia Skrevet 17. mars 2023 #6 Skrevet 17. mars 2023 Flytoget og Vy er begge statsselskaper. Noen egentlig konkurranse er det altså ikke. 3 1 2
Maskinfører Skrevet 17. mars 2023 #7 Skrevet 17. mars 2023 Disse AP Folka er kjent for dette var det ikke Raymond Rør som ansatte halve slekta i kommunalt boligselskap eller åssen det var ? 2 2
Drizzt Skrevet 21. mars 2023 Forfatter #8 Skrevet 21. mars 2023 Og det er derfor det er farlig å gi for mye makt til fagforeningene. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BWzJRG/erna-solberg-vil-kjempe-for-at-flytoget-overlever LO styrer landet. Jeg håper all skitten avdekkes av Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité og at dette vedtaket blir omgjort som ugyldig. 2
Capt. Obvious Skrevet 21. mars 2023 #9 Skrevet 21. mars 2023 Drizzt skrev (4 timer siden): Og det er derfor det er farlig å gi for mye makt til fagforeningene. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BWzJRG/erna-solberg-vil-kjempe-for-at-flytoget-overlever LO styrer landet. Jeg håper all skitten avdekkes av Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité og at dette vedtaket blir omgjort som ugyldig. Det er uansett ingen reell konkurranse mellom VY og Flytoget, det er bare et spill for galleriet. Begge er statlige selskaper. Ja, flytoget er bra det, men mye av grunnen er at de har prioritet ved forsinkelser osv. De har også kun flytoglinjer og operere, så de har en mye mer oversiktlig hverdag enn VY. Med disse forutsetningene er det ganske naturlig at det er lettere å gjøre det bra. Det spiller da mindre rolle om det er et statlig selskap eller en avdeling under et annet statlig selskap som opererer det. 3
Mynlen Skrevet 21. mars 2023 #10 Skrevet 21. mars 2023 Hvis det er noen som er blitt behandlet bedre her er det flytoget. Jeg er dritt lei av å stå på stasjonen og se det ene etter det andre halvtomme flytoget gå forbi mens ingen Vy-tog kommer fordi flytoget prioriteres ved problemer i Oslotunnelen. Ikke rart de klarer å holde tiden når det er på bekostning av et stort flertall. 4
Carrot Skrevet 21. mars 2023 #11 Skrevet 21. mars 2023 Mynlen skrev (5 minutter siden): Hvis det er noen som er blitt behandlet bedre her er det flytoget. Jeg er dritt lei av å stå på stasjonen og se det ene etter det andre halvtomme flytoget gå forbi mens ingen Vy-tog kommer fordi flytoget prioriteres ved problemer i Oslotunnelen. Ikke rart de klarer å holde tiden når det er på bekostning av et stort flertall. men er ikke problemet da tunellen og ikke at flytoget som har pasasjerer hvor forsinkelser får store konsekvenser prioriteres over en sliten husmor som venter på et lokaltog? 2
Drizzt Skrevet 22. mars 2023 Forfatter #12 Skrevet 22. mars 2023 (endret) Capt. Obvious skrev (20 timer siden): Det er uansett ingen reell konkurranse mellom VY og Flytoget, det er bare et spill for galleriet. Begge er statlige selskaper. Ja, flytoget er bra det, men mye av grunnen er at de har prioritet ved forsinkelser osv. De har også kun flytoglinjer og operere, så de har en mye mer oversiktlig hverdag enn VY. Med disse forutsetningene er det ganske naturlig at det er lettere å gjøre det bra. Det spiller da mindre rolle om det er et statlig selskap eller en avdeling under et annet statlig selskap som opererer det. Det er en reell konkurranse mellom Vy og Flytoget i fellesstrekningen mellom Drammen og Gardermoen. Passasjerene kan velge å betale dyrt, men reise komfortabelt, raskt og ankomme punktlig til flyplassen, eller så kan de velge å betale billigere og reise mindre komfortabelt, stå og risikere å komme for sent på flyplassen. De gangene jeg har tatt fly fra og til Gardermoen har jeg alltid brukt Flytoget. At LO-aktivistene skal ødelegge det beste togtilbudet i Norge er provoserende. Endret 22. mars 2023 av Drizzt 1
