Gå til innhold

Lærere, hvordan reagerer dere, hvordan håndterer dere klager fra elevene? 🤔

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke enkelt .

Lærere ..det kreves knapt 5 for å bli lærer...

Elever som skal søke høyere studier må ha nærmere 6

Litt snodig at en lærer under nivå skal måle standarden....

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Fire er ikke en god karakter. Fire er en middels+ karakter. Er du sikker på at det var det som var grunnlaget for klagen?

Anonymkode: bcfab...b40

Tror denne posten viser mye av problemer som lærere står ovenfor.

Det at fire ikke er en god karakter er din meget subjektive mening. Vil tro at du selv har høyere utdanning og hadde et godt karaktersnitt på VGS.

Her har du link til Det Norske Akademis Ordbok.

https://naob.no/ordbok/god

Feilen du gjør, og sikkert mange foreldrer er at dere tror:

Min subjektive mening = sanningen

Så da blir det ikke:

Jeg syns ikke fire er en god karakter =/= Fire er ikke en god karakter

Men:

Jeg syns ikke fire er en god karakter = fire er ikke en god karakter

Kombinert med stor selvtillit, så begynner du kverulere, istedenfor å reflektere og starte en dialog.

Skjønner godt at det ikke alltid er lett å være lærere.

• Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk ikke sånn at alle som vil kan få bedre karakter bare læreren sier hvordan. Det fordrer faktisk evnen til å kunne gjøre det læreren forteller de skal gjøre. Jeg opplever det samme som norsklærer. De fatter ikke hvorfor de ikke får 5 eller 6 når de knapt har skrivefeil. Det de ikke fatter er at de vurderes etter evne til å kunne reflektere, begrunne drøfte, gjøre rede for, se sammenhenger og aktualisere. I andre fag skal de også vise de samme ferdighetene.

Det er slutt på svar på en stavelse og to streker under svaret. Elevene skal forklare hva de tenkte og hvordan de kom frem til svaret. Det krever som regel en modenhet som altfor få elever i dag besitter. Dessverre. Lik det eller ei.

Det er ikke fordi man har gått på skolen en gang i tiden at man vet hvordan læreryrket fungerer, og hvordan det er å undervise dagens generasjon. 

Kanskje det er derfor du er så krass i innlegget ditt fordi du ikke forstår dette? 

Anonymkode: ca385...6d4

Nei. I den grad jeg er krass i innlegget mitt, så er det fordi jeg er lei av at mange lærere lettvint ikke gidder å gi ordentlige tilbakemeldinger, at de avfeier dem med «det er en god karakter» (-man burde heller sagt «det er ikke en dårlig karakter», for da hadde det i det minste vært sant.) 

Selvsagt kan ikke alle oppnå høy måloppnåelse. Dette er jo også noe man kan snakke om i klassen. Men man bør likevel forsøke å forklare hva som skal til for å komme til den karakteren, om det er det eleven ønsker! 

Jeg synes forøvrig det er interessant og ganske arrogant at når jeg uttrykker meg kritisk til det en lærer sier i tråden, blir jeg angrepet av andre lærere. Dere går ut i fra at jeg er en ignorant forelder, en besserwisser uten annen kompetanse enn egen skolegang. Men jeg er lærer selv. Jeg er lektor på vgs. Jeg har jobbet i skolen i over tjue år. 

Fremmed fugl skrev (48 minutter siden):

Tror denne posten viser mye av problemer som lærere står ovenfor.

Det at fire ikke er en god karakter er din meget subjektive mening. Vil tro at du selv har høyere utdanning og hadde et godt karaktersnitt på VGS.

Her har du link til Det Norske Akademis Ordbok.

https://naob.no/ordbok/god

Feilen du gjør, og sikkert mange foreldrer er at dere tror:

Min subjektive mening = sanningen

Så da blir det ikke:

Jeg syns ikke fire er en god karakter =/= Fire er ikke en god karakter

Men:

Jeg syns ikke fire er en god karakter = fire er ikke en god karakter

Kombinert med stor selvtillit, så begynner du kverulere, istedenfor å reflektere og starte en dialog.

