Gå til innhold

Jeg ønsker meg en Alaska Husky... erfaring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor skal jeg starte .... :)

Denne tråden er ment for å få litt råd og erfaring. Tips osv...

Alt startet med at jeg prøvde hundekjøring på fjellet.... og ble helt betatt. Dette var noe som jeg ønsket å drive med og lære om.

Men hvor starter man?

Jeg har idag en hund, som er bare en familie hund. Men drømmen om å kjøpe en husky har lenge vært sterk. Men, hvordan fungerer det i praksis?

Jeg er klar over at dette er en rase som trives best med mye aktivitet. Og akkurat Alaskaen passer utmerket til hundekjøring. 

Likevel lurer jeg på enkelte ting...

Hvordan bør man bo om man får en husky? Jeg bor i dag i hus, men med liten hage. Hvordan gå tur med den.. jeg mener den må jo bli veldig sterk etterhvert som den vokser opp. Holder man slik hund igjen ved møte med andre. ( jeg veier under 50 kg)... :)

Hvordan trene og generelt del gjerne erfaring om du har :)

Målet og drømmen er selvfølgelig å være mye på tur og kjøre hund. Dra på fjelltur og store vidder. Sove i telt.

Men i hverdagen... Hvordan fungerer det da? Har du husky selv så del gjerne tips...

Anonymkode: 9be2f...4b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

uten å ha hatt husky selv, men annen type trekkhund, så vil jeg si at du bør ha ganske peiling for å kjøpe deg husky. ja, de er sterke, og de er ofte "mye hund" i valpe- og unghundperioden, og også senere om du ikke klarer å takle de første årene.

jeg ser dog at det veldig ofte ligger voksne huskyer ute på Finn, ofte fordi de ikke trekker så bra som de skal til et profesjonelt spann, men du som vel skal drive mest til hobby, trenger jo ikke akkurat en lederhund. så det tenker jeg at ville være en ypperlig sjanse for deg, da vet du mer hva du får og kan stort sett ha hunden på prøve for å se om dere funker sammen.

liten hage spiller ingen rolle om dere har gode turmuligheter i nærheten, men du kan nok ikke tenke at dere skal dra på fjellturer innimellom, og ellers blir det en times rusletur i nabolaget. huskyen trenger skikkelig med aktivisering stort sett hver dag for å trives.

• Liker 2
Skrevet

En husky er av de mest krevende hunder du kan ha. De bråker mye, har et stort aktivitetsbehov, og de destruerer boligen din om den ikke har klare rammer og nok å gjøre.
Hunden trenger mental trening, og det er lurt å trene passeringer og det å gå i bånd. Den skal aldri trekke når den går i bånd. Rasen har sterkt jaktinstinkt, og er en båndhund hele året, uavhengig av båndtvangregler. 
Det er ikke nok for en husky å gå tur, den må ha fart og lengde på turene. Du kan løpe eller lære den å følge med på sykkel, og de liker selvfølgelig skiturer. Du kommer aldri til å få den sliten på de turene du skal holde tritt med, så du må la den få jobbe med hodet.

De er ikke spesielt kranglevorne for andre hunder om de er riktig sosialisert, men det kan være en utfordring med mindre hunder om de oppfører seg som bytte.

I kyndige hender er det svært hyggelige hunder, men du må være forberedt på å drive med mental trening og solide treningsturer hver dag de neste 10-12-årene. De er rolige innendørs om de får nok stimuli og blir slitne. De trives best med å bo i en flokk.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja de er jævla søte snille og sjarmerende 😍 dessverre ble Lilly tatt av toget ☹️☹️

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Du bør like å sykle, gå på ski og jogge med hund jevnlig i hvertfall. For disse hundene elsker å få brukt seg på denne måten. De trenger men en rask gå tur. 

Trude moren til Jørgine (Funkygine) fikk jo en ganske liten husky tipse fra de Jørgine kjører hunder med. Da fikk hun ei tipse som ikke var alt for krevende, og som taklet litt rolige dager innimellom. Men som hun kunne jogge og gå på ski med. Å som elsker å gå i fjellet sånn som hun gjør. Alaska som tispa het døde desverre alt for tidlig, og hun valgte å igjen ta over ei tipse på samme måte.

Ser du episode 3 og 4 i sesong 4 av Funkyfam. Begge episodene er ganske triste, da Alaska dør. Så får du se begge hundene godt. 

Jøringes familie har jo Tyra som heller ikke er veldig stor, og Trym som er stor. 

Alaska Husky skal veie mellom 18 og 28kg. Så de er ikke gedigen, men det er bra styrke i de i forhold til størrelsen. 

Så ville i hvertfall sett på muligheten til å ta over en hund, da vet du hva du får. 

Anonymkode: 44fe1...631

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du vil ha en egen husky så er et tips å ta kontakt med kenneler for å overta en pensjonert husky. Evt se på finn. Men om du liker sporten kan du kontakte kenneler for å være frivillig/handler osv og få en inngangsbillett på den måten. Hadde jeg hatt en husky så hadde det blitt mye fjellturer i helger/ferier samt variert trening i ukedagene (trekking på ski, sykkel, jogging osv).

Anonymkode: c9118...ed0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvor skal jeg starte .... :)

Denne tråden er ment for å få litt råd og erfaring. Tips osv...

Alt startet med at jeg prøvde hundekjøring på fjellet.... og ble helt betatt. Dette var noe som jeg ønsket å drive med og lære om.

Men hvor starter man?

Jeg har idag en hund, som er bare en familie hund. Men drømmen om å kjøpe en husky har lenge vært sterk. Men, hvordan fungerer det i praksis?

Jeg er klar over at dette er en rase som trives best med mye aktivitet. Og akkurat Alaskaen passer utmerket til hundekjøring. 

Likevel lurer jeg på enkelte ting...

Hvordan bør man bo om man får en husky? Jeg bor i dag i hus, men med liten hage. Hvordan gå tur med den.. jeg mener den må jo bli veldig sterk etterhvert som den vokser opp. Holder man slik hund igjen ved møte med andre. ( jeg veier under 50 kg)... :)

Hvordan trene og generelt del gjerne erfaring om du har :)

Målet og drømmen er selvfølgelig å være mye på tur og kjøre hund. Dra på fjelltur og store vidder. Sove i telt.

Men i hverdagen... Hvordan fungerer det da? Har du husky selv så del gjerne tips...

Hvis du må spørre om alt dette så tror jeg ikke husky er hunden for deg dessverre

Anonymkode: 1f69e...d89

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Og akkurat Alaskaen passer utmerket til hundekjøring. 

Jeg forstår godt at drømmen er å være mye på tur, kjøre hund, dra på fjellturer og store vidder. Men hvor mye trening vil den få utenom de få, lange turene? 

Jeg vil tipse deg om å ta kontakt med feks Hundekjørerforbundet for å få tips og råd fra noen som faktisk driver aktivt på med AH. Få også hjelp til å finne linjer som passer deg, hvis du bestemmer deg for å kjøpe AH. 

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, Andro said:

En husky er av de mest krevende hunder du kan ha. De bråker mye, har et stort aktivitetsbehov, og de destruerer boligen din om den ikke har klare rammer og nok å gjøre.
Hunden trenger mental trening, og det er lurt å trene passeringer og det å gå i bånd. Den skal aldri trekke når den går i bånd. Rasen har sterkt jaktinstinkt, og er en båndhund hele året, uavhengig av båndtvangregler. 
Det er ikke nok for en husky å gå tur, den må ha fart og lengde på turene. Du kan løpe eller lære den å følge med på sykkel, og de liker selvfølgelig skiturer. Du kommer aldri til å få den sliten på de turene du skal holde tritt med, så du må la den få jobbe med hodet.

De er ikke spesielt kranglevorne for andre hunder om de er riktig sosialisert, men det kan være en utfordring med mindre hunder om de oppfører seg som bytte.

I kyndige hender er det svært hyggelige hunder, men du må være forberedt på å drive med mental trening og solide treningsturer hver dag de neste 10-12-årene. De er rolige innendørs om de får nok stimuli og blir slitne. De trives best med å bo i en flokk.

Tusen takk for flott svar 🙂

Det å kunne løpe eller ha med på sykkeltur er veldig god ide. Jeg er selv glad i trening så det vil være en god måte å trene på for meg 🙂

Tusen takk for ett fint svar.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, Troyamin said:

Jeg forstår godt at drømmen er å være mye på tur, kjøre hund, dra på fjellturer og store vidder. Men hvor mye trening vil den få utenom de få, lange turene? 

