Gå til innhold

Stent i urinrør etter nyresteinsoperasjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har operert ut 1 cm nyrestein. De satt inn en stent som går i urinrøret, opp urinlederen og til nyren. Jeg har grusomme smerter ifb med den!! Andre som opplevde det som smertefult? Er som å ha et konstant nyresteinsanfall. Jeg skal ha den i 5 dager. Går på tramadol og voltaren men det hjelper ikke nok. Blør hver gang jeg tisser. 

Er det vanlig å få slik stent etter nyresteinoperasjon? 

Blir smertene bedre med dagene som går? 

Noen som fjernet den før anbefalt tid? 

Er den vond å ta ut? Skal ta den ut selv. 

Anonymkode: ddfb3...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det bør du slettes ikke gjøre, er du klar over hvilke følger det får? Du er nok ingen sykepleier akkurat, et stent er et verktøy til å få ut urin ja, men det gagner deg senere, du bare sier i fra til sykesøstrene for all del at det gjør vondt.  Du bør absolutt ikke tenke tanken en gang. Jeg har hatt det samme mange, ganger. 

Ganske alvorlig. 

Endret av tussi680
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde det samme for et par år siden. Men hadde ikke mye ubehag med at den satt der før den skulle fjernes. Det kan kanskje variere hvor mye "skrammer" urinlederen har fått under operasjonen?  Stenten er jo der for at evt. sår i urinlederen ikke skal gro sammen. 

Jeg gruet meg mye til å fjerne den, og hadde jo bare fått beskjed om å gjøre det selv. Er mann, og da er jo veien ut litt lenger enn for kvinner. Men for min del var det overraskende greit. Tok voltaren og tamsulosin noen timer før jeg trakk den ut. 

Anonymkode: e42c4...44c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg blødde i 4 måneder FØR jeg fikk knust steinene. Smerten avtar etter noen dager. Bare bit tennene sammen. Om du tar ut stent før anbefalt tid får du mer vondt. Det er en grunn til at de sier at det skal være inne i x antall dager. Husk at urinrøret ditt er blitt skikkelig herpa under operasjonen. Det er hovent og har sannsynligvis rifter som må heles før stent blir tatt ut.

Anonymkode: db4bc...7af

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså, igjen, det er en stor risiko med å fjerne stenten for tidlig, fordi sår i urinlederen da kan gro sammen og skape forsnevringer som igjen kan skape større problemer før eller siden.

Hvis smertene er store burde det vel gå an å få resept på noe sterkere smertestillende?

Anonymkode: e42c4...44c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

be om andre smertestillende, tramadol er fullstendig ubrukelig.  Det skulle vært fjernet fra markedet grunnet usikker effekt som er hovedgrunnen til at de er svært lite brukt innen veterinærmedisin, det er ikke bevist tilstrekkelig smertelindring.

Anonymkode: d44e4...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

TS her.. 

Men er det normalt med så store smerter da? Kan det være at de har plassert stenten min feil? Har ekstremt vondt i nyreområdet. Det er på kanten til uutholdelig. I natt når jeg skulle på do holdt jeg på å svime av fordi smertene var så ekstreme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

TS her.. 

Men er det normalt med så store smerter da? Kan det være at de har plassert stenten min feil? Har ekstremt vondt i nyreområdet. Det er på kanten til uutholdelig. I natt når jeg skulle på do holdt jeg på å svime av fordi smertene var så ekstreme. 

Har du ringt og snakket med sykehuset?

Anonymkode: 73b64...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt stent to ganger etter fjerning av nyrestein. Jeg fikk klar beskjed om at jeg ikke skulle ha sterke smerter, kun ubehag. Jeg hadde, som du beskriver, ekstreme smerter og kontaktet derfor legevakt og fikk smertestillende i sprøyteform. Andre gangen jeg hadde stent, hadde jeg kun ubehag, ikke smerter. Jeg ville kontaktet legevakt hvis du har så sterke smerter som du beskriver! Man kan vel i verste fall få infeksjon, og da er det viktig at det oppdages! Ellers var det helt uproblematisk å få stenten fjernet. Den gangen jeg hadde smerter måtte stenten fjernes hos lege. Smertefri i det sekundet den var ute :) Også helt uproblematisk å fjerne stenten selv da jeg skulle det. Ubehagelig, men overhodet ikke vondt. Men altså, jeg ville definitivt kontaktet legevakt hvis jeg var deg. God bedring! 

Anonymkode: c9a26...872

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre her sier, få tak i personale og fortell dem om prbl. ditt. Aldri ta det ut selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig å få stent etter nyresteinoperasjon for å hindre blokkering av urinveiene. Smertene kan bli bedre med tiden, men det er ikke anbefalt å fjerne stenten selv, det bør gjøres av en lege.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du ringt og snakket med sykehuset?

Ja. Lite svar å få. Hun skulle snakke med en kollega og ringe meg opp igjen. Det har hun ikke gjort. Jeg skal ringe de I morgen å høre. Skjønner at jeg bare må holde ut til søndag når stenten skal fjernes, men lurer på om andre opplevde det så smertefult som det jeg gjør ?? Er derfor jeg lurer på om den kanskje ligger skeivt eller noe. Føles ut som at jeg fortsatt har nyresteinsanfall med den verkingen jeg har i nyra nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rebecca30 skrev (2 minutter siden):

Det er vanlig å få stent etter nyresteinoperasjon for å hindre blokkering av urinveiene. Smertene kan bli bedre med tiden, men det er ikke anbefalt å fjerne stenten selv, det bør gjøres av en lege.

Noen stenter skal man fjerne selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Rebecca30 skrev (2 minutter siden):

tussi680 skrev (2 minutter siden):

Som de andre her sier, få tak i personale og fortell dem om prbl. ditt. Aldri ta det ut selv. 

Jeg har fått beskjed om at jeg skal fjerne den selv på søndag. Den har rn tråd jeg skal dra den ut med. Fått en bedøvelsesgele jeg skal sprøyte der først.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har fått beskjed om at jeg skal fjerne den selv på søndag. Den har rn tråd jeg skal dra den ut med. Fått en bedøvelsesgele jeg skal sprøyte der først.. 

Oj, det var nytt for meg, jeg måtte til legen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har hatt stent to ganger etter fjerning av nyrestein. Jeg fikk klar beskjed om at jeg ikke skulle ha sterke smerter, kun ubehag. Jeg hadde, som du beskriver, ekstreme smerter og kontaktet derfor legevakt og fikk smertestillende i sprøyteform. Andre gangen jeg hadde stent, hadde jeg kun ubehag, ikke smerter. Jeg ville kontaktet legevakt hvis du har så sterke smerter som du beskriver! Man kan vel i verste fall få infeksjon, og da er det viktig at det oppdages! Ellers var det helt uproblematisk å få stenten fjernet. Den gangen jeg hadde smerter måtte stenten fjernes hos lege. Smertefri i det sekundet den var ute :) Også helt uproblematisk å fjerne stenten selv da jeg skulle det. Ubehagelig, men overhodet ikke vondt. Men altså, jeg ville definitivt kontaktet legevakt hvis jeg var deg. God bedring! 

Hva slags smerter hadde du? Kan du beskrive de? Gjorde de noe med den stenten da annet enn at du fikk smertestillende i sprøyteform? Fjernet de den før tiden du egentlig skulle? Gikk det fint selvom?

På de verste smertetoppene ligger jeg å rister for det er så vondt. Det går veldig opp og ned i smertegrad gjennom dagen. 

Takk ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva slags smerter hadde du? Kan du beskrive de? Gjorde de noe med den stenten da annet enn at du fikk smertestillende i sprøyteform? Fjernet de den før tiden du egentlig skulle? Gikk det fint selvom?

På de verste smertetoppene ligger jeg å rister for det er så vondt. Det går veldig opp og ned i smertegrad gjennom dagen. 

Takk ❤️

Ganske like smerter som et nyresteinsanfall egentlig, altså grusomt vondt. Fikk bare smertestillende, men ble vel også sjekket for urinveisinfeksjon + tatt CRP tror jeg. Og legen ringte til sykehuset for å forhøre seg. Fikk ikke fjernet stenten tidligere (skulle ha den i 3 uker!), men hadde ikke like intense smerter hele tiden. Aktivitet forverret smertene veldig for meg, så var mye i ro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Takk ❤️

Har du forsøkt å ringe legevakten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har du forsøkt å ringe legevakten?

Tanken på legevakta frister så lite. Sitte der med smerter i en halv evighet for å så bare bli sendt hjem igjen. Jeg tror det vil gjøre alt verre for meg. Dør ikke, selv om smertene er grusomme. Men skal ringe til sykehuset i morgen å prate med de på urologisk avd i morgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ganske like smerter som et nyresteinsanfall egentlig, altså grusomt vondt. Fikk bare smertestillende, men ble vel også sjekket for urinveisinfeksjon + tatt CRP tror jeg. Og legen ringte til sykehuset for å forhøre seg. Fikk ikke fjernet stenten tidligere (skulle ha den i 3 uker!), men hadde ikke like intense smerter hele tiden. Aktivitet forverret smertene veldig for meg, så var mye i ro. 

Ja sånn er det for meg. Kjennes ut som nyresteinsanfall. Må bare puste og komme meg gjennom det tror jeg🥵  3 dager igjen så kan jeg fjerne den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...