Skjønner godt at det ikke alltid er lett å være lærere.

Jeg er lærer selv. Til en elev ville jeg aldri sagt «dette er en god karakter», for noen elever vil juble over to mens andre vil gråte over fem. Derimot vil jeg bruke mye tid på framovermeldinger for de som er mottakelige for det. 

Karakter 1-2 er lav måloppnåelse, 3-4 er middels, 5-6 er høy. Dette er noe «alle» lærere vet. Det er ikke en subjektiv mening. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Silva Pluvialis skrev (2 timer siden):

Foresattes klage? :skratte:Foreldre som klager på ungenes VGS karakterer er vitterlig noe for seg selv.

Det er ikke noe rart i at foreldre engasjerer seg i ungdommenes læring, for de er langt fra voksne når de går på videregående. En tenåring kan trenge veiledning og støtte om han/hun ønsker å levere en klage på en erfaren lektor.

Det sagt, så handler det om tonen og måten det blir gjort på. Påståelighet og arroganse bør erstattes av saklige spørsmål og ønske om å forstå. Dessverre er det en del som underviser som jeg vil påstå ikke er de best egnede, og de fleste vet at også en lektor i den videregående skolen kan favorisere enkeltelever, og nedvurdere andre. Er det en elev som blir mislikt, kan en besvarelse som vipper mellom 4 og 5 ende med 4, og lektoren har sitt på det tørre. Jeg vet om mange eksempler på at elever som ble betraktet som middelmådige på videregående har oppnådd meget gode resultater etter at de startet studier.

Anonymkode: 9534f...5d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet om mange eksempler på at elever som ble betraktet som middelmådige på videregående har oppnådd meget gode resultater etter at de startet studier.

Jeg også. Felles for dem alle er at de selv sier de ikke satte inn det samme giret på vgs som på studiene. 

Anonymkode: a60f4...2de

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg også. Felles for dem alle er at de selv sier de ikke satte inn det samme giret på vgs som på studiene. 

Det kan tenkes. Det handler også om modenhet, og interesse for den retningen man har valgt.

Men det kan også tenkes at når de opplever at de blir mer anonyme, bare en i mengden, ser de at de helt og holdent blir bedømt etter prestasjoner, ikke trynefaktor. Det gir en boost, og inspirerer til økt innsats.

Jeg sier ikke at lærere gir karakterer kun basert på trynefaktor, men at trynefaktor i ulik grad er med i vurderingen der læreren kjenner alle elevene, det er jeg ikke i tvil om.

Anonymkode: 9534f...5d1

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men objektivt sett stemmer det ikke. Å si noe sånt til en elev som ønsker seg gode karakterer er nedlatende og lite empatisk. 

Dette handler ikke om deg og hva du synes er godt nok. 

Fokuser heller tilbakemeldingen på hva konkret som gjorde at eleven fikk akkurat den karakteren og hva vedkommende kan gjøre for å gå opp i karakter. 

Alt er relativt.

Er dette en elev som stort sett får 2`ere og 3`ere i dette faget er 4 en god karakter. Og motsatt - en som til vanlig får en 6`er vil oppleve 4 som en dårlig karakter. Og om eleven da spør læreren hva som gjorde at hun eller han fikk 4 og blir avspist med "Men 4  er jo en god karakter", vil oppleve seg veldig avvist. 

Kontekst er veldig viktig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. I den grad jeg er krass i innlegget mitt, så er det fordi jeg er lei av at mange lærere lettvint ikke gidder å gi ordentlige tilbakemeldinger, at de avfeier dem med «det er en god karakter» (-man burde heller sagt «det er ikke en dårlig karakter», for da hadde det i det minste vært sant.) 

