AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #1 Skrevet 16. mars 2023 Vi har tenåringsbarn. Han er sjef i et stort firma og har ansvar men hjemme er han veldig slepphendt. Eksempel: Sønnen har hatt besøk av venner, og ikke har ryddet på kjøkken etter seg. Mannen kommer og prøver å være streng, men sønnen begynner å spøke og han glemmer kjefting, og glemmer at hvorfor han i utgangspunktet kjeftet. Eksempel: Datter får ikke lov til noe, hun smisker, han blir sjarmert og glemmer alt, og gir lov. Jeg sitter igjen alene som den strenge, slemme og kjedelige. Jeg prøver å forklare han at det er uheldig. Han klarer ikke å fokusere og blir opptatt med andre ting. Jeg orker ikke lengre å være den strenge og kjedelige. Anonymkode: 19565...8c6 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #2 Skrevet 17. mars 2023 Jeg sier det rett til mannen min, at jeg ikke vil være den som alltid sier nei. Det forstår han jo. Og i en periode går det fint. Og så sklir det ut, så jeg må si i fra igjen. Osv. Anonymkode: c1fd3...78e 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #3 Skrevet 17. mars 2023 Da får mannen rydde kjøkkenet da? Hvis han ikke greier å være på ditt nivå, kanskje du skal legge deg på hans? Anonymkode: 05723...d49 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #4 Skrevet 17. mars 2023 Hvorfor sitter du på fasiten for hva som er riktig måte å håndtere situasjonen? Hvorfor er det viktig å kjefte på barna, hva med å bare snakke med dem slik faren gjør? Regner med han ikke er en autoritær leder på jobb, så hvorfor skal han være det hjemme? Det finnes uendelige måter å oppdra barn på. Kjeft er en av de minst effektive strategiene. Anonymkode: f1f77...218 4
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #5 Skrevet 17. mars 2023 Si at du fra nå av ikke vil være den strenge, men at mannen da også må være den som tar seg av konsekvensene. Blir ikke kjøkkenet ryddet må mannen gjøre det. Annet rot blir liggende, gjør det at man f.eks ikke får støvsugd så bli det ikke gjort (av deg). Lar han ungene få lov til noe de egentlig ikke får lov til må han være den som fikser igjen etterpå. Han holder jo på som han gjør fordi han vet at han har deg som sikkerhetsnett, han kam være den morsomme fordi han vet at du kommer og rydder opp. Anonymkode: e9137...726 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå