Gå til innhold

Alle symptomer på livmorhalskreft - Bør jeg sjekkes privat?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg husker ikke når jeg tok celleprøve sist. Kan jeg finne dette på helsenorge?

Anonymkode: 0028f...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg husker ikke når jeg tok celleprøve sist. Kan jeg finne dette på helsenorge?

Anonymkode: 0028f...025

Ja, hvis du gjorde det på sykehus så står det i journalen din. Ellers må du be om info fra fastlegekontoret ditt. Feks utskrift av journal. 

Anonymkode: ba523...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
AnonymBruker

HI her. Fått svar på biopsi at jeg har CIN 2, og er nå henvist til sykehus for konisering. 

Viktig å stole på magefølelsen 🙄

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.3.2023 den 10.59):

Jeg hadde bestilt time privat asap.

Jeg går til privat gynekolog hvert år til hvert 2 år. Da er det full pakke med både livmorhalsprøve og ultralyd innvendig. Jeg er jo såpass «gammel» at de også sjekker etter hpv. Jeg har aldri hatt det, men fortsetter med sjekk oftere enn anbefalt.

Grunnen for min «hysteri» er fordi tanta mi gikk hvert år og hadde gått fra ingenting til kreft på ett år. Og i tillegg så er det sjangsen for at de kan ha mistolket en prøve og da vente i 3-5 år før man tar neste er for meg uaktuelt.

Anonymkode: 6feb7...c10

Ikke for å være vrang og kranglevoren, men hva hjelper det å gå en gang i året dersom tanta di gikk fra ingenting til kreft på ett år?
Hva mener du forresten med "ingenting"? Var hun smittet med HPV eller gikk hun fra null HPV og alt i orden til fullblown kreft? Begge deler er jo uansett svært uvanlig, så jeg tenker at du skal anse tanta di som et svært sjeldent tilfelle og ikke tenke så mye på det. Utviklingen fra HPV-smitte og celleforandringer til kreft tar vanligvis flere år, så sjansen for at det samme skal skje med deg er svært liten.

Anonymkode: b91c0...9cd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

HI her. Fått svar på biopsi at jeg har CIN 2, og er nå henvist til sykehus for konisering. 

Viktig å stole på magefølelsen 🙄

Men likevel, det er fremdeles ikke ensbetydende med kreft :)  Bra at du ble undersøkt ordentlig og nå kan få videre oppfølging! Lykke til ❤️

Anonymkode: b91c0...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Håper noen kan svare, jeg er så engstelig😳 Jeg venter på svar fra biopsi. Har påvist alvorlige celleforandringer og hpv. Jeg har tidligere ikke hatt noen symptomer. Men de siste dagene, så har jeg opplevd murrende smerte og ubehag nederst i magen ved livmoren. Jeg må vente 4 uker til på svar fra prøvene, og jeg holder nesten ikke ut. Klarer ikke gjøre noenting for jeg er så redd. Er det noen som har noe kunnskap om dette? 

Anonymkode: 6ea36...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.4.2023 den 21.22):

Håper noen kan svare, jeg er så engstelig😳 Jeg venter på svar fra biopsi. Har påvist alvorlige celleforandringer og hpv. Jeg har tidligere ikke hatt noen symptomer. Men de siste dagene, så har jeg opplevd murrende smerte og ubehag nederst i magen ved livmoren. Jeg må vente 4 uker til på svar fra prøvene, og jeg holder nesten ikke ut. Klarer ikke gjøre noenting for jeg er så redd. Er det noen som har noe kunnskap om dette? 

Hvordan gikk det med deg? Jeg tok biopsi i desember og etter 3 mnd med masing på svar fikk jeg til svar at jeg måtte ta ny biopsi pga ufullstendig prøve. Tok ny prøve og fikk svar i løpet av en uke at jeg må koniseres. Har nå ventet siden 30.mars på å få dato for konisering.. Grusomt å vente sånn! Jeg veksler mellom å distansere meg fra det og å tro at jeg har kreft.. Celleprøve viste celleforandringer (står ikke grad) og påvist hpv. Forrige celleprøve (i 2021) viste lette celleforandringer og påvist høyrisiko hpv. 

Anonymkode: e7830...84a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

HI her. Fikk konisering i narkose igår, så nå er det bare å vente 6-8  uker på svar 🙂

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjekk alltid en gang for mye. 

Hilsen friskmeldt 👍

Anonymkode: 41dc2...fdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde grumsete mens som luktet skikkelig vondt, blødde ved bevegelse og sex. Hadde generelt endel smerter i området så jeg fikk henvisning fra lege til privat med bedriftshelsetjeneste. Der fikk jeg time etter 4 uker og påvist cin 3 og hpv virus. 

Man skal følge litt med når man begynner å få plager. 

Anonymkode: 14c8f...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.6.2023 den 7.17):

Jeg hadde grumsete mens som luktet skikkelig vondt, blødde ved bevegelse og sex. Hadde generelt endel smerter i området så jeg fikk henvisning fra lege til privat med bedriftshelsetjeneste. Der fikk jeg time etter 4 uker og påvist cin 3 og hpv virus. 

Man skal følge litt med når man begynner å få plager. 

Anonymkode: 14c8f...b7a

Men sin 3, er ikke det forstadiet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men sin 3, er ikke det forstadiet? 

Jeg fikk konstatert cin 3, og i brevet så står det at det er celleforandringer som de tar bort ved konsinering av livmortappen🤔 nå fikk jeg panikk om at det er kreft, men det ser ikke sånn ut i brevet jeg jeg fått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...