Selvsagt kan ikke alle oppnå høy måloppnåelse. Dette er jo også noe man kan snakke om i klassen. Men man bør likevel forsøke å forklare hva som skal til for å komme til den karakteren, om det er det eleven ønsker! 

Jeg synes forøvrig det er interessant og ganske arrogant at når jeg uttrykker meg kritisk til det en lærer sier i tråden, blir jeg angrepet av andre lærere. Dere går ut i fra at jeg er en ignorant forelder, en besserwisser uten annen kompetanse enn egen skolegang. Men jeg er lærer selv. Jeg er lektor på vgs. Jeg har jobbet i skolen i over tjue år. 

Jeg er lærer selv. Til en elev ville jeg aldri sagt «dette er en god karakter», for noen elever vil juble over to mens andre vil gråte over fem. Derimot vil jeg bruke mye tid på framovermeldinger for de som er mottakelige for det. 

Karakter 1-2 er lav måloppnåelse, 3-4 er middels, 5-6 er høy. Dette er noe «alle» lærere vet. Det er ikke en subjektiv mening. 

Beklager men det er din subjektive bruk av ordet god. 

Tenk på følgende setning.

Normal god faglig standard.

Som inkluderer middels standard. Som er god. I alminnelig bruk av god i norsk språk.

Du gjør feilen at du velger enn definisjon:

God karakter = Høy måloppnåelse

Der du subjektivt sier at det ikke er godt å være middels.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
siesta skrev (3 timer siden):

Ikke enkelt .

Da kan jeg fortelle deg at du mangler kunnskap om utdanningsnivået til lærere. Jeg skal prøve å gjøre det enkelt og oversiktlig for deg:

1. Lærerutdanning på lærerhøyskolene utdanner lærere fra 1. til 10. trinn. De kan ikke undervise på videregående skole.

2. Elevene etter 10. trinn skal på videregående skole, IKKE høyere studier.

3. Elevene skal etter videregående på høyere studier, hvis de er kvalifiserte. Lærere på videregående har utdannelse fra universiteter. Mange har lektorutdanning, det er 5 år og med master. Andre lærere har minimun bachelor i ett eller flere emner, som historie eller engelsk, kjemi, og har tatt praktisk-pedagogisk utdanning på universitetet. 

Så nå vet du det, at resonnementet ditt ikke holder vann. Du kan kanskje heretter spre fakta, og det er at svært mange lærere også på ungdomsskolen er høyt utdannet fra universiteter, og at lærere ikke jobber med undervisning fordi de ikke kan gjøre noe annet. Det kan de. Les hva andre lærere forteller om hvordan hverdagen er, og hvordan de møtes av holdninger som er helt bak mål.

Alle har jo en formening om det å være lærer, for alle har gått på skole. Har du like sterke meninger om frisører, siden du har vært og klippet deg flere ganger? Blir for dumt. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da er det mer merkelig at du ikke forstår innholdet i det du selv skriver. Men du viser jo den tendensen som gjennomsyrer samfunnet: barn og unge skal skånes for vonde følelser. De kan jo bli lei seg dersom man prøver å realitetsorientere dem. Og blir de lei seg får de vel traumer for livet, stakkars snøfnugg. Og alle har jo rett på toppkarakterer, selvsagt. Klarer ikke ungen, skal lærer tilrettelegge for at den får det. Uansett forutsetninger.

Mitt barn skal ikke, mitt barn skal, mitt barn, mitt barn, mitt barn, jeg som forelder vil ikke, jeg som forelder vil, und so weiter. Og hvis ikke det er faglig forsvarlig å gi karakteren ungen og foreldrene ønsker, ja da er det urettferdig, ungen blir lei seg, det er ikke forklart godt nok, det er ikke tilrettelagt godt nok. For det har vi krav på! 

