Gå til innhold

Barn og seksualiserte selfier

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Andro said:

Burde ja, men det er de eldre nettbrukerne som har den verste framtoningen.
En trettenåring har ikke modenheten til å vurdere alt selv, men har en annen kunnskap om skikk og bruk i nettverden. Det er der de vokser opp, og de aller fleste mestrer det veldig bra. Men det er feller der. Mange som spiller falskt, for å lure unge...

Har de nå virkelig det??? Kunnskap om skikk og bruk?? 

https://www.nrk.no/sorlandet/8-10-aringer-tar-nakenbilder-av-seg-selv-og-tjener-penger-1.16244903

Anonymkode: 427af...27d

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Jon Are
Skrevet

Du må reagere. Jeg hadde tatt fra henne mobilen og dataen og gitt henne husarrest helt til hun forstod. Å framstille seg selv som.en hore,  hadde ikke vært aktuelt. Dette må gjøres på  en måte som gjør at hun forståe at du gjør det ut av kjærlighet..  Det er tøft for dagens unge..de har foreldre som ikke lærer de noe om moral . Unge trenger det. Selv har jeg irettesatt mine nieser når de var små og hadde på seg utfordrende klær. Jeg pleide å si til de., vil du bli sett på som en skikkelig jente , eller et stykke kjøtt.  Da må du kle deg deretter..de hørte på meg og vi er veldig gode venner i dag.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vår datter er 13 år og midt inne i bobla med tiktok, sminke og utseende.

Vi har snakket om at det er ikke lov å ta bilder av seg selv avkledd og sende til gutter, og har snakket mye om hvordan man fremstiller seg selv på nettet og at i dagens samfunn er det ekstremt fokus på sminke og seksualisering av utseende.

Likevel har hun og venninnene masse sminkeselfies og videoer av hverandre der de har "kom og ta meg blikk og kroppsspråk", og disse bildene sender de til hverandre og sikkert også legger ut på sine tiktok kanaler.

Som far synes jeg dette er motbydelig, og særlig siden jentene ikke vet hva sex, kyssing og kjærlighet er.

De fremstiller seg selv som artister i en musikkvideo med stønning og slikking rundt munnen.

Jeg blir helt stressa og vet ikke hva jeg gjør med dette, for jeg snakker tydeligvis til døve ører.

Jeg synes det er helt forferdelig og skulle ønske jeg bare kunne ta telefonen hennes og slenge den i søpla, eller nekte henne å ha disse forbaska appene som får jenter/ kvinner til å fremstå som enkle og kun til glede for mannen.

Hjelp😬

Anonymkode: b842d...e72

Egentlig var det nettopp det vi som voksne skulle gjort. Fysisk hindret tilgang til elendigheten. Men, mange tjener gode penger på dette, og vi er under sterk påvirkning vi voksne og. Bare tenk på Hamar som mener det er fornuftig å bruke vår felles strøm på Tiktok-datasenter.. 😔😔

Anonymkode: 13a3e...148

AnonymBruker
Skrevet

Herregud som dere shamer vanlige jenter som leker. Er det virkelig fedre og fremmede voksne som skal overstyre hvordan 13-år gamle jenter ter seg og kler seg, forby dans? Forby sminke? Bare gå med visse godkjente tekkelige klær? 
Får barbiene lov til å være sminka, ha høye hæler, korte skjørt og kysse Ken når de er fem? 10? Inndrar dere «just dance» på nintendoen i samme slengen som telefonen tas? Hva gjør dere når de er 15 og 18 og 21, ingen korte skjørt og dype utringninger da heller? Far godkjenner antrekk og bilder som sendes venninner? Hos noen muslimer jeg kjenner begynner jentene med hijab i det de fyller 11, en idé? 
Ikke poste slikt på tiktok (insta, snap), ikke ta lettkledde eller nakenbilder overhodet og ikke send noen bilder til fremmede er gode regler. Danse, filme, redigere, sminke seg, pynte seg og gjøre seg til har alltid vært tenåringsjenters greie.

Skulle ønske foreldre og samfunnet shamet gutters oppførsel mer, og førte mye mer kontroll og restriksjoner på dem. 

Anonymkode: 04677...772

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Herregud som dere shamer vanlige jenter som leker. Er det virkelig fedre og fremmede voksne som skal overstyre hvordan 13-år gamle jenter ter seg og kler seg, forby dans? Forby sminke? Bare gå med visse godkjente tekkelige klær? 
Får barbiene lov til å være sminka, ha høye hæler, korte skjørt og kysse Ken når de er fem? 10? Inndrar dere «just dance» på nintendoen i samme slengen som telefonen tas? Hva gjør dere når de er 15 og 18 og 21, ingen korte skjørt og dype utringninger da heller? Far godkjenner antrekk og bilder som sendes venninner? Hos noen muslimer jeg kjenner begynner jentene med hijab i det de fyller 11, en idé? 
Ikke poste slikt på tiktok (insta, snap), ikke ta lettkledde eller nakenbilder overhodet og ikke send noen bilder til fremmede er gode regler. Danse, filme, redigere, sminke seg, pynte seg og gjøre seg til har alltid vært tenåringsjenters greie.

Skulle ønske foreldre og samfunnet shamet gutters oppførsel mer, og førte mye mer kontroll og restriksjoner på dem. 

Anonymkode: 04677...772

Bla, bla, politisk korrekt og "ingen grenser for barna"...

Anonymkode: 13a3e...148

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Holder deres barn/ tenåringer på sånn?

Ts 

Anonymkode: b842d...e72

Ja. 11 åring her som holder nå. Full sminke, magetopper i skjul når de tar selfie eller legger ut drøye videoer og dette har se allerede gjort noen år i skjul! Læreren har sagt klart i fra til foreldrene. De velger å være blinde til dette og jeg (bonus), synes det er skummelt både i forhold til grooming, bilder som kan komme på avveie og verre ting som kan skje. 

Jeg har pratet med henne om dette siden hun var 9, men det er for døve ører. Jeg har bedt foreldrene ta fra henne mobilen for en stund hvis hun blir tatt på fersken igjen, men jeg vet ikke om de vil følge det opp. Hadde jeg alene bestemt hadde det ikke vært sminke til hverdags så ungt, men foreldrene her bestemmer og jeg kan kun gi råd fra sidelinjen. Faren selv synes grensen går ved magetopper og korte skinnskjørt. Mor lar henne lov til det utrolig nok. 
Jeg skjønner jentene søker mye oppmerksomhet og de fleste er nok ikke klar over den overdrevne seksuelle adferden. Det gjør det fordi andre gjør det, det er kult og hva slags usunne forbilder de dessverre har i dag er de ikke skyld i selv. De trenger likevel grenser og prat rundt gode forbilder. De trenger også å få høre det fra voksne menn hvordan denne adferden gir feil signaler som de kanskje ikke har ment. 
Hos oss er jeg redd hun snart finner en groomer som utgir seg for å være yngre. Som kanskje både gir oppmerksomhet, men også lokker med materielle ting. 
Prøver å forklare både av egen erfaring og alder hvordan disse jentene legger seg ut som beiter for voksne menn med helt andre hensikter. Det går fremdeles ikke inn. Det er det ytre som regjerer her nå. Det indre har tydeligvis liten betydning. Veldig trist. Kommer til å fortsette å prate med henne om dette, så håper jeg noe likevel vil gå inn.. 

Anonymkode: 65ceb...f26

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...