Gå til innhold

Om du har dårlig råd og benytter Norske kroner som valutta kan du takke deg selv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kronen holder på å bli verdiløs, og det ser mer og mer ut som at hyperinflasjon er mulig scenario i de kommende årene.

De som klager på at alt er blitt dyrt og at man har dårligere råd, vet dere ikke hvordan inflasjon fungerer?

Når den eneste valuttaen man eier og operer med er Norsk Krone, så er det jo ens egen feil at man bruker en valutta hvor verdien faller 0.5% hver måned....

Bor du i Tyrkia så vet jo envør idiot at Tyrkisk Lire det holder du deg milevis unna. Det er verdiløst. Hadde du akseptert å få lønnen din utbetalt og oppbevart som bananer? Selv npr du vet at de råtner iløpet av 1 uke?

Jeg har hatt alle pengene mine i dollar de siste 10 årene, og kjøpekraften min er ikke svekket i hele-tatt. Fyrer på ovnene, spiser som før. Ferietur, hvorfor ikke? 

Anonymkode: 6d543...e9d

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men stave valuta kan du ikke.

Anonymkode: 9fd99...253

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gjør du det?

Anonymkode: d3694...00e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For veksle inn lønna i USD da. 
Det er skjempesmart. Da kan man spise som før og fyre i peisen. Til og med ta en ferietur. 

Anonymkode: 99be2...8ac

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Kronen holder på å bli verdiløs, og det ser mer og mer ut som at hyperinflasjon er mulig scenario i de kommende årene.

De som klager på at alt er blitt dyrt og at man har dårligere råd, vet dere ikke hvordan inflasjon fungerer?

Når den eneste valuttaen man eier og operer med er Norsk Krone, så er det jo ens egen feil at man bruker en valutta hvor verdien faller 0.5% hver måned....

Bor du i Tyrkia så vet jo envør idiot at Tyrkisk Lire det holder du deg milevis unna. Det er verdiløst. Hadde du akseptert å få lønnen din utbetalt og oppbevart som bananer? Selv npr du vet at de råtner iløpet av 1 uke?

Jeg har hatt alle pengene mine i dollar de siste 10 årene, og kjøpekraften min er ikke svekket i hele-tatt. Fyrer på ovnene, spiser som før. Ferietur, hvorfor ikke? 

Men om du mottar norsk trygd i NOK som du konverterer til dollar og bruker det på løpenede forbruk er du like utsatt for inflasjon, valutatap osv... På toppen har du transaksjonsgebyrer og valutapåslag... Hadde man plassert hele familieformuen i dollar tilbake i 2012 hadde det kanskje vært et snev av fornuft, men plasseringen hadde blitt grisebanket av ethvert fond over samme tidsperiode.  

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

hvilken annen valuta kan man bruke i norge da liksom?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (6 minutter siden):

hvilken annen valuta kan man bruke i norge da liksom?

Hvordan betaler du for deg når du er i Sverige? 

Hmmm. Tricky.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men stave valuta kan du ikke.

Anonymkode: 9fd99...253

Taper

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (32 minutter siden):

Men om du mottar norsk trygd i NOK som du konverterer til dollar og bruker det på løpenede forbruk er du like utsatt for inflasjon, valutatap osv... På toppen har du transaksjonsgebyrer og valutapåslag... Hadde man plassert hele familieformuen i dollar tilbake i 2012 hadde det kanskje vært et snev av fornuft, men plasseringen hadde blitt grisebanket av ethvert fond over samme tidsperiode.  

Jepp. 
For langsiktig sparing er det lurt å plassere pengene i utlandet, for eksempel i globale eller evt amerikanske fond. Ikke på en USD sparekonto. 
Men om det er snakk om å veksle over lønna til USD hver måned, og mesteparten går til forbruk, er det ren idioti. 
Men hvis du får lønna i USD (jobber i USA/for amerikansk selskap) er saken en annen, da har du sluppet dette 50% tapet i kjøpekraft som vi som får lønn i NOK har hatt i forhold til USD de senere årene. Ganske utrolig at det har vært så lite fokus på dette. Eneste fokus er at det er «dyrt å dra på ferie». Ikke at kjøpekraften vår har gått ad undas! Jeg tjener for eksempel 750 000. I 2012 var dollarkursen rundt 5,5. I dag er den på 10,8, ifølge Google. Jeg tjente selvsagt mindre i NOK i 2012 enn jeg gjør nå, men sett at jeg hadde tjent 750 000 da også. 750 000 2012-kroner tilsvarer 136 363 dollar. 750 000 2023-kroner er 69 444 dollar! Det er en vanvittig stor forskjell!

Anonymkode: 8a3bb...3cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Du betaler strømregningen i dollar du da eller??Kronen cerdiløs? Nei Kronen er ikke verdiløs - den er svak mot endel andre valuta fordi spesielt fordi vi har lavere rente en USA og Europa.

Det kommer jo helt an på hvordan du måler ting. Når vi i Norge selger oljen i dollar får vi langt flere kroner for oljen, når vi selger fisk i Euro får vi også langt flere kroner for fisken en tidligere. Med det vi lønninger gå opp og ting jevner seg ut. Tyrkia bygger jo masse båter for norske rederiet fordi dei har lave priser, så dei klarer seg særs godt med tanke på sysselsetting. Inflasjonen i Norge er lavere en Europa, så selv om kronen er svak mot dollar så har det ikke økt prisene noe særlig.

Men den bør ikke bli noe særlig svakere, det vil nok renten fremover sørge for. I det bildet vil kronen kunne starte å styrke seg igjen, og da taper man om man sitter i amerikanske aksjer eksempelvis.

Det som er mer spennende er egentlig om USD over natten krasjer, noe som mange spår er den neste store bomben som sprekker pga for høy amerikansk statsgjeld og trykking av dollar og amerikansk bankuro.

Men isåfall er også kronen utsatt siden vi er så knyttet til USD. Det som er sikkert er at ingenting er sikkert :) 

Anonymkode: ffe2d...2d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men, hvorfor er danske kroner alltid hatt høgre verdi en den norske.  På 60-70 talet var også den svenske kronen adskillig mer verdt en den norske, men de senere årene har norsk krone verdt mer verdt en den svenske.

2012 var den norske kroneverdien   i forhold til USA -dollar omlag kr. 6,50 men nå der den over kr. 10,-

Mange nok nok belage seg på en dyr utenlandsferie i år dersom kronen ikkje øker i verdi før den tid. 

Anonymkode: a51cb...260

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan oppbevarer du og bruker brukspengene dine i dollar i Norge? 

Anonymkode: b2bdf...346

• Liker 1
Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.3.2023 den 8.50):

Hvordan betaler du for deg når du er i Sverige? 

Hmmm. Tricky.

Jeg velger også å betale i svenske kroner i Svenske butikker, men hvordan ordner du det med norske butikker, norske boliglån og normale levekostnader?  Bruker du dollar?  Får du også lønn i dollar?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...