Gå til innhold

Noen som kan tyde blodprøver?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du er ikke gravid og du har markert forhøyet SHBG, men den er innenfor normalen. Alt annet ser greit ut (jernverdier er i nedre grense, men dette er nok syklus?). 

https://oslo-universitetssykehus.no/Sider/Nye-referansegrenser-for-SHBG-hos-kvinner.aspx

Hva er det du lurer på? Du bør snakke med legen om det er noe spesielt du engster deg for.

Anonymkode: 4043a...40d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nesten helt like blodprøvesvar som meg. Disse er tatt ifm fertilitetsutredning går jeg utifra? 🙂 gynekologen hadde ingenting å bemerke på mine blodprøver, han syns alt så fint ut, men jeg er 33.  Hvor gammel er du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Månestråla skrev (18 minutter siden):

Du har nesten helt like blodprøvesvar som meg. Disse er tatt ifm fertilitetsutredning går jeg utifra? 🙂 gynekologen hadde ingenting å bemerke på mine blodprøver, han syns alt så fint ut, men jeg er 33.  Hvor gammel er du? 

Ja er tatt i forhold til utredning iforhold til infertilitet😊 

jeg er 35

Anonymkode: e74f6...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ja er tatt i forhold til utredning iforhold til infertilitet😊 

jeg er 35

Anonymkode: e74f6...59d

Til meg sa gynekologen at alt så helt fint ut både mtp blodprøvene og den gynekologiske undersøkelsen og at det i utgangspunkt ikke burde være et problem med å bli gravid. Men vi har valgt å gå for ivf. (Vi var der for å starte med assistert befruktning siden vi er to damer:))

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser bra ut, litt lågt på jern men likevel innanfor. Lykke til 🌞

Anonymkode: 75f5a...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle også kommentere TSH, har fått høre det er anbefalt med 0,5-1,0. Du bør henvises til spesialist, endokrinolog, men det er dessverre lang ventetid på dette. Diskuter med legen din om du kanskje kan prøve Levaxin.

Anonymkode: 8f7f7...2ed

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Månestråla said:

gynekologen hadde ingenting å bemerke på mine blodprøver, han syns alt så fint ut, men jeg er 33.  

Jeg ville vært forsiktig med en lege som ikke ser noe galt med TSH. 

Min erfaring er at leger kan være svært uenige om ting, og i tillegg påvirker utdanningsbakgrunnen (norsk/utenlandsk) en del. Det er forskjeller mellom ulike land for eksempel når deg gjelder ang. hva som er anbefalt som optimale nivåer for TSH for kvinner som ønsker å få barn. Jeg har dessverre opplevd at norske leger kan i snitt veldig lite om endokrinologi, til og med gynekologer. Celleprøver og greier kan de som regel, men alt i retning kreft har jo veldig høy status. 

Anonymkode: d7491...1ea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

TSH på 3,2 er i hvert fall for høyt. For en kvinne som ønsker å bli gravid bør det ligge under 2. Har du hypotyreose?

https://www.thyroid.org/patient-thyroid-information/ct-for-patients/volume-7-issue-12/vol-7-issue-12-p-3/

Anonymkode: d7491...1ea

Det er vel bare hvis en har kjent lavt stoffskifte fra før av. Ellers er det ok å være innenfor normalverdien. 

Anonymkode: cfe17...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...