AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #1 Skrevet 16. mars 2023 Jeg har heldigvis gode venner fra gamle tider, så jeg er ikke viggo venneløs, men jeg forstår ikke hvordan andre mennesker får gjort noe sosialt/utviklet seg/få venner/partner osv når man er i full jobb? Jeg er voksen, og sliter med å finne tid til noe som helst. Når og hvordan fikk dere partner samtidig som dere hadde jobb? Føler at hele livet mitt baserer seg rundt jobben min. Jeg jobber minst 5 dager i uken. Fridagene går med til å vaske klær, vaske uniformene, gjøre husarbeid, ærend, ukeshandling, og ellers alt som faller utenom (for eks frisør, legetimer, tannlege, shopping utover matvarer, hagearbeid ala plenklipp/snøfres osv). Ellers er jobben litt krevende både fysisk og mentalt, så jeg bruker også tiden til å rett og slett lade batteriene ved å slappe av med enten litt lesing eller en serie på Netflix osv. Forstår ikke hvordan venner bare plutselig dukker opp med en kjæreste de har datet i for eks flere uker/måneder plutselig, når de også jobber fulltid. Mange av de har tid til å dra på sosiale ting til langt på kvelden når som helst i uken. Når de har fri 2 dager har de plutselig tid å for eksempel reise til hytta, eller ta seg en skitur, eller de har tid å dra til en festival eller hva enn som helst. Noen av mine venner drar for eksempel på malekurs som holdes en kveld hver uke. Jeg jobber skiftarbeid, og har da ikke alltid kveldene ledig, eller så har jeg jobb som starter svært tidlig og må dermed være i seng tidlig på kvelden. Som gjør at de fleste slike sosiale hobbyklubber utegår for meg. Når jeg spør hvordan folk møttes, så er det alltid veldig forskjellige svar, selvsagt - så jeg bare forstår ikke hvordan voksne mennesker (eller med andre ord, folk i full jobb og vanlig forhold til husarbeid/alt som følger med å ha en husholdning.) har tid til så mye? Vi har da vel vitterlig de samme timene i døgnet? Dette er ikke en klagettråd, jeg spør fordi jeg vil vite hvordan andre folk opplever dette? Dere som fikk partner i voksen alder, hvordan skjedde dette midt oppi jobb og dagliglivet? Dere som er som meg, som føler dere bare går til jobb hver dag og ingenting annet, hva tenker dere? Føler meg tussete innimellom. Anonymkode: d73dd...2e0 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #2 Skrevet 16. mars 2023 Det meste handler om hva man prioriterer. For eksempel vil mange nedprioritere serie på netflix, shopping, ukeshandling osv. Jeg personlig vil heller dra ut og spise med en venninne enn å se på serier. Ukeshandling gjør jeg på Oda (app) og tar meg vel 10 minutter maks. Frisør går jeg til maks én gang i året, og legetimer finner ofte sted i arbeidstiden (jobben min gir velferdspermisjon for sånt). Anonymkode: 0c2c0...e42 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #3 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det meste handler om hva man prioriterer. For eksempel vil mange nedprioritere serie på netflix, shopping, ukeshandling osv. Jeg personlig vil heller dra ut og spise med en venninne enn å se på serier. Ukeshandling gjør jeg på Oda (app) og tar meg vel 10 minutter maks. Frisør går jeg til maks én gang i året, og legetimer finner ofte sted i arbeidstiden (jobben min gir velferdspermisjon for sånt). Anonymkode: 0c2c0...e42 Bra innslag! Oda har vi ikke her på "bygda" (tror jeg) så jeg må i fysisk butikk å handle, såvidt meg bekjent. Jeg drar også ut innimellom og spiser med venninne, men overhodet ikke ukentlig. Det blir for dyrt for meg, og jeg splittes mellom å enten være på jobb når det passer for andre / når man normalt sett ville dratt ut å spise. Eller så er jeg rett og slett utkjørt (for eks sliten i føttene, sliten i hodet etter 8 timers mas, etc). Jeg jobber et sted hvor jeg ikke alltid kan forlate arbeidsplassen. Anonymkode: d73dd...2e0 1
