Gå til innhold

Vektoppgang og antidepressiva

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg skal nå starte på antidepressiva, etter mange måneder langt nede, og for å lindre pmdd (kraftig pms). En av bivirkningene er vektoppgang som følge av mer matlyst og at man legger raskere på seg av medikamentet. Hva kan jeg gjøre for å unngå dette? Selvsagt spise mindre og trene mer, men dersom jeg er veldig sulten da? Andre tanker eller tips? Jeg har gått ned 15-20 kg de siste årene, og er redd for å fyke rett opp igjen.

Anonymkode: 54b4a...a52

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig vanskelig når man får den "ulvehungeren" man kan få på antidepressiva. Tenker at det er viktig å spise mat som faktisk metter som proteiner? Og kanskje telle kalorier så du har en viss oversikt? 

Er ikke sikkert det hjelper, men verdt et forsøk. 

Anonymkode: 9dfab...56a

Skrevet

Det er ganske forskjellig bivirkningsprofil på de ulike antidepressivaene. Noen av dem er såkalt "vektnøytrale", sånn som fontex og Zoloft. Dersom vektøkning er en stor bekymring kan det kanskje være greit å gå for en av disse når du skal velge medikament :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke gått opp i vekt eller fått mer appetitt.  Bruker cipralex.

Anonymkode: fb314...976

AnonymBruker
Skrevet

Med tanke på at dette er i forbindelse med medikamenter, så synes jeg du skal rådføre deg med lege her....

Det kan bli veldig feil med rådene vi gir, og vi kjenner ikke ditt helsebilde. Antidepressiva er ikke noe å leke med, og synes dette er viktig at du forstår virkninger dette har utover nedstemthet.

Anonymkode: e6dfe...973

AnonymBruker
Skrevet
kaffegirl skrev (4 minutter siden):

Det er ganske forskjellig bivirkningsprofil på de ulike antidepressivaene. Noen av dem er såkalt "vektnøytrale", sånn som fontex og Zoloft. Dersom vektøkning er en stor bekymring kan det kanskje være greit å gå for en av disse når du skal velge medikament :)

Hei 😊 legen har allerede skrevet ut cipralex til meg, men da vet jeg at det også finnes alternativer 😊

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Med tanke på at dette er i forbindelse med medikamenter, så synes jeg du skal rådføre deg med lege her....

Det kan bli veldig feil med rådene vi gir, og vi kjenner ikke ditt helsebilde. Antidepressiva er ikke noe å leke med, og synes dette er viktig at du forstår virkninger dette har utover nedstemthet.

Anonymkode: e6dfe...973

Hei! Dette er selvsagt i samråd med lege 😊 jeg har vært veldig skeptisk til antidepressiva i mange år, og tenkte nå å gi det et ærlig forsøk. Jeg er ikke ute etter råd mtp medikamentene i seg selv, men mer rettet mot den såkalte ulvehungeren, og hvordan jeg skal takle, både det å gå opp i vekt, men også hvilken mat som metter godt/er kalorifattige 😊 er forøvrig helt enig med deg om at man ikke skal rådføre seg her ang medisiner, det får vi overlate til de som faktisk kan det 😊👍

ts

AnonymBruker
Skrevet

Har gått på antidep tre ganger. Kun med remeron jeg gikk opp i vekt, ca 6kg 

Anonymkode: 514f0...3af

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går ut fra at du er normalvektig og ikke har spiseforstyrrelsen som gjør at du ikke vil opp i vekt.

Hvis du ikke spiser mer enn du gjør nå, så går du ikke opp i vekt. Man kan få økt apetitt som bivirkning, men man kan også få økt apetitt av å ha det bedre:) Nå er du obs på dette, og ikke øker på i matinntaket. Vei deg regelmessig så du kan følge med. Kanskje du også får mer energi slik at du blir mer på farten, går turer og orker å trene mer. 

Anonymkode: eda61...3c5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg går ut fra at du er normalvektig og ikke har spiseforstyrrelsen som gjør at du ikke vil opp i vekt.

Hvis du ikke spiser mer enn du gjør nå, så går du ikke opp i vekt. Man kan få økt apetitt som bivirkning, men man kan også få økt apetitt av å ha det bedre:) Nå er du obs på dette, og ikke øker på i matinntaket. Vei deg regelmessig så du kan følge med. Kanskje du også får mer energi slik at du blir mer på farten, går turer og orker å trene mer. 

Anonymkode: eda61...3c5

Hei 🙂 takk for tanker rundt dette. Jeg er normalvektig, og har ikke spiseforstyrrelse. Vil likevel ikke sprette opp igjen 20 kg, så håper at mye hjelper bare jeg er litt bevisst, som du nevner 👍 jeg er heldigvis litt aktiv, og trener alt mellom 1-4 ganger i uka, i tillegg til 10K skritt hver dag. Jeg har troa på at dette går fint 🙂 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått på Cipralex i snart et år (også mot PMDD), og har ikke gått opp et gram. Men jeg trener mye og har en generelt veldig aktiv livsstil, så jeg forbrenner nok også mye. Har alltid hatt god appetitt siden jeg er så aktiv, men har ikke merket ikke noe ekstra økt appetitt etter at jeg startet på Cipralex. Mannen min gikk på Cipralex for noen år siden, og han gikk heller ikke opp i vekt (og i motsetning til meg er han veldig lat og stillesittende, og ganske overvektig 😅)

Anonymkode: b47dd...0a5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...