Gå til innhold

Barnevennlig raske sunne middager

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Som også skal være glutenfrie! 

Her går det stort sett i: 

- kjøttboller med poteter og grønnsaker 

-kylling med ris eller pommes frites og grønt  

- laks med poteter eller ris og grønnsaker/wok

- tomatsuppe (Toro) med egg 

- Toro lasagne 

- fiskekaker med potetmos og grønnsaker 

-fiskepinner med poteter eller potetmos og grønt 

- taco 

- kylling tandorri 

Hva gir dere andre? Føler ikke dette er bra nok på noen måte, men må gå raskt og være noe barna spiser.. 

Anonymkode: 3dc18...962

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glutenfrie pannekaker med bacon 🥞🥓👌

Bakt søtpotet med fyll (f.eks. kylling, bønner og ost) 🍠🍗🧀

Kjøttdeig med grønnsaker i form, toppet med potetmos 🥩🥕🥔👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Frossent Sodd spann med lapskaus blanding.

Anonymkode: d85f2...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pasta med laks, pastasalat med kylling, hjemmelagd tomatsuppe/blomkålsuppe/kyllingsuppe.

Anonymkode: d75bd...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Der var det mye fisk og kjøtt i løpet av uken, spiser dere mer enn anbefalt (spør siden du ber om sunne oppskrifter)? Vi serverer ofte salater (med diverse rotgrønnsaker, avokadodressing o.l barna ELSKER dette), gryteretter med grønnsaker, mettende supper osv. Gulrotsuppe er veldig populært her. Vi serverer også iblant ovnsbakte grønnsaker (tomater, paprika, gulrot og løk) som vi kjører til en saus i blenderen og serverer med forskjellige typer pasta. Veldig lettvint og kan også fryses i porsjoner så trenger du bare tine opp og koke pasta. 

Anonymkode: bd7ae...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og jeg vil anbefale deg å droppe Toro-suppen. Tomatsuppe kan du med enkle grep lage selv, slik at du har kontroll på saltinnhold osv. Også veldig enkelt å lure litt ekstra grønnsaker inn i suppen. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Der var det mye fisk og kjøtt i løpet av uken, spiser dere mer enn anbefalt (spør siden du ber om sunne oppskrifter)? Vi serverer ofte salater (med diverse rotgrønnsaker, avokadodressing o.l barna ELSKER dette), gryteretter med grønnsaker, mettende supper osv. Gulrotsuppe er veldig populært her. Vi serverer også iblant ovnsbakte grønnsaker (tomater, paprika, gulrot og løk) som vi kjører til en saus i blenderen og serverer med forskjellige typer pasta. Veldig lettvint og kan også fryses i porsjoner så trenger du bare tine opp og koke pasta. 

Ts

Vi spiser kanskje for mye? Har hatt en del fokus på mye proteiner siden f.eks glutenfritt brød inneholder lite av dette. Salater kunne jeg ønske barna spiste, men det er noe de nekter helt. Ellers prøver vi å holde oss unna pasta siden den glutenfrie pastaen ikke inneholder særlig mye næring.. Savner virkelig pasta! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og jeg vil anbefale deg å droppe Toro-suppen. Tomatsuppe kan du med enkle grep lage selv, slik at du har kontroll på saltinnhold osv. Også veldig enkelt å lure litt ekstra grønnsaker inn i suppen. 

Takk for tips! Skal prøve meg på hjemmelaget igjen. Tror jeg dessverre har vendt til barna usunn mat som gjør at de ikke liker hjemmelaget like godt? Eller så er mine kjøkkenferdigheter dårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Frossent Sodd spann med lapskaus blanding.

Anonymkode: d85f2...3e3

Takk for tips! 

Rebecca30 skrev (15 minutter siden):

Glutenfrie pannekaker med bacon 🥞🥓👌

Bakt søtpotet med fyll (f.eks. kylling, bønner og ost) 🍠🍗🧀

Kjøttdeig med grønnsaker i form, toppet med potetmos 🥩🥕🥔👌

Kjøttdeig med grønnsaker i form toppet med potetmos hørtes spennende ut! Er det bare å steke kjøttdeig, legge grønnsaker oppe og potetmosen øverst igjen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hjemmelaget brokkolisuppe med grov, eltefri focaccia er en hit hos mine kresne barn, men er kanskje ikke så lett å lage glutenfri focaccia.

Anonymkode: 9f33a...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kjøttdeig med grønnsaker i form toppet med potetmos hørtes spennende ut! Er det bare å steke kjøttdeig, legge grønnsaker oppe og potetmosen øverst igjen? 