Capt. Obvious Skrevet 22. mars 2023 #13 Skrevet 22. mars 2023 Drizzt skrev (3 timer siden): Det er en reell konkurranse mellom Vy og Flytoget i fellesstrekningen mellom Drammen og Gardermoen. Passasjerene kan velge å betale dyrt, men reise komfortabelt, raskt og ankomme punktlig til flyplassen, eller så kan de velge å betale billigere og reise mindre komfortabelt, stå og risikere å komme for sent på flyplassen. De gangene jeg har tatt fly fra og til Gardermoen har jeg alltid brukt Flytoget. At LO-aktivistene skal ødelegge det beste togtilbudet i Norge er provoserende. Ja konkurranse - men bare mellom to selskaper som begge er statlige, jeg kaller ikke dette reelt, det er bare på papiret. Det er som regel bare noen få minutters forskjell mellom flytoget og VY på samme strekning. Uansett er det ikke noe problem å la konseptet og om ønskelig også merkenavnet "Flytoget" leve videre under VY, samt ha en viss prioritet. Men ved å samle mer, så kan man spille på hverandres togsett når ting ikke virker som det skal. Jeg ser det som lite hensiktsmessig å ha et helt ekstra sett med personale og direktører i to statlige selskaper i et lite land som Norge. Det er bare dyrt og uhensiktsmessig. 2
Druid Skrevet 22. mars 2023 #14 Skrevet 22. mars 2023 (endret) Apis skrev (På 17.3.2023 den 16.31): Nei, samferdsel og infrastruktur bør være et offentlig anliggende, få tilbake gode gamle NSB før Blårussen ødela det Oppdelingen av NSB avdekket det som burde ha vært kjent fra før: trafikkselskapet er ikke problemet. Problemet idag er de tre offentlige etatene som får tildelinger over statsbudsjettet: BaneNOR, Jernbaneverket og Norske Tog. Og problemet er massive mangler på investering og treig prosjektgjennomføring. Oppsplittingen har vært 100% avlastende, og alt fokus vi trenger for å forbedre ting, kan gå til disse tre selskapene. Ja, også kan Entur få tydeligere krav til å muliggjøre overganger. Det var liksom poenget. Ideelt sett skulle Entur blitt utviklet til å bli togets Amadeus. (Selv om jeg har opplevd litt mye tull med toget siste 12 måneder, kan jeg ikke huske en gang at det var knyttet til Vy, det har typisk vært de tre.) Endret 22. mars 2023 av Druid 1
Drizzt Skrevet 22. mars 2023 Forfatter #15 Skrevet 22. mars 2023 Capt. Obvious skrev (6 timer siden): Ja konkurranse - men bare mellom to selskaper som begge er statlige, jeg kaller ikke dette reelt, det er bare på papiret. Det er som regel bare noen få minutters forskjell mellom flytoget og VY på samme strekning. Uansett er det ikke noe problem å la konseptet og om ønskelig også merkenavnet "Flytoget" leve videre under VY, samt ha en viss prioritet. Men ved å samle mer, så kan man spille på hverandres togsett når ting ikke virker som det skal. Jeg ser det som lite hensiktsmessig å ha et helt ekstra sett med personale og direktører i to statlige selskaper i et lite land som Norge. Det er bare dyrt og uhensiktsmessig. Jeg forklarte allerede hvorfor konkurransen mellom Vy og Flytoget er reell. Det er ikke på papiret, men der ute i virkeligheten. Alle de som velger Flytoget framfor Vy gjør det ikke bare på papiret. Flytoget kan ikke leve videre under Vy. Flytoget blir slukt opp og kommer til å forsvinne under Vy. Den eneste måten for Flytoget å fortsette å levere det gode tilbudet er å ikke bli spist opp og spyttet ut av Vy. 1
Capt. Obvious Skrevet 23. mars 2023 #16 Skrevet 23. mars 2023 Drizzt skrev (13 timer siden): Jeg forklarte allerede hvorfor konkurransen mellom Vy og Flytoget er reell. Det er ikke på papiret, men der ute i virkeligheten. Alle de som velger Flytoget framfor Vy gjør det ikke bare på papiret. Flytoget kan ikke leve videre under Vy. Flytoget blir slukt opp og kommer til å forsvinne under Vy. Den eneste måten for Flytoget å fortsette å levere det gode tilbudet er å ikke bli spist opp og spyttet ut av Vy. Og jeg forklarte hvorfor det egentlig ikke er reell konkurranse. Når man velger flytoget, så velger man et statlig selskap. Samme for VY, når man tar toget, så velger man også et statlig selskap. Det går fint at et selskap har flere merkenavn, det er ikke så uvanlig i det private, så jeg ser ikke problemet hvis man ønsker å viderebringe merkenavnet "Flytoget". 1
Drizzt Skrevet 23. mars 2023 Forfatter #17 Skrevet 23. mars 2023 Capt. Obvious skrev (58 minutter siden): Og jeg forklarte hvorfor det egentlig ikke er reell konkurranse. Når man velger flytoget, så velger man et statlig selskap. Samme for VY, når man tar toget, så velger man også et statlig selskap. Det går fint at et selskap har flere merkenavn, det er ikke så uvanlig i det private, så jeg ser ikke problemet hvis man ønsker å viderebringe merkenavnet "Flytoget". Når det er 2 å velge mellom, så konkurrerer de 2 om samme kunde. Derfor konkurranse. Kunden kan velge kun 1 og ikke benytte seg av begge 2 samtidig. Enten velger kunden Vy, eller Flytoget. Ikke begge samtidig på samme strekning. Derfor konkurranse. Konkurranse foregår ikke bare mellom offentlig og privat, men også mellom privat og privat og mellom offentlig og offentlig. Problemet med å innlemme Flytoget i Vy er at Flytoget slutter å være Flytoget selv om navnet beholdes. Det blir Vy og Flytoget slutter å eksistere bortsett fra navnet.
Capt. Obvious Skrevet 23. mars 2023 #18 Skrevet 23. mars 2023 Drizzt skrev (1 time siden): Når det er 2 å velge mellom, så konkurrerer de 2 om samme kunde. Derfor konkurranse. Kunden kan velge kun 1 og ikke benytte seg av begge 2 samtidig. Enten velger kunden Vy, eller Flytoget. Ikke begge samtidig på samme strekning. Derfor konkurranse. Konkurranse foregår ikke bare mellom offentlig og privat, men også mellom privat og privat og mellom offentlig og offentlig. Problemet med å innlemme Flytoget i Vy er at Flytoget slutter å være Flytoget selv om navnet beholdes. Det blir Vy og Flytoget slutter å eksistere bortsett fra navnet. Joda, men begge har samme statlige eier. Det er noe helt annet enn når to private konkurrerer som ikke blir betalt av det offentlige, det er forskjellen. Da syntes jeg det blir kunstig. Virksomhetsoverdragelse er ikke ukjent hverken i offentlig eller privat sektor, så om Flytoget overføres til å bli en del av VY, så går det sannsynligvis helt fint.
Drizzt Skrevet 23. mars 2023 Forfatter #19 Skrevet 23. mars 2023 Capt. Obvious skrev (6 timer siden): Joda, men begge har samme statlige eier. Det er noe helt annet enn når to private konkurrerer som ikke blir betalt av det offentlige, det er forskjellen. Da syntes jeg det blir kunstig. Virksomhetsoverdragelse er ikke ukjent hverken i offentlig eller privat sektor, så om Flytoget overføres til å bli en del av VY, så går det sannsynligvis helt fint. Nei, de har forskjellig ''eier''. Vy eies av SD, Flytoget eies av NFD. Så problemet er at SD har øverste ansvar for kontraktene og selvfølgelig prioriterer eget selskap under LOs press. Nei, det går ikke fint å la Vy spise opp Flytoget. Da forsvinner Flytoget og så sitter vi igjen med 1 monopolist som leverer dårlig. Akkurat i typisk sosialistisk/kommunistisk/LO ånd.
Drizzt Skrevet 23. mars 2023 Forfatter #20 Skrevet 23. mars 2023 Og det har begynt å stinke allerede ... https://www.aftenposten.no/norge/i/pQ9e9j/prisen-i-2021-99-mrd-i-2023-143-milliarder
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå