Gå til innhold

Lærere, hvordan reagerer dere, hvordan håndterer dere klager fra elevene? 🤔


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg føler at lærerne som virkelig prøver, som bruker ekstra energi på elevene er akkurat de som får mest kjeft og klager 

Anonymkode: 60e01...116

  • Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker

Det kommer jo helt an på hva elevene klager på og i hvilken form. Den eneste fellesnevneren er at jeg tar alle klager på alvor, selv om noen av dem handler mer om elevens holdning til skole enn meg. De skal få et skikkelig svar på det de klager på. 

Anonymkode: 1e0fe...39b

  • Liker 5
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det kommer jo helt an på hva elevene klager på og i hvilken form. Den eneste fellesnevneren er at jeg tar alle klager på alvor, selv om noen av dem handler mer om elevens holdning til skole enn meg. De skal få et skikkelig svar på det de klager på. 

Anonymkode: 1e0fe...39b

I forrige uke fikk jeg for eksempel en klage på at jeg gir oppgaver de synes er vanskelige og de blir stresset. Samtidig har de alltid sagt at de liker når læreren gir noe vanskelig for da lærer de noe og får mulighet til å utvikle seg. Læreren de hadde før var lat og gjorde ingenting (ifølge elevene). Så hvorfor klage på meg da, når jeg bruker mye tid på å gi dem noe bra som faktisk kan hjelpe selv om det er vanskelig? For lett er jo kjedelig og gir ingen utvikling 

Anonymkode: 60e01...116

  • Liker 1
AnonymBruker

Jeg fikk klage fordi jeg hadde sagt oppmuntrende til eleven at "ja, du fikk firer, men fire er en god karakter". I klagen sto sitatet mitt, og foresattes klage, som var: "hvilket det jo ikke er"

 

Jeg reagerte med å bli helt matt. Og neste gang jeg ga eleven 4 vurderte jeg å si "dette var skitdårlig Petter". 

og jeg vurderer å begynne å søke andre jobber.

Anonymkode: 1cc33...07f

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker

Jeg lytter og forsøker å gå aktivt i meg selv. Jeg ønsker å gjøre mitt beste og bli bedre og å respektere elevene nok til å ta i mot kritikk selv om den kan oppleves urimelig. 
 

Anonymkode: bcfab...b40

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg fikk klage fordi jeg hadde sagt oppmuntrende til eleven at "ja, du fikk firer, men fire er en god karakter". I klagen sto sitatet mitt, og foresattes klage, som var: "hvilket det jo ikke er"

 

Jeg reagerte med å bli helt matt. Og neste gang jeg ga eleven 4 vurderte jeg å si "dette var skitdårlig Petter". 

og jeg vurderer å begynne å søke andre jobber.

Anonymkode: 1cc33...07f

Fire er ikke en god karakter. Fire er en middels+ karakter. Er du sikker på at det var det som var grunnlaget for klagen?

Anonymkode: bcfab...b40

  • Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

I forrige uke fikk jeg for eksempel en klage på at jeg gir oppgaver de synes er vanskelige og de blir stresset. Samtidig har de alltid sagt at de liker når læreren gir noe vanskelig for da lærer de noe og får mulighet til å utvikle seg. Læreren de hadde før var lat og gjorde ingenting (ifølge elevene). Så hvorfor klage på meg da, når jeg bruker mye tid på å gi dem noe bra som faktisk kan hjelpe selv om det er vanskelig? For lett er jo kjedelig og gir ingen utvikling 

Anonymkode: 60e01...116

Enig i at for lett ikke gir utvikling, men vanskelige oppgaver som er så vanskelig at de ikke har sjans er og lite utviklende. Ikke alltid lett å finne balansegangen.

Anonymkode: 3ceb1...b47

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Enig i at for lett ikke gir utvikling, men vanskelige oppgaver som er så vanskelig at de ikke har sjans er og lite utviklende. Ikke alltid lett å finne balansegangen.

Anonymkode: 3ceb1...b47

Det var passe vanskelig, ikke ekstremt vanskelige, selvfølgelig 

Anonymkode: 60e01...116

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

I forrige uke fikk jeg for eksempel en klage på at jeg gir oppgaver de synes er vanskelige og de blir stresset. Samtidig har de alltid sagt at de liker når læreren gir noe vanskelig for da lærer de noe og får mulighet til å utvikle seg. Læreren de hadde før var lat og gjorde ingenting (ifølge elevene). Så hvorfor klage på meg da, når jeg bruker mye tid på å gi dem noe bra som faktisk kan hjelpe selv om det er vanskelig? For lett er jo kjedelig og gir ingen utvikling 

Anonymkode: 60e01...116

I dette tilfelle viser jeg til målet for oppgaven og hva som skal til i forhold til "grad av måloppnåelse" 

Har dere utarbeidet differensiering av målene? Vi bruker dette for å forklare hva som skal til. 

Jeg speiler ofte elevene på det målet de ha satt for seg selv og hva de må gjøre for å nå det målet. Er oppgaven fremdeles for vanskelig, kan de få en enklere oppgave, men graden av måloppnåelse blir da ikke den samme. 

Det er noe spesielt med dette kullet. Har antagelig noe med at mange av dem har hatt undervisning under dyna i to år. De har ikke vilje/evne eller arbeidskapasitet. Alt er for vanskelig. Alt er krevende og det er sååå slitsomt! Mine vil helst leke og ha det gøy. Se på film er også bra. Men å pugge, lese, skrive, reflektere, det er slitsomt det. Dessverre kan jeg ikke ta bort fagets egenart. De har valgt dette og jobben min er å vise dem veien til standpunkt og eksamen, sånn at de kan komme videre. 

I år er det sånn at jeg bruker lenger tid på å utvikle oppgavene, enn elevene bruker på å løse dem. 

 

Anonymkode: f5539...f9a

  • Liker 8
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

I dette tilfelle viser jeg til målet for oppgaven og hva som skal til i forhold til "grad av måloppnåelse" 

Har dere utarbeidet differensiering av målene? Vi bruker dette for å forklare hva som skal til. 

Jeg speiler ofte elevene på det målet de ha satt for seg selv og hva de må gjøre for å nå det målet. Er oppgaven fremdeles for vanskelig, kan de få en enklere oppgave, men graden av måloppnåelse blir da ikke den samme. 

Det er noe spesielt med dette kullet. Har antagelig noe med at mange av dem har hatt undervisning under dyna i to år. De har ikke vilje/evne eller arbeidskapasitet. Alt er for vanskelig. Alt er krevende og det er sååå slitsomt! Mine vil helst leke og ha det gøy. Se på film er også bra. Men å pugge, lese, skrive, reflektere, det er slitsomt det. Dessverre kan jeg ikke ta bort fagets egenart. De har valgt dette og jobben min er å vise dem veien til standpunkt og eksamen, sånn at de kan komme videre. 

I år er det sånn at jeg bruker lenger tid på å utvikle oppgavene, enn elevene bruker på å løse dem. 

 

Anonymkode: f5539...f9a

Interessant. Det er kanskje akkurat det. Når de har hatt en lat lærer som de lærer ingenting med, kan en lærer som gir mye men også krever mye oppleves som "for vanskelig". 

Anonymkode: 60e01...116

  • Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvor mange har sagt dette? Jeg mistenker at du bare lytter til de høyeste stemmene 

Anonymkode: 24ba6...99d

Selvfølgelig. Man legger merke til negative kommentarer. Man husker dem best. Det kan være 100 positive tilbakemeldinger, men man husker kun den ene negative. Jeg er sånn 😕

Det er jo bare det som kommer til rektor, blir veldig ensidig. Når folk er fornøyde, hører rektoren ingenting. 

Anonymkode: 60e01...116

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fire er ikke en god karakter. Fire er en middels+ karakter. Er du sikker på at det var det som var grunnlaget for klagen?

Anonymkode: bcfab...b40

Å være middel+ er mer enn godt nok i livet så jeg syns det er en god nok karakter.

Anonymkode: 93dd9...797

  • Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å være middel+ er mer enn godt nok i livet så jeg syns det er en god nok karakter.

Anonymkode: 93dd9...797

Men objektivt sett stemmer det ikke. Å si noe sånt til en elev som ønsker seg gode karakterer er nedlatende og lite empatisk. 

Dette handler ikke om deg og hva du synes er godt nok. 

Fokuser heller tilbakemeldingen på hva konkret som gjorde at eleven fikk akkurat den karakteren og hva vedkommende kan gjøre for å gå opp i karakter. 

Anonymkode: bcfab...b40

  • Liker 4
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I dette tilfelle viser jeg til målet for oppgaven og hva som skal til i forhold til "grad av måloppnåelse" 

Har dere utarbeidet differensiering av målene? Vi bruker dette for å forklare hva som skal til. 

Jeg speiler ofte elevene på det målet de ha satt for seg selv og hva de må gjøre for å nå det målet. Er oppgaven fremdeles for vanskelig, kan de få en enklere oppgave, men graden av måloppnåelse blir da ikke den samme. 

Det er noe spesielt med dette kullet. Har antagelig noe med at mange av dem har hatt undervisning under dyna i to år. De har ikke vilje/evne eller arbeidskapasitet. Alt er for vanskelig. Alt er krevende og det er sååå slitsomt! Mine vil helst leke og ha det gøy. Se på film er også bra. Men å pugge, lese, skrive, reflektere, det er slitsomt det. Dessverre kan jeg ikke ta bort fagets egenart. De har valgt dette og jobben min er å vise dem veien til standpunkt og eksamen, sånn at de kan komme videre. 

I år er det sånn at jeg bruker lenger tid på å utvikle oppgavene, enn elevene bruker på å løse dem. 

 

Anonymkode: f5539...f9a

Du uttrykker det veldig treffende: de har hatt undervisning under dyna i to år. To år på å bli avhengig av mobilen/skjerm. Nivået er langt under forventet ut ifra alder. Årets 8. trinn kan sammenlignes med tidligere 4.-5. trinn, i første klasse på videregående er de på 8.-9. trinn.

De sliter med å oppføre seg blant andre, og har kun seg selv som fokus. Da er lista under skosålene for å klage og å mene seg urettferdig behandlet. Foresatte er det ofte liten hjelp i, de ser på skolen som en tjeneste som skylder dem alt, og som skal oppdra barna deres. De klager like mye, og er ofte pådrivere bak elevene. De forstår dessverre ikke at det å vokse opp med for mye skjerm har gjort noe med evnen til å lære, og at det å ikke lese mer enn korte tekstmeldinger har gjort at de ikke har nok intellektuell utholdenhet til å kunne lese mer enn en A4-side. 

Det blir nok et klasseskille etter hvert: de som kan legge vekk skjermen og fordype seg i tekst, og de som til stadighet er inne på nettet og sjekker Jodel, Instagram, Snapchat, etc. 

 

O

Anonymkode: ca385...6d4

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Men objektivt sett stemmer det ikke. Å si noe sånt til en elev som ønsker seg gode karakterer er nedlatende og lite empatisk. 

Dette handler ikke om deg og hva du synes er godt nok. 

Fokuser heller tilbakemeldingen på hva konkret som gjorde at eleven fikk akkurat den karakteren og hva vedkommende kan gjøre for å gå opp i karakter. 

Anonymkode: bcfab...b40

Det er faktisk ikke sånn at alle som vil kan få bedre karakter bare læreren sier hvordan. Det fordrer faktisk evnen til å kunne gjøre det læreren forteller de skal gjøre. Jeg opplever det samme som norsklærer. De fatter ikke hvorfor de ikke får 5 eller 6 når de knapt har skrivefeil. Det de ikke fatter er at de vurderes etter evne til å kunne reflektere, begrunne drøfte, gjøre rede for, se sammenhenger og aktualisere. I andre fag skal de også vise de samme ferdighetene.

Det er slutt på svar på en stavelse og to streker under svaret. Elevene skal forklare hva de tenkte og hvordan de kom frem til svaret. Det krever som regel en modenhet som altfor få elever i dag besitter. Dessverre. Lik det eller ei.

Det er ikke fordi man har gått på skolen en gang i tiden at man vet hvordan læreryrket fungerer, og hvordan det er å undervise dagens generasjon. 

Kanskje det er derfor du er så krass i innlegget ditt fordi du ikke forstår dette? 

Anonymkode: ca385...6d4

  • Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk klage fordi jeg hadde sagt oppmuntrende til eleven at "ja, du fikk firer, men fire er en god karakter". I klagen sto sitatet mitt, og foresattes klage, som var: "hvilket det jo ikke er"

 

Jeg reagerte med å bli helt matt. Og neste gang jeg ga eleven 4 vurderte jeg å si "dette var skitdårlig Petter". 

og jeg vurderer å begynne å søke andre jobber.

Anonymkode: 1cc33...07f

Man kan alltids vise til vurderingsskjemaet til eksamen. På karakteren fire står det under oppsummeringen at karakteren fire står til en god besvarelse.

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

(...) De forstår dessverre ikke at det å vokse opp med for mye skjerm har gjort noe med evnen til å lære, og at det å ikke lese mer enn korte tekstmeldinger har gjort at de ikke har nok intellektuell utholdenhet til å kunne lese mer enn en A4-side. 

Det blir nok et klasseskille etter hvert: de som kan legge vekk skjermen og fordype seg i tekst, og de som til stadighet er inne på nettet og sjekker Jodel, Instagram, Snapchat, etc. 

O

Anonymkode: ca385...6d4

Det er ikke bare foresatte som ikke har forstått dette. Udir, politikere og mange andre er naive svikter fullstendig. De svikter også når det gjelder å forholde seg til de nye skriverobotene, som i praksis gjør at elevene "slipper"  lære.

Anonymkode: 14156...c67

  • Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker

Ser nøyaktig samme tendens med mine elever.. De tåler ikke motgang og forventer at alt skal komme ramlende ned i fanget på dem, men å gjøre en innsats det er vanskelig.. De sier at jeg ikke kan tvinge de til å gjøre noe, og nei, jeg kan jo ikke det... 

Blir mest frustrert av situasjonen..

Anonymkode: 2ae4f...25d

  • Liker 3
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg fikk klage fordi jeg hadde sagt oppmuntrende til eleven at "ja, du fikk firer, men fire er en god karakter". I klagen sto sitatet mitt, og foresattes klage, som var: "hvilket det jo ikke er"

 

Jeg reagerte med å bli helt matt. Og neste gang jeg ga eleven 4 vurderte jeg å si "dette var skitdårlig Petter". 

og jeg vurderer å begynne å søke andre jobber.

Anonymkode: 1cc33...07f

Foresattes klage? :skratte:Foreldre som klager på ungenes VGS karakterer er vitterlig noe for seg selv.

  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...