Andro Skrevet 16. mars 2023 #4 Skrevet 16. mars 2023 Opplever mye det samme som ts. I tillegg har jeg en jobb med mye reising. Det fordrer at jeg bruker tiden hjemme til klesvask, følge opp barn, husarbeid, vedlikehold osv. og når jeg kan sette meg ned så er det deilig å være alene. Jeg er mer interessert i god litteratur, filmer og gåturer enn potensielt nye partnere. Får jeg nye venner / bekjente er det stort sett via jobben eller en nettaktivitet, der det er naturlig å chatte. Fler av de har blitt mine venner også i.r.l. selv om vi ikke har kapasitet til å møtes så mye. Jeg vet ikke helt hva som har rammet meg. Tidligere hadde jeg overskudd til å dra på vennehelger og diverse arrangementer, men nå holder det å komme gjennom the bare minimum. 2 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #5 Skrevet 16. mars 2023 ja det er sant, jeg har jo en god del venner på internett via felles aktiviteter der. Bare noen få av de har jeg møtt i virkeligheten (lenge siden, var litt mer "normalt" som ung kanskje). Jeg leter heller ikke aktivt etter partner, (var derfor heller ikke ment at HI var en klagetråd, hehe.). Men jeg bare forstår ikke hvordan folk greier å både pleie vennskap og også møte en potensiell partner, OG ha tid å møte de såpass at de blir forelsket og alt det der. Samtidig løper jeg mellom vaskemaskin og husarbeid på den lille "fritiden" jeg har 😂 Anonymkode: d73dd...2e0 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #6 Skrevet 18. mars 2023 Jeg er enig med ts! Jeg bor alene, prøver å date, men synes det er utrolig vanskelig å få tid å holde kontakt med venninner, drive med hobbyer, ta vare på familie, prøver å få det fint hjemme osv. Jeg jobber i en 8-16 jobb og synes det krever mye energi. Anonymkode: 45346...91e 1 2
Paulinetta Skrevet 19. mars 2023 #7 Skrevet 19. mars 2023 Jeg tolker innlegget som om du ikke har barn, og skjønner dermed ikke hvordan du syns at du har dårlig tid 🤭 Vi med barn, i mitt tilfelle tre, fyller ettermiddager og kvelder med trening, kjøring, dugnad for barna, kaffebesøk av foreldre og søsken, før egne behov skal dekkes. Jeg syns ikke at jeg nedprioriterer noe heller, men jeg er nok ikke sosial mer enn en til to ganger per uke, utenfor det som skjer i familien. 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #8 Skrevet 19. mars 2023 Jeg forstår heller ikke hvordan det går an, men jeg opplever det som at jeg har mindre energi enn gjennomsnittet. Jeg har angst så det tar mye av kreftene. Jeg blir mer sliten av alle aktiviteter enn det som er normalt. Er ekstremt introvert og har nok med å holde ut en arbeidsdag, er fullstendig utslitt etterpå. Har forsøkt å ha kjæreste men klarte det ikke, det ble altfor slitsomt. Jeg forstår ikke at andre klarer det fordi da mister man tid til å holde hjemmet i orden. Samme som hvis man reiser bort i helgen, da blir jo alt kaos når arbeidsuka begynner igjen. Det er veldig kjedelig for det føles som at hele livet bare er jobb. Anonymkode: ecfe5...1be 1 1
