Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk utført en vevsprøve for 4 uker siden. 
2 uker senere viste det seg jeg var gravid, etter svar på noen blodprøver, til min store overraskelse.

Nå er jeg i uke 10 og har fått svar på vevsprøven, som viser CIN3, altså alvorlige eller grove celleforandringer. Har hatt celleforandringer før men aldri så grove. 

Noen som har vært i lignende situasjon gjennom en graviditet? Selvfølgelig skummelt å tenke på at jeg i utgangspunktet burde fått en konisering, men må vente til etter fødsel. Samboer er kjemperedd for meg og ønsker nesten jeg heller tar abort nå for å bli konisert. Misforstå meg rett, han er kjempeglad for at vi venter barn nr 2, men frykter det verste, altså at det skal utvikle seg til kreft fort. 
Jeg vil jo få tett oppfølgning gjennom hele svangerskapet, så det er vel ingen grunn til å vurdere det. Det sier iallfall fornuften min, men med alle hormonene tenker jeg på datteren min og at hun skulle vokst opp uten meg. Veldig dramatisk nå. 

Men ja, lurer bare på om det er noen her som gjennomgikk et svangerskap med CIN3, og har greie erfaringer med det? Hvordan var oppfølgningen? Var celleforandringene verre/bedre etter fødsel? 

Anonymkode: d2a60...f16

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du skal ta en god samtale med legen din om dette før du bestemmer deg for noe. Jeg vet ikke så mye om de graderingene,  men det jeg vet er qt livmorhalskreft som rekker å spre seg er svært alvorlig. Du burde høre led legen hvorvidt det er trygt å fortsette dette svangerskapet. Mulig jeg overdriver litt nå, men ditt liv må komme først...

AnonymBruker
Skrevet

TS her:

jeg venter på innkalling fra sykehuset, og har selvfølgelig snakket med gyn som utførte vevsprøven og hun har sagt det er trygt å fullføre svangerskapet og at jeg bare vil få oppfølgning. 
Søker ikke medisinske råd fra dere, bare erfaringer og prat. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS her:

jeg venter på innkalling fra sykehuset, og har selvfølgelig snakket med gyn som utførte vevsprøven og hun har sagt det er trygt å fullføre svangerskapet og at jeg bare vil få oppfølgning. 
Søker ikke medisinske råd fra dere, bare erfaringer og prat. 

Så bra, gratulerer med baby ❤❤❤

AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (4 minutter siden):

Så bra, gratulerer med baby ❤❤❤

Takk ❤️ 

Skrevet

Gratulerer så mye med baby!

I november 2021 fikk jeg samme prøvesvar som deg - grove celleforandringer. Ble naturligvis stresset og bekymret meg for både konisering og fremtidig svangerskap. Helt tilfeldig ble jeg gravid i desember og måtte avbestille koniseringen. Jeg ble fulgt opp hele svangerskapet av sykehuset der de sjekket både med celleprøve og innvendig ultralyd. Legen fortalte meg at det er 70% sjanse for at celleforandringene forsvinner helt av seg selv bare ved å gå gjennom et svangerskap! 

Jeg fødte i september 2022 og tok ny celleprøve og biopsi i januar 2023. For et par uker siden fikk jeg tilbake svar om at alt var helt normalt og at celleforandringene hadde forsvunnet av seg selv! 

Ville bare dele denne erfaringen med deg slik at du kan høre om noen det gikk veldig, veldig bra med. 
Masse lykke til videre i svangerskapet!

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
ActiveChip skrev (39 minutter siden):

Gratulerer så mye med baby!

I november 2021 fikk jeg samme prøvesvar som deg - grove celleforandringer. Ble naturligvis stresset og bekymret meg for både konisering og fremtidig svangerskap. Helt tilfeldig ble jeg gravid i desember og måtte avbestille koniseringen. Jeg ble fulgt opp hele svangerskapet av sykehuset der de sjekket både med celleprøve og innvendig ultralyd. Legen fortalte meg at det er 70% sjanse for at celleforandringene forsvinner helt av seg selv bare ved å gå gjennom et svangerskap! 

Jeg fødte i september 2022 og tok ny celleprøve og biopsi i januar 2023. For et par uker siden fikk jeg tilbake svar om at alt var helt normalt og at celleforandringene hadde forsvunnet av seg selv! 

Ville bare dele denne erfaringen med deg slik at du kan høre om noen det gikk veldig, veldig bra med. 
Masse lykke til videre i svangerskapet!

Så godt å høre. Takk for at du delte 😊 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også interessert i å høre om erfaringer med CIN3 når man er gravid. Jeg har vært positiv for høyrisiko HPV i mange år, men har ikke hatt CIN3, "bare" CIN1 or ASCUS. Men man vet jo aldri, og er allerede 40+, ikke barn fra før så føler at jeg er i rimelig presset situasjon. Venter på prøvesvar nå. 

Anonymkode: 264a6...b76

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

jeg opplevde å få påvist cin3 samtidig som jeg ble gravid. De fulgte meg tett opp gjennom hele svangerskapet. Jeg koniserte etter babyen ble født. Gikk helt fint :) 

Anonymkode: 059a8...655

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...