Gå til innhold

Rødtopp. Aldri farget håret men vurderer det

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er 23 å har aldri farget håret mitt. Utseendemessig har jeg rødflammet hår, blek hud og mye fregner. Fregnene er ikke bare i ansikt men også brystet, skuldrene, armene osv. 

Ble jo som alle rødhåret sikkert, erta litt for hårfargen når jeg var mindre. Men det var aldri mobbing, har aldri blitt ordentlig plaga av noen.

Så jeg har bare beholdt hårfargen min, har tykt langt hår. 

Men etter videregående merker jeg at jeg har begynt å bli mer sensitiv til kommentarer. Er utrolig hvor mange voksne som kommenterer. Å jeg hater oppmerksomheten med rødt hår. Hører ofte når jeg er ute at folk kommenterer høylytt. Sånn shit det håret var rødt. Se hun har skikkelig rødt hår. Også mye seksualisert, at gutter og menn kommenterer eller spørr om jeg er vilter i senga siden jeg er så rød. 

På byen er det ennå verre. Å jeg synes ikke lenger det er noe kompliment. Føler på en måte jeg er en freak. Ikke noe spesielt med selve utseende altså ansiktet mitt, men det røde håret er så woooow. 

Men... jeg har jo aldri farga det. Så tykt og langt håret mitt er så er det ikke bare å angre seg heller uten å måtte avfarge, bleke og ødelegge utgangspunktet jeg hadde før.

Noen tips til farge eller fargemåter jeg kan gjøre som ikke er så drastisk?

Anonymkode: d31d9...add

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Rødt hår er utrolig vakkert så når noen kommenterer det så er det bare fordi det er så vakkert! 

Det at menn sekskalltserer rødt hår og kommer med sånne seksuelt trakasserende og upassende kommentarer er utrolig teit. Men det er først og fremst et sexisme problem og ikke et hårfarge problem. Sånne menn vil alltid kommentere upassende om deg og damer generelt samme hva det er om. Det handler om at du er dame. Jenter med blondt hår får det der bimbo stempelet av samme type menn og jenter med mørkt hår får 007-mystisk babe eller russisk eskorte stempelet av sånne menn. Om man så hadde vært skalla hadde de seksualisert kvinner for å bare eksistere uansett.. For puppene, klærne, øynene, smiley, rumpa, måten man går på eller bare at man lever og er kvinnekjønn. Dritt men tenker det er viktig å vite at mange menn er duste sånn sett uansett, selvom jeg vet at akuratt det med hårfargen gjelder ekstra mot kvinner med rødt hår. 

Det du kan gjøre hvis du vil eksperimenter mitt med farging er å kjøpe deg en wash out farge i brun. Da kan fargen vaskes ut etter ca 8 vask om du ikke liker den og om du liker den kan du farge igjen eller farge hos frisør. Man får også kjøpt Henna hårfarge som ikke skader håret og som kan vaskes ut det også. 

Men hvis du vil bleke så er det mer omfattende enn å få brunlig hår. Er du usikker kan du også kjøpe deg billige parykker fra ebay for å teste hvilken farge du kler best før du gjør noe. 

Jeg er brunette og har farget håret både sort og blondt, og bestemt meg for at neste gang jeg skal endre hårfargen så skal jeg prøve rødt. Vit at vi er mange som er misunnelig på deg 

Anonymkode: 37e07...cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker si heller ifra at du ikke ønsker seksualiserte kommentarer. 

Rødt hår er megafint! 

Du kommer ikke til å ødelegge ditt naturlige utgangspunkt, men du må vokse det ut igjen. Tar omtrent 2 år å nå skulderlengde. 

Du er i en alder nå hvor seksualiserte kommentarer kommer uansett, uavhengig av hårfarge. Så det beste er å lære deg å sette skapet på plass.

Si som jeg gjorde:

Fuck off. 

Om noen gir oppriktig kompliment: si «takk, det var hyggelig». 

Skjønner det er vanskelig å bli å lagt merke til hele tiden, rødt hår er jo en ting som vekker mer oppsikt. Av positive grunner. 

Men du har faktisk fullt lov til å sette grenser på sexisme og negativ respons. 

Om du absolutt vil farge det - velg en helt lys bruntoning. Ikke permanent farge. Det røde vil skinne gjennom, men bruntoner demper det. Ikke gå lavere enn 7skala. 

Og husk at farging gir ettervekst etter bare 3 uker. 

Endret av AprilLudgate
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Neineinei! Ikke farge håret!!!

Har du ikke sett rundt deg og lagt merke til alle de falske rødtoppene? 

Prøv å se forbi de klumsete kommentarene.

Anonymkode: 1f0bb...fc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...