AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #1 Skrevet 16. mars 2023 Er 3 årsstudent (barnehagelærerutdanning) heltid. Er i nest siste uke med praksis. Min praksislærer bor i nabolaget og har sagt at vi kan gå gjennom sluttevaluering hjemme hos hen. Begrunner med opptatte pauserom. Midt på dagen skal vi være hos hen når vi egentlig skulle vært i barnehagen. Dette opplever jeg som veldig rart og uprofesjonelt. Tør ikke å si noe, vil helst ikke risikere å provosere vedkommende til å gi meg «ikke bestått».. Samme praksislærer har satt meg på en tidligvakt ettersom det har manglet vikarer. Jeg er ikke redd for å være alene med barn. Men skal egentlig ikke gjøre det når jeg er student og under vurdering. Hva ville dere andre gjort? Liker ikke tanken på at jeg på en måte bryter regler. Anonymkode: af6fd...9b3 1
Rebecca30 Skrevet 16. mars 2023 #2 Skrevet 16. mars 2023 Det er uakseptabelt at din praksislærer legger opp til en upassende situasjon og setter deg i en sårbar posisjon. Du har rett til å si ifra og kreve å følge riktige retningslinjer, uten å risikere negative konsekvenser. Stå opp for deg selv og dine rettigheter! 2 2
HeleneBK Skrevet 16. mars 2023 #3 Skrevet 16. mars 2023 (endret) Rådfør deg med lærer på skolen. Nevn de tingene du tenker på. Eller snakk med en kollega i barnehagen, hør hva de tenker. Jeg kan forstå at det ofte er spørsmål og ting som kan forstyrre et møte på arbeidsplassen, men å dra med seg noen hjem er en helt annen greie. Hvorfor ikke en kafe, bibliotek eller lignende i nærheten feks? Legger til konkret det du spør etter; hadde det vært meg hadde jeg sagt at det er ikke komfortabelt å bli invitert hjem for et slikt møte. Samme med å sette deg på tidlig vakt alene. Du hjelper gjerne til, men du er ikke ferdig utdannet og skal ikke ha eneamsvaret som student Endret 16. mars 2023 av HeleneBK Kom på flere argumenter
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #4 Skrevet 16. mars 2023 Snakk med styrer ang sluttvurderingen. Det hørtes ikke helt ok ut. Angående tidligvakt kan du settes til slike oppgaver når du har kommet så langt i studiet, og det tas med i evalueringen også. Anonymkode: 82432...bff
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #5 Skrevet 16. mars 2023 Det med å bli satt opp på vakt slik at du har ansvar for barnegruppa alene og der arbeidsplassen ikke leier inn vikar fordi de har deg der er ikke greit og skal tas opp med skolen din. Regner med du har en eller flere praksiskoordinatorer fra skolen som du kan snakke med? Eventuelt en av faglærerne? Anonymkode: 93648...3fd 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #6 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Snakk med styrer ang sluttvurderingen. Det hørtes ikke helt ok ut. Angående tidligvakt kan du settes til slike oppgaver når du har kommet så langt i studiet, og det tas med i evalueringen også. Anonymkode: 82432...bff Her blir jeg satt til tidligvakt helt alene, ingen andre på avdelingen er der før 1 time senere. Det var styrer som kom og spurte om det. Hun spurte på en litt smiskede og sleip måte, akkurat som hun visste at det ikke er lov. Kanskje de gjør det for å få litt gratis hjelp? Meg trenger de ikke å betale, uetisk!! Anonymkode: af6fd...9b3 1
HeleneBK Skrevet 16. mars 2023 #7 Skrevet 16. mars 2023 Ja, det for å få gratis arbeidskraft. Ikke greit, uansett hvor dyktig du er. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #8 Skrevet 16. mars 2023 HeleneBK skrev (4 minutter siden): Rådfør deg med lærer på skolen. Nevn de tingene du tenker på. Eller snakk med en kollega i barnehagen, hør hva de tenker. Jeg kan forstå at det ofte er spørsmål og ting som kan forstyrre et møte på arbeidsplassen, men å dra med seg noen hjem er en helt annen greie. Hvorfor ikke en kafe, bibliotek eller lignende i nærheten feks? Enig! Dette har jeg ikke lyst til. Blir veldig uprofesjonelt. Jeg kommer ikke til å møte opp, så får hen flytte møte. Anonymkode: af6fd...9b3 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #9 Skrevet 16. mars 2023 HeleneBK skrev (Akkurat nå): Ja, det for å få gratis arbeidskraft. Ikke greit, uansett hvor dyktig du er. Personlig tror jeg det er for å spare, hun begrunnet det med at det ikke er lett å få tak i vikarer. Blir feil allikevel, mener jeg. De kunne funnet andre interne løsninger. Anonymkode: af6fd...9b3 1
HeleneBK Skrevet 16. mars 2023 #10 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Enig! Dette har jeg ikke lyst til. Blir veldig uprofesjonelt. Jeg kommer ikke til å møte opp, så får hen flytte møte. Anonymkode: af6fd...9b3 Bra for deg. Godt du kjenner til at dette blir feil. Ja, send beskjed om at møtet må utsettes til akseptabelt møtelokale blir avtalt 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #11 Skrevet 16. mars 2023 Hva med å være litt fleksibel? Du lager storm i et vannglass. Anonymkode: d0eb1...7e9 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #12 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva med å være litt fleksibel? Du lager storm i et vannglass. Anonymkode: d0eb1...7e9 Føler ikke at jeg urimelig! Følger bare retningslinjene til Høgskolen i Innlandet! Det er ikke lov å bruke studenter som vikar under praksis. Og man skal da heller ikke dra med seg studenter hjem.. Anonymkode: af6fd...9b3 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #13 Skrevet 16. mars 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Føler ikke at jeg urimelig! Følger bare retningslinjene til Høgskolen i Innlandet! Det er ikke lov å bruke studenter som vikar under praksis. Og man skal da heller ikke dra med seg studenter hjem.. Anonymkode: af6fd...9b3 Det kan godt hende. Personlig har jeg også gått et studie som krevde praksis, og jeg strakk meg i den perioden lenger enn jeg måtte, noe som resulterte i jobbtilbud. Har sett flere legge altfor mye i det og styre og kave med tøys og tull som rett og slett er helt betydningsløst. Møt opp, og gjør ditt beste. Det er kun noen få måneder. Det viktigste du får ut av det er å finne ut om du liker/passer i jobben. Dersom du gjør det har du all verdens tid til å lære når du får jobb etter at du er ferdig med studiet. Anonymkode: d0eb1...7e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå