Gå til innhold

Har gått opp i vekt siden sist møte på overvektsklinikken. Skikkelig flaut.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har plass på poliklinikken for overvekt, og skal på mitt andre møte der i neste uke. Jeg vet at jeg har gått opp i vekt siden sist gang, og jeg synes det er skikkelig flaut å skulle møte der med enda høyere vekt!

Har lyst til å bare avlyse hele greia, men jeg vil jo ha hjelp!

Noen med betryggende ord her?

Anonymkode: 7e813...b88

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De vet at du har et vektproblem🙂

• Liker 12
  • Hjerte 4
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel bare å legge seg flat og innrømme at du ikke har klart å følge planen. Bare ikke oppfør seg som disse usympatiske amerikanerne som drar til klinikk i Houston og tverrnekter på at de har overspist og blir aggressive og defensive. 😆

Anonymkode: 142e6...392

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er vel bare å legge seg flat og innrømme at du ikke har klart å følge planen. Bare ikke oppfør seg som disse usympatiske amerikanerne som drar til klinikk i Houston og tverrnekter på at de har overspist og blir aggressive og defensive. 😆

Anonymkode: 142e6...392

Haha huff ja. Jeg har spist grønnsaker i 4 måneder, ikke overspist, aner ikke hvorfor jeg har gått opp!!😂

Biloba skrev (3 minutter siden):

De vet at du har et vektproblem🙂

De gjør jo det, men det er likevel veldig flaut. Vekt er et ubehagelig tema, og når jeg går fra supertjukk til megatjukk fra 1. til 2. møte så gjør det ikke det boe bedre🙈

Men en ting som er positivt er at jeg kan bruke denne følelsen frem til neste møte igjen da, og jobbe hardt for å slippe å kjenne på det igjen.

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

De har nok opplevd dette mange ganger før TS. :) Så ikke vær så flau. 

Forhåpentligvis vil de da prate med deg om hva som kan være grunnen til at det gikk galt. Altså hva ligger bak overspisingen og ikke bare at du må spise kylling og brokkoli. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Da har du spist mye grønnsaker. Går du opp i vekt er det for mye mat inn. Så her er du ikke ærlig med deg selv TS. 

Anonymkode: ddf2f...d98

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da har du spist mye grønnsaker. Går du opp i vekt er det for mye mat inn. Så her er du ikke ærlig med deg selv TS. 

Det var nok ironisk ment 😂 

Anonymkode: f2471...b26

• Liker 8
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

🤣🤣 Jeg har dessverre ikke overspist grønnsaker, hadde det bare vært så vel.

• Liker 3
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Bare fortsett. Du er der for å få hjelp til det som ikke funker. Etterhvert vil du få bedre kontroll. Ikke slutt når du endelig har plass. ❤️❤️❤️ Lykke til. 

Anonymkode: 051dd...19c

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (1 time siden):

De har nok opplevd dette mange ganger før TS. :) Så ikke vær så flau. 

Forhåpentligvis vil de da prate med deg om hva som kan være grunnen til at det gikk galt. Altså hva ligger bak overspisingen og ikke bare at du må spise kylling og brokkoli. 

De har sikkert det ja🤞🏻

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bare fortsett. Du er der for å få hjelp til det som ikke funker. Etterhvert vil du få bedre kontroll. Ikke slutt når du endelig har plass. ❤️❤️❤️ Lykke til. 

Anonymkode: 051dd...19c

Tusen takk☺️

AnonymBruker
Skrevet

Det at du går opp i vekt er jo bare mer informasjon som hjelper behandlerene å forstå hvilke problemer du sliter med. Dersom du fikk en plan og ikke greide følge den, så er dette en super sjanse til å finne ut av hvorfor og hva som kan gjøres annerledes. Alt man gjør feil er med på å gi mer informasjon om problemene dine og hvordan man kan forsøke hjelpe deg best mulig. Ihvertfall dersom du går til smarte, oppegående behandlere...

Anonymkode: 4b9b0...969

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.3.2023 den 17.49):

Det var en åpenbar spøk!

Heier på deg, TS!

Anonymkode: 89b08...323

• Liker 1
Skrevet

Jeg har det samme problemet, bare omvendt, på en måte. Går i behandling for anoreksi. Hver gang jeg jeg har spist mindre eller trent mer en avtalen, eller gått ned i vekt, skammer jeg meg så veldig. Og jeg får dårlig samvittighet overfor behandlerne. Føler meg helt dust, og "vanskelig". Kanskje ekstra mye fordi jeg ellers alltid holder avtaler og gjør det jeg tror folk ønsker og forventer av meg. Noen ganger er det så ille at jeg ikke tør å fortelle sannheten (og da skammer jeg meg over å lyve). Men de gangene jeg klarer å være ærlig, går det alltid fint. Og jeg føler meg mye bedre. Hvis man tenker på det, er det jo en del av pakka. Hadde det vært så lett at ett møte der av alt som skulle til før du ble bedre,  var kanskje ikke problemet så stort i utgangspunktet?

• Liker 1
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
Gnå skrev (1 time siden):

Jeg har det samme problemet, bare omvendt, på en måte. Går i behandling for anoreksi. Hver gang jeg jeg har spist mindre eller trent mer en avtalen, eller gått ned i vekt, skammer jeg meg så veldig. Og jeg får dårlig samvittighet overfor behandlerne. Føler meg helt dust, og "vanskelig". Kanskje ekstra mye fordi jeg ellers alltid holder avtaler og gjør det jeg tror folk ønsker og forventer av meg. Noen ganger er det så ille at jeg ikke tør å fortelle sannheten (og da skammer jeg meg over å lyve). Men de gangene jeg klarer å være ærlig, går det alltid fint. Og jeg føler meg mye bedre. Hvis man tenker på det, er det jo en del av pakka. Hadde det vært så lett at ett møte der av alt som skulle til før du ble bedre,  var kanskje ikke problemet så stort i utgangspunktet?

Det er helt sant. Problemene stikker mye dypere enn en kort samtale😒

Det er rart dette med mat skal være så vanskelig. Jeg ønsker deg også lykke til! Hver vår ende av skalaen, men kanskje vi møtes på midten en gang i fremtiden?💁🏼‍♀️

Jeg føler meg ikke noe mindre mislykket, men jeg er veldig takknemlig for så mange støttende svar som absolutt kommer til å gjøre det lettere å møte!❤️

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt vanlig, ikke noe å bekymre seg for. 

Anonymkode: 0da28...510

Skrevet

De har nok opplevd andre som også har gått opp i vekt. Heier på deg❤️ Mat er vanskelig.

AnonymBruker
Skrevet

Til både TS og Gnå:

Skam er en følelser som i slike situasjoner bare blir en sabottør for dere selv.

Se om dere kan snu tankegangen.

Hva kan dere lære av det, når målet før neste oppfølging har blitt det motsatte av hva avtalen var? Hva har skjedd i denne perioden som har gjort at dere ikke har greid å holde dere til opplegget? Hva har dere gjort som har vært mot hensikten? De situasjonene, tankene, følelsene som gjorde at dere handlet uhensiktsmessig denne perioden, de vil dere helt sikkert møte på nytt i fremtiden, enten det er neste uke, måned, år, tiår. Det er en del av det å være menneske å møte utfordringer både utenfor oss selv og inni oss selv. Men vi kan bli bedre til å møte utfordringer og å snu negative tankemønster til noe positivt.

Så, aksepterer at denne gangen gikk det ikke som ønsket eller planlagt, og istedenfor å føle skam, tenk konstruktivt - hvordan kan dere finne ut hva som gikk galt, hvordan dere reagerte med tanker, følelser og handlinger. Og ikke minst - hvordan kan dere unngå å velge samme uhensiktsmessige måtene å håndtere det som er utfordrende neste gang.

Om dere greier å snu tankegangen på denne måten, så kan dere gå til neste kontroll/time med en veldig konstruktiv følelse, hvor dere uten skam tar ansvar for at hei, dette fungerte ikke, jeg vet sånn og slik, men jeg forstår kanskje ikke helt noe annet, så jeg trenger hjelp til å lære hvordan jeg kan møte slike utfordringer neste gang. Om dere greier å snu tilnærmingsmåten så kan dere få en større følelse av mestring, og dere lærer mye lettere å endre vaner, tanker, følelser og handlinger.

Lykke til til dere begge to! :)

Anonymkode: 073e2...3ae

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det verre å gå opp i vekt før en legetime, enn feks å få vondere i kneet? Begge tingene er jo kroppslige.

Anonymkode: 0f28d...2be

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor er det verre å gå opp i vekt før en legetime, enn feks å få vondere i kneet? Begge tingene er jo kroppslige.

Anonymkode: 0f28d...2be

Det er fordi når jeg går opp i vekt er det jeg som har tatt valget om å spise alt for mye, jeg går ikke opp i vekt uten at jeg påvirker dette på noe måte. Et vondt kne kan bli værre uten grunn.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner at du synes det er flaut, men prøv å ikke bekymre deg. De har garantert sett slikt før. Og du vet selv hva problemet er, og da kan du lære av det til neste gang. Om du har spiseforstyrrelse er det veldig vanskelig, og det er like så viktig å få god psykisk helse som fysisk. Det finnes bøker om sånt, ettersom leger ofte bare tenker «mer kalorier ut - mindre kalorier inn».

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...