Gå til innhold

Diare etter pencillinkur

Fremhevede innlegg

Gjest Magevondt
Skrevet

Jeg gikk på en pencillinkur i en uke og etter 1,5 dag begynte jeg å få løs mage...

Dette har bare fortsatt, og jula har jo vært litt ekstra påkjenning for magen også, med fet mat, kaker, nøtter, alkohol m.m.

Men de siste dagene har jeg nesten ikke spist, og ikke drukket alkohol.

Jeg får også mageknip når jeg har spist og når jeg har tatt en sigarett. Må fly på toalettet 3-5 ganger hver dag.

Kan det være pencillinen som har ødelagt tarmfloraen i magen og hva kan jeg gjøre med det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Carmensita
Skrevet
Jeg gikk på en pencillinkur i en uke og etter 1,5 dag begynte jeg å få løs mage...

Dette har bare fortsatt, og jula har jo vært litt ekstra påkjenning for magen også, med fet mat, kaker, nøtter, alkohol m.m.

Men de siste dagene har jeg nesten ikke spist, og ikke drukket alkohol.

Jeg får også mageknip når jeg har spist og når jeg har tatt en sigarett. Må fly på toalettet 3-5 ganger hver dag.

Kan det være pencillinen som har ødelagt tarmfloraen i magen og hva kan jeg gjøre med det?

Jeg ville prøvd Biola, evt kjøpe melkesyretabletter på apoteket.

Lykke til! :)

Skrevet

Hvis du ikke har feber eller føler deg syk, kan det være verdt et forsøk å ikke spise mat i et døgn. Bare drikke (mye) vann. Bakterifloraen i tarmen kan bli forstyrret etter en penicillinkur. Når du etter dette døgnet skal spise, bør du spise små og hyppige måltider med skånekost i noen dager. Dvs. f.eks kokt ris, kokt sei, kylling uten skin, fint brød. Ikke drikk brus med sukker. Det finnes også stoppende eller bakteriegjenopprettende reseptfrie midler på apoteket, men gi kroppen en sjanse til å ordne opp først. Julematen har nok ikke vært så bra for din allerede irriterte tarm. Lykke til!

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Jeg har forsøkt å drikke vann og ikke spise i ett døgn pga. at jeg ikke hadde matlyst pga. magesmertene, men det hjalp ikke.

Jeg får prøve med en diett da, basert på biola, ris, fisk osv.

Noen ganger er smertene så intense at jeg ikke får gjort stort. Jeg føler meg ekstra trett og sover mye men det er kanskje ikke så rart når alt jeg spiser renner tvers igjennom...

Skrevet

Jeg ville ha prøvd en diett som beskrevet over, sammen med melkesyrebakterier som du får kjøpt på apoteket, de er veldig effektive.

Skrevet (endret)

Biola kan være til hjelp pga at det inneholder melkesyrebakterier, men om du er uheldig så kan melken i Biola lage problemer for en mage som allerede trøbler.

Vita Biosa eller andre rene melkesyrebakteriekulturer vil gi samme positive virkning, men uten at du plager magen med melk.

Det jeg har brukt som “diett” etter mageproblemer har vært riskaker (og jeg mener slike som likner på isopor, ikke de sjokoladegreiene ;)), vann og hvile. Proteiner har jeg unngått helt pga at det er tyngre å fordøye.

God bedring :)

Endret av Iceglow
Skrevet

Enig med Iceglow, det å gi kroppen melk kan fort gi et uheldig utslag, og vedlikeholde diareen. Riskaker, tørre lette kjeks, blåbærsyltetøy, banan(virker på meg i alle fall), og når det gjelder drikke kan litt farris være et alternativ for å tilføre kroppen litt salter, for å binde væske. Det er også viktig å huske på at ved en slik sjau, som har vart over lengre tid, at man prøver å ikke hoppe rett på vanlig mat igjen, så fort man merker litt bedring, men en gradvis tilvenning. Sjansen for at diareen kommer tilbake igjen er fremdeles stor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...