snillochsøt Skrevet 19. mars 2023 #9 Skrevet 19. mars 2023 Trikset for min del var å finne ut at jrg mabglet både jern og d-vitamin, og fylle på med det slik at kroppen fungerer optimalt. Det kan jo være andre ting for andre. Også gi faen i hvordan huset ser ut. Klesvasken kan vente, støvet ligger der i morgen også. 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #10 Skrevet 19. mars 2023 Paulinetta skrev (30 minutter siden): Jeg tolker innlegget som om du ikke har barn, og skjønner dermed ikke hvordan du syns at du har dårlig tid 🤭 Vi med barn, i mitt tilfelle tre, fyller ettermiddager og kvelder med trening, kjøring, dugnad for barna, kaffebesøk av foreldre og søsken, før egne behov skal dekkes. Jeg syns ikke at jeg nedprioriterer noe heller, men jeg er nok ikke sosial mer enn en til to ganger per uke, utenfor det som skjer i familien. 🙈 Jepp, ikke barn (eller partner). Aner ikke hvordan dere får det til med barn heller. At dere ikke får hjertestans av å må skynde seg hit og dit 24/7 og barn som maser og krever (de er jo barn så tar det som en selvfølge 😂). Men på et tidspunkt hadde du jo tid å møte en partner? Date lenge nok til å få barn...tid å føde 🙈. Jeg hadde kommet til å ligget på fødestua og stresset over støvsuging og vasking som må forskyves, eller så hadde noen på jobb blitt akutt syke og jeg hadde sikkert måtte føde mens jeg løp rundt på jobb 😂. Jeg er fornøyd med livet mitt, altså. Jeg ønsker hverken barn eller partner. Men syns likevel at nesten hele uken, konstant, bare handler om å dra på jobb, være på jobb, komme hjem fra jobb, gjøre seg klar og opplagt til neste dag på jobb. Når jeg endelig har fri, er det endeløse runder med vaskemaskin, vaske hus, handle, gjøre ting som har hopet seg opp/ærend. Luret på hvor normale mennesker faktisk møter nye folk / potensielle partnere og klarer få seg et kjærlighetsliv på de få timene man har ledig i døgnet 👀 Anonymkode: d73dd...2e0
snillochsøt Skrevet 19. mars 2023 #11 Skrevet 19. mars 2023 Hvor kommer alt dette husarbeidet fra da? Jeg klarer ikke helt å fatte det. Jeg har mann og barn, og vi vasker kanskje rn maskin annenhver dag.. Husarbeid tar maks en time av dagen, sikkert mindre, og det ser helt greit ut her. 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #12 Skrevet 19. mars 2023 Kanskje du bør gå gjennom hva du spiser for å få mer energi? Og vurdere prioriteringene du gjør. Du er altså singel, voksen kvinne uten barn i turnus, men er så sliten at du ikke orker noe på fritiden eller i helgene? Mitt eksempel: jobber 50-60 timer pr uke, har to barn som skal følges opp med lekser, kjøring, trening, venner på besøk osv. Jeg trener 2-3 ganger pr uke, er på venninnetur et par ganger i året, og ellers på ulike hytteturer, helgeturer, cuper med ungene og liknende. Likevel har jeg en søndag innimellom hvor jeg ligger på sofaen nesten hele dagen og gjør ingenting. Men jeg ser lite TV i hverdagen, og på tlf er jeg stort sett bare mens jeg venter på en unge som hentes feks. Jeg forstår rett og slett ikke hvordan du kan føle på mangel på tid. Anonymkode: 10d3b...a1b 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #13 Skrevet 19. mars 2023 snillochsøt skrev (Akkurat nå): Hvor kommer alt dette husarbeidet fra da? Jeg klarer ikke helt å fatte det. Jeg har mann og barn, og vi vasker kanskje rn maskin annenhver dag.. Husarbeid tar maks en time av dagen, sikkert mindre, og det ser helt greit ut her. Jeg har husdyr, så det blir litt ekstra. Støvsuging alene for eks tar kanskje 45 minutter. Går inn i hver krik og krok, under alle møbler. Støvsuger møbler og for eks persienner og ja overalt. Vasker gulv etterpå, men dette tar kanskje kortest tid . Ellers er det jo vasking av dusjkabinett, inni kroker og kriker der også, vasking og desinfeksjon av der kjæledyra spiser. Vasking for meg tar noen timer, rett og slett. Vasker alt av golvmatter ca annenhver uke (men får bare 1 i vasken pr gang + de må enten tromles eller henges til tørk), banker de hver uke. Sengetøy 1-2 ganger i måneden. Jobbklær 1-2 gang i uken + alt øvrig. Jeg har aldri vaskemaskin på når jeg sover, jobber eller er ute av huset, så det er bare noen timer om dagen at det passer. Vasker heller ikke halvfulle maskiner, og er nøye med program/temp etc så alt dette må man planlegge nøye 🙈🙈 Anonymkode: d73dd...2e0
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #14 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kanskje du bør gå gjennom hva du spiser for å få mer energi? Og vurdere prioriteringene du gjør. Du er altså singel, voksen kvinne uten barn i turnus, men er så sliten at du ikke orker noe på fritiden eller i helgene? Mitt eksempel: jobber 50-60 timer pr uke, har to barn som skal følges opp med lekser, kjøring, trening, venner på besøk osv. Jeg trener 2-3 ganger pr uke, er på venninnetur et par ganger i året, og ellers på ulike hytteturer, helgeturer, cuper med ungene og liknende. Likevel har jeg en søndag innimellom hvor jeg ligger på sofaen nesten hele dagen og gjør ingenting. Men jeg ser lite TV i hverdagen, og på tlf er jeg stort sett bare mens jeg venter på en unge som hentes feks. Jeg forstår rett og slett ikke hvordan du kan føle på mangel på tid. Anonymkode: 10d3b...a1b Vel, jeg vet ikke hvor mange helgeturer og cup og venninnekvelder jeg får med meg når jeg er på jobb for eks 15-23 eller når jeg legger meg klokken 19.30 fordi jeg må stå opp 04.30. Helgefri får man nesten ikke som barnløs i visse yrker, da dette er prioritert til de som har barn. Anonymkode: d73dd...2e0 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #15 Skrevet 19. mars 2023 Jeg er alene med to tenåringer og full jobb. Har flere venninner jeg går mye tur med og det prioriterer jeg. Nøkkelen er å finne en aktivitet som er lystbetont og gir deg overskudd. Da orker du. Å finne en ny partner ser jeg på nesten som umulig i mitt liv. Tipper du må prøve Tinder eller en annen datingside? Jeg orker ikke tanken på det så forblir nok singel. Anonymkode: e4cca...276
snillochsøt Skrevet 19. mars 2023 #16 Skrevet 19. mars 2023 Skaff deg en robotstøvsuger! Man trenger ikke å ta alle kriker og kroker hveer gang man vasker heller 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #17 Skrevet 19. mars 2023 Du gjør husarbeidet for grundig, det er unødvendig bruk av tid og energi. Å vaske mattene annenhver uke er virkelig ikke nødvendig. Kutt ned til halvparten av dette i første omgang og se at det faktisk går helt fint! Vipps så har du mange timer til overs! Anonymkode: 7879d...607 1 1 1
Taluno Skrevet 19. mars 2023 #18 Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har husdyr, så det blir litt ekstra. Støvsuging alene for eks tar kanskje 45 minutter. Går inn i hver krik og krok, under alle møbler. Støvsuger møbler og for eks persienner og ja overalt. Vasker gulv etterpå, men dette tar kanskje kortest tid . Ellers er det jo vasking av dusjkabinett, inni kroker og kriker der også, vasking og desinfeksjon av der kjæledyra spiser. Vasking for meg tar noen timer, rett og slett. Vasker alt av golvmatter ca annenhver uke (men får bare 1 i vasken pr gang + de må enten tromles eller henges til tørk), banker de hver uke. Sengetøy 1-2 ganger i måneden. Jobbklær 1-2 gang i uken + alt øvrig. Jeg har aldri vaskemaskin på når jeg sover, jobber eller er ute av huset, så det er bare noen timer om dagen at det passer. Vasker heller ikke halvfulle maskiner, og er nøye med program/temp etc så alt dette må man planlegge nøye 🙈🙈 Anonymkode: d73dd...2e0 Her