Jeg vil tipse deg om å ta kontakt med feks Hundekjørerforbundet for å få tips og råd fra noen som faktisk driver aktivt på med AH. Få også hjelp til å finne linjer som passer deg, hvis du bestemmer deg for å kjøpe AH. 

Tusen takk for fint svar 🙂

Jeg ser at det er stort miljø innenfor hundekjøring her jeg bor. De har faste treningsturer hver uke. Dette vil være ett fint sted å starte og få råd 🙂

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har Alaska Husky. Det er hunder som krever mye, både tur og trening. Er på fjellet cirka hver dag og drar på turer, med hund og telt, i helgene. Den trives best ute og elsker snø, trekke pulk og å grave seg ned i snøen. 
Den er hardfør og tøff. Brukte sinnsykt mye tid på å få den bra til. Nå er han 7 år og en superfin hund. 
Bor i Finnmark. Perfekt for en polarhund

Anonymkode: d25a5...533

AnonymBruker
Skrevet

I stede for å skaffe seg husky basert på hvordan du ønsker å leve så ville jeg prøvd dette livet først uten hund, og over lengre tid. 

Anonymkode: 056bb...c19

• Liker 4
Skrevet (endret)

Kanskje du skulle sjekke ut FOD-gården? De har ofte alaska huskyer eller huskyblandinger for omplassering. Der har du også muligheter for en prøveperiode med hunden, for å sjekke om den trives.

https://www.fod.no/hunder/
Å få en fiks ferdig voksen hund, som man kan bli kjent med før man bestemmer seg er veldig fint.

Endret av Andro
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du bør ikke ha katt om du skal ha alaska husky. Kattene i nabolaget lever også farlig.

Anonymkode: 7d3f7...d09

AnonymBruker
Skrevet

Høres ikke ut som du er klar for en Husky. De er krevende. Trenger mye aktivitet både fysisk og mentalt, det holder ikke å gå en luftetur på 10 minutter 👀

Har du tid til 3 ordentlige turer hver dag, hvor en av turene er lengre? 

Liker du å gå på fjellturer, skogsturer og orker du gå jevnlig?

Hvor mye tid har du hver dag til fysisk aktivitet og mental trening? Hvor skal hunden være når du er på jobb? I bur, ute i hundegård, løs inne i huset? 

Hvordan løser du det hvis du skal ut å reise eller blir syk? En Husky setter man ikke igjen hos hvem som helst.. 

Har du satt deg inn i kostnadene av å drive med den type hund og trening, samt hundekjøring?

Hvilken rase har du idag, og hva gjør du om de to hundene ikke går overens? 

Skal du / ønsker du å ha barn i fremtiden?

veldig mange spørsmål du må stille deg selv…

Anonymkode: 345bb...c28

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Andro said:

Kanskje du skulle sjekke ut FOD-gården? De har ofte alaska huskyer eller huskyblandinger for omplassering. Der har du også muligheter for en prøveperiode med hunden, for å sjekke om den trives.

https://www.fod.no/hunder/
Å få en fiks ferdig voksen hund, som man kan bli kjent med før man bestemmer seg er veldig fint.

Flott forslag 😊

Tusen takk for tipset. Dette skal jeg absolutt sjekke ut.

Jeg er godt vant med å bruke tid på å gå tur hver dag. Har jo hund nå og hatt den i 6 år ;) Vi går turer 3 ganger om dagen.

Veldig godt å få så gode tips og råd som det kommer her. Tusen takk 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt hund hjemme siden jeg ble født, men når jeg flyttet ut kjøpte jeg min første egne hund. En husky.

Ja, de trenger stimuli og aktivitet. Ja, de har et utrolig jaktinstinkt. Jeg slapp aldri hunden løs og brukte to bånd i noen tilfeller.
Men, som deg ble jeg helt forelsket i rasen og elsker den fremdeles. Hadde katt når hunden kom, de lekte sammen og han brydde seg aldri om andre katter. Vinteren besto av spark/ski , på sommeren syklet vi og gikk på toppturer. Tilbragte mye tid ute. Gikk godt overens med noen hunder, mens andre fungerte ikke! 

Noen dager gikk vi korte turer og det gikk helt fint så lenge vi hadde aktivitet i mellom disse dagene, hadde en hund som elsket å være i hundegården sin, like høyt elsket han å ligge inne foran peisen! 
Han døde dessverre for en tid til bake, 12 år gammel. Vi hadde 12 fine år sammen.

Alle hunder er individer og det gjelder også innad i rasen. Jeg tror det er å gå høyt ut å skaffe seg en husky som er fin i spann, da må du skaffe deg flere og det blir en livsstil. Ikke hobby. Lån deg en husky eller ta kontakt med oppdrettere for å få akkurat det du trenger. Vær ærlig med deg selv og oppdretter på hva du leter etter og hva du kan gi hunden.

Anonymkode: cffc8...133

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Har Alaska Husky. Det er hunder som krever mye, både tur og trening. Er på fjellet cirka hver dag og drar på turer, med hund og telt, i helgene. Den trives best ute og elsker snø, trekke pulk og å grave seg ned i snøen. 
Den er hardfør og tøff. Brukte sinnsykt mye tid på å få den bra til. Nå er han 7 år og en superfin hund. 
Bor i Finnmark. Perfekt for en polarhund

Anonymkode: d25a5...533

Flott svar fra noen som faktisk har denne rasen 😊

Høres helt fantastisk ut. Kan jeg spørre hva du jobber med og hvordan kombinere jobb med hund?

Jeg bor landlig til og har gode muligheter for turer. Både fjellturer og vidde. Vestlandet 😊

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har hatt hund hjemme siden jeg ble født, men når jeg flyttet ut kjøpte jeg min første egne hund. En husky.

Ja, de trenger stimuli og aktivitet. Ja, de har et utrolig jaktinstinkt. Jeg slapp aldri hunden løs og brukte to bånd i noen tilfeller.
Men, som deg ble jeg helt forelsket i rasen og elsker den fremdeles. Hadde katt når hunden kom, de lekte sammen og han brydde seg aldri om andre katter. Vinteren besto av spark/ski , på sommeren syklet vi og gikk på toppturer. Tilbragte mye tid ute. Gikk godt overens med noen hunder, mens andre fungerte ikke! 

Noen dager gikk vi korte turer og det gikk helt fint så lenge vi hadde aktivitet i mellom disse dagene, hadde en hund som elsket å være i hundegården sin, like høyt elsket han å ligge inne foran peisen! 
Han døde dessverre for en tid til bake, 12 år gammel. Vi hadde 12 fine år sammen.

Alle hunder er individer og det gjelder også innad i rasen. Jeg tror det er å gå høyt ut å skaffe seg en husky som er fin i spann, da må du skaffe deg flere og det blir en livsstil. Ikke hobby. Lån deg en husky eller ta kontakt med oppdrettere for å få akkurat det du trenger. Vær ærlig med deg selv og oppdretter på hva du leter etter og hva du kan gi hunden.

Anonymkode: cffc8...133

Fantastisk flott innlegg. Tusen hjertelig takk 🧡 Hørtes ut som din husky fikk 12 fine år med deg 😊

Hva jobbet du med? Hvordan kombinerte du jobb og hund?

Jeg har kontakt med en som har drevet med oppdrett av husky. Han sier det samme som deg. At dette er flokk dyr og lurt å ha flere. Tenker kanskje å ha to etterhvert, men starter først med en 😉 Spesielt fordi jeg ønsker å drive med hundekjøring.

Hundeklubb her på Vestlandet har faste treningsdager hver uke. Tenker at det er flott å kunne komme inn i miljøet det 😊

Skrevet (endret)

Ønsker deg lykke til, jeg synes også de er veldig fine. Men jeg tror nok du skal ha tunga rett i kjeften for å oppnå et optimalt forhold til den. Men det virker som du har ambisjoner om å gjøre en god jobb.

Jeg har kun 2 stk. konkrete erfaringer med rasen. Én tispe i nabolaget og hvor hun er temmelig laidback, snill, men mindre sosial. Den aksepterer imidlertid alt, selv småhunder som tuller rett opp i nesa på den. Tenker dette individet ikke er spesielt typisk.

Den andre er en opplevelse med 8 huskyer på sledetur. Eieren/føreren falt av sleden, og der ble jeg sittende fast i en slede hvor hundeflokken valgte å løpe faen i vold med meg..😱 Litt stress.

Endret av PITTY

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...