AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #1 Skrevet 16. mars 2023 Jeg blir HELT gal, hunden til kjæresten min er en liten rampejente når det gjelder mye. Jeg ser at han prøver å oppdra henne, men det er ikke enkelt og kanskje han ikke har vært streng nok fra begynnelsen. Hun drar i båndet og skal lukte på ALT når vi går tur, hund bjeffer mot andre hunder, hjemme så er hun veldig "valpete" og drar av oss sokker, prøver å dra med seg skoene våre inn fra gangen, biter og gnager på møbler. JA vi prøver å aktivere henne med tur, aktivitetsleker, triks osv. Men det som gjør meg mest gal er at hun bjeffer på folk/hunder hun ser fra verandavinduet. Det er ikke så ofte, kanskje et par ganger om dagen, men herregud det er SÅ HØYT, jeg skjønner ikke hvordan en liten hund kan ha så sterk lyd i seg. Det gjør vondt i ørene og jeg blir nesten redd for å få tinitus. Vi sier NEI når hun bjeffer og sier "braa" når hun slutter, men det virker ikke som hun skjønner det i det hele tatt. Hvordan skal vi få henne til å bjeffe/vakte sånn? Bortsett fra alle rampestrekene er hun en veldig kosejente som elsker å leke og kose, hun elsker alle vennene våre og er full av kjærlighet. Men hun er ekstremt skeptisk til nye mennesker (folk på gata som vil hilse) og andre hunder osv. Hun er ikke agressiv, men noen ganger ekstremt irriterende. Med alle disse små "problemene" blir det veldig mye styr å ha hund. Føler egentlig det ikke burde være så vanskelig å trene bort mye av dette, men jeg selv er ikke veldig hundeintressert, og jeg selv har ikke valgt å ha en hund da jeg vet hvor sykt mye det krever. men er man sammen med en som har hund, så blir man jo automatisk en del av det. Anonymkode: b918a...e2d
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #2 Skrevet 16. mars 2023 Les deg opp på motbetining og sladretrening/kindereggtrening. Det tar ikke lang tid å lese litt om det. Vet hunden hva "nei" betyr? Det bør læres inn på samme måte som sitt og ligg. "Nei" er ikke noe hunder automatisk forstår. Når det er sagt, "nei" er ikke den beste måten å lære en hund å ikke bjeffe. Først, aksepter at det er helt naturlig for hunder å varsle. De gjør som de skal når de varsler. Litt må man tåle. Om dere ønsker å minimisere varslingen, så bør dere bruke motbetining. I det øyeblikket hunden bjeffer på noe utenfor vinduet, si "yes" (eller annet ord hun forbinder med godbiter) og kast en godbit på gulvet. Følg gjerne opp med litt gøy lydighetstrening i et par minutter. Gjør dette hver gang hun bjeffer. Etter noen dager med dette, vil hun begynne å forvente godbiter fra dere når hun ser en trigger hun bruker å bjeffe på. Da vil dere se at hun bjeffer én eller to ganger, for så å snu seg mot dere/søke dere ut for godbit. På dette stadiet skal dere ikke lenger belønne akkurat når hun bjeffer, men akkurat idet hun snur seg vekk fra vinduet og ser på dere. Hun vil altså lære å ta kontakt med dere hver gang hun ser en trigger. På denne måten vil hun nøye seg med et lite bjeff eller to før hun kommer bort til dere helt av seg selv, eller kanskje hun til og med ikke gidder å bjeffe, men løper rett bort til dere. Denne metoden er også god for å lære hunden å ikke reagere på andre hunder, men da må man helst frem med belønning akkurat idet hunden ser en annen hund, og fortsette med det hvert 3 sekund til den andre hunden er borte. Man må også ha nok avstand til den andre hunden til at hunden din ikke er så stressa at hun ikke tar godbit. Om hun ikke liker å bli klappet av fremmede mennesker, så bør hun få slippe det. Å sette henne i slike situasjoner er akkurat hva som fører til at en hund til slutt føler seg nødt til å knurre, glefse eller til og med bite, for å komme seg ut av situasjonen. Om folk spør om å få hilse, si enkelt "dessverre, hun liker ikke å bli klappet." Om noen prøver å klappe henne uten å spørre først, ta et steg frem og si "nei, hun vil ikke bli klappet." Det er helt vanlig å si nei til klapping. Det kan føles litt ubehagelig når man først begynner å si nei, men man blir vant til det, og hunden vil føle seg tryggere og mer komfortabel når hun ikke hele tiden blir satt i situasjoner hun ikke er komfortabel med. Anonymkode: cca44...cea 2 3
Andro Skrevet 16. mars 2023 #3 Skrevet 16. mars 2023 Det må gjøres helt konsekvent hver gang situasjonen er der. Når dere oppdager noe før henne må hun distraheres med godbit, og når hun er på vei til å lage lyd putter dere inn mer. Hun må få belønning for normaladferd hver gang. Null belønning, og et "Nei" hver gang hun lager lyd. Ikke rop. Hun vil oppfatte høyere stemme som at dere deltar og legitimerer gneldring. Det ligger massevis av hundetreningsvideoer på Youtube om hvordan man fjerner reaktiv adferd, og demper vokterinstinkter. Ingen liker gneldrebikkjer. 1
PITTY Skrevet 16. mars 2023 #4 Skrevet 16. mars 2023 Jeg synes ikke varslingsinstinktet hos hund bør korrigeres med Nei-ord. Synes det bare opprettholder høy puls hos hunden. Vi hadde problem om natten med slik bjeffing. Vi valgte det motsatte, heller ta hunden rolig ut av situasjonen, nærmest søvndyssende. Dette gidder jeg ikke å høre på liksom.. Hvis hunden da skulle prøve seg på en replay, så rettes evt en skarp finger og aller helst millisekundet i forkant av utbruddet. Timing is everything. Hunden blir såååå imponert over. "skjønte hva jeg hadde tenkt til å gjøre liksom". Jeg tenker at kun gjøre uten å si noe som helst kan fungere overfor hunden i mange situasjonen. Målet må jo være at hunden enkelt kan tolke budskapet/ønsket ditt uten stress. Høres ut som deres hund har stort behov for læring og forståelse for at ro kan være deilig for samtlige av dere.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #5 Skrevet 16. mars 2023 Det er ingen grunn til å la fremmede på gata hilse på hunden din, spesielt når hunden ikke får noe positivt ut av det. Anonymkode: 18105...caa 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #6 Skrevet 16. mars 2023 Som en skriver over. Motbetinging. Anonymkode: 9416e...30c 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #7 Skrevet 16. mars 2023 Hun vokter vinduet, og i hennes hode er belønningen at folk forsvinner når hun bjeffer - da har hun gjort en god jobb med å vokte. Dette er en plagsom vane, men det er mulig å snu dette. Vær i forkant, tren kontakt og belønn det som dere ønsker mer av - dvs at hun er stille når noen passerer vinduet. Anonymkode: d36cc...aad 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #8 Skrevet 16. mars 2023 Høres slitsomt ut ja. En av mange grunner til at jeg ikke har hund 🙈 Respekt til de som har tålmodighet! 👏🏻 Anonymkode: 11b6b...12f
Valmuefrø Skrevet 16. mars 2023 #9 Skrevet 16. mars 2023 Hun trenger grenser. Ta kontakt med en hundetrener for best mulig hjelp. Det koster noen kroner, men da får dere noe som funker for dere og deres hund.
Tabris Skrevet 16. mars 2023 #10 Skrevet 16. mars 2023 Som andre sier - motbetinging! Og når du ikke har mulighet eller orker å trene så steng av slik at hunden ikke når frem til vinduet. (Enten sperre foran eller film på vinduet i hundens høyde). https://www.siddishundeskole.com/wp-content/uploads/2018/04/Kindereggøvelsen.pdf Ellers høres det ut som om et kurs i hverdagslydighet hadde vært en god ide for dere, så dere kan få tips og innspill til oppdragelse som kan gjøre hverdagen bedre for både dere og hunden. Det handler ikke om å være streng. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå