Gå til innhold

Noen steinerfolk her som kan svare på et spørsmål?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er grensegang? Det er snakk om det i bhg til sønnen min 🤷‍♀️

Anonymkode: a50ab...264

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

grensegang? aldri hørt om

Anonymkode: dee77...2d6

AnonymBruker
Skrevet

Gått på steinerskoe fra 1 klasse til ut vg3 og aldri hørt om. 

Grensegang på norsk betyr vel bindeledd mellom to bygningsmasser?

Anonymkode: b3711...bc0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Steinerperson her som heller ikke har hørt noe konkret om grensegang. Vil tro det er snakk om en vanlig grense, et skille som går mellom to ulike områder, som en fysisk grense mellom din hage og naboens eller en mental grense.

Grensegang mellom lek og læring, grensegang mellom fantasi og virkelighet, grensegang mellom barns ulike utviklingstrinn, grensegang mellom kropp og sjel, grensegang mellom antroposofi og læreplan osv. Rett og slett et sted der det er en grense eller må lages en grense. Hvilken sammenheng ble det sagt i? 

Anonymkode: 235d1...bf7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Steinerped her med 16 års erfaring fra steinerbhg. Aldri brukt ordet grensegang, så det er nok noe de har funnet på selv. Kontekst hadde vært nyttig her tenker jeg.

Anonymkode: 56ad2...ed2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Grense (ikke-grense) mellom kropp, sjel og ånd? Grense mellom det eteriske og det materialistiske?
Selv mener jeg  (etter å ha hatt barn i en hard-core antroposofisk barnehage) at de godt kan snakke litt med foreldrene om grensegangen mellom okkultisme, religion, livsstil, filosofi, pedagogikk, overtro og sunn fornuft i den konkrete barnehagen. 
Kanskje bare balansen mellom antroposofiens verdensbilde og den vanlige norske barns families virkelighetsoppfatning og livssyn? 
(det var masse bra i praksis i den barnehagen, og veldig mye meget merkelig som lå til grunn for mye av det de gjorde der). 

Anonymkode: e58bd...7d5

• Liker 2
Skrevet

Grensegang i steinerpedagogikken er en lek eller øvelse hvor barna utforsker og lærer om balanse og koordinasjon ved å gå på en linje eller grense. Det kan også ha en symbolsk betydning som å lære om å holde seg innenfor visse grenser eller å finne balanse mellom ulike motsetninger.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Rebecca30 skrev (45 minutter siden):

Grensegang i steinerpedagogikken er en lek eller øvelse hvor barna utforsker og lærer om balanse og koordinasjon ved å gå på en linje eller grense. Det kan også ha en symbolsk betydning som å lære om å holde seg innenfor visse grenser eller å finne balanse mellom ulike motsetninger.

Åhhh, tusen takk! Det står på årsplanen og skal skje nå snart. Skjønte ikke noe, men nå er jeg klokere 🥰

Anonymkode: a50ab...264

• Nyttig 1
Skrevet

I det normale liv er grensegang noe som finner sted i jordskifteretten. 😄

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gått på Steinerskolen fra 1. til 3. vgs., aldri hørt det utrykket. Men nå lærte jeg noe nytt her i dag 😄 

Merket heller aldri til dette med okkultisme, overtro osv heller. Kanskje det var der, men ingenting jeg bet meg merke i. Sang St.Mikaelsangen og veivet litt med lykt på Månedesfesten. Thats it 😂

Fin tid 🥰

Anonymkode: 72ef7...587

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...