Gå til innhold

Tap av penger på aksjer - Skatt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Først må jeg si at jeg ikke har så mye peiling rundt investering i aksjer osv., og heller ikke hvordan man fører tap/gevinst inn i skattemeldingen.

Men la oss si at jeg har tapt 100 tusen, i fjor. Bør man føre dette inn i skattemeldingen, og hvordan, hvis det har vært hundrevis av mindre transaksjoner/posisjoner?

Og hvordan påvirker det min skatt fremover? 

Anonymkode: 0c137...0e3

AnonymBruker
Skrevet

Blir automatisk ført om du har brukt norsk børs, tipper jeg. Ellers kan du søke på fradrag på tap aksjer

Anonymkode: dc364...31b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk at det ikke føres før du realiserer tapet da. Med ASK må du sikkert avslutte kontoen eller noe?

Anonymkode: 26c8c...516

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke gjøre noen ting, uten å velge å trekke fra tapet fra annen inntekt i år, dersom du ønsker det. Du kan vente med å trekke fra til et senere år dersom du ønsker. Det bestemmer du selv. Dersom du trekker fra de 100k i år vil du få en skattefordel lik din skattesats. 30% sats gir 30k mindre skat.

Anonymkode: 8d4b0...ab1

AnonymBruker
Skrevet

TS her

Dette er i utenlandsk aksjeplatform, så det går nok ikke automatisk. Jeg må føre inn tapet da, men hvordan? Hva skriver man/sender inn?

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her

Dette er i utenlandsk aksjeplatform, så det går nok ikke automatisk. Jeg må føre inn tapet da, men hvordan? Hva skriver man/sender inn?

Hvordan har du rapportert inn gevinst og formue tidligere da?

Anonymkode: 1931d...e4c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Først må jeg si at jeg ikke har så mye peiling rundt investering i aksjer osv., og heller ikke hvordan man fører tap/gevinst inn i skattemeldingen.

Men la oss si at jeg har tapt 100 tusen, i fjor. Bør man føre dette inn i skattemeldingen, og hvordan, hvis det har vært hundrevis av mindre transaksjoner/posisjoner?

Ja la oss late som at du ikke har tapt 100 000 du bare spør for enn venn 

Nei men serr sorry for your loss. Men du har ikke tapt noe før du selger. Både aksjer og krypto vil gå tilbake til samme verdi og enda høyere når denne i falsjons krisen og ukraina krigen er over.

Så ikke selg. Hold på aksjene. Du har ikke tapt før du selger mes tap

Anonymkode: 1b8f6...4b2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om du ikke har peiling på investeringer osv, så stiller jeg spørsmål ved hvorfor du investerer i utlandet.  Du bør sette deg inn i alt rundt investeringene på forhånd.  Investeringer i utlandet kan være utfordrende å føre i skattemeldingen. 

Anonymkode: 5e8c8...62d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har hundrevis av transaksjoner, har du sikkert tjent på noen av dem også. Du skal ikke bare føre opp når du taper penger, du skal også betale for gevinst. 
Finn ut om det finnes program eller nettsider som kan regne det ut for deg, basert på filer fra den utenlandske aktøren. Å regne ut dette selv manuelt vil være et mareritt. Noe slikt finnes for krypto, da regner jeg med det må finnes for aksjer og fond også. Det vil være vel verdt pengene. 

Anonymkode: 9b996...978

AnonymBruker
Skrevet

Kort fortalt er det altså ikke forskjellen på hva aksjene er verdt 01.01.22 og 31.12.22 du skal skatte av, eller få igjen penger på skatten for. Hver gang du selger en hel eller deler av en aksjepost (så lenge den ikke står på en norsk ASK), er det en realisering som du skal betale skatt av (gevinst) eller få igjen på skatten for (tap). Hver enkelt transaksjon regnes for seg. Hvis du har dette i utenlandsk valuta blir det enda mer komplisert. I tillegg skal verdien av aksjene 31.12.22 føres opp som formue. 

Anonymkode: 9b996...978

AnonymBruker
Skrevet

Du kan snakke med skatteetaten å spørre, det er sikkert det lureste. Om du har handlet veldig mye, så finnes det nok tjenester som kan gjøre dette for deg for en pris.

Anonymkode: dc364...31b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...