Hva forldre selv kan gjøre for at ungen skal få de beste karakterene er jo ikke tema. Som å starte tidlig med å snakke MED ungen, vise den verden den har rundt seg, sammen med ungen, ikke bare snakke TIL ungen, og dykke kjapt ned i skjermen sin igjen, eller rekke zumba-timen på Sats eller løpetrening med gutta. I bunn og grunn er det et samarbeid foreldre-skole som er optimalt for å få ungene opp og frem. Ikke legge alt ansvar på læreren.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men objektivt sett stemmer det ikke. Å si noe sånt til en elev som ønsker seg gode karakterer er nedlatende og lite empatisk. 

Dette handler ikke om deg og hva du synes er godt nok. 

Fokuser heller tilbakemeldingen på hva konkret som gjorde at eleven fikk akkurat den karakteren og hva vedkommende kan gjøre for å gå opp i karakter. 

Objektivt sett er 4 en god karakter. Hvis "Petter" har evner og forutsetninger for å kunne oppnå toppkarakterer er det noe galt med innsats og fokus som han da bør få feedback på. Men at han oppnår en god karakter (som 4 faktisk er) er ingenting å deppe over hvis det er den kompetansen som ble vist. Noen jubler over 4`ern mens andre depper. Og jeg er dønn sikker på at den som fortalte om "Petter" både begrunnet karakteren ut fra vurderingskriterier og også informerte om at 4 er en god karakter, som det faktisk er. Det heter ikke tilbakemelding lenger, men feedback. Dette er et samlebegrep for både tilbakemelding og fremovermelding i samme stund. "Petter" får nok feedback ut fra sine (evt. foreldrenes) ambisjoner, men disse ambisjonsdialogene er ikke en kravliste eller mulighet til å forhandle med lærerne. "Petter" må dessverre legge inn innsats selv og også fremvise kompetanse tilsvarende måloppnåelsen lav (1-2), middels (3-4) eller høy (5-6). "Petter" er nok neppe problemet i historien som blir presentert, men heller foreldrene og politikerne som kjører hele skolesystemet i dass slik at elevene/foreldrene tror de kan overstyre lærerne med utdanningsministeren og skoleledelsen i ryggen. Sånn får vi falskt høye avgangskarakter og vitnemålsfabrikker over en lav sko. Karakterene har aldri vært høyere enn nå, men innsats og kompetanse samsvarer dessverre ikke med tallene. Et håpløst system og en umulig oppgave for lærerne å stå i. 

Anonymkode: b11f0...bf9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å spore av med karaktergreiene deres! 

Anonymkode: 60e01...116

AnonymBruker
Skrevet
siesta skrev (8 timer siden):

Ikke enkelt .

Du glemmer at de skal lære en del mer på universitetet før de får bli lærere😄

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Uavhengig av hva synsere måtte mene om karakteren 4, er forskriften til opplæringsloven utvetydig:

§ 3-5.Karakterar i fag

c. karakteren 4 uttrykkjer at eleven har god kompetanse i faget

Anonymkode: c871e...a8b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

I forrige uke fikk jeg for eksempel en klage på at jeg gir oppgaver de synes er vanskelige og de blir stresset. Samtidig har de alltid sagt at de liker når læreren gir noe vanskelig for da lærer de noe og får mulighet til å utvikle seg. Læreren de hadde før var lat og gjorde ingenting (ifølge elevene). Så hvorfor klage på meg da, når jeg bruker mye tid på å gi dem noe bra som faktisk kan hjelpe selv om det er vanskelig? For lett er jo kjedelig og gir ingen utvikling 

Herrefred. Det er en ødelagt generasjon. Klart man blir stressa om man ikke mestrer oppgaver. Det skal man bli, og tenke «nå må jeg skjerpe meg og bruke tid på å forstå dette - og jobbe med faget».

20 år siden jeg gikk på vgs - mange ble stressa av en dårlig karakter eller vanskelige oppgaver. Men da jobbet man med oppgavene  - man klagde ikke på læreren. Ofte hjalp det å jobbe med stoffet - andre ganger ikke.

De gangene man ikke klarte forstå tross stor innsats, så måtte man nå bare innse at man ikke fikk det så godt til. Og gå videre i livet.

Anonymkode: 59a65...c02

• Liker 4
  • 1 måned senere...
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva om eleven lyver? 

AnonymBruker
Skrevet

Det varierer på hva de klager på.

Klager om at de ikke får gå før timen er slutt eller over at jeg håndhever grunnleggende regler som ikke mobilbruk i timen og at de ikke skal spise i timene, overser jeg jeg så godt som det lar seg gjøre. Eller tilbyr en samtale om det etter undervisningstid. Eller slår ned på det siden det forstyrrer undervisningen for andre om det gjentar seg ofte. Ingen klasse er lik, man må forsøke å finne ut hva som fungerer best.

Klager om for mye lekser eller om oppgavetyper - går i dialog. Om oppgavene reelt sett er for vanskelige eller tidskrevende, tilpasser jeg, men like ofte handler det om at eleven ikke er innstilt på å gjøre noe som helst, og da må jeg realitetsorientere. 15 minutter med lekser to ganger i uka er ikke mye på vgs. 

Klager på at jeg er for streng med karakterene: viser til vurderingskriterier, læreplan og viser eksamensoppgaver for å realitetsorientere. Jeg hjelper alltid elevene med å fokusere på det som for dem er relevant ved å påpeke hva som er viktigst for å stå ståkarakter eller høyere karakter. 

Anonymkode: 64a15...cb7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det varierer på hva de klager på.

Klager om at de ikke får gå før timen er slutt eller over at jeg håndhever grunnleggende regler som ikke mobilbruk i timen og at de ikke skal spise i timene, overser jeg jeg så godt som det lar seg gjøre. Eller tilbyr en samtale om det etter undervisningstid. Eller slår ned på det siden det forstyrrer undervisningen for andre om det gjentar seg ofte. Ingen klasse er lik, man må forsøke å finne ut hva som fungerer best.

Klager om for mye lekser eller om oppgavetyper - går i dialog. Om oppgavene reelt sett er for vanskelige eller tidskrevende, tilpasser jeg, men like ofte handler det om at eleven ikke er innstilt på å gjøre noe som helst, og da må jeg realitetsorientere. 15 minutter med lekser to ganger i uka er ikke mye på vgs. 

Klager på at jeg er for streng med karakterene: viser til vurderingskriterier, læreplan og viser eksamensoppgaver for å realitetsorientere. Jeg hjelper alltid elevene med å fokusere på det som for dem er relevant ved å påpeke hva som er viktigst for å stå ståkarakter eller høyere karakter. 

Men hva om de klager til ledelsen? Type «hun er streng, hun spør om hvorfor jeg ikke har gjort lekser» og slikt? Har man ikke lov til å spørre om det? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.3.2023 den 13.56):

Herrefred. Det er en ødelagt generasjon. Klart man blir stressa om man ikke mestrer oppgaver. Det skal man bli, og tenke «nå må jeg skjerpe meg og bruke tid på å forstå dette - og jobbe med faget».

20 år siden jeg gikk på vgs - mange ble stressa av en dårlig karakter eller vanskelige oppgaver. Men da jobbet man med oppgavene  - man klagde ikke på læreren. Ofte hjalp det å jobbe med stoffet - andre ganger ikke.

De gangene man ikke klarte forstå tross stor innsats, så måtte man nå bare innse at man ikke fikk det så godt til. Og gå videre i livet.

Anonymkode: 59a65...c02

Det er det de gjør nå. Klager på læreren, til ledelsen (!), i stedet for å jobbe i timene. Hvordan håndtere dette? 

AnonymBruker
Skrevet

Man må ha en ledelse som er god og støtter en. Og man må argumentere ut fra regelverk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...