Ja, det er akkurat det du gjør 🍴🥘🥔 Stek kjøttdeig, legg grønnsaker over, og topp med potetmos før du steker alt sammen i ovnen 🍅🌽🧅🧄🥩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ts

Vi spiser kanskje for mye? Har hatt en del fokus på mye proteiner siden f.eks glutenfritt brød inneholder lite av dette. Salater kunne jeg ønske barna spiste, men det er noe de nekter helt. Ellers prøver vi å holde oss unna pasta siden den glutenfrie pastaen ikke inneholder særlig mye næring.. Savner virkelig pasta! 

Da er bønner og linser din venn. Mye billigere enn kjøtt er det også. 

Svarte bønner taco: skyll, deretter mos de litt og stek opp i en panne med vann og tacopulver. Salat og tacoskjell. Det tar mindre enn 10min å lage, for bønnene trenger bare å varmes. 

Linsegryte: Stek løk, paprika og hvitløk i en kjele. Kast en eller to bokser hakkede tomater i kjelen. Tilsett en halv boks med kokosmelk og litt kokte eller tørre røde linser (bruker du tørre linser bør de skylles først). Add hva du vil av andre grønnsaker også. Krydre med hva du vil. Jeg liker å bruke litt salt, paprikakrydder, spisskummen, basilikum og kanskje litt chili om jeg føler for det. Det tar bare et lite øyeblikk å kaste alt i kjelen, også kan det stå og koke i 10-20 min mens du gjør andre ting. 

Anonymkode: ab0d1...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes ts gir helt grei mat til barna sine. Helt vanlig mat. Svært mange (små) barn spiser ikke sunn mat uansett, så svært mange må kompromisse. 

Liker barna fiskegrateng? I så fall kan du vurdere å lage opp store porsjoner og så fryse ned. Det samme kan du gjøre med lasagne, altså hjemmelaget og fryse ned i aluminiumsformer.

Barn elsker farseprodukter, så jeg hadde vurdert å lage kjøttboller og gammeldagse kjøttkaker selv og så fryse ned og servere med hjemmelaget potetmos eller rotmos og to grønnsakstyper til. 

Siden de spiser laks er det helt uendelig med variasjonsmuligheter mht tilbehør. 

Diu nevner tandoori, mener du da en Toro-variant? For hvis de liker gryteretter og litt krydret mat er det jo også her helt uendelige muligheter av hjemmelaget som kan fryses ned. 

Så er fiskepinner og fiskekaker helt i orden og noe alle serverer barna sine. :) 

Anonymkode: 59e83...e60

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kylling kan jo varieres med forskjellige tilbehør. Som taco,i gryter og wok,i salater eller som fyll i (glutenfrie) wraps,pitabrød eller baguetter. Eller bare med ris og saus,og grønnsaker feks. 

Hjemmelagede fiskepinner er veldig godt,kan bruke laks eller torsk,panere med feks cornflakes. 

Bruk mye av de grønnsakene barna faktisk liker og legg til nye innimellom. Her har husets tenåring gått fra å spise kun mais og gulrot som eneste grønnsaker i flere år,til å nå spise alt han får servert. De fleste kommer dit etterhvert!

Anonymkode: 91dd7...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine englebarn, 10 og 13 år, liker det meste.  Men serverte okselever i fløtesaus her om dagen, men det ville de ikke ha..  Jeg lager:   

- taco  (alltid på lørdager), pizza (alltid på fredager)
-  hamburger av elg med karamellisert løk
-  fiskegrateng, fiskeboller i hvit saus med gulrot, fiskekaker med ertepure, fiskesuppe 
-  diverse gryteretter med kjøttdeig, pølse eller elgkjøtt
-  klassiske retter som fårikål, frikase, skrei, sådd, kjøttsuppe, lapskaus
-  stekt seibiff, stekt sild
-  kyllingsalat med pastaskruer
-  alle supper:  tomatsuppe, blomkålsuppe, gulrotsuppe, løksuppe
- koteletter, helst med timiankrydrede ovnsbakte poteter
- spaghetti alle sorter

Bruker både potet, ris og diverse pasta som tilbehør, men potet er mest brukt. Bruker mye løk, og har alltid på lager.  Samme med gulrot og hodekål, fordi jeg da kan koke, eller lage gulrotstuing eller kålstuing.  I fryseren har jeg alltid poser med frosne erter slik at jeg kan lage en ertepurè raskt.  

Er alenepappa i full jobb, så jeg planlegger både handling og middager.  Lager mye i stort som jeg fryser ned.  

Anonymkode: e0b87...fb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...