er problemet ditt. Du er helt ekstrem på husarbeid. Jeg har tre katter, jeg støvsuger 1-2 ganger i uka, og støvsuger under sofaen maks 5-6 ganger i året. Så støvsuging tar 10 minutter pr gang. Gulvteppene henges ut 2-3 ganger i året, og får ikke plass i maskinen. Vinduene tørker jeg ofte over, det tar 2 minutter. Sengetøy vaskes med håndduker, ellers går det 1 maskin i uka med andre klær. Du er rett og slett alt for stressa med husarbeidet, og det tar både tid og energi fra deg, og de fleste blir livredd for å skulle involvere seg i noen som er så ekstrem på husarbeid. Jeg skjønner veldig godt at du er sliten når du har så enorme høye krav til renhold. Jeg er kvinne, og hadde jeg møtt en mann med halvparten av dine intense vasketanker, så hadde jeg snudd. Jeg hadde ikke orket slik stress og perfeksjonisme i livet mitt. Det er på grensen til hysterisk. 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #19 Skrevet 19. mars 2023 Gjør ingenting for å få venner/kjæreste (kanskje jeg ikke vil det nok? 🙈🤷♀️). Jobber 110%, trener mye, prøver å være noenlunde sosial med kolleger, familie og de vennene jeg har fra gammelt av. Trenger mye alenetid. Andre på min alder er travelt opptatt med barna sine. Føler jeg ikke passer inn i hvordan en kvinne på min alder burde være i samfunnets øyne. Hvis det dukket opp en kar som hadde hatt litt samme interesser som meg, eller som i hverfall forstod behovet mitt for alenetid (og brukte denne tiden på egen hobby f.eks uten at jeg blir stempla som lite interessert i å være med han), så hadde det vært kult, men jeg har liksom ikke troen. Jeg investerer mye energi og omsorg i de få jeg omgås og blir (dessverre) sliten av det. Trenger å lade opp. Tror mange syns jeg er rar pga det, og kanskje jeg er det. Bryr meg ikke så mye om det lenger. Prioriteringen min i år er meg selv, så... Anonymkode: 5a914...f51 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #20 Skrevet 19. mars 2023 Taluno skrev (7 minutter siden): Her er problemet ditt. Du er helt ekstrem på husarbeid. Jeg har tre katter, jeg støvsuger 1-2 ganger i uka, og støvsuger under sofaen maks 5-6 ganger i året. Så støvsuging tar 10 minutter pr gang. Gulvteppene henges ut 2-3 ganger i året, og får ikke plass i maskinen. Vinduene tørker jeg ofte over, det tar 2 minutter. Sengetøy vaskes med håndduker, ellers går det 1 maskin i uka med andre klær. Du er rett og slett alt for stressa med husarbeidet, og det tar både tid og energi fra deg, og de fleste blir livredd for å skulle involvere seg i noen som er så ekstrem på husarbeid. Jeg skjønner veldig godt at du er sliten når du har så enorme høye krav til renhold. Jeg er kvinne, og hadde jeg møtt en mann med halvparten av dine intense vasketanker, så hadde jeg snudd. Jeg hadde ikke orket slik stress og perfeksjonisme i livet mitt. Det er på grensen til hysterisk. 😬 Husdyr og ikke støvsuging under sofa ukentlig? Den mengden hår/pels og støv som samler seg der er helt vilt bare etter 1 uke. For noen år siden slurvet jeg noen uker med støvsuging under møbler, og før jeg visste ordet av det hadde jeg majorstuebiller i hus. Larvene lever av hår/pels/osv. Derfor støvsuger jeg hver krok og overalt, for å forsikre at de ikke kommer tilbake. De som aldri har hatt majorstuebiller 🙏 supert, jeg hadde heller ikke orka støvsuge så ofte da. Men når jeg vet at de kommer ved "slurving", så må det vedlikeholdes. Kan ikke skjønne at en ukesvask av hus skal være "for mye" for mange mtp hygiene. (Ikke for å avspore helt haha) Anonymkode: d73dd...2e0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå