Gå til innhold

Far gir stadig vekk barna «fri» fra skolen. Noe jeg skulle ha sagt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For tredje gang siden jul har nå far planlagt å «skulke» en dag på skolen for barna fordi de skal reise bort. Jeg synes dette er en skikkelig uting, og han sier ikke noe til meg, men jeg får vite det gjennom barna. Jeg mener det gir dårlige holdningen og gir unødvendig fravær - de to eldste går på ungdomsskolen, hvor den ene i 10. klasse der eksamen nærmer seg. Et av barna har også vært en del syk, så hun bør ikke ha mer fravær. 
Far er en av disse som mener reglene ikke gjelder han, og gir blaffen. Er det noe jeg kan gjøre her? 

Anonymkode: e5ea2...a23

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Snakke med skolen om det? 

Anonymkode: 33a65...5e4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva kan skolen gjøre da? 

Anonymkode: e5ea2...a23

AnonymBruker
Skrevet

Nei, dette får du ikke gjort noe med. Du kan selvsagt ta det opp med far.

Anonymkode: 5a396...38c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre ikke så mye å få gjort noe med. Sliter med det samme her, bare at det er mor. Fra januar i år har jeg latt datteren min være hjemme 1 dag på grunn av sykdom, mens hos mor så nærmer det seg vel 10 dager.

Det nytter ikke å si noe på det. Håper skolen legger merke til at det så og si bare er i mor sine uker som datteren er borte fra skolen.

Anonymkode: 2d2c4...aa4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dessverre ikke så mye å få gjort noe med. Sliter med det samme her, bare at det er mor. Fra januar i år har jeg latt datteren min være hjemme 1 dag på grunn av sykdom, mens hos mor så nærmer det seg vel 10 dager.

Det nytter ikke å si noe på det. Håper skolen legger merke til at det så og si bare er i mor sine uker som datteren er borte fra skolen.

Forskjell på å være hjemme fordi man er syk og på å ts fri fordi man skal reise bort. Herregud. Men ja, skolen har sikkert lagt merke til St du sender syke barn på skolen.

Anonymkode: 3a254...1ae

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Forskjell på å være hjemme fordi man er syk og på å ts fri fordi man skal reise bort. Herregud. Men ja, skolen har sikkert lagt merke til St du sender syke barn på skolen.

Jeg sender ikke syke barn på skolen, men moren lar friske barn være hjemme🙂

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

For eit svar. Tipper mor er litt sånn som ei eg kjenner. Litt tett i nesa= fri.To tre ekstra fridager etter de har vert syk. Snøstorm ute= fri, kan jo bli syke.  Spesielt. Eg bruker bemerke det til ho, synest det er en uting. Masse unødvendige fravær.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med det samme, men det er mor som holder barnet hjemme av utallige grunner, spesielt i forbindelse med reise/ferie, for alt er billigere utenom skolens ferie, og det er visst en menneskerett å reise. 

Jeg får ikke gjort noe med det. Skolen vet om det, men gjør ingenting.

Anonymkode: 990f1...e8f

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg sliter med det samme, men det er mor som holder barnet hjemme av utallige grunner, spesielt i forbindelse med reise/ferie, for alt er billigere utenom skolens ferie, og det er visst en menneskerett å reise. 

Jeg får ikke gjort noe med det. Skolen vet om det, men gjør ingenting.

Anonymkode: 990f1...e8f

Sei til ho at ho gjer holdningene til barna usunne. Seinere, i arbeidslivet og på videregående. Sånn lett å ta fri, spiller liten rolle osv

AnonymBruker
Skrevet

Hva er egentlig problemet? 
barn i dag har et ekstremt skolepress på seg og de er faktisk fortsatt bare barn. 
La dem nyte turer med far og få en dag i ny og ne der de faktisk kan leve livet litt. 

de kommer fort nok inn i jobb og hverdag der det ikke vil være mulig lenger. 
Og ungdomsskolen..? Omg- karakterer er åpenbart ALT som betyr noe. 
Selv får min egen sønn kun 6’ere og jeg ser med gru på det presset han utsetter seg selv for! 
Ville heller sett at han brukte mer tid på venner, fotball og reiser med far enn det han gjør nå! 
Hadde gladelig unnet ham noen helgeturer hvis faren ønsket det! 

Anonymkode: d28ac...af0

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Pilleville skrev (1 time siden):

For eit svar. Tipper mor er litt sånn som ei eg kjenner. Litt tett i nesa= fri.To tre ekstra fridager etter de har vert syk. Snøstorm ute= fri, kan jo bli syke.  Spesielt. Eg bruker bemerke det til ho, synest det er en uting. Masse unødvendige fravær.

Det er sånn det er ja. Har fått overlevert et «skikkelig sykt» barn når det er min uke, og det er ingen symptomer. Ikke bittelitt hoste eller tett nese engang. Er det legetime klokka 12 (på legekontor 5 min gange fra skolen), så er det fri fra skolen hele dagen.

Skikkelig uting ja.

• Liker 1
Skrevet

Snakk med barna. En tiendeklassing kan tenke på konsekvenser og karakterer, han kan gi beskjed om at skolen er viktig og at han ikke vil ta fri.

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Det her gjør de nok ikke. Skolene har sjeldent oversikt over samvær 

Anonymkode: 40c47...ba4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...