AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #1 Skrevet 16. mars 2023 Hvis man søker sosialstøtte, må man da vise kontoutskrift for et visst antall mnd tilbake i tid? Anonymkode: 7c8a4...e1c
Andro Skrevet 16. mars 2023 #2 Skrevet 16. mars 2023 Nei, det har de ikke lov til å kreve (men noen prøver). Det du skal dokumentere er dine inntekter og relevante utgifter her og nå, og helst en saldoutskrift fra banken. Last opp alt du har av boutgifter (husleie, strøm innboforsikring), legemidler og evt. utgifter til barn. Når du søker digitalt får du spørsmål om hvilken dokumentasjon de trenger for å behandle søknaden.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #3 Skrevet 16. mars 2023 Ja det må man. 3 måneder tilbake i tid. De er helt nazi på sånt... dessverre. Hilsen ei i samme situasjon. Anonymkode: fe6ab...0bb 4
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #4 Skrevet 16. mars 2023 Ja de krever det. Men det er ikke for å se om du har tatt deg råd til å dra på kino en kveld. Men for se om det er selvforskyldt. Svært mange har ikke råd til husleie eller mat nettopp fordi sender penger til en utenlandsk kjæreste de har møtt på nett, forsørger slekt i utlandet eller har tapt alt på dogecoin og pyramidespill. Da får du matkuponger. Ikke kontanter. Anonymkode: 624e3...de1 4
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #5 Skrevet 16. mars 2023 Takk for svar alle sammen ❤️ TS Anonymkode: 7c8a4...e1c
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #6 Skrevet 16. mars 2023 Ja, men kun for å vise alle bevegelser inn på konto. Du kan filtrere på dette i nettbanken og kun levere det + saldo. Bevegelser ut av konto er kun relevant hvis du søker nødhjelp/matpenger i en situasjon der du egentlig har fått penger for inneværende periode, men brukt det opp. Da skal de ha dokumentasjon på at du er uten penger på søknadstidspunktet, og ikke feks har tatt ut hele beløpet for noen dager siden eller handlet masse på matbutikken. Anonymkode: 07638...cb8 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #7 Skrevet 16. mars 2023 Ja, jeg måtte vise de 3 siste månedene av kontoutskriftene mine da jeg søkte etter økonomisk sosialhjelp som 18 åring. Anonymkode: 515cb...164
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #8 Skrevet 16. mars 2023 Selvfølgelig! Sosialhjelp er sikkerhetsnettet vi i Norge har. Kan ikke drive å gi bort penger til folk som har penger på bok. Anonymkode: b64b6...b5b
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #9 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja det må man. 3 måneder tilbake i tid. De er helt nazi på sånt... dessverre. Hilsen ei i samme situasjon. Anonymkode: fe6ab...0bb Det er da ikke nazi, noe kontroll må Nav ha på pengene de betaler ut. Anonymkode: 004c1...653 3
Andro Skrevet 16. mars 2023 #10 Skrevet 16. mars 2023 De kan ikke uten videre kreve kontoutskrift. Bare om du ikke kan skaffe relevant informasjon på annen måte. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/u-42003-sosialtjenestens-adgang-til-a-kr/id423352/ Mange kontor har hatt det som praksis, men det er like fullt ikke tillatt å kreve mer opplysninger enn det som er relevant for å vurdere søknaden. Hvordan du bruker dine livsoppholdsmidler er ikke relevant informasjon. Det de må vite er de opplysningene de må ha for å kalkulere riktig stønadsnivå, i all hovedsak boutgifter. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #11 Skrevet 16. mars 2023 Andro skrev (2 minutter siden): De kan ikke uten videre kreve kontoutskrift. Bare om du ikke kan skaffe relevant informasjon på annen måte. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/u-42003-sosialtjenestens-adgang-til-a-kr/id423352/ Mange kontor har hatt det som praksis, men det er like fullt ikke tillatt å kreve mer opplysninger enn det som er relevant for å vurdere søknaden. Hvordan du bruker dine livsoppholdsmidler er ikke relevant informasjon. Det de må vite er de opplysningene de må ha for å kalkulere riktig stønadsnivå, i all hovedsak boutgifter. Kanskje greit at de også vet inntekten sånn at ikke en med eks 50.000,- i lønn og 10.000,- i boutgifter, som ellers har sløst bort resten av pengene ikke bare kan komme å få sosialstøtte. Anonymkode: 004c1...653
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #12 Skrevet 16. mars 2023 Jeg tok en skjermdump av kontoene mine, dvs saldo.. Ikke noe mer da jeg søkte sosialstønad i fjor. De må ikke ha kontoutskrift fra de siste 3 månedene. Så hva jeg hadde brukt penger på de siste 3 månedene angjekk ikke de i det hele tatt, bare gva jeg hadde på konto når jeg søkte. Anonymkode: 260aa...fe9 3
Andro Skrevet 16. mars 2023 #13 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kanskje greit at de også vet inntekten sånn at ikke en med eks 50.000,- i lønn og 10.000,- i boutgifter, som ellers har sløst bort resten av pengene ikke bare kan komme å få sosialstøtte. De kan innhente forrige måneds lønn eller stønad selv. Det er vanlig at man må dokumentere saldo i banken.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #14 Skrevet 16. mars 2023 de har vel tilgang til skattemeldingen uansett. Hvor det står oppført rubbel og bit av både lønninger, formue og alt sammen? så hvorfor skal de på NAV gidde å bry seg om konto-utskrifter, hvor folk liksom kan "filtrere vekk" ting de ikke ønsker at NAV skal se? Anonymkode: 